‌

رییس قوه قضائیه گفت: در قوه قضاییه دنبال اصلاح رویه‌های معیوبی هستیم که در برخورد با فعالان اقتصادی از گذشته مانده و موجب می‌شود چرخه تولید متوقف شود.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای پیش از ظهر جمعه در نشست با رؤسای مناطق آزاد، کارآفرینان و صنعتگران هرمزگان با تاکید بر لزوم داشتن صراحت لهجه در طرح مسائل و مشکلات، اظهار داشت: همه ما مأموریت داریم تلاش کنیم شعار سال تحقق پیدا کند و این هدف نیز با حرف و لفظ تحقق پیدا نخواهد کرد.

وی افزود: بدون نقش سپاری به مردم و بخش خصوصی نمی‌توانیم به جهش تولید دست پیدا کنیم از این رو تحقق شعار سال مستلزم رعایت الزامات و فراهم کردن پیش نیازهایی است که بخشی از آن متوجه فعالان اقتصادی و صنعتگران است و بخشی دیگر نیز متوجه حاکمیت می‌شود.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر لزوم تلاش برای اصلاح کسانی که در حوزه صنعت یا اقتصاد دچار لغزش و خطا می‌شوند، خطاب به حاضرین گفت: شما بهتر از قاضی و بازپرس قادر به تشخیص هستید که هم صنفی‌تان با هدف ضربه به کشور دچار خطا شده با لغزش او حاصل از طمع بوده است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: وقتی کسی بر اثر طمع دچار لغزش می‌شود باید نخست از سوی همکارانش یاری شود تا بتواند خطای خود را جبران کند، در صورتی هم که تعمداً جرمی مرتکب شده درخواست داریم قوه قضائیه را در تعقیب جرم و مجرم یاری کنید تا مجازات متناسبی برای خاطی و مجرم در نظر گرفته شود.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه قوه قضائیه خود را ملزم می‌داند که اصل تناسب در مجازات را در مواجهه با همه رعایت کند، بیان‌کرد: فرض کنید یک فعال اقتصادی مالیات پرداخت نکرده و یا از او شکایتی در حوزه مالی ثبت شده است، در این مواضع باید تناسب در برخورد رعایت شود چرا که اقدام به ممنوع‌الخروجیِ وی ممکن است اعتبار فرد را از بین ببرد و خسارات جبران ناپذیری به وی وارد شود.

وی با انتقاد از بازداشت فعالان اقتصادی به صرف قرار گرفتن در مظان اتهام و تاکید بر لزوم همراهی با تولیدگران گفت: در قوه قضائیه دنبال اصلاح کلیه رویه‌های معیوبی هستیم که بعضاً از گذشته مانده است و موجب می‌شود چرخه تولید متوقف شود چنانچه پیش‌تر قوانینی داشتیم که با اندازه معینی اتهام مالی حکم به دستگیری می‌شد و ما این قوانین را اصلاح کردیم.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر لزوم تغییر نگرش حاکمیت به فعالان بخش اقتصادی و خصوصی، گفت: تلاش همه ارکان حاکمیت باید معطوف به مانع‌زدایی از پیش روی تولیدگران باشد و در این راستا باید جلوی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه را که امکان پیش‌بینی نسبت به آینده تولید را می‌گیرد؛ گرفته شود.

محسنی اژه‌ای قراردادهای ضعیف را یکی از موانع امنیت سرمایه‌گذاری در کشور دانست و اظهار داشت: همه قراردادها به ویژه قراردادهای دولتی بایستی در نهایت اطمینان‌بخشی منعقد شوند و به حدی دارای استحکام باشند که تغییر دولت‌ها در آن‌ها خدشه وارد نکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    0 0
    با سلام رییس قوه قضائیه گفت: در قوه قضاییه دنبال اصلاح رویه‌های معیوبی هستیم که در برخورد با فعالان اقتصادی از گذشته مانده و موجب می‌شود چرخه تولید متوقف شود. بینش ریاست محترم قوه قضائیه بسیار چشم انداز خوبی از بهبود فضای کسب و کار را نوید می دهد. ددر این باره، ۱- این قوه در کنار سایر قوا و نهادهای دیگر ستاد ملی کشور را تشکیل می دهند و پیشرفت کشور نتیجه بلافصل این ستاد ملی است. چگونگی برهم کنش و تعامل دستگاه ها و قوا و تعاطی پدیده ها و موضوعات نیازمند یک بستر تفصیلی با دامنه مناسب چرخه مفاهیم و اصل موضوعی است. ۲- امنیت بالاترین سطح از هدف گذاری یک نظام سیاسی و اجتماعی است. بدین معنی که ، امنیت نیازمند یک تئوری و دکترین کلان و راهبردی اثر گذار و حیات بخش است. یعنی کارکرد ستاد ملی و بویژه قوه قضائیه را با مفاهیم بنیادین حیاتی ارزیابی می کنند. بطور مثال می توان شرایط رکود تورمی را در نظر گرفت. آیا در این شرایط قوه قضائیه نقشی بر عهده ندارد؟ در این شرایط چگونه با فضای کسب و کار و فعالان اقتصادی رفتار می شود؟ ۳- قانون ناقض حقوق نیست و حقوق از جمله حقوق اساسی را نمی توان با فرآیندها و یا دستورالعمل های اداری نقص کرد. قوه می تواند در جریان رسیدگی های قضائی این سطح از چالش ها را شناسائی و با ارائه لوایح قانونی در اصلاح این موارد کمک نماید. ۴- در دنیای کسب کار و مفهوم بنیادین بازار ، عناصر حیاتی نظیر انگیزه، فرصت های بازاری ، ریسک و مدیریت آن، حقوق اساسی دی نفعان نیازمند شناسائی از سوی دادسراها است. فاصله انگیزه های اقتصادی با مجرمانه بسیار معنادار است و این امر به شناخت دادسراها بر می گردد. ۵- شخصیت یک بازاری فی نفسه یک سرمایه اجتماعی است و از نگاه ملی یک دارائی است. این افراد سودجو و با انگیزه هستند که فرمان پیمایش کالا و توزیع منابع و منافع را صادر می کنند. تخطئه و یا مقابله قهری با این شخصیت اثر مستقیمی بر نقصان فرآیند انگیزش ملی می گذارد. ۶- جانبداری از دستگاه ها تحت سرفصل حاکمیت لزوما منافع ملی را تامین نمی کند. حق و ارتباط آن بر له و یا علیه دستگاه و یا هر وزارتخانه ای بایستی رای به نفع آن صادر کرد. اجمالا تمدن ها با این تجارب ساخته می شوند و ذهنیت توسعه یافته دستگاهی نظیر قوه قضائیه بی تردید امنیت بخش خواهد بود. حق در جامعه بایستی مظهر تقوا و عدالت و تمدنی باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس