کد خبر 1610937
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
کاهش ۲ میلیون تنی رسوب کالا در گمرکات

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه در سال۱۴۰۲،تعداد بخشنامه‌های مرتبط با تجارت خارجی حدود ۵۳ درصد کاهش پیدا کرد، گفت: ۱.۲ میلیون تن کالا دچار ماندگاری شده که این عدد نسبت به سال‌های گذشته که شاهد ارقام ۳.۵ تا ۴ میلیون تن بوده‌ایم کاهش یافته است.

به گزارش مشرق، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران در خصوص ماندگاری ۱۲۰ قلم کالا در گمرکات کشور گفت: این اقلام مربوط به شرکت‌های قطعه‌ساز، خودروسازی و سایر شرکت‌های تولیدی است که بجز لیست مشمول کالاهای ترخیص درصدی، کالاهای دیگری نیز وارد کرده‌اند. اخذ مجوزها از دستگاه‌های همجوار از جمله عوامل مهم در مسئله ماندگاری کالاها در گمرکات کشور است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده گفت: در طول سال ۱۴۰۲، تعداد بخشنامه‌های مرتبط با تجارت خارجی حدود ۵۳ درصد کاهش پیدا کرد. سال ۱۴۰۱، ۲۶۴ بخشنامه داشتیم که در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۱۲۵ بخشنامه موثر در حوزه تجارت خارجی کاهش یافت. در دو ماهه سال ۱۴۰۱، ۲۷ بخشنامه داشتیم اما در دو ماهه ابتدایی سال جاری ۱۱ بخشنامه در این حوزه را شاهد بودیم.

کاهش ۲.۳ میلیون تنی ماندگاری کالا در گمرکات اجرایی کشور

این موارد مصوباتی بود که از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا دریافت کرده بودیم که مهم‌ترین این موارد مربوط به ترخیص درصدی برای کالاهای اساسی و لیستی از اقلام اولیه تولید است. با اقدامات انجام شده شاهد هستیم که ۹۶ درصد کالاهای وارداتی در زمان مقرر ترخیص شده است. این درصد برابر ۷۲ میلیارد دلار واردات و ۴۳ میلیون تن حجم کالاهای وارد شده به کشور است.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه ۱.۲ میلیون تن کالا دچار ماندگاری شده است، گفت: این عدد نسبت به سال‌های گذشته که شاهد ارقام ۳.۵ تا ۴ میلیون تن بوده‌ایم کاهش قابل توجهی داشته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس