سند تمام الکترونیک سازمان ثبت رونمایی شد

همزمان با هفته قوه قضاییه، سند تمام الکترونیک در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رونمایی شد.

به گزارش مشرق، سید ستار هاشمی معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این نشست درباره طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: طرح تحول دیجیتال در سال ۱۴۰۱ طرح ریزی شد و در بازه یکساله در عمل خروجی‌های این طرح در دهه فجر سال گذشته رونمایی شد.


وی ادامه داد: یکی از خدماتی که به عنوان خدمات پایه در طراحی طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آمده است، موضوع طراحی و توسعه سامانه صدور اسناد الکترونیک است.

هاشمی با اشاره به فعالیت حدود ۲۰ سامانه تخصصی و ۱۵ سامانه عمومی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: درصدد هستیم سال آینده بحث ثبت هوشمند را داشته باشیم.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به فعالیت سامانه کاتب اظهارداشت: این سکوی الکترونیکی، همه خدمات یکپارچه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در عمل ارتباط با ذینفعان بیرونی با این سازمان را برقرار می کند.

وی ادامه داد: اکنون برخی سامانه‌ها شناسایی و در حال بازطراحی است؛ سامانه‌هایی که در حال صدور سند و به صورت روزانه با مخزن اسناد الکترونیک در ارتباط هستند.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به فعالیت روزانه سامانه کاداستر افزود: این سامانه به طور متوسط روزانه ۳۰ هزار سند تولید می‌کند و در مخزن اسناد الکترونیکی ثبتی قرار گرفته است.

سند تمام الکترونیک سازمان ثبت رونمایی شد


افتتاح سامانه ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری در آینده نزدیک

وی اضافه کرد: سامانه ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد همچنین سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی، سامانه مالکیت معنوی، سامانه اجرای اسناد رسمی و مدیریت اسناد عادی به مخزن اسناد الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متصل خواهد شد.

هاشمی گفت: قابلیت اصالت سنجی آنلاین و آفلاین ، غیرقابل جعل و دستکاری بودن، غیرقابل انکاری توسط صادر کننده، غیرقابل ویرایش حتی توسط سامانه صادر کننده و تحویل برخط به صاحب سند از جمله ویژگی های سند الکترونیک است.

وی ادامه داد: شهروندان باید اطمینان پیدا کنند که سند الکترونیک آنها مراقبت خواهد شد از این رو سند الکترونیک ویژگی‌هایی دارد که سلامت سند را حفظ می‌کند.

معاون سازمان ثبت‌ اسناد درباره اصالت‌سنجی اسناد الکترونیک اظهار داشت: بر اساس نتایجی که از بررسی‌های کشورهای پیشرو حاصل شده، اقدامات موثر دیگر کشورها را بومی‌سازی کردیم تا اصالت‌سنجی اسناد به‌صورت آنلاین و آفلاین انجام گیرد.

هاشمی اضافه کرد: همچنین برای سند الکترونیک امکان جعل و دستکاری حتی از سوی مرجع صادر کننده وجود نداشته باشد و غیر قابل انکار از سوی صادرکننده است.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: ویرایش اسناد الکترونیک به‌راحتی ممکن نیست و سند بعد از صدور باید فرایندی را طی کند تا اصلاح شود و ابقا و ابطال آن نیازمند یک فرایند حقوقی است و اپراتور نمی‌تواند این اصلاحات را انجام دهد.

هاشمی گفت: صدور سند الکترونیک رفت و آمدها و مراجعات غیر ضروری را حذف می‌کند و در راستای خدمت ارزان و به‌موقع و بی‌منت به شهروندان است.

ثبت یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک

وی اضافه کرد: از اردیبهشت امسال تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک در مخزن اسناد الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده است.

هاشمی خاطر نشان کرد: ساختار کلی که برای سند در نظر گرفته شده به این صورت است که سند الکترونیک مالکیت رنگ و لعاب ندارد و در زمره اوراق بهادار نیست و قرار است در کارتابل شخصی افراد در سکوی کاتب مشخص باشد. اگر کسی هم بخواهد می‌تواند نسخه کاغذی را داشته باشد اما آن نسخه هم در قالب اوراق بهادار نیست.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: سند الکترونیک یک‌ شناسه منحصربه‌فرد دارد و نوع سند، کد ملی مالک، نوع ملک، مشخصات ملک و مالک در سند دیجیتال مشخص شده است همچنین کیو آر کد (QRcode) داخل سند الکترونیک، انحصاراً امضای سازمان ثبت را دارد که به طور انحصاری برای هر سند جانمایی شده است و امکان هرگونه دخل و تصرف در سند را می‌گیرد.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره دیجیتال شدن اسناد دفترچه‌ای املاک که هنوز تبدیل به سند تک‌برگ نشده‌اند، گفت: از امروز هر درخواست‌ جدیدی که در سامانه جامع املاک ثبت شود، خروجی آن صدور سند الکترونیک است، حالا سند دفترچه‌ای یا منگوله‌دار باشد یا سند تک‌برگ. به این ترتیب الزام تبدیل دفترچه‌ای به سند تک‌برگ در این چرخه حذف می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    1 0
    وی ادامه داد: شهروندان باید اطمینان پیدا کنند که سند الکترونیک آنها مراقبت خواهد شد از این رو سند الکترونیک ویژگی‌هایی دارد که سلامت سند را حفظ می‌کند. ( حتما باید به شما هم اطمینان کنند)!!!!!
  • شرکتهای مافیایی تودرتو IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    1 0
    ثبت آسان شرکتهای جدید با هدف سواستفاده ، اقتصاد را به وضعیت نابسامانی کشیده است !! ...... شرکتهای مافیایی تودرتو برای فرار مالیاتی و انواع اختلاس .... پیچیده سازی حسابها .....
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
    0 0
    لطفادست ازسرمون بردارید.ماباین سندی که دستمون است راضی هستیم ولازم نیست شما دایه دلسوزتر ازمادرباشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس