کد خبر 1612764
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۳
جزئیات محاسبه قبض برق مصرفی

بسیاری از مردم چگونگی محاسبه قبض برق همواره برای‌شان مورد سؤال بوده و مبلغی که به‌عنوان بهای برق مصرفی ملزم به پرداخت آن هستند،چطور و باچه فرمولی محاسبه می‌شود.

به گزارش مشرق، در این نوشتار نحوه محاسبه قیمت برق به زبان خیلی ساده آمده است، به طوری که هر یک از ما می‌توانیم با الگو گرفتن از این محاسبه ساده، حدود تقریبی قبض برق مصرفی ماهانه خود را به‌راحتی محاسبه کنیم. تعرفه برق مشترکان خانگی به‌صورت پلکانی محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر با افزایش مصرف برق، نرخ هر کیلووات ساعت به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد. معیار تعیین مصرف، الگوی مصرف است. الگوی مصرف به گونه‌ای محاسبه می‌شود که ۷۵ درصد مشترکان کمتر از آن مصرف برق در ماه دارند. سایر پله‌های مصرف به شرح ذیل است:

۱. تا الگوی مصرف (۷۵ درصد مشترکان)؛

۲. از الگو تا ۱.۵برابر آن (۱۵ درصد مشترکان)؛

۳. از ۱.۵تا ۲.۵برابر آن (۸ درصد مشترکان)؛

۴. بیش از ۲.۵برابر الگو، ۲درصد مشترکان مشمول هستند.

الگوی مصرف در مناطق عادی کشور در ماه‌های گرم (خرداد تا شهریور) ۳۰۰ کیلووات ساعت است. به‌طور مثال اگر یک مشترک در ماه ۳۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف کند، نرخ برق آن به ازای هر کیلووات ساعت حدود ۱۳۰ تومان و بهای انرژی مصرفی ماهیانه آن نیز (۳۰۰ کیلووات ساعت) برابر۳۶هزار تومان خواهد بود.

حال اگر یک مشترک در ماه ۴۵۰ کیلووات ساعت برق مصرف کند، نرخ برق برابر ۳۹۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت و بهای انرژی در ماه برابر ۱۷۵ هزار تومان خواهد شد.

به عبارتی با افزایش ۱.۵برابری مصرف، نرخ برق سه‌برابر و مبلغ ۴.۵برابر می‌شود. طبق اعلام توانیر، همچنین اگر مصرف یک مشترک در ماه به ۷۵۰ کیلووات ساعت برسد، نرخ انرژی ۸۲۱ تومان به ازای هر کیلووات ساعت و مبلغ آن نیز ۶۱۵ هزار تومان خواهد شد.

به عبارت دیگر با ۲.۵برابر شدن مصرف، نرخ برق ۶.۳برابرو مبلغ آن ۱۷ برابر می‌شود. در این میان ۲درصد مشترکان که بیش از ۲.۵برابر الگو مصرف می‌کنند، مصرف ماهانه‌شان حدود ۱۰۰۰کیلووات ساعت می‌شود که نرخ برق آن برابر ۱۳۰۰ تومان و بهای برق ماهیانه نیز حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

به عبارتی با مصرف ۳.۳ برابری نسبت به مشترکان تا الگو، نرخ برق ۱۰برابر ومبلغ برق مصرفی ۲۶برابر افزایش می‌یابد.حال اگربه اعدادوارقام بالا، ۱۰درصد مالیات بر ارزش‌افزوده، ۱۰درصد عوارض برق، شش تومان به ازای هر کیلووات ساعت پول گاز (برای مشترکان زیر الگو) و ۱۲ تومان برای مشترکان بیش از الگو و ۷۵۰۰ تومان بابت بیمه همگانی اضافه کنیم، مبلغ تقریبی قبض برق ماهانه هر مشترک به دست می‌آید.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • قاسم IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    11 1
    مازاد مصرف را باید گرانتر حساب کنند نه کل برق را
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
      2 1
      من نصف سرانه مصرف کردم قبضم بیش از ۵۰۰ هزار تومن شده
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
      0 3
      سه راه تو بمیر که قبض پرداخت نکنی. ضدانقلاب نجسی مثل تو وجودش فقط مایه عبرت بندگانه
  • محمدولایی بازنشسته IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    7 0
    مانند قضیه اب وگاز واینترنت::: که هدفشان چند برابر گران کردن بود:::: به این بهانه واهی می خواهی برق را چند برابر کنی::: تهران واصفهان وتبریز وخراسان بیش از 80 درصد برق کشور را مصرف می کنند::::
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    7 0
    قبض برق خانگی دچار سر در گمی است. سه دوره است بعد از انکه قبض برق را بطور کامل پرداخت میکنم در دوره بعد مینویسد مثلا ۲۶۰۰۰۰۰ بدهی ماه گذشته و این تکرار میشود. ب شرکت برق هم که مراجعه کنید، اظهار میکنند نرخ تغییر کرده، حالا چرا عطف ماسبق هم میشود بماند. تا همین دو سه هفته پیش فایل جزییات مصرف باز نمیشد. کنتر برق از وای فای برای ارسال مصرف استفاده میکند که مصرف کننده هیچ رصدی بران نمیتواند داشته باشد و فقط باید قبول کند. مصرف کننده هم باید بتواند در هر لحظه توسط وای فای از مصرف خود اگاه شود و کنترل داشته باشد.
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    5 0
    همش سه یا چهار ماه بخاطر شرایط مصرف گاز و یا برق افزایش می یابد . ولی چنان این مسئله بحرانی می شود که واویلا . تهدید ها شروع می شود گویا در زمستان مردم لحاف روی خود بیاندازند و در تابستان با باد بزن دستی بگذارانند به مزاج خوشایند باشد و برحی را راضی کند . اینقدر تهدید و گرانی است که خیلی ها حتی در ماشین هم راهنما نمی زنند به تصور اینکه پول برق بیاید !!!
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    6 0
    هزینه های دولت زیاد است وکسری هزینه را باید بهر طریقی از مردم بگیرند خدا پدر وجد داروغه ناتینگهام را بیامرزد حکومت دستش را تا کتف تو جیب مردم کرده وهیچ کس نیز پاسخگو نیست البته صادرات برق وگاز حرف اول را برای گران شدن این خدمات می زنند مردم مصرف نکنند تا دولت صادر کند البته پولش هم به دلار است که کلا هاپولی میشود به اسم صادرات انقلاب و لفت ولیس ها دولت مردان
  • حسن IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    0 0
    یکبار پیامک۲۹۰هزارتومان آمده وجه آن داده شد وباز دوباره درهمان سایت ۵۴۰هزارتومان آمده و نوشته اصلاح قیمت بدلیل گران شدن و تمام تلفن‌های برق آمل و استان جواب نمیدن انگار همه در خوابند به نظر می‌رسد این اداره برق با تمام قوا در حال ناراضی تراشی و کودتای خزنده است بی سوادها دزدی برق را نمی‌توانند بگیرند دست تو جیب مردم و حکومت هم تماشا میکند
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    0 0
    مناطق گرم سیر چی؟ ما درمنطقه بیابانی ورامین هستیم جزتهران محاسبه میشه سعادت آبادمنطقه دو تهران برفرض شهرک علوم پزشکی با آب هوا خنک هم جزتهران انوقت فرمول محاسبه یکسان است؟ برا چاپیدن فرصت خوبی است کسی مگر جرات داره حرف بزن۲
  • شریف IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    1 0
    دوباره تابستون وفصل گرما.مصیبتهای همیشگی مسئولان اداره برق...
  • بازنشسته IL ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    3 1
    دولت آمده برای متناسب سازی بازنشستگان ارزش افزوده رو کرده ۱۰ درصد .دولت هنوز متناسب سازی را انجام نداده و فقط جیب خودش رو پر کرده که اینکار را می گویند دست در جیب مردم کردن .فقط فقط دروغ می گویند و بعد از اسلام دم می زنند
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
      2 0
      تو رو خدا به داد بازنشستگان برسید
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
      0 1
      لابد تو مسلمونی یهودی غاصب نفتالوی احمق
  • بازنشسته IL ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    1 1
    دولت آمده برای متناسب سازی بازنشستگان ارزش افزوده رو کرده ۱۰ درصد .دولت هنوز متناسب سازی را انجام نداده و فقط جیب خودش رو پر کرده که اینکار را می گویند دست در جیب مردم کردن .فقط فقط دروغ می گویند و بعد از اسلام دم می زنند
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
      2 0
      بازنشستگان خیلی دارن در سختی زندگی می کنن
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    2 0
    30 هزارتومن حق بیمه همگانی زدن به به فیش برق به چه حقی؟ بعد تخفیف که گفتن کتر از حد انتظار باشه دروغی بیش نیست.
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    2 0
    شما میگید دو درصد پر مصرف هستند ما که دوتا یخجال با تلویزیون با کولر داریم جنوب شهر هم هستیم ولی پر مصرفیم. شما که راست میگید بر پدر دروغ گو لعنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس