کد خبر 1610385
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۷
اجاره

در غیاب نرخ مصوب افزایش اجاره‌بها مستأجران با لفظ پیشنهادی صاحبخانه‌ها مواجه شده‌اند که از نرخ تورم هم بالاتر است.

به گزارش مشرق، ۲هفته‌ای می‌شود که مستأجران در انتظار تعیین سقف افزایش قیمت اجاره‌بها هستند؛ اما با تأخیر دستگاه‌های متولی در عمل به این قانون جدید، مهلت اغلب آنها طبق مفاد قرارداد اجاره در حال اتمام است و غالبا در مقابل فشار تورمی موجران، هیچ پناهی ندارند.

«قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» ۱۰اردیبهشت در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و ۱۲اردیبهشت به تأیید شورای نگهبان رسید.

شهیدآیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری فقید، ۲۵اردیبهشت این قانون را برای اجرا به قوه قضاییه، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد، وزارت کار و بانک مرکزی ابلاغ کرد و به‌واسطه نزدیک بودن فصل جابه‌جایی بازار اجاره، مقرر شد سریعا اجرایی شود.

آفت بی‌خبری از نرخ مصوب

در بخشی از قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، دولت مکلف به تعیین سقف مجاز افزایش اجاره‌بها برای شهرهای دارای تورم بالای ۳۰درصد است. پنجم خردادماه، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی از مهلت ۴۸ساعته به استانداران برای تعیین سقف مجاز افزایش اجاره‌بهای مسکن براساس تورم استان و اعلام آن به شورای‌عالی مسکن خبر داد؛ مهلتی که حدود ۱۰روز از آن گذشته و از نتیجه آن هیچ خبری نیست.

طبق قانون، وزارت راه و شهرسازی مأموریت دارد در استان‌هایی که تورم عمومی در آنها بیش از ۳۰درصد است، معادل ۵۰‌تا۱۰۰درصد نرخ تورم عمومی را به‌عنوان سقف مجاز برای افزایش اجاره‌بهای مسکن، تعیین و ابلاغ کند و با توجه به سطح تورم عمومی استان‌ها در سال۱۴۰۲، هم‌اکنون همه استان‌ها مشمول این قانون هستند. در ۲هفته اخیر نیز بازار اجاره‌ به امید عمل به همین الزام قانونی، منتظر مانده بود تا یک ابزار قانونی، قدرت چانه‌زنی آنها را افزایش دهد.

چرخش در چانه‌زنی بازار اجاره

۲هفته پیش، همشهری در گزارش میدانی خود سراغ برخی بنگاه‌های مشاور املاک رفت و وضعیت بازار را پرسید. در آن گزارش، اغلب فعالان بازار مسکن و اجاره از انتظار مستأجران برای تعیین قیمت مصوب خبر دادند و بازار به‌کلی خالی از متقاضی اجاره بود.

نرخ تورم سالانه تهران در اردیبهشت امسال ۳۴درصد اعلام ‌شده است. طبق قانون ساماندهی بازار اجاره، سقف افزایش قیمت اجاره باید بین ۵۰ تا ۱۰۰درصد تورم مصرف‌کننده تعیین شود.

با این حساب نرخ مصوب برای افزایش قیمت اجاره پایتخت در دامنه ۱۷ تا ۳۴درصد تعیین خواهد شد. این در حالی است که پرس‌وجوی همشهری از همان بنگاه‌های مشاور املاک ۲هفته پیش حاکی از این است که اکنون موجران پا به میدان گذاشته‌اند و نرخ پیشنهادی برخی از آنها اختلاف فاحشی با نرخ مصوب احتمالی دارد.

چالش مهلت یک‌ماهه

براساس قانون روابط موجر و مستأجر، طرفین موظف هستند یک‌ماه قبل از اتمام مهلت قرارداد، طرف مقابل را از قصد و نیت خود برای تمدید یا خاتمه قرارداد اعلام کنند.

این مسئله در بازار سنتی اجاره نیز به یک امر بدیهی تبدیل شده و عمدتا دوطرف حدود یک‌ماه قبل از اتمام قرارداد برای تعیین تکلیف وارد مذاکره و چانه‌زنی می‌شوند. ازآنجا ‌که فصل جابه‌جایی بازار مسکن و اجاره از میانه خرداد آغاز می‌شود، زمان طلایی ابلاغ نرخ مصوب اجاره، هفته جاری بود که با فرصت‌سوزی متولیان امر محقق نشد.

از این به بعد، هر روز تعداد بیشتری از مستأجران به سررسید قرارداد خود نزدیک می‌شوند و ناچار هستند بدون قدرت قانونی برای چانه‌زنی وارد مذاکره با موجر شوند، آن ‌هم در بازار بدون رقابتی که اساس مناسبات آن به نفع موجر است و مستأجر جز با دعوا و مقاومت در مقابل موجر، راهی برای تن ندادن به افزایش نجومی اجاره‌بها ندارد، اگرچه موجرها نیز دلایل خود را برای افزایش بیشتر از نرخ مصوب اجاره بها دارند.

صبر استراتژیک مستأجران

همراهی موجران منصف

یکی از بنگاه‌های مشاور املاک در خیابان آمل تهران می‌گوید: بعد از اینکه قیمت مصوب دولت ابلاغ نشد، مستأجران به‌ناچار برای تمدید قرارداد وارد عمل شدند و بسته به انصاف و مرام صاحب‌خانه، قراردادها با نرخ‌های مختلفی تمدید می‌شود.

او با تأکید بر اینکه همچنان برخی از صاحب‌خانه‌ها منصف هستند، گفت: مواردی وجود دارد که قرارداد اجاره با افزایش حدود ۲۰درصدی در حال تمدید است و حتی برخی قراردادها برای چندماه سکونت اضافه و تخلیه در آینده، همان نرخ قبلی تمدید شده است.

این مشاور املاک انصاف را تنها وزنه فعلی در بازار اجاره عنوان می‌کند که می‌تواند از فشار مضاعف به مستأجر جلوگیری کند.

پیشنهاد افزایش ۲برابر تورم

در گزارش میدانی همشهری، یکی از موارد منعکس شده، پیشنهاد یکی از موجران برای افزایش ۶۰درصدی قیمت در قرارداد اجاره بود که ۲برابر بالاترین سقف احتمالی نرخ مصوب اجاره در شهر تهران است.

از نظر مشاور املاک خیابان شریعتی تهران، در نبود قانون قاطع و منسجم برای ساماندهی بازار اجاره، مستأجران ناچار می‌شوند با موجر حتی بی‌انصاف راه بیایند چراکه هزینه و زمان اسباب‌کشی می‌تواند به‌شدت برای آنها ناگوارتر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 0
  • راه حل ساده مسکن IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
    14 2
    راه حل ساده مسکن تهران :‌ : : خارج کردن قاطع شرکتهای مزاحم از تهران .... رفتن آنها به محیط عملیاتی. <<< مطابق تکلیف از سالها قبل .... تبدیل صدها برج و ساختمان آنها به مسکونی :::::: شرکتهای حفاری. // ایمیدرو. // پتروشیمیها // شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران. // پالایشگاهها // شرکتهای فولادی و .. //
    • سرباز IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
      3 3
      داداش اینها که لیست کردی ۱۰۰سال زمان میبره؟ هم عمر نوح میخواد و هم صبر ایوب
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
      3 0
      سلام و ممنون. خب این راه حل کاهش تراکم و در نتیجه گرانی ناشی از فشار تقاضا هست که خوب هم هست اما مسئله اصلی قیمت مسکن باید به شکل دیگری دیده بشه. در کشور اختلاف طبقاتی زیاده و حق زحمت یه عده زحمت‌کش رو یه عده مفت‌خور می‌خورن از جمله بساز و بفروش‌های طماع. یعنی ثروت هست اما در دست برخی. برای کاهش فاصله طبقاتی دو راه وجود داره: اول افزایش تولید تا درآمد بیش‌تر شه و دوم به طور هم‌زمان بهبود توزیع با تسهیل کسب‌وکارهای خانگی، بهبود چندبرابری حداقل دستمزد قانونی، ارزان‌سازی کسب‌وکارهای خرد و کاسبی و ... . این طوری سرمایه‌داران مجبورن درآمد بیش‌تری به نیروهاشون بدن تان نیروهاشون رو حفظ کنن. افزایش فضای رقابتی هم به شدت لازمه. این سه چهار تا کار رو اگر یه دولتی به طور کامل انجام بده تمومه و تمام اقتصاد رقابتی و عادلانه رو محقق کرده.
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
    7 2
    حضور افغانها فشار به مستاجرین رو چند برابر کرده مخصوصا در تهران خراب شده
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
      0 7
      حضور مهاجرین افعانی برای اقتصاد ایران مفید است. اکثر ساخت و سازها و کار در کوره ها و مرغداری ها و دامدادی ها که کارگران ایران حاضر به انجام ان نیستند توسط افغانها انحام می شود. اگر افغانها نباشند همین ساخت و ساز هم اربین رفته و قیمت بیشتز افزایش می یاید. اکر از بساز و بفروش سوال کنبد متوحه می شود مه شهرداری ها و ادارات قیمت های دریافتی برای مجورها در همین ۲ تا ۳ ساله جند برابر کردند. اگر به انها فشار وارد شود و سودی نداشته باشند سرمایه خود را به خارج منتقل کرده و بحران مسکن بسیار بیشتر خوااهد شد. دولت توان و سرمایه ساخت مسکن در حجم زباد را ندارد. با رفتن افغانها دامدادی ها و مرغداری ها هم تعطیل خواهد شد و قبمت این گوشت هم حند برابر خواهد شد. کارگر افعانی ۲ برابر کارگر ابرانی کار می کند با دستمزد پایین تر . یم کارگر ایرانب اگر در مارخانه استهخدام شد و هیح کاری انجام ندادبا قوانین کار موحود کارفرنا نمی تواند او را به راحتی اخراج کند و مدتها زمان و سرمایه و وقت کار فرنا در ادارات کار گرفته می شود و همبن باعث شده که راندمو قیمت محصول در ایران بالا باشد و در کشورهای همسابه با وجود دستمرد بالاتر کالای ارزانتر تولید می شود
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
    0 0
    بنده خدا بذرپاش نامزد انتخاباته. جای تاسف داره
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
    1 3
    قالیباف یه قانون گذاشت از خونه های خالی مالیات گرفت هم قیمت خونه رو به شدت کشید پایین هم قیمت اجاره رو مفت کرد.الان مالکان خونشونو رایگاه اجاره میدن که خالی نمونه مجبور بشن مالیات بدن!!
  • م ح IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
    1 2
    به صاحبخونه ها تفهیم کنید چیزی شبیه به اصلاحات ارضی اتفاق خواهد افتاد...‌ وقتی کار به مرحله انفجار رسید دیگه از دست کسی کاری برنمیاد...پس انصاف را بر تورم ترجیح بدید..وسرچشمه این فرهنگ مبتذل گرانی... تهران وشهرهای بزرگ و آدم های ثروتمند آن است که موج ایجاد میکنند وهمه را آلوده بی انصافی واسراف کاری میکنند...‌ بساط ساختن ساختمان های اشرافی وآدم های متبرج ومسرف را جمع کنید ..با پول نما های اونا میشه کلی خونه ساخت....
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
    2 1
    اولا که من هیچ صاحبخونه ای رو ندیدم که این قانون رو ندیدم که قانون رو رعایت کنه دوما افاغنه و روستاییانکه مهاجرت کردها ند باعث ایجاد تورم شده اند.
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
    3 1
    وقتي جمعیت بالاي ده میلیون افغانی فشاربه اقتصاد درچندین بخش را افزایش داده مثل مسکن واشتغال ومصرف انرژی دربخش مسکن فقط کافیه سری به جنوب تهران وشهرری وقرچک وورامین وپاکدشت وکرج وملاردوشهریار بزنید که ببیند قیمت مسکن واجارهها به کجا رسیده است وچه فشاری برمردم میاد دربخش اشتغال کافیه سری به کارخانه ها وکارگاهها وتولیدیها وبازار بزنید مصرف انرژی هم که معلومه آب و برق وگازوسوخت وحمل ونقل ومترو ودیگرچیزها
  • DE ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
    3 2
    خب در نظر داشته باشید که موجران هم غول بی شاخ و دم نیستن، قیمت اجاره همیشه در راستای قیمت خونه حرکت کرده. مشکل اصلی ، عدم تولید کافی مسکن و سیاست های نادرست و ناکافی خوزه مسکن هست
  • DE ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
    3 0
    یکی از دوستان میگه بساز و بفروش های طماع! این دوستمون در جریان نیست. درحال حاضر ساخت خونه و برج اصلا مقرون به صرفه نیست. همه کشیدن کنار. شما توی بساز و بفروشی اگر شانس بیاری، سرمایه ات برمیگرده یا نهایت یه سود ناچیز ده بیست درصدی داری ، اونم با این تورم خیلی بالا. پولتو بزاری توی بانک بهتر از بساز و بفروشی سود میده. چرا شما بدون تحقیق نظر میدید؟ یه سرچ کوچک در مورد هزینه های ساخت و هزینه جواز و غیره بکنید بد نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس