به گزارش مشرق، در جریان مناقشات گمرکی بین اتحادیه اروپا و چین، "رابرت هابک"، وزیر اقتصاد آلمان انتظارات از مذاکرات دولت خود در پکن را کاهش داده است. "هابک" قبل از خروج از کره جنوبی گفت: این دور از ذهن است تا زمانی که من در چین هستم این مناقشات حل شود. هابک ادامه داد: من اصلا نمیتوانم برای اتحادیه اروپا مذاکره کنم. وی با تاکید بر اینکه می خواهد در این مذاکرات سهمی را ایفا کند در عین حال دستیابی به توافقی را دشوار دانست.
بنابراین "هابک" اعلام کرد که می خواهد گزینه هایی را برای حل مشکلات خاص بررسی کند و همچنین فرمت های مکالمه را بررسی کند. به گفته وی در اینجا مسئله تشویق چینیها برای گفتگو با یکدیگر است، نه اینکه آن را رها کنید و بگذارید شرایط تشدید شود. وی اعلام کرد که تصمیم گرفته است فقط نگوید، حالا همه چیز رو به زوال است و این را بد دانست.
کمیسیون اتحادیه اروپا در مورد تعرفههای جبرانی برای واردات خودروهای برقی چینی تصمیم گرفته است که قرار است از ماه نوامبر اجرایی شود. تا آن زمان، طرف چینی این فرصت را دارد که اتهام یارانههای هنگفت دولتی برای خودروسازان خود را برطرف یا حداقل حذف کند. خودروهای برقی چینی در اروپا به طور قابل توجهی ارزان تر از خودروهای ارائه دهندگان داخلی عرضه می شوند.
کمیسیون اتحادیه اروپا در تحقیقاتی که به طور ویژه آغاز شده بود به این نتیجه رسید که چین به طور مستقیم به این تولیدات در سطوح مختلف یارانه می دهد. علاوه بر این، تولیدکنندگانی مانند BYD ظرفیت مازاد عظیمی را ایجاد کرده اند که اکنون آنها را به بازار اروپا سوق می دهد. عوارض جبرانی در اروپا نیز بدون بحث نیست. اروپا میخواهد ناوگان خودروهای محلی را در سریعترین زمان ممکن به منظور کاهش انتشار انبوه دیاکسید کربن در بخش حملونقل، برقی کند. با این حال، سازندگان اروپایی تاکنون به سختی مدل های مقرون به صرفه ای داشتهاند و تنها چند خودروی الکتریکی کوچک در محدوده خود داشتهاند.
در واکنش اولیه، چین به شدت اتهامات بروکسل را رد کرد و اندکی پس از آن تعرفه های بالاتری را برای گوشت خوک اروپایی اعلام کرد. با توجه به اقتصاد در حال حاضر در حال مبارزه برلین در بسیاری از بخشهای اقتصاد آلمان نگرانی هایی در مورد جنگ تجاری وجود دارد که در آن مارپیچی از تعرفههای تنبیهی متقابل تجارت را دشوارتر میکند. چین همراه با ایالات متحده آمریکا مهمترین شریک تجاری آلمان در خارج از اتحادیه اروپا است و ایالات متحده آمریکا حجم تجارت مشابهی را عمدتاً به دلیل صادرات انرژی خود دارد.
هابک در بخش دیگری از سخنانش گفت: روابط بین چین و اتحادیه اروپا در سال های اخیر پیچیده تر شده است، و این روش مودبانه بیان آن است.
وی تاکید کرد: آلمان بهعنوان بزرگترین کشور خودروسازی اروپا، مطمئناً در موقعیت ویژهای قرار دارد. این مقام آلمانی گفت: که قبل از سفر به چین با ولادیس دومبروسکیس، کمیسر تجارت اتحادیه اروپا، صحبت کرده است.
هابک بعدازظهر روز جمعه (به وقت محلی) توسط "وانگ ونتائو"، وزیر تجارت و "جین ژوانگ لونگ"، وزیر صنعت این کشور در پکن پذیرایی خواهد شد. ژنگ شانجی، رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات دولتی چین (NDRC)، نیز منتظر این مقام آلمانی است. NDRC یک کمیسیون برنامه ریزی مرکزی است که اولویتها و اهدافی را برای توسعه اقتصاد چین تعیین میکند.
"هابک" را چندین نماینده از شرکتهای متوسط آلمانی همراهی می کنند. رؤسای شرکتهای بزرگ آلمانی هم در ماه آوریل همراه با اولاف شولتز صدراعظم این کشور به چین سفر کردند. دولت فدرال به دنبال راهی میانه رو برای ترویج تجارت منصفانه و قانونی با چین است و در عین حال می خواهد وابستگی آلمان به چین را به عنوان بازار فروش، محل تولید و منبع مواد خام به حداقل برساند.