کد خبر 1613186
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
حزب پوپولیست انگلیس هم از محافظه کاران پیشی گرفت

در آستانه انتخابات پارلمانی انگلیس نتایج جدیدترین نظر سنجی از پیشی گرفتن حزب راستگرای پوپولیست اصلاحات از محافظه کاران خبر می‌دهد.

به گزارش مشرق، نشریه "دی سایت" آلمان در مطلبی نوشت: حدود سه هفته مانده تا انتخابات عمومی در بریتانیا، حزب راست‌گرای پوپولیست اصلاحات بریتانیا در یک نظرسنجی برای اولین بار از حزب محافظه کار ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور پیشی گرفت. در این نظرسنجی منتشر شده توسط موسسه یووگو به نمایندگی از روزنامه تایمز، حزب پوپولیست اصلاحات بریتانیا UK با دو درصد افزایش به ۱۹ درصد رسید در رتبه دوم پس از حزب کارگر قرار گرفت.

بر اساس این نظرسنجی، خود حزب کارگر در اپوزیسیون هم یک درصد از دست داد، اما همچنان با ۳۷ درصد پیشتاز است. محافظه‌کاران ریشی سوناک در این نظر سنجی بدون تغییر ۱۸ درصد آراء را کسب کردند و این آن ها را برای اولین بار در جایگاه سوم قرار می دهد. اگرچه شکاف بین محافظه‌کاران و اصلاحات بریتانیا کم است، موسسه یوگو در حال حاضر درباره یک "زلزله" سیاسی صحبت می‌کند.

با این حال، نتیجه قابل توجه موسسه تحقیقات افکار بین المللی یوگو بر مبنایی نسبتاً نامشخص است. در حال حاضر هیچ نظرسنجی دیگری که نتیجه را تایید کند وجود ندارد.

حزب محافظه کار ۱۴ سال است که در انگلیس قدرت را در دست دارد و در آستانه انتخابات تحت فشار زیادی قرار دارند. در نظرسنجی‌ها، محافظه‌کاران ماه‌هاست که از حزب مخالف کارگر عقب افتاده‌اند.

حزب اصلاحات بریتانیا حزب جدید نایجل فاراژ است که پیش از این رهبر حزب برگزیت Ukip بود. اصلاحات بریتانیا با مواضع سخت و ضد مهاجرتی خود می تواند آرای بیشتری را از محافظه کارها بدزدد.

محافظه کاران از سال ۲۰۱۰ بر بریتانیا حکومت می کنند. بر اساس نظرسنجی ها، حزب محافظه کار انگلیس در انتخابات سراسری چهارم ژوئیه با شکستی جدی مواجه است. حزب کارگر خواهان بازگشت به قدرت است.

"دیوید کامرون"، ترزا می، بوریس جانسون، لیز تراس، ریشی سوناک در این دوران نخست وزیری این کشور را عهده دار شدند. این دوره دولتی با کاهش هزینه های عمومی ("ریاضت اقتصادی") و پس از آن برگزیت آغاز شد. سایر موضوعات مهم مانند بحران جاری در نظام سلامت، کرونا، مهاجرت و تورم سال‌های سیاسی پرتلاطمی ایجاد کردند. علاوه بر این، محافظه‌کاران درگیر رسوایی‌های متعددی هم در این دوران شدند.

انتخابات پارلمانی اکنون در ۴ جولای دراین کشور برگزار می شود. بر اساس نظرسنجی ها، سوناک، نخست وزیر محافظه کار در معرض خطر از دست دادن قدرت است. کیر استارمر، رهبر اپوزیسیون (حزب کارگر) می خواهد به مقر دولت در خیابان داونینگ ۱۰ نقل مکان کند - حزب کارگر آخرین بار از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰ نخست وزیر این کشور را تعیین کرد.

پارلمان بریتانیا از دو مجلس تشکیل شده است: مجلس منتخب عوام و مجلس اعیان، که اعضای آن انتخابی نیستند، اما به استثنای چند مورد، مادام العمر منصوب می شوند. در انتخابات سراسری در ۴ ژوئیه ۲۰۲۴، رای دهندگان در بریتانیا می توانند نمایندگان خود را در ۶۵۰ حوزه انتخابیه انتخاب کنند. نامزدی که بیشترین آرا را به دست آورد، برنده حکمیت می شود و سپس برای حدود پنج سال نماینده این حوزه در مجلس عوام است.

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس نامزد اصلی محافظه کاران حاکم در این انتخابات است. این مرد ۴۴ ساله اولین نخست وزیر در تاریخ این کشور با ریشه های غیر انگلیسی است. سوناک در سال ۲۰۲۰ وزیر خزانه داری در کابینه جانسون شد. او از سال ۲۰۲۲ نخست وزیر است.

حالا کیر استارمر، رهبر اپوزیسیون ۶۱ ساله، می خواهد اولین نخست وزیر حزب کارگر از زمان تونی بلر و گوردون براون شود. او از سال ۲۰۱۵ عضو مجلس عوام بریتانیا است. پس از شکست سنگین جرمی کوربین، رهبر جناح چپ کارگر در انتخابات، استارمر در سال ۲۰۲۰ این سمت را به دست گرفت. او مسیری بسیار معتدل‌تر از کوربین را نشان می‌دهد.

کاندیدای اصلی لیبرال دموکرات ها هم اد دیوی (۵۸) است که از سال ۱۹۹۷ با یک وقفه کوتاه عضو پارلمان بوده است.

نایجل فاراژ (۶۰)پوپولیست دست راستی که قبلاً تا حد زیادی خود را به حضور در رسانه ها محدود کرده بود، یک ماه قبل از انتخابات به طور شگفت انگیزی اعلام کرد که به عنوان رهبر حزب اصلاحات بریتانیا نامزد خواهد شد. او تاکنون در هفت تلاش برای عضویت در پارلمان لندن شکست خورده است. اما اکنون او شانس های خوبی دارد.

در نظرسنجی‌ها، محافظه‌کاران بسیار (گاهی بیش از ۲۰ درصد) از حزب مخالف کارگر عقب هستند. بر اساس یک نظرسنجی که در ابتدای ژوئن ۲۰۲۴ توسط موسسه نظرسنجی یوگو منتشر شد، حزب کارگر می‌تواند بیش از دو برابر تعداد کرسی‌های انتخاباتی را به دست آورد - و ۴۲۲ کرسی از ۶۵۰ کرسی پارلمان را کسب کند. حزب محافظه کار از ۳۶۵ کرسی که در آخرین انتخابات عمومی سال ۲۰۱۹ به دست آوردند، به ۱۴۰ کرسی کاهش خواهد یافت. چنین نتیجه‌ای بهترین شکست در تاریخ حزب برای حزب کارگر و بدترین شکست برای محافظه‌کاران در بیش از یک قرن گذشته خواهد بود.

یک نظرسنجی یوگو نیز در ژوئن ۲۰۲۴ منتشر شد که به وضوح نشان داد که حال و هوای محافظه‌کاران بد است. بر این اساس، ۷۳ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته اند که وضعیت کشور بدتر از زمانی است که محافظه کاران ۱۴ سال پیش به قدرت رسیدند. ۸۵ درصد گفتند که وقتی نوبت به هزینه های زندگی می رسد، وضعیت آنها بدتر از سال ۲۰۱۰ است. ۸۴ درصد سیستم بهداشت ملی، NHS را در وضعیت بدتری می بینند. وقتی نوبت به نظام مهاجرت و وضعیت اقتصادی رسید، ۷۸ درصد گزارش منفی دادند. کارنامه محافظه‌کاران در مورد مسائل دیگر نیز ضعیف است.

سیاست مهاجرت نیز یکی از موضوعاتی است که در مبارزات انتخاباتی مطرح است. سیاست سخت ضد مهاجرتی فاراژ می تواند آرای جناح راست را از محافظه کاران بدزدد. سوناک تلاش کرده است در طول مبارزات انتخاباتی با قانون به اصطلاح اخراج که از طریق آن مهاجران غیرقانونی به رواندا منتقل شوند، با این موضوع مقابله کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن آزاد AL ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    0 0
    همچنان به دیوید کامرون اعتماد دارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس