به گزارش مشرق، کانال در محضر آیت‌الله میرباقری در مطلبی با عنوان امتحانِ حضرت سلیمان، کمتر از امتحانِ حضرت ایوب نیست که برگرفته از سخنرانی استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری است نوشت:

امتحانِ حضرت سلیمان، کمتر از امتحانِ حضرت ایوب نیست.

امتحان در وقت قدرت، آسان‌تر از امتحان در وقت تنگنا نیست.

ابتلای انسان دو جور است؛ گاهی به انسان آبرو و کرامت ظاهری می‌دهند و مردم برای کسی نشست و برخاست می‌کنند.

گاهی‌اوقات هم انسان در تنگنا قرار می‌گیرد.

هر دوی این حالت‌ها، امتحان است؛ هیچ فرقی نمی‌کند. کسی نباید فکر کند "امتحان به تنگنا" سخت‌تر از "امتحان به قدرت" است. دشوار است آدم بگوید امتحان حضرت ایوب سخت‌تر از امتحان حضرت سلیمان است؛ نه، معلوم نیست. آن‌جایی که خدا می‌خواهد امتحان بگیرد و آدم باید از عقبات عبور کند، خیلی دشوار است؛ چه با امکانات باشد چه با محرومیت.

این اشتباه انسان‌ها است که امکانات را علامت تکریم نهایی خدای متعال و این سخت‌گیری را علامت توهین و تحقیر می‌دانند. اگر مدار تحقیر و تجلیل، این شود، انسان نه از امکانات می‌تواند استفاده کند و نه از سختی‌ها. انسان باید متوجه شود که این‌ها، دو بستر است و در هر دو بستر، راهی به‌سوی مقصد که قرب خدای متعال و رضوان و پنجره‌ای به‌سوی عوالم غیب هست، وجود دارد و مسیر حرکت انسان به سوی خدای متعال، در دل هر دو صحنه گشوده می‌شود؛ چه در اوج ثروت باشی چه در سختی.

حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: من تعجب می‌کنم از مؤمن که چه وجود مبارکی است؛ اگر همه حکومت دنیا را به او بدهند ضرر نمی‌کند و در این دنیا راه خودش را پیدا می‌کند؛ اگر هم او را با مقراض و قیچی قطعه‌قطعه‌اش کنند، باز هم ضرر نمی‌کند. هم در آن سختی راه خودش را پیدا می‌کند و هم در آن راحتی.

مؤمن همیشه این‌طور است و در هر دوی آن شرایط، راهی به‌سوی خدای متعال می‌بیند؛ با خود این‌ها کاری ندارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
    2 2
    خوب امتحان به صورت سلیمان خیلی بهتر از امتحان به صورت ایوب هست. نمیشه خدا هم مارا با سلامتی و پول ازمایش میکرد.در مجموع به نظر من امتحان ایوب خیلی سختر بود.
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
      0 0
      هموطن عزیز سلام علیکم ، من نظر شخصی خودم را خدمتتان عرض می کنم . معمولا ما در سختیها بیشتر یاد خدا هستیم و هر وقت گشایش و راحتی داریم ، از یاد خدا و شکر نعمت ها غافل می شویم . مخصوصا که شیطان این گشایش و راحتی و وفور نعمتها را ( که ممکن است بر اساس سنت املا و استدراج باشد ) در چشم ما حاصل رضایت الهی از رفتارمان نمایش دهد. شاعر چه زیبا فرمایش کرده که : گر به دولت برسی ؛ مست نگردی ؛ مردی گر به ذلت برسی ؛ پست نگردی ؛ مردی اهل عالم همه بازیچه دست هوس اند گر تو بازیچه این دست نگردی ، مردی به هر حال هر نوع امتحان سخت است و جز لطف و فضل الهی و عنایت معصومین علیهم صلوات الله احمعین ، امیدی نداریم . از خدواند تبارک و تعالی عاقبت بخیری را برای جنابعالی و حقیر عاجزانه مسالت دارم .%

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس