به گزارش مشرق، کانال تلگرامی دیده بان تحرکات کِریا مطلبی با عنوان نیرنگ سه کشور اروپایی در به رسمیت شناختن فلسطین منتشر کرد:

در جدیدترین اقدام دیپلماتیک، اسپانیا، ایرلند و نروژ به طور رسمی کشور فلسطین را به رسمیت شناختند.

این اقدام مشترک صرفا یک حرکت سیاسی نمادین است، ولی می تواند به موج فشارهای دیپلماتیک بر اسرائیل بیفزاید.

از دلایل مهم مطرح شده از سوی این سه کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین تاکید بر اجرای راه حل دو کشوری و پیامی به رهبران اسرائیل بر راه حل دو کشوری بین اسرائیل و فلسطین است؛ راه حلی که به باور آنها نه فقط مورد قبول دولت اسرائیل نیست، بلکه سالهاست در مقابل این راه حل کارشکنی می کند.

بر اساس آمارمقامات دولت خودگردان فلسطین، با احتساب اسپانیا، ایرلند و نروژ، کشور فلسطین توسط ۱۴۵کشور از ۱۹۳کشور عضو سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است. با توجه به اینکه فقط شورای امنیت سازمان ملل می تواند در مورد پذیرش فلسطین به عنوان عضو کامل سازمان ملل تصمیم بگیرد، به رسمیت شناختن فلسطین توسط این کشورها تاثیری بر وضع فلسطین در سازمان ملل و به تبع آن در عالم واقع نخواهد داشت. به ویژه در شرایطی که هر اقدامی در جهت تشکیل دولت و کشور فلسطین یا به نفع فلسطینیان، با وتوی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متوقف می شود.

هر چند اقدام نمادین این کشورها از جهات مختلف قابل توجه است، ولی با گذشت هشت ماه از جنایت های اسرائیل در غزه، انتظار فلسطینیها و افکار عمومی جهان قطعا چیزی بیش از این حرکت های نمادین سیاسی بوده و هست. به ویژه وقتی واکنش های آمریکا و اتحادیه اروپا در قبال حمله اسرائیل به غزه با اقدامات انجام شده پیرامون حمله روسیه به اوکراین و تحریم های گسترده علیه روسیه و کمک های همه جانبه به اوکراین مقایسه می شود، این سئوال برای همگان پیش می آید که چرا پیشنهاد تحریم اقتصادی، تحریم تسلیحاتی، تحریم تکنولوژیک و ... علیه اسرائیل توسط این کشورها به اتحادیه اروپا صورت نگرفت؟ چرا این دولت ها سطح روابط خود را با اسرائیل همچون سابق حفظ کردند و تقلیل ندادند و سفرای خود را در اعتراض فرا نخواندند؟

هر یک از این اقدامات در زمان مناسب خود می توانست تاثیر به مراتب بیشتری برای فلسطینی ها و حل قضیه فلسطین داشته باشد. این تعبیر نورا عرکات، وکیل حقوق بشر فلسطینی- آمریکایی که اقدام مشترک سه دولت اروپایی را «خیلی کم - خیلی دیر» دانست، گوشه ای از بیان واقعیتی است که منعکس کننده نظرات طیف قابل ملاحظه ای در سراسر جهان است که بعد از نزدیک به ۸ماه نسل کشی اسرائیل در غزه، انتظار بیشتری برای دفاع از فلسطین و جلوگیری از جنایت های اسرائیل داشتند.

اگر شناسایی دولت فلسطین توسط ۱۳۸کشور در نوامبر ۲۰۱۲ تا قبل از شناسایی این سه کشور کمکی به حل مساله فلسطین نکرده است، بی تردید این شناسایی هم نتیجه خاصی در بر نخواهد داشت. به باور بسیاری، امروز مساله اصلی فلسطین، به رسمیت شناختن نمادین «دولت» فلسطین نیست، بلکه مقابله با زیاده خواهی های اسرائیل در سرزمین های اشغالی فلسطین است. گذشته از تاکید این کشورها بر موضوع دو کشوری، نکته مهم دیگر، تاکید بر نقش دولت خودگردان در آینده فلسطین است، نه دولت منتخب مردم فلسطین. در کنفرانس مطبوعاتی وزرای خارجه اسپانیا، ایرلند و نروژ، هر سه حمایت خود را از تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) اعلام کردند. وزیر امور خارجه ایرلند خواهان حمایت فوری اتحادیه اروپا از طرح اصلاحات خودگردان فلسطین شد و تشکیلات خودگردان را به عنوان حاکمان بالقوه «در سراسر سرزمین فلسطین» معرفی کرد.

موضوع دیگر قابل توجه این کشورها، تاکید بر عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل است. نخست وزیر نروژ در این رابطه گفته است: «با به رسمیت شناختن کشور فلسطین، اکنون از طرح صلح اعراب حمایت می کنیم که بازیگران اصلی منطقه روی آن کار می کنند. تشکیل کشور فلسطین و عادی سازی روابط کشورهای عربی و اسرائیل – از جمله به رسمیت شناختن کشور اسرائیل – دو جنبه تعیین کننده این طرح است...». به این ترتیب این نگرانی وجود دارد که این کشورها به موازات شناسایی نمادین سیاسی دولت فلسطین، در عمل از برنامه هایی حمایت کنند که در نهایت به نفع فلسطین نیست؛ بلکه به نفع برنده اصلی اسرائیل و دیگر کشورهای عرب خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
    0 0
    رژیم غاصب را باید تحریم کرد. از تحریم کالاهای آمریکایی از جمله آیفون و کالاهای اروپایی به ویژه آلمان که حامی رژیم غاصب هستند شروع کنیم.
  • DE ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
    0 2
    اسلام به یاری همه مسلمانان به عنوان دین واحد در تمامی جهان رواج خواهد یافت
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
    0 0
    به امید پیروزی مظلومین بر ظالمین
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
    0 0
    مرگ بر ظالم
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
    0 0
    سه کشور نیرنگ باز ، الحق برازنده اشونه
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
      1 0
      چرا؟ چون کارشناس مشرق ادعا کرده؟
  • ساس IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
    0 0
    مردم چه میگویند بازیگردانی توسط چند عمله ی هزارچهره و منافق و ترسو و بیشرف و کارگردانی سیا و ناتو و موساد و همراهان ناشناخته اش. راه حل فقط از میانه ی جنگ مسلحانه و چریکی در همه کشورها و زدن بازرگانان و صاحبان بورس و سیاستمداران کشورهای غربی و عربی و همراهان مخفی شان میگذرد.
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
      0 0
      از آدمهای بی مصرف ، هیچ کاری برنمیاد .
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
    3 0
    مگه نمیگید ضربات مهلک به اسراییل خورده ، همه جا منزوی شده و داره نابود میشه ،پس از چی ناراحتید ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس