کد خبر 1618059
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۵
چرا انتخابات ریاست‌جمهوری راهگشاست؟

جایی که باید این مشکلات را پیگیری و حل کند، دولت یا همان دستگاه اجرایی کشور است. رئیس‌جمهور در عرصه داخلی و بین‌المللی ابزارهایی برای کنترل شرایط و حل مشکلات دارد.

به گزارش مشرق، جواد آرین‌منش نماینده ادوار مجلس در یادداشتی برای همشهری نوشت: ایران روز جمعه انتخابات بسیار مهمی پیش‌رو دارد؛ انتخاباتی که مشارکت حداکثری در آن می‌تواند نماد وحدت ملی، جمهوریت، مردم‌سالاری و انسجام ملی تلقی شود. مشارکت حداکثری بیانگر مقبولیت و مشروعیت ساختار سیاسی کشور محسوب می‌شود؛ به‌خصوص که انتخابات ریاست‌جمهوری است.

مهم‌ترین انتخابات در کشور انتخابات ریاست‌جمهوری است؛ چراکه عالی‌ترین مقام اجرایی کشور برابر قانون اساسی با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود و رئیس‌جمهوری برگزیده می‌شود که بعد از مقام معظم رهبری عالی‌ترین مقام کشور تلقی می‌شود و رهبری دولت و کابینه را برعهده دارد. رئیس‌جمهور ریاست شورای‌عالی امنیت ملی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را برعهده دارد و تمامی ارکان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در مدیریت اوست.

۶نامزدی که در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم حضور دارند از رجال سیاسی و مذهبی هستند و شورای نگهبان ویژگی‌های متصور در قانون اساسی برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری همچون مدیر و مدبر بودن، داشتن حسن سابقه و امانتدار و باتقوا بودن را در آنها تشخیص داده است.

همه افرادی که امروز در صحنه انتخابات حضور دارند شرایط لازم را برای احراز پست ریاست‌جمهوری داشته‌اند؛ بر همین اساس تقاضا از طرفداران نامزدها این است که فضا را سیاه و سفید نکنند و به تخریب نامزدهای رقیب نپردازند.

مشارکت حداکثری می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلاتی باشد که کشور با آن مواجه است. ایران با ده‌ها مسئله مثل فقر، شکاف طبقاتی، فساد، تبعیض‌، نابرابری، آلودگی هوا در کلانشهرها، آلودگی‌های زیست‌محیطی و تحریم‌ها در سیاست خارجی مواجه است؛ اینها مواردی هستند که نامزدها در مناظرات خودشان نیز کمابیش به آنها اشاره داشته‌اند؛ اینکه سفره مردم کوچک‌تر شده است و بیش از ۷۰درصد مردم براساس نظرسنجی‌های رسمی ازجمله از صداوسیما از مشکلات معیشتی و اقتصادی در رنج هستند.

جایی که باید این مشکلات را پیگیری و حل کند، دولت یا همان دستگاه اجرایی کشور است. رئیس‌جمهور در عرصه داخلی و بین‌المللی ابزارهایی برای کنترل شرایط و حل مشکلات دارد.

حل بخشی از این مشکلات اقتصادی مرتبط با سیاست خارجی و دیپلماسی است. هر دولتی که از سوی مردم انتخاب شود باید روابطش را با دنیا افزایش دهد و تحریم‌ها را برطرف کند. اتحادیه اروپا در روزهای اخیر تهدیدهایی همچون فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران را مطرح می‌کند. رئیس‌جمهور منتخب باید از محدود کردن ایران جلوگیری کند.

ایران در شرایط حساسی قرار دارد. از دست دادن رئیس‌جمهور فقید، انتخابات زودهنگام را بر کشور تحمیل کرد. مشارکت حداکثری قدرت مردم را به رئیس‌جمهور تفویض می‌کند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در مقایسه با مشارکت ۴۸.۸درصدی انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم و۴۰.۶درصدی مجلس دوازدهم که مشارکت پایین‌ترین حد ادوار بوده است، در این انتخابات احتمال مشارکت مردم بیش از ۵۰درصد است.

رقابتی شدن انتخابات با حضور حداقل یک نامزد از جریان سیاسی متفاوت با دولت مستقر، باعث شده تا همه سلایق سیاسی در این انتخابات نماینده داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود انتخابات رقابتی‌تر و با مشارکت بیشتر در مقایسه با گذشته برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس