کد خبر 1616974
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲

تا به حال چیزی در مورد توهین به مقدسات و آنچه قانون ایران د این باره تعیین می کند شنیده اید؟ در این مقاله این موضوع را بررسی می کنیم.

توهین به مقدسات یعنی چه؟ منظور از مقدسات چیست؟ آیا طبق قوانین توهین به مقدسات جرم محسوب می شود و مجازات به همراه دارد؟ در این مقاله به پاسخ تمامی این سوالات می رسید. با ما همراه باشید.

این مقاله با راهنمایی بهترین وکیل در تهران در باب امور مربوط به توهین به مقدسات و مجازات های مربوط به آن گرد آوری شده است. اولین نکته ای که در این مورد باید به آن توجه داشته باشید این است که مجازات توهین به مقدسات با توهین به دیگران متفاوت است. پس ابتدا باید بدانیم که مقدسات در کشور ما و همچنین دین اسلام شامل چه مواردی می شوند. مطابق با ماده 513 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مقدسات شامل موارد زیر می شوند:

  • هریک از انبیاء
  • ائمه طاهرین (ع)
  • مقدسات اسلام
  • حضرت صدیقه طاهره (س)

توهین در حالت کلی امری بسیار ناپسند می‌ باشد و در قوانین کشورهای مختلف نیز برای آن مجازات تعیین شده است. در این میان توهین به ارزش‌ ها و مقدسات یک جامعه چه مسلمان و چه غیر مسلمان نیز امری بسیار نامطلوب و ناپسند است و از نظر قانونی جرم است. به همین دلیل توصیه می‌ کنیم که در رفتار و گفتار خود بسیار دقت کنید زیرا ممکن است با انجام یک کار یا گفتن یک جمله در هنگامی که عصبانی هستید برای خود مشکلات بسیار زیادی ایجاد کنید. بخصوص اگر آن توهین به مقدسات، پیامبران و امامان باشد. زیرا اگر این توهین ساب النبی باشد به اعدام محکوم خواهید شد.

توهین به مقدسات

توهین به مقدسات یکی از عناوین کیفری است که در بعضی وارد برای افراد می تواند اعدام به همراه داشته باشد. تحقق جرم توهین در صورتی که مخاطب ما در کلام از مقدسات به شمار رود بمنجر به ارتکاب این جرم می گردد که در قانون جرم انگاری شده و مجازات هایی را به همراه دارد که قابل تامل است. آنچه در ادامه می خوانید بررسی این موضوع از چندین زاویه است که در خلال آن به پاسخ بسیاری از پرسش های خود در ارتباط با این جرم خواهید رسید.

توهین به مقدسات و مجازات قانونی آن

شرایط تحقق جرم توهین

بهترین وکیل کیفری در تهران این نکته را خاطر نشان می شود که برای اینکه توهین به عنوان یک جرم تحقق یابد باید شرایط زیر وجود داشته باشد :

  • توهین آموز بودن رفتار: برای اینکه توهین آمیز بودن یک رفتار ارزیابی شود باید فرهنگ و عرف آن جامعه در نظر گرفته شود. یعنی ممکن است سخنی یا رفتاری در کشور ما توهین تلقی شود، در صورتی که در دیگر کشورها و فرهنگ ها رفتاری کاملاً عادی باشد.
  • مشخص بودن و زنده بودن مخاطب: توهین باید به یک شخص مشخص باشد و اگر به یک گروه کلی توهین شود این جرم نیست. همچنین شخصی که به آن توهین می‌شود باید زنده باشد توهین به مردگان جرم محسوب نمی‌شود و قابل مجازات نیز نیست.
  • حضوری یا علنی بودن توهین: یکی دیگر از شرایطی که برای تحقق جرم توهین باید وجود داشته باشد این است که توهین باید در حضور مخاطب آن توهین یا دیگر اشخاص صورت بگیرد. بنابراین اگر خودتان شخص یا افراد دیگر در هنگام توهین حضور نداشته باشند، این فعل توهین محسوب نمی شود.
  • صریح بودن توهین: یکی دیگر از مواردی که برای تحقق جرم توهین باید وجود داشته باشد این است که توهین باید صریح و علنی باشد. یعنی برای اینکه تشخیص دهیم آن عمل، گفتار و… توهین بوده است نیازی به تفسیر نباشد.

حکم فقهی توهین به مقدسات چیست؟

بهترین وکیل کیفری در تهران در ادامه توضیحات خود در قسمت قبل با اشراف به آنچه در باب توهین به مقدسات می دانیم اذعان می دارد که رای توهین به مقدسات احکامی ذکر شده است؛ از جمله:

  • اهانت به‌ مقدسات دینی حرام و تعظیم و رعایت احترامشان واجب است.
  • در حرمت توهین به مقدسات فرقی میان واجبات و محرمات الهی و مستحبات وجود ندارد.
  • به اعتقاد فقها در اهانت به مقدسات، توبه پذیرفته نمی‌شود.
  • اگر شخصی از روی ناراحتی و عصبانیت و بدون قصد، به مقدسات توهین کند یا گمان کند آنچه می‌گوید یا عملی که انجام می‌دهد اهانت به مقدسات نیست، احکام توهین به مقدسات در حقش جاری نمی‌شود.

در صورت لزوم می توانید با استفاده از مشاره با وکیل مربوطه از توضیحات تکمیلی در ارتباط با تمامی این موارد بهره مند گردید. در نظر بدارید که امور اینچنینی اموری کیفری اند. در موسسه حقوقی محمد حاجیلو و همکاران این امکان برای شما فراهم شده است تا از مشاوره تخصصی در امور حقوقی نیز بهره مند گردید. به عنوان مثال ضمن دسترسی به مقالات ملکی در باب دانستنی های حقوقی راه ارتباطی با بهترین وکیل ملکی در تهران نیز برای شما فراهم است. در صورت نیاز می توانید از سایت مربوطه بازدید فرمایید.

مجازات توهین به مقدسات چیست؟

برای بررسی مجازات های مربوط به توهین به مقدسات ، مجازات های جرم توهین برا بررسی می کنیم. به طور کلی توهین به دو دسته تقسیم می شود:

  • ساده: این نوع توهین مربوط به توهین به افراد معمولی در جامعه می شود. مطابق ماده ۶۰۸ قانون تعزیرات: توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا 50 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود. البته توجه داشته باشید که در برخی شرایط خاص این مجازات ممکن است بیشتر نیز شود.
  • مشدد: در برخی موارد نیز ممکن است مجازات توهین تشدید شود. برای مثال توهین به رهبران جمهوری اسلامی، مقامات و کارکنان دولتی، مقامات سیاسی خارجی، صاحبان مشاغل و حرفه های خاص، زنان و کودکان و از همه مهمتر توهین به مقدسات، امامان و پیامبران می باشد. با ما همراه باشید تا در ادامه با هم به مجازات توهین به مقدسات بپردازیم.

مجازات توهین به مقدسات با افراد عادی متفاوت می باشد و مطابق ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی ” هرکس مرتکب جرم توهین به مقدسات اسلام و یا هریک از انبیا عظام یا ائمه ( ع ) یا حضرت زهرا شود. اگر مشمول حکم ساب النبی باشد، اعدام و در غیر این صورت به حبس از 1 تا 5 سال محکوم خواهد شد.”

توهین به مقدسات و مجازات قانونی آن

توهین به مقدسات و سب النبی یعنی چه؟

به عنوان سخن پایانی در این مقاله حال که حدودی با توهین به مقدسات آشنا شدیم می خواهیم یک عبارت پر کاربرد را به شما معرفی نماییم. سب در اصطلاح به معنای دشنام دادن و توهین کردن است. مطابق با ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی سب النبی یک جرم می باشد. طبق این ماده هر کس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلم و یا هریک از انبیاء را دشنام دهد یا قذف کند ساب النبی است و به اعدام محکوم می شود.

اگر در باب توهین به مقدسات همچنان سوالی در ذهن دارید می توانید با مراجعه به سایت حقوقی و کیفری محمد حاجیلو و همکاران می توانید با استفاده از شماره تلفن وکیل پایه یک دادگستری از مشاوره فوری و تخصصی با برترین وکلا در تهران بهره مند گردید. از همراهی شما سپاسگزاریم.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس