کد خبر 1612355
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶

عبور از دوران کودکی و رسیدن به نوجوانی، مانند سوار شدن بر یک ترن هوایی هیجان انگیز است. وقتی بچه ها شروع به حرکت به سمت مستقل شدن می کنند، دلشان می خواهد فضای شخصی خود را داشته باشند. در این برهه زمانی، تغییرات زیادی در سبک زندگی افراد ایجاد می شود و ظاهر اتاق آن ها، انعکاسی از این تغییرات خواهد بود. پدر و مادر برای آماده کردن بهترین اتاق برای نوجوان، باید نهایت تلاش خود را به کار ببندند. اینگونه، می توانند اعتماد فرزند خود را جلب کرده و امید به برقراری یک رابطه سالم با او داشته باشند. با پیروی از نکاتی که در این مطلب می گوییم، می توانید اتاق خواب کاربردی و زیبا برای او ایجاد کنید.

طراحی اتاق خواب نوجوان: نکاتی برای والدین

ایجاد مناطق مجزا

فهرستی از مناطق مختلفی که در اتاق نوجوان لازم است را با کمک خود او آماده کنید. فضاهایی برای خواب، لباس پوشیدن، انجام تکالیف، مطالعه و سرگرمی، باید در این محیط وجود داشته باشد. قبل از خرید وسایل و لوازم، ابتدا این فضاها را مشخص کنید و سپس اندازه گیری نمایید. بدین ترتیب، به راحتی می توانید محصولاتی با ابعاد مناسب اتاق بخرید.

خرید کالای خواب مناسب برای نوجوان

اصلی ترین نیازهای نوجوان در اتاقش، فراهم بودن جای خواب است. در نتیجه، شما باید کالاهای خواب مناسب او را خریداری کنید. ما توصیه می کنیم یکی از مدل های تشک رویا را با سایز 80*180 سانتی متر بخرید که ساختاری مناسب ستون فقرات نوجوان ها را دارد. البته اگر او در حین خواب زیاد غلت می زند، انتخاب محصولی با سایز یکنفره (90*200، 100*200 و 120*200 سانتی متر) را در نظر داشته باشید. خرید ست روتختی (شامل لحاف، روبالشی و ملحفه) و محافظ تشک هم فراموش نشود.

توجه داشته باشید که ابعاد تخت خواب، باید با طول و عرض و ارتفاع تشک و نیز اندازه های لحاف همخوانی داشته باشد.

شخصیت نوجوان ها را در اتاق خوابشان بازتاب دهید

در آن مرحله از زندگی که فرد از دوران کودکی فاصله می گیرد و قدم در مسیر شکل گیری هویت خود بر می دارد، انتخاب های متفاوتی را پیش روی خود می بیند. ترکیب رنگ های تیره و روشن، از اصلی ترین انتخاب های نوجوان ها برای اتاق خوابشان است. مثلا پسرها، تمایل زیادی به ترکیب رنگ هایی مانند آبی نفتی و سفید یا مشکی و سفید دارند. در حالی که ترکیب صورتی و طلایی، مورد پسند دخترهاست. طراحی داخلی اتاق، می تواند منعکس کننده سرگرمی های فرزند شما هم باشد. آن ها می توانند طرح ساز موسیقی، پوستر شخصیت های معروف و یا نقل قول های مورد علاقه خود را در دکوراسیون اتاقشان به کار ببرند.

به حداکثر رساندن فضای ذخیره سازی

نوجوان ها، لوازم زیادی برای ذخیره سازی دارند؛ از لباس گرفته تا کفش و از کتاب گرفته تا ابزارهای الکترونیکی. پس باید فضای کافی برای جای دادن آن ها، در اتاقشان وجود داشته باشد. بر اساس احتیاجات فرزند نوجوان خود و البته با توجه به جنسیت وی، قادر به خرید وسایل جادار و مناسب برای اتاق خواب او هستید. میز پاتختی، کمد لباس، میز تحریر یا میز کامپیوتر، کتابخانه و شلف، از وسایل با قابلیت ذخیره سازی هستند که هم دخترها نیاز دارند و هم پسرها.

سایر وسیله های چوبی لازم برای اتاق نوجوان ها

پسرها، معمولاً به این وسیله ها هم نیاز پیدا می کنند: دراور آینه دار، میز گیمینگ. دخترها علاوه بر وسیله های یاد شده در پاراگراف قبلی، نیازمند آینه قدی و یک میز آرایش هستند. تفاوت این میز با دراورها، داشتن یک پاف برای نشستن است. این پاف در زمان عدم استفاده، در فضای خالی زیر صفحه میز توالت می رود.

برای اینکه شما بتوانید راحت محصولات نام بُرده شده را پیدا کنید و بخرید، می توانید به سایت عرضه کالای خواب و دکوراسیون فروشگاه سه گامه مراجعه کنید.

ترکیب رنگ درست

رنگ هایی را برای بدنه محصولات چوبی، لوازم تزئینی مانند پرده و کالاهای خواب خود انتخاب کنید که از کوچک شدن و شلوغ شدن محیط خودداری کنند. در اتاق های کوچک، استفاده از رنگ های روشن تر توصیه می شود. در اتاق های بزرگتر، دستتان برای انتخاب رنگ های تیره تر باز است.

شما توانید دیوارهای اتاق نوجوان را رنگ کنید و یا روی آن ها، کاغذ دیواری نصب کنید. امکان رنگ کردن یک یا چند دیوار وجود دارد. شما حتی می توانید سقف اتاق نوجوان را رنگ کنید. اگر رنگ تیره ای را انتخاب می کنید، بهتر است آن را روی یک دیوار به جای کل دیوارها استفاده کنید.

نورپردازی صحیح

وجود روشنایی کافی در اتاق نوجوان ها، اهمیت زیادی دارد. آن ها در زمان مطالعه کتب درسی یا انجام تکالیف، باید نور کافی در اختیار داشته باشند تا از بروز آسیب به چشمانشان و یا ضعیف شدن قدرت بینایی شان جلوگیری شود.

توجه داشته باشید که در زمان استراحت، نباید نور مزاحم در اتاق نوجوان باشد. اگر او دوست دارد اتاقش در هنگام خواب هم روشن باشد، یک چراغ خواب با نور بسیار ملایم در محیط بگذارید. برای جلوگیری از ورود نور از محیط بیرون اتاق او، درب اتاقش را ببندید و روی پنجره ها، پرده هایی با ضخامت مناسب نصب نمایید.

ایجاد نقطه ای برای انجام کارهای دلخواه

با توجه به اینکه نوجوان چه فعالیت و سرگرمی ای را دوست دارد، والدین می توانند اتاق او را به خوبی طراحی کنند. مثلاً اگر او به بوکس علاقه دارد، آویزان کردن یک کیسه بوکس از سقف را پیشنهاد می کنیم. اگر او نقاش خوبی است، شما قادر به قرار دادن یک بوم جمع و جور در گوشه اتاقش هستید. پازل ها، جدول کلمات متقاطع و دیگر بازی های فکری سرگرم کننده را هم برای رشد خلاقیت او می توانید در اتاق بگذارید.

جمع بندی

طراحی داخلی اتاق یک نوجوان، به منزله یک سفر هیجان انگیز است و فرصتی برای نمایش شخصیت و خلاقیت او فراهم می کند. دکوراسیون این محیط، فرصتی برای والدین هم است که با نوجوانان ارتباطات مؤثر داشته باشند و فضایی ایجاد کنند که سبک و علایق منحصر به فرد آن ها را منعکس کند. وسایل و لوازم با طرح و رنگ مناسب اتاق نوجوان، به وفور در بازار یافت می شود. نکته کلیدی برای انتخاب صحیح، این است که تعادل بین عملکرد و زیبایی شناسی دکوراسیون را ایجاد کنید و اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب نوجوان، کاملاً پاسخگوی نیازهای او است.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس