مجله «نیچر»

دنیای علم و فناوری در روز جمعه، ۱۸ خرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این گزارش به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش مشرق، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود.

برترین تصاویر علمی ماه از نگاه مجله «نیچر»

مجله علمی «نیچر» تصاویری خیره‌کننده از کهکشان راه شیری و دیگر تصاویر علمی ماه منتشر کرده است که در ماهی که گذشت، منتشر شده بودند.

از تصاویر خیره‌کننده «نیچر» تا هوش مصنوعی پشه‌های ناقل مالاریا را به دام می‌اندازد!

آسمان‌های روشن. مسابقه عکاس سال کهکشان راه شیری بهترین تصاویر گرفته شده از کهکشان راه شیری در سراسر جهان را جشن می‌گیرد و برندگان امسال طیف خیره کننده‌ای از تصاویر را در سفری از میان بیابان‌های دورافتاده، یخچال‌های طبیعی، آتشفشان‌ها، کوه‌ها و سواحل به نمایش می‌گذارند.

بهره‌گیری از تجربه جهانی برای تبدیل شن به خاک کشاورزی/کاشت ارکیده در بیابان

رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از اجرای طرح‌های توسعه اقتصاد بیابان خبر داد و گفت: ایجاد پارک‌های جنگلی کویری، تبدیل شن و ماسه به خاک کشاورزی، کاشت ارکیده در مناطق بیابانی و تحلیل اطلاعات ماهواره‌ای برای هشدارهای زودهنگام گردوغبار و سایر بلاهای طبیعی از جمله طرح‌های در دستور کار ما است که با مشارکت دانش‌بنیان‌ها اجرایی می‌شوند.

رؤیای ساخت ممریستورهای کوانتومی به واقعیت تبدیل می‌شود

دانشمندان روزبه‌روز بیشتر به ویژگی‌های منحصربه‌فرد مکانیک کوانتومی روی می‌آورند تا فناوری‌هایی را با سطوح بی‌سابقه‌ای از عملکرد، امنیت و بهره‌وری انرژی ایجاد کنند. یادگیری ماشینی یک ساختار ایده‌آل را برای ممریستور کوانتومی معرفی می‌کند که شاید روزی بتواند از سیستم‌های محاسباتی کنونی پیشی بگیرد. اگر ممریستورهای کوانتومی در سیستم‌های دنیای واقعی پیاده‌سازی شوند، مصرف انرژی بسیار کمتری را نسبت به حافظه‌های معمولی رایانه وعده می‌دهند.

حمایت دو نهاد از طرح‌های محرومیت‌زدا در قالب انتشار فراخوان

فراخوانی مشترک برای حمایت از مطالعات مرتبط با محرومیت‌زدایی منتشر شد. از سوی بنیاد علم ایران با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری فراخوان حمایت ویژه بنیاد ملی علم ایران از مطالعات مرتبط با محرومیت‌زدایی در برنامه ملی آبادیران با هدف حمایت از طرح‌های پژوهشی، طرح‌های پسا دکتری و رساله‌های دکتری منتشر شد. این فراخوان تا پایان سال ۱۴۰۳ باز است.

سرنشینان «استارلاینر» به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند

کپسول «استارلاینر» شرکت «بوئینگ» در اولین پرواز سرنشین‌دار خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید و سرنشینان را به مقصد مداری خود رساند. استارلاینر روز ششم ژوئن به «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) رسید و در ساعت ۱۳:۳۴ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی با آزمایشگاه مداری ملاقات کرد.

«جیمز وب» کربن را در اطراف یک ستاره جوان کشف کرد

«تلسکوپ فضایی جیمز وب» در یک پژوهش بین‌المللی توانست مولکول‌های حاوی کربن را در اطراف یک ستاره جوان نشان دهد.

نتایج این پژوهش بیشترین تعداد مولکول‌های حاوی کربن را تا به امروز در چنین قرصی نشان می‌دهند. این یافته‌ها پیامدهایی را برای پی بردن به ترکیب بالقوه هر سیاره‌ای دارند که ممکن است در اطراف این ستاره تشکیل شود.

هوش مصنوعی پشه‌های ناقل مالاریا را به دام می‌اندازد!

پروژه استقرار تله‌های هوشمند پیشرفته برای شناسایی پشه‌های حامل انگل مالاریا می‌تواند به پیشبرد پژوهش‌ها پیرامون این حوزه کمک کند.

از تصاویر خیره‌کننده «نیچر» تا هوش مصنوعی پشه‌های ناقل مالاریا را به دام می‌اندازد!

پژوهشگران «دانشگاه جنوب فلوریدا»(USF) از هوش مصنوعی برای متحول کردن روش نظارت بر پشه‌ها استفاده کرده‌اند تا به مبارزه با مالاریا در آفریقا کمک کنند.

ذره‌بین مقامات آمریکایی روی هوش مصنوعی غول‌های فناوری

در راستای کشف اقدامات مخرب احتمالی در حوزه هوش مصنوعی، مقامات آمریکایی به بررسی اقدامات شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه می‌پردازند.

دو منبع آشنا به سی‌ان‌ان گفتند این بررسی‌ها در حالی انجام می‌شوند که مقامات کمیسیون تجارت فدرال آمریکا و «وزارت دادگستری آمریکا»(DOJ) در حال نزدیک شدن به توافق نهایی درباره نحوه نظارت برهر یک از غول‌های هوش مصنوعی مانند «مایکروسافت»(Microsoft)، گوگل، «انویدیا»(Nvidia)، «اوپن‌ای‌آی»(OpenAI) و دیگران هستند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
    4 0
    هوش مصنوعی که البته بقول بسیاری از خود دانشمندان و صاحب نظران غربی نه هوش هست نه مصنوعی پرچمدار استعمار و استثمار و استحماری خواهد شد که در تاریخ مکتوب بشر حتی شبیه آن دیده نشده باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس