کد خبر 1612738
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
چالش بر سر اخراج خودروسازان از بورس

طبق قانون شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به‌دلیل زیان‌های سنگین باید از بورس اخراج شوند اما خروج این شرکت‌ها از بازار سهام چالش‌هایی دارد که می‌تواند شرایط بورس را بدتر کند. وزارت اقتصاد می گوید:مصوبه سران قوا را برای جلوگیری از این رویداد خواهد گرفت.

به گزارش مشرق، طبق دستورالعمل پذیرش بورس تهران، شرکت‌هایی که در ۳ سال مالی متوالی یا ۴ سال متناوب از ۵ سال گذشته، زیان انباشته آنها بیش از نصف سرمایه آنها باشد و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شوند، پذیرش آنها در بورس لغو و به بازار پایه فرابورس منتقل می‌شوند.

شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در زمره چنین شرکت‌هایی هستند و در طول ۴سال گذشته همواره زیانده بوده‌اند. بر همین اساس تیرماه سال قبل هیأت پذیرش بورس به این دو شرکت یک سال فرصت داد که از شمول قانون تجارت خارج شوند اما با گذشت یک سال زیان این شرکت‌ها نه فقط کاهش نیافت بلکه بیشتر هم شد.

مهلت تعیین شده برای شرکت‌های خودروسازی‌ ۳۱تیرماه به پایان می‌رسد و بورس تهران چاره‌ای جز اخراج این شرکت‌ها ندارد.

اما با توجه به اثرگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی‌ در بورس وزارت اقتصاد در تلاش است ماجرا را حل کند، در نتیجه روز گذشته وزارت اقتصاد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تصمیم گرفته شد تا درباره عدم‌خروج شرکت‌های خودروسازی از بورس، مصوبه لازم به تأیید شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران برسد.

به زعم کارشناسان خروج شرکت‌های خودروسازی‌ از بورس می‌تواند منجر به نزول شاخص‌های بورس شود؛ نزولی که از مدت‌ها پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

منبع: همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
    5 1
    همین الان شاخص بورس نزولی است اتفاقا با اخراج این دو بورس در زمان به حالت طبیعی برمیگردد بخشنامه من درآوردی ندین و در بورس و قانونش دخالت نکنید گرچه این خبر و این حرکت مطمنا در جهت آه و ناله جدید و افزایش قیمت است سوال اینه مثلا در ۵ سال گذشتهذچندبار افزایش قیمت دادند ؟ چرا باز سهام منفی است ؟ مشکل اساسی و جای دیگه است
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
      0 3
      بیش از 90 درصد سهامداران این دو سهم رو دارن و این اتفاق کل بورس رو نابود میکنه ... بورس الان 70 درصد ریزش داشته توی یک سال گذشته . این اتفاق میتونه تیر خلاص به بورس باشه
  • شرکتهای مافیای تودلی IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
    6 0
    ایجاد شرکتهای تودرتو درون شرکتهای ثروتمند دولتی و خصوصی ، مهمترین بستر فساد و هدایت مزورانه درامد شرکت اصلی است !! >>>>>> نباید دولت و مجلس به این راحتی اجازه تاسیس شرکتهای جدید درون شرکتهای دیگر را بدهند . >>>>. اینها فقط با هدف دور زدن قوانین و ایجاد سهامداران ویژه تشکیل میشوند !! >>>>> >>>>>>، حیات خلوتهای تاریک و شرکتهای تودرتو ؛ عامل مهم فساد و زیان دهی صوری هستند .::::: این فساد یعنی شرکتهای تودرتو در اکثر بانکها و شرکتهای بزرگ وجود دارد :::: مشکل اصلی ایرانخودرو و سایپا نیز همین شرکتهای خصوصی تودرتو در دل این دو شرکت و هزینه ها و فساد آنهاست !!!
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
    0 0
    قیمت خودرو توی 3 سال گذشته 10 برابر افزایش یافته ولی قیمت سهامش یک چهارم شده !!!!!!!!!!! این اتفاق فقط توی یک کشور اسلامی میتونه بیفته
  • ناشناس IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
    0 0
    ای کاش مشکل از این دو شرکت بود چرا شرکتهای سوده دارن رنج منفی میزنن این دو خودرو ساز بهانه هست برای چپاول پول و مال و جان مردم داخل بورس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس