گفت و گوی ویژه خبری علیرضا زاکانی آغاز شد

دوشنبه شب چهارم تیرماه ۱۴۰۳، سومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع فرهنگی در ساختمان شیشه‌ای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

به گزارش مشرق، روز دوشنبه چهارم تیر، چهارمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برگزار شد. تاکنون سه مناظره با موضوع اقتصادی و فرهنگی برگزار و پخش شده است.

طبق قرعه‌کشی، در این مناظره، صندلی شماره شش به آقای زاکانی تعلق گرفته است.

طبق قرعه‌کشی صورت گرفته ترتیب صندلی‌های نامزدهای انتخابات در مناظره چهارم به شرح زیر است؛

صندلی شماره یک: محمدباقر قالیباف

صندلی شماره دو: مسعود پزشکیان

صندلی شماره سه: سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی

صندلی شماره چهار:مصطفی پورمحمدی

صندلی شماره پنج: سعید جلیلی

صندلی شماره شش: علیرضا زاکانی

در این زمینه بخوانید:

زاکانی در اولین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۳ چه گفت؟

مشروح کامل مناظره اقتصادی انتخابات ۱۴۰۳

زاکانی در دومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ چه گفت؟

مشروح کامل دومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

مشروح کامل مناظره فرهنگی انتخابات ۱۴۰۳ +عکس و فیلم

زاکانی در مناظره فرهنگی انتخابات ۱۴۰۳ چه گفت؟



آغاز بخش اول مناظره

سوالات مرحله اول که توسط کارشناسان طرح شده، به شرح زیر بود:

پاک آیین: برنامه های شما برای بهره مندی از فرصتهای توافقات با چین و روسیه چیست؟

سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می کنید؟

میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟

آل اسحاق: ۱۲۰۰ میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه ای دارید؟

رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

فیلم سوالات نوبت اول کارشناسان در مناظره چهارم انتخابات ۱۴۰۳



مشروح صحبت های مصطفی علیرضا زاکانی در ۴ دقیقه اول را در ادامه بخوانید:

ایده‌های سیاست خارجی‌ام را در یک کتاب معرفی کرده‌ام

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سومین مناظره صداوسیما، ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، گفت: ما در یک کتاب به‌عنوان سیاست خارجی ایده محور مبتنی بر دیپلماسی منزلت طلبانه ایده‌های خود را ترسیم کرده‌ایم.

وی افزود: باید بتوانیم با چارچوب مشخصی مبتنی بر قدرت داخلی، انسجام و بهره‌بندی از همه ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی این ظهور و بروز قدرت ایران را بیشتر کنیم و یک جایگاه جدیدی را برای ایران در عرصه منطقه و جهان به ثبت برسانیم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت با بیان اینکه مکتب امام، رهنمودهای رهبری و تکیه بر اراده مردم مبانی فکری سیاست خارجی بنده است، گفت: قدرت دچار دگرگونی و پراکندگی شده و با مدل‌های سوخته نمی‌شود جایابی قدرت را در منطقه و جهان ترسیم کرد. بازیابی پیام اساسی انقلاب اسلامی امروز با همه وجود شنیده می‌شود. وقتی صحبت از ظلم در قدس و فلسطین می‌شود این سخنان در آمریکا هم شنیده می‌شود.

وی ادامه داد: ارتقا تصویر منزلت ایران در جهان با شکستن حصارهای موجود اتفاق می‌افتد. سیاست همسایگی و ارتقا محور مقاومت رکن سوم سیاست خارجی دولت خدمت است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه ایران ظرفیت بی‌نظیری در منطقه دارد، گفت: به‌زعم بزرگان دشمن، ایران در منطقه غرب آسیا قدرت برتر است که امروز تجلی ویژه‌ای پیدا کرده است.

زاکانی بیان کرد: بعد از عملیات وعده صادق و طوفان‌الاقصی اتفاقاتی افتاد که معادلات منطقه‌ای تغییر کرد. دیپلماسی اقتصادی برای بازیابی اقتصاد ملی است که با بهره بردن از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی رقم خواهد خورد تا دیگران را به خود وابسته کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های درون کشور خاطرنشان کرد:‌ 36 کشور به ایران در حوزه شمال و جنوب و انتقال بار به ایران وابستگی دارند و این برای ایران قدرت تولید می‌کند. زمانی که در جهان و در قدرت‌های نوظهور ارتباطات کارهایی از جمله حضور در بریکس و شانگهای که آروزی یک عده‌ای بود در دولت شهید رییسی به ثمر رسید، فرصت‌های جدیدی خلق می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: با ایده محوری و منزلت‌جویی، ایران باید بر قله‌های جهان نشانده شود و این برای آن است که ارتقاء کرامت انسانی و اجرای قدرت ایران در منطقه و جهان رقم بخورد.

اظهارات ۴ دقیقه اول علیرضا زاکانی

زاکانی در ادامه دور اول پاسخ به سؤالات، اظهار کرد: به نظر بنده بسیاری از مواردی که مطرح می‌شود برای بی‌برنامگی است لذا چون برنامه ندارند در اینجا صحبت‌هایی می‌کنند و ما هم مجبور می‌شویم یه حرف‌هایی بزنیم که بعد خجالت‌زده ‌شوند لذا از ما گله نکنند.

زاکانی گفت: آقای روحانی قرار شد که عزت را به پاسپورت برگرداند، اما دانشجویان از نروژ اخراج شدند و به نماینده ایران ویزا ندادند و به هواپیمای آقای ظریف بنزین داده نشد.

وی افزود: نباید از غرب گدایی کرد، مشکل ما جریان تحریف است تا جریان تحریف شکست نخورد تحریم نیز نمی‌تواند شکست بخورد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مورد واکسن چرا به مردم دروغ می‌گویید؟ چرا خلاف می‌گویید؟ نامه آقای ظریف به شهید رئیسی موجود است.

وی افزود: در خصوص برجام، گزارش‌ها کمیسیون برجام در مجلس موجود است. بند به بند آن حکایت از این دارد که ما درست گفتیم. برجام چیزی نبود که رهبر معظم انقلاب بخواهند و بعد در جمع دانشجویان گفتند خطوط قرمز رفایت نشده است. خواهش می‌کنم گزارش‌های سه ماهه شش ماهه و نه ماهه آقای ظریف به مجلس را بخوانید، ایشان فقط می‌گوید نشد نشد و نشد. چرا یادمان رفته است؟ خلاف به مردم گفتند که همه تحریم‌ها برداشته می‌شود. لذا برجام نیاز به نقد کردن دارد. آیت الله رئیسی دنبال نقد کردن برجام بود.

زاکانی گفت: آقای رئیسی توانست قدرت جهانی و منطقه ما را افزایش دهد. هفت و نیم برابر فروش نفت داشته باشیم. در همین تحریم به چین رفتم ۱۳ میلیارد یورو تفاهمنامه نوشتم و الان ۲ میلیارد یورو قرارداد بستم.

وی افزود: در مورد کرسنت بنده مدعی آن هستم. مشکل آقای پورمحمدی این است که اسناد را در مجموعه خودش بایگانی کرد. کرسنت دستپخت آقای خاتمی، زنگنه و روحانی است.


مشروح صحبت های مصطفی علیرضا زاکانی در ۴ دقیقه دوم را در ادامه بخوانید:

مشکلات ما جریان تحریف است

زاکانی در پاسخ به مرحله دوم سؤالات بیان کرد: من خدمت آقای پزشکیان عرض می‌کنم که ما یک کارنامه‌ای داریم که این کارنامه امروز ۱۰۰ درصد درست از آب درآمده است و بنده با تعاملی که داشتم لذا دو طرف ماجرا را در کمیسیون دعوت کردم و حرف دو طرف را خوب شنیدم یعنی هم جناب آقای ظریف آمدند و هم آقای پزشکیان تشریف آوردند و حرف دو طرف را بنده شنیدم. آقایان عراقچی، صالحی و شمخانی نیز آمدند و حرف همه را ما شنیدیم.

اظهارات ۴ دقیقه دوم علیرضا زاکانی

وی افزود: از مجموعه دانشگاه‌ها ما حقوقدان‌ها را از دو طرف آوردیم که مخالف و موافق هر دو طرف صحبت کنند. نهایتاً یک جمع‌بندی کردیم که ۱۰۰ درصد درست از آب درآمده است. حالا اینکه درست از آب درآمده از نظر آقای پزشکیان غیر کارشناسی است اما آن که فقط پیام مثبت صادر شده و بدون پشتوانه است، کار کارشناسی به شمار رفته است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: چه کسی گفته است که برجام را آتش بزنیم. مردم عزیز برخی با احساس و پشتوانه نظری تهی می‌خواهند رای بگیرند؛ این کار درستی نیست.زاکانی بیان کرد: آنچه در سیاست خارجی، شما می‌گویید را ما در چین و بروکسل عمل کرده‌ایم. درباره کرسنت تعجب کردم آقای پورمحمدی چرا چنین موضعی گرفت! از او بعید بود.

وی افزود: در دوره خاتمی که آقای پزشکیان هم وزیر بود، بزرگترین خیانت‌های نفتی شد؛ توتال، کرسنت و استات اویل. گزارشی تحت عنوان زالو آماده کرده‌ایم که خوب است مردم بروند ببینند.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بنده آنجا مکرر گفتم که چه کسانی خیانت کردند و بعد هم در مقابل خود آقای روحانی در مجلس این بیان را داشتم و وزیر نفت پیشنهادی هم نششته بود و گفتم که اگر این اتفاق بیفتد در دادگاه شکست می خوریم.

زاکانی تصریح کرد: ۵۳ میلیارد دلار عدم نفع، ۱۸ میلیارد دلار طلب دوم و... از این اتفاق برای کشور هزینه به بار آمد. تعجب می‌کنم چطور رویتان می‌شود حرف بزنید.

وی خاطرنشان کرد: هرکسی خواست، آقای روحانی، آقای زنگنه یا آقای خاتمی؛ هرکدام خواستند همین فردا مناظره کنیم تا بگویم که چه جنایتی در کشور اتفاق افتاد. ما فریاد زدیم و گوش نکردند. در این باره من بارها دادگاه رفتم و با افتخار از حق ملت دفاع کردم. ملت، نمیگذارم عده‌ای حق شما را به یغما ببرند.


شروع نیمه دوم مناظره


سوالات دور دوم کارشناسان مناظره چهارم انتخابات

عمویی: اگر رسیدن به توافق برای رفع تحریم در دولت شما با چالش مواجه شود، آیا پیگیری اهداف اقتصادی شما با چالش مواجه می شود؟ 

سیدعباس موسوی: دشمنان دنبال ایران هراسی و سیاه نمایی هستند؛ دولت شما چه برنامه ای برای این موضوع دارد؟

جابری انصاری: روابط با همسایگان در اولویت است یا روابط بین المللی یا میان این دو؟ 

عباس عراقچی: خنثی سازی تحریم ها و ناامیدکردن تحریم‌کنندگان و رفع عزتمندانه تحریم ها، دو مقوله بسیار مهم است و همزمان باید پیش برود. برنامه های شما برای هر دو زمینه چگونه است؟

صدرالحسینی: مواجهه دولت شما با صهیونیستم بین الملل و استکبار جهانی چگونه تعریف می شود؟



مشروح صحبت های علیرضا زاکانی در ۴ دقیقه سوم را در ادامه بخوانید:

آقای پزشکیان برنامه‌ای دارم که ۱۰۰ درصد درست از آب درآمده است

زاکانی گفت: در خصوص کمیسیون برجام در مجلس گزارشی را منتشر کردیم که این کارنامه صد در صد درست از آب درآمده است. من دو طرف ماجرا را به کمیسیون دعوت کردم و حرف دو طرف را شنیدم. یعنی هم آقای ظریف آمدند و هم آقای جلیلی آمدند و حرف دو طرف را شنیدم. آقای عراقچی صالحی و شمخانی نیز آمدند و حرف همه را شنیدیم. از مجموعه دانشگاه‌ها ما حقوقدان‌ها را از دو طرف آوردیم که موافقان مخالف صحبت کنند. نهایتاً یک جمع بندی کردیم که صد درست از آب درآمد.

وی افزود: بنده هیچ وقت در طول عمرم در مورد آتش زدن برجام حرفی نزدم. کسی را به حمله به سفارت تایید و تشویق نکردم.

زاکانی گفت: مردم عزیز این افراد با احساس و پشتوانه نظری تهی به دنبال رای گرفتن هستند.

وی افزود: بنده یکی از بزرگترین حزب‌های کشور را با ۲۷۰ شعبه در کشور دارم. بنده یکی از بزرگترین تشکل‌های دانشجویی را سال‌ها اداره کردم.

اظهارات ۴ دقیقه سوم علیرضا زاکانی

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ناظر به حوزه سیاست خارجی نیز آنچه که شما می‌گویید من عمل کردم. در بروکسل توانستیم موفقیت‌های جهانی به دست آوریم و همچنین در چین کارنامه‌ای وجود دارد که کاملاً مشخص است.

وی افزود: در خصوص کرسنت واقعاً تعجب کردم چرا آقای پورمحمدی همچین موضعی گرفتند. در دوره آقای خاتمی بزرگترین خیانت‌های نفتی به کشور شده است. توتال، استات اویل و کرسنت در این دوره است.

زاکانی گفت: در مقابل خود آقای روحانی در مجلس گفتم اگر این اتفاق بیافتد ما در این پرونده شکست می‌خوریم. آقای زنگنه گفت من دو هفته حلش می‌کنم و که در آن ۵۳ میلیارد دلار عدم النفع و دو و نیم میلیارد خسارت اول و ۱۸ میلیارد دلار طلب دوم ضرر کردیم. من تعجب می‌کنم چطور شما رویتان می‌شود در این خصوص صحبت کنید.

زاکانی گفت: من حاضرم با آقای زنگنه، روحانی و خاتمی مناظره کنم و بگویم چه خیانت‌هایی به کشور شده است. ملت نمی‌گذاریم حق شما را عده‌ای به یغما ببرند.



مشروح صحبت های علیرضا زاکانی در جمع بندی پایانی:

مردم اجازه ندهید بین شما دیوار بکشند

زاکانی گفت: مردم این کلید یادتان است در سال ۹۲ گفتن قفل از زندگیتان باز کنم و قفلی را باز نکرد. سال آخر دولت آقای روحانی آمد نه هسته‌ای درست شد و نه نان مردم! مردم الان همان‌ها آمده‌اند تا دولت سوم آقای روحانی را تشکیل دهند مراقب باشید.

وی افزود: مردم عزیز اگر صدایم را بلند می‌کنم از درد است. وقتی می‌بینم به سادگی حق مردم را می‌خورند، داد که هیچ فریاد می‌زنم. می‌گویند جلوی مردم دعوا نکنید، مردم این حرف یعنی خطای ما را نگویید و صدایش را در نیاورید.

زاکانی گفت: دعوت به وحدت می‌کنند اما در ستادشان تفرقه افکنی می‌کند.

صحبت های علیرضا زاکانی در جمع بندی پایانی

وی افزود: امیرالمومنین به ابو موسی اشعری گفت اگر می‌خواهی مذاکره کنی مذاکره کن اما به عقل و تجربه تکیه کن، کسی که به عقل و تجربه تکیه نمی‌کند شقی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم اجازه دیوارکشی ندهید اجازه ندهید بین شما دیوار بکشند. چه در داخل و چه در خارج از کشور تمام مردم ایران، ایرانی هستند. همه شما خواهان رفع تبعیض، عدالت و مخالف فساد و طرفدار مبارزه با فساد هستید. مردم اجازه ندهید به دروغ میان شما دیوار بکشند. اجازه ندهید به نام جنسیت و مذهب شما را جدا کنند.

زاکانی گفت: کسی حق ندارد مردم را در مقابل هم قرار دهد. کسی حق ندارد ایرانی را در مقابل ایرانی قرار دهد. مردم عزیز ناامید نشوید. آمده‌ایم مشکلات کشور را با تکیه بر شما و توکل بر خدا حل کنیم. هم کارنامه داریم و هم برنامه؛ جمعه ۱۸ تیر همه پای صندوق‌های رای بیایید حتی اگر به بنده رای نمی‌دهید یا به مخالف من رای می‌دهید باز هم بیایید چون هر رای شما رای به خط انقلاب و اصل انقلاب و شهدای پرواز اردیبهشت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 1
    یعنی بعداز۳۰۰سال تجربه نکردید مذاکره با شیاطین بزرگ غرب وشرق اشتباه است!؟تنها راه برای نابودی اسقاطیل وشیاطین غرب- اتحاد،استقلال وآزادی ملی ومذهبی وشرق گرایی برای بی اثرکردن تحریمها ورسیدن به بازدارندگی اتمی و...است(مسئولیت داخلی تمام مسائل ملی،مذهبی،شرقگرایی و...را آزادانه بگذارید بعهده خودانجمنها،صنوف واحزاب داخلی...)
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    4 1
    پزشکیان نمی تونه رئیس جمهور خوبی باشه چون: 1- دولت سوم روحانیه (لازم نیست بگم 8 سال چه بلایی سر اقتصاد کشور اومد لازمه؟) فقط کافیه یه نگاه به اطرافیانش بنذازیم دقیقاً کابینه روحانیه. 2- دو تا مشاور اقتصاددان، یکی لیبرال و دیگری سوسالیست رو برای مناظره کنار خودش می شونه. کسی که در انتخاب مشاور دچار تناقض می شه چطور می تونه کشور رو با موفقیت اداره کنه؟ 3- کسی که نمی دونه 10 ضرب در 10 میشه 100 (وقتی داشت مثال لیوان رو میزد تو تلوزین) نمی تونه رئیس جمهور بشه. 4- کسی که فقط برنامه کلی می ده و شعار می ده و خودشو طرف ملت نشون میده تا ملت رو فریب بده نمی تونه رئیس جمهور بشه. 5- کسی که مشاورش اینقدر اخلاق نداره که میکروفون رو پرت می کنه سمت کسی که اون رو به عنوان مشاور تعیین کرده و در انتخاب مشاور اینقدر بی دقته نمی تونه رئیس جمهور خوبی بشه. 6- ظریف (وزیر امورخارجه احتمالی پزشکیان) کسی بود که ادعا می کرد تحریم ها با برجام برداشته میشه. نتیجه چی شد؟ واقعیت رو همگی دیدیم. ما بتن ریختیم تو سانریفیوژ و بعد ترامپ با هوشمندی تمام از برجام خارج شد (صبر کرد تا روحانی برای 4 سال دوم انتخاب بشه و بعدش از برجام خارج شد) نتیجه این شد که جیبوتی ما رو تحریم کرد... کسی که ادعاش می شد استاد تعامل با جهان و رفع تحریمه خودش تحریم شد. زبان دنیا زبان زوره... زور نداشته باشیم هیچ کاری نمی تونیم پیش ببریم ببینین اسرائیل چیکار میکنه... هیچ حقوق و نهاد بین المللی جلو دارش نیست. چرا؟! چون زور داره. حقوق بین الملل یه ابزار در خدمت کشور های غربیه. باید انفعال و ژست روشنفکری رو گذاشت کنار. با آیه قرآن و نهج البلاغه خوندن نباید فریب بخوریم... جنگ صفین تکرار نشه هوشیار باشیم مشرق اگه منتشر نکنی به خون شهدا خیانت کردی باید اون دنیا پاسخگو باشی
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 0
    یعنی بعدازسیصدسال تجربه نکردید مذاکره با شیاطین بزرگ غرب وشرق اشتباه است!؟تنها راه برای نابودی اسقاطیل وشیاطین غرب- اتحاد،استقلال وآزادی ملی ومذهبی وشرق گرایی برای بی اثرکردن تحریمها ورسیدن به بازدارندگی اتمی،پیشرفت،عدالت،شفافیت،استقلال،ازادی،اقتدار و...است
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 0
    یعنی بعدازسیصدسال تجربه نکردید مذاکره با شیاطین بزرگ غرب وشرق اشتباه است!؟تنها راه برای نابودی اسقاطیل وشیاطین غرب- اتحاد،استقلال وآزادی ملی ومذهبی وشرق گرایی برای بی اثرکردن تحریمها ورسیدن به بازدارندگی اتمی،پیشرفت،عدالت،شفافیت،استقلال،ازادی،اقتدار و...است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس