نمایه نویسنده - نویسندگی

محمد خسروی‌راد نویسنده و منتقد ادبی گفت: علاقه‌مندان به نویسندگی باید در وهله اول سعی کنند رمان و داستان بنویسند و بعد بارها آن را بازنویسی کنند...

به گزارش مشرق، محمد خسروی‌راد نویسنده و منتقد ادبی در کارگاه انتقال تجربه داستان‌نویسی در صد و بیست و یکمین نشست «عصرانه داستان نویسان رضوی» گفت: علاقه‌مندان به نویسندگی باید در وهله اول سعی کنند رمان و داستان بنویسند و بعد بارها آن را بازنویسی کنند. در طولانی شدن زمان نوشتن هر اثری نویسنده دچار جوان مرگی می‌شود و اثری که نوشتن آن سال‌ها به طول بینجامد هیچ وقت نوشتن آن تمام نمی‌شود.

چگونه نویسنده شویم؟ آیا هنر نویسندگی اکتسابی است یا باید برای آن تلاش کرد؟ تفاوت قالب رمان با داستان، بیان مهمترین مسائل داستان نویسی و زیست نویسندگی و استعدادیابی حوزه هنر و ادبیات از جمله مباحث بخش درخور توجهی بود که صد و بیست و یکمین نشست «عصرانه داستان نویسان رضوی» را به خود اختصاص داد که این نشست به دبیری سید علیرضا مهرداد کارشناس و منتقد ادبی و با حضور محمد خسروی راد نویسنده و مدرس داستان نویسی و جمعی از نویسندگان نوقلم عصر روز سه شنبه در فروشگاه مرکزی انتشارات به‌نشر واقع در خیابان امام خمینی(ره) برگزار شد.

محمدخسروی‌راد متولد سال ۱۳۴۹ در مشهد است. او علاوه بر نویسندگی، فعالیت‌هایی اجرایی همچون مسئول امور شهرستان‌های حوزه هنری، عضو تحریریه هفته‌نامه‌ی ری، دبیر سرویس اجتماعی هفته‌نامه‌ی ری و رییس اداره فرهنگی دانشکده علوم حدیث را در کارنامه کاری خود دارند.

«نقل گیتی»، «سیب آخر»، «روایت دلبری» و «قصه‌های محمد(۱) - عیدگاه» عناوین برخی از کتاب‌های اوست.

در مورد شهر مشهد رمانی نوشته نشده و باید این خلا پر شود

او که سال‌های در سمت‌های مختلف فعالیت کرده و در بزرگسالی تصمیم گرفته است که فقط بنویسد، با اشاره به ارائه نکاتی درباره اهمیت اشاره به فرهنگ بومی و محلی در داستان گفت : اغلب نویسنده‌های دهه ۵۰ و ۶۰ ، مشهدی هستند . قبل از مرحوم استاد سعید تشکری آثاری کمی را در مورد ادبیات، فرهنگ، لهجه، آداب و رسوم شهر مشهد میخوانیم در این میان برخی به سراغ نگارش تاریخی شفاهی مشهد رفته‌اند. در میان آثار پژوهشی و مقاله، رمان اثر گذاری بالاتری در میان مخاطبان دارد . نگارش آثار داستانی در مورد جغرافیای یک شهر می‌تواند مخاطب عام پیدا کند ولی رمان تاثیرگذاری بسیار بالاتر در روح انسان‌ها دارد. میزان تاثیرگذاری رمان با انواع ادبی دیگر بسیار متفاوت است. متاسفانه در مورد شهر مشهد رمانی نوشته نشده و باید این خلا پر شود. رمان «قصه‌های مجید» معرف جغرافیای فرهنگ شهر اصفهان را به مردم معرفی می‌کند و من در «قصه‌های محمد» نیز سعی دارم فرهنگ شهر مشهد را به مخاطبان معرفی کنم که به آن وابستگی و تعلق خاطر دارم.

وی با اشاره به اینکه «نقل گیتی» اولین رمان او برای مخاطب نوجوان است، اظهار کرد: بهترین گونه ادبی رمان است و اقشار مختلف جامعه از کودک، نوجوان تا بزرگسال را به خود جذب می‌کند. هر رمان روایتگربخشی ازتجربه زیسته یک فرد است. زبان رمان برای مخاطب نوجوان باید ساده و روان باشد؛ چراکه حوصله مخاطب نوجوان از فرد بزرگسال کمتر است. رمان باید ادبیت داشته باشد.

نویسنده کتاب «نقل گیتی» افزود: به زعم خیلی از کارشناسان حوزه ادبیات و هنر ما دچار جوان مرگی در حوزه هنر و داستان شده‌ایم. متوسط سن نویسندگی در ایران بین ۲۷ تا ۳۵ سالگی است؛ اما در آمریکای لاتین می‌بینم نویسنده در سن ۸۰ سالگی هم کتاب می‌نویسد. ما باید با بهره‌گیری از خلاقیت و رعایت توانمندی این سن را بالاتر ببریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا هنر نویسندگی اکتسابی است یا باید برای آن تلاش کرد ؟ گفت: نویسندگی بخشی برگرفته از توانمندی ذاتی است ولی بخش عمده آن ناشی از کوشش و تلاش است. اگر آثار بزرگی خلق شده، در اثر پشتکارِ پدید آورنده بوده است. چه بسیار نویسندگانی که ظاهراً استعدادی نداشته‌اند اما با پشتکار و آموزش توانسته‌اند خالق آثار خوبی باشند و چه افراد مستعدی که در قدم‌های اول خسته شده و ادامه نداده‌اند.

خسروی‌راد به کسانی که علاقه‌مند به نویسندگی هستند، توصیه کرد: هر کس ذوق نویسندگی داشته باشد می‌تواند بنویسد ولی باید آداب نویسندگی را رعایت کرد. علاقه‌مندان به نویسندگی باید کتاب زیاد بخوانند، زیاد هم بنویسند و نوشتن را عادت روزانه خود قرار دهند.

وی ادامه داد: برخی گمان می‌کنند نویسندگی راحترین شغل در جهان است در این تفکر وقتی ما از نویسندگی به عنوان مشق نوشتن یاد می‌کنیم، هیچ گاه در این مسیر موفق نمی‌شویم. باید نویسنده شغل نویسندگی را برای خود به رسمیت بشناشد. می‌توان از راه نویسندگی هم زندگی کرد و هم موفق بود.

*رمان ساحت کوشش نویسنده است

نویسنده کتاب «روایت دلبری» تصریح کرد: رمان ساحت کوشش نویسنده است و روح دارد. مخاطب حین خواندن رمان علاوه بر لذت بردن به روح خود هم چنگ می‌زند. نوشتن رمان آن هم برای مخاطب نوجوان کار بسیار سختی است باید برای رعایت برخی ملاحظات، سرکشی عنصر خیال را پروروش دادیم به لجام بیندازیم.

*مراسم رونمایی از کتاب «عیدگاه» در خانه داروغه مشهد برگزار می‌شود

مهدی سیم‌ریز مدیر تولید انتشارات به‌نشر نیز مهم ترین ویژگی جلسات عصرانه داستان نویسان رضوی را برگزاری نشست‌های ادبی با حضور نویسندگان برجسته ادبیات دینی و ملی عنوان کرد و افزود: ما در این نشست‌ها نویسنده‌های نوقلم را تا زمان تولید اولین اثر حمایت و همراهی می‌کنیم. هم چنین نشست‌های مختلف نقد و بررسی آثار و رونمایی را برگزار می‌کنیم.

وی افزود: در فاصله عید قربان تا عید غدیر، مراسم رونمایی از کتاب «عیدگاه» اولین جلد از مجموعه «قصه‌های محمد» به نویسندگی محمد خسروی‌راد در خانه داروغه مشهد برگزار می‌شود.

گفتنی است نشست «عصرانه داستان نویسان رضوی» به دبیری علیرضا مهرداد نویسنده و منتقد ادبی هر دو هفته یکبار روزهای سه شنبه ساعت ۱۶ در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر واقع در خیابان امام خمینی(ره) روبه‌روی باغ ملی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس