رفاه اجتماعی و وعده‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری برای بهبود آن

در حالی نامزدها وعده‌های متعددی در حوزه رفاه و تامین اجتماعی مطرح کرده‌اند که این عرصه با اینکه در صدر اولویت مردم قرار دارد اما خود بیشترین تاثیر را از عوامل کلان اقتصاد چون تورم و رشد تولید می‌گیرد.

به گزارش مشرق، همه مردم در هر جایگاه و موقعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که باشند انتظاراتی از نامزدهای ریاست جمهوری دارند و با پیگیری برنامه‌ها و اظهارات آنان به دنبال امیدی برای بهبود شرایط زندگی خود هستند و توقع دارند در سایه برنامه‌های تبلیغاتی که از تلویزیون پخش می شود، ضمن شناخت بیشتر نامزدها به نامزدی رای دهند که دارای رویکرد مثبت و برنامه‌ای روشن و شفاف و همچنین تامین کننده زندگی و رفاهیات آنها باشد.

حوزه رفاه اجتماعی مخاطبان فراوانی دارد؛ از مددجویان نهادهای حمایتی مانند بهزستی و کمیته امداد تا سالمندان و کارکنان دولت و بخصوص بازنشستگان که در دهک بندی اقتصادی جامعه نیز در دهک های پایین درآمدی قرار می گیرند و به همین دلیل امیدوارند با انتخاب اصلح، گشایشی در امورات آنان ایجاد شود.

در دوره های گذشته انتخابات هدفمندی یارانه، بیمه اجتماعی، بیمه تکمیلی، افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان و جذب و اشتغال مددجویان در دستگاه های اداری و اجرایی و اعطای تسهیلات ویژه به زنان سرپرست خانواده و تسهیلات در قالب وام های ازدواج و فرزندآوری و اشتغال و تامین مسکن از مهمترین وعده های نامزدها برای جلب آرای رای دهندگان بوده است.

بنابراین می توان گفت که تامین رفاهیات اجتماعی و توسعه قوانین اجتماعی می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت و جایگاه مهمی در وعده‌های انتخاباتی دارد و مردم را امیدوار و به پای صندوق های رای بکشاند. همین موضوع سبب شد تا نامزدها برای بهبود رفاه شهروندان برنامه هایی را در دستور کار داشته باشند که مهمترین آنها که در رقابت های انتخاباتی مطرح شد، به شرح زیر است:

قالیباف: حقوق حداقل‌بگیرها باید به میزان افزایش تورم رشد داشته باشد

محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در معرفی برنامه های گفت: طبق برنامه هفتم حداقل حقوق و دستمزد در طول ۵ سال برنامه باید به میزان افزایش تورم رشد داشته باشد.

وی افزود: یکی از کارهای مهم دولت سیزدهم و مجلس یازدهم تنظیم لایحه و تدوین قانون برنامه هفتم توسعه کشور بود؛ از زمان تنظیم لایحه برنامه هفتم، هماهنگی بین مجلس و دولت وجود داشت و در برنامه هفتم همه تلاش ما این بود که این برنامه ضعف‌های برنامه‌های گذشته را نداشته باشد.

قالیباف همچنین در نخستین مناظره تلویزیونی گفت: رئیس جمهور مسئولیت سنگینی دارد که باید این بار سنگین را به دوش بکشد؛ یکی از وظایف رئیس جمهور در این شرایط سخت توجه و تحول در حوزه اقتصاد است.

وی یکی از وظایف رئیس جمهوری ایجاد تحول و توجه به اقتصاد کشور و معیشت خانواده‌های محروم، به ویژه کارگران و کارمندان آنهایی که حقوق ثابت دارند، و همچنین مددجویان بهزیستی باشد که و با تورم شرایط درآمدی آنها آسیب می‌بیند را از برنامه های خود عنوان کرد و گفت:‌ امروز بازنشستگان کشوری، لشکری، تامین اجتماعی، ایثارگران شرایط سختی را گذراند و همه با این مشکلات روبه رو هستیم و باید این کار را انجام دهیم.

قالیباف تورم را نتیجه سیاستگذاری‌های دولت ها دانست و گفت: در دولت چهاردهم که دولت خدمت و پیشرفت است، باید سپرحمایتی در تامین لوازم خانگی، کالاهای اساسی و معیشتی برای پنج دهک جامعه و بازنشستگان ایجاد شود. این روش سبب می‌شود تا زمانی که با تورم مبارزه می‌شود، مردم آسیب نبینند، آسیبی نتیجه بی‌تدبیری‌ دولت ها است و مردم در این حوزه مقصر نیستند. ماده ۲۸ خدمات کشوری نیز می‌گوید که باید حقوق این قشر از جامعه با تورم متناسب باشد تا کاهش تورم این موضوع را ضمانت کند.

قالیباف با بیان اینکه باید به سمتی برویم که بازنشستگان ما آسایش و آرامش داشته باشند، آن را اولویت خود دانست و گفت:‌ تا زمان کاهش تورم، فاصله بین تورم و حقوق را جبران خواهیم کرد و کالاهای اساسی در اختیار اقشار ضعیف و بازنشستگان قرار خواهیم داد تا هرگز سفره آنان کوچک نشود.

رفاه اجتماعی و وعده‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری برای بهبود آن


زاکانی: بسته رفاه در نظر گرفته ایم

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از تدوین بسته رفاه خبر داد تا سلامت مردم از طریق برنامه‌های کلی و تکمیلی و رایگان انجام و بیماری‌های صعب‌العلاج رایگان درمان شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مردم بسته‌های معیشتی دریافت خواهند کرد تا سر گرسنه بر بالین نگذارند، افزود: با این کار فقر مطلق را کاهش می‌دهم.

زاکانی بیمه ۱۰۰ درصد مردم و بیمه۷۰ درصدی بیمه تکمیلی را از دیگر بخش های این بسته رفاه عنوان کرد و گفت: برای بیماری های صعب العلاج و اقشار خاص درمان رایگان است.

وی افزایش توان خرید مردم از طریق آموزش مهارت ها را از دیگر برنامه های خود عنوان کرد و درباره بسته رفاه خود چنین توضیح داد: ما دو بسته خاص را یکی ناظر به سبک زندگی و پاسخ‌ معتبر به نیاز مردم و دیگری ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم. بخش اول که سبک زندگی و پاسخ معتبر به نیاز مردم است، سه بخش دارد نخست رفاه است که ناظر به حوزه یارانه‌ها و توزیع عادلانه آنها، معیشت، ناظر به مسکن، اشتغال و سلامت و سایر امور است و تا زمانی که این‌ها را حل نکنیم، مشکل رفع نمی شود.

رفاه اجتماعی و وعده‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری برای بهبود آن


۱۴ اقدام اجرایی قاضی زاده بر ارتقای معیشت

امیرحسین قاضی زاده هاشمی دیگر نامزد انتخابات تحرک و نشاط را به عنوان یکی از موضوعات حوزه سلامت برشمرد و گفت: ۱۰ درصد جامعه به علت کاهش نشاط در جامعه دچار اختلالات روحی و جسمی می شوند.

وی به تجربه خود در بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: در بنیاد شهید به دنبال پایش سلامت رفتیم و به خصوص افراد در معرض خطر را شناسایی کردیم و برای آنها برنامه هایی از جنس اردوی سفر، ورزش گروهی و پایش سلامت گذاشتیم که الزاما وظیفه وزارت بهداشت و درمان نیست.

قاضی زاده با تاکید بر لزوم دسترسی عادلانه در حوزه سلامت و درمان، افزود: هزینه‌های درمان باید متناسب شود. نظام بیمه ای باید میزان پوشش خود را در دهک های پایین افزایش دهد همچنین باید پزشک به سایر نقاط کشور بفرستیم و این کارها در دولت شهید رئیسی به خوبی اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه ۱۴ اقدام اجرایی را برای حوزه اقتصاد در نظر گرفته است، گفت: اقدامات اجرایی فوری برای تامین حداقل رفاه برای خانواده‌های ایرانی خواهیم داشت و این اقدامات را با قدرت اجرایی می‌کنیم.

وی در توضیح این اقدامات چنین گفت: اجازه نمی دهم دریافتی حقوق بگیران کارگران، فرهنگیان، پرستاران، بازنشستگان و نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی و کل خانواده بزرگ دولت از تورم جا بماند. نمی شود هر سال افزایش حقوق ۲۰ تا ۲۵ درصدی داشته باشیم در حالی که نرخ تورم آن سال ۴۰ درصد است.

این نامزد انتخابات تصریح کرد: در روزهای ابتدای دولت لایحه اصلاح ماده ۴۱ قانون کار با هدف افزایش هرساله حقوق کارمندان با نرخ تورم را با جدیت دنبال خواهم کرد و این مساله را برای همیشه حل می کنم.

رفاه اجتماعی و وعده‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری برای بهبود آن

جلیلی: یکی از اولویت های مهم کشور رفع مشکلات معیشتی است

سعید جلیلی نامزد انتخابات یکی از اولویت های مهم کشور را رفع مشکلات معیشتی دانست و با اشاره به طرح هایی چون طرح سفر و طرح سبد غذایی که برنامه ریزی کرده است، گفت: دولت وظیفه دارد منابعی که در دسترس دارد را به طور عادلانه بین مردم تقسیم و توزیع کند.

جلیلی توزیع عادلانه یارانه انرژی و بنزین را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه ۴۴ درصد مردم فاقد خودرو هستند، افزود: خانواده‌هایی که خودرو ندارند از برخی یارانه‌ها به طور کل محروم هستند.

جلیلی درباره یارانه نقدی اظهار داشت: اگر یک خانواده چهار نفره حقوقی بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان در ماه حقوق داشته باشد، باید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان آن را به عنوان مالیات بپردازند؛ یعنی در عمل به همان میزان یارانه از او مالیات گرفته می‌شود.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برخی از کسانی که درآمد بسیار زیادی دارند، به دلیل عدم شفافیت موجود به راحتی فرار مالیاتی دارند که جلوگیری از آن یک برنامه درست می‌خواهد.

جلیلی با انتقاد از اینکه تامین رفاه و رفع فقر مطلق به پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی محدود شده است، آن را کافی ندانست و تاکید کرد: برای ایجاد رفاه و رفع فقر مطلق باید یک نظام رفاهی در لایه های مختلف شکل گیرد.

رفاه اجتماعی و وعده‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری برای بهبود آن


پزشکیان و لزوم فراهم کردن رفاه حداقلی برای بازنشستگان

مسعود پزشیکان نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بازنشستگان ما عزیزانی هستند که ماه ها در احقاق حقوق خود از این اداره به آن اداره مراجعه می کنند. آمده ام تا بلکه امکان زندگی و رفاه حداقلی آنها را فراهم کنم.

پزشکیان با بیان اینکه برای ملت ایران که روی گنج‌ خوابیدند خوب نیست، روی گنج و معدن باشیم و مردم گرسنه باشند، اظهار داشت: به خاطر اختلاس هایی که در کشور می شود و پول هایی که گم‌ می شود نه، هزار میلیارد بلکه سی تا ۴۰ هزار میلیارد گم‌ می شود آن وقت مردم ما برای یک تکه نان باید سر خود را در سطل های آشغال وارد کنند.

وی ایجاد اشتغال برای جوانان را از برنامه های خود برشمرد و گفت:‌ آمارها نشان می دهد وضعیت ما در مصرف دهک های پایین و بالا وحشتناک است. در رابطه با یارانه های انرژی و بنزین مصرف دهک های پایین و بالا اختلاف بسیار زیادی دارد یعنی به کسانی که توانمند هستند بیشتر امکانات می دهیم و به آنهایی که پول ندارند کمتر می دهیم.

پزشکیان با اشاره به اینکه وضعیت جمعیت زیر خط فقر بدتر شده که بهتر نشده است، افزود: بنابراین باید بدانیم کجا ایستاده ایم تا بدانیم می خواهیم چه کار کنیم.

وی درباره وضعیت استان ها هم گفت: مناطقی که در حاشیه و مرزها هستند وضعشان به شدت خراب است. این که می خواهیم بی عدالتی را اصلاح کنیم باید بدانیم کجا را نگاه کنیم. تئوری خیلی ساده است اما اشکال در اجرا است و این واقعیتی است که در طول زمان اتفاق افتاده و وضعیت فقر ما را نشان می دهد.

پزشکیان بیان داشت: دولت منابعی را مانند بنزین، انرژی و مسایل دیگر که تقسیم می کند باید هدفمند به آن مناطقی که وجود دارد بدهد، اگر می خواهد قیمت ها را درست کند باید زیرساخت ها را درست کند، باید حمل و نقل عمومی را درست کند. بانک ها ۵۵ درصد وام ها را به تهران می دهند و بقیه را برای کل کشور هزینه می کنند و این یعنی توسعه در تهران و اطراف آن و عدم توسعه در بقیه نقاط کشور است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که نسخه ای که باید داد به این سادگی نیست، گفت: قطعا یارانه ها را باید هدفمند کرد و به دهک های پایین داد و اجازه نداد دهک های بالا یارانه بیشتر بگیرند. دهک های پایین بهره کمتری از منابع ببرند باز هم تورم فشار را به دهک های پایین ایجاد می کند. از طرف دیگر کنترل تورم و رشد اقتصادی اگر درست نکنیم هراقدامی بکنیم همه را فقیر می کنیم.

رفاه اجتماعی و وعده‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری برای بهبود آن

بازنشستگان زیر چرخ دنده‌های ناکارآمدی له شدند

مصطفی پورمحمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی زیر چرخ دنده‌های ناکارآمدی له می‌شوند، ای کاش وزیران رفاه دولت سابق می توانستند گزارش دهند که چقدر فشار وارد می شود؟ چقدر تکالیف به آنها تحمیل می‌شود و افراد می‌خواهند که پست‌هایی را بگیرند، این قصه جزو مشکلات جدی کشور است و رویکرد جدید می‌خواهد و محدود به انقلاب نیست برای دوره‌های قبل نیز بوده است که حل نشده است.

وی ادامه داد: مصمم هستم لایحه روشن بدهم تمام بنگاه های تامین اجتماعی، بازنشستگی، لشکری و کشوری یک جا جمع شوند به مالکیت سهام‌داران در بیایند در این صورت دست دولت، ‌ نهادها و بنگاه‌های وابسته به دولت خارج می‌شود.

پورمحمدی اظهارداشت: مشکلات شستا مربوطه به مدیریت‌های ۶ ماه، یک ساله و دوساله و سفارشات افراد ناتوان است؛ فردی وزیر می‌شود که از اولین عملیات های اقتصادی ناآگاه است، مدیریت بنگاه‌های تامین اجتماعی باید مثل بنگاه‌های خصوصی از دستورات تکلیفی دولت و شبه دولت خارج شود و مدیریت ثابت پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس