اتحادیه اروپا روند الحاق گرجستان را به حال تعلیق درآورد

اتحادیه اروپا به دلیل تصویب یک قانون بحث برانگیز در گرجستان روند الحاق این کشور در این اتحادیه را به حال تعلیق درآورد.

به گزارش مشرق، اتحادیه اروپا در حال حاضر روند الحاق گرجستان در این تشکل را به حالت تعلیق در آورده است.

دلیل آن روند فعلی رهبری سیاسی در تفلیس بیان شده است که از بیانیه سران کشورهای عضو این اتحادیه در اجلاس بروکسل می توان دریافت. در این متن آمده است که شورای اروپا نسبت به تحولات اخیر در گرجستان ابراز نگرانی جدی می‌کند. بر این اساس مقامات آنجا باید مسیر فعلی را معکوس کنند زیرا مسیر گرجستان به اتحادیه اروپا را به خطر می‌اندازد و منجر به توقف روند الحاق می‌شود".

به این کشور ۳.۷ میلیون نفری تازه در دسامبر گذشته پس از درخواست برای عضویت در اتحادیه اروپا بلافاصله پس از شروع جنگ روسیه علیه اوکراین، نامزدی اتحادیه اروپا اعطا شد.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از قانون جدید برای کنترل شدیدتر جامعه مدنی به عنوان نمونه ای عینی از تحولات منفی در این جمهوری شوروی سابق در مرز جنوبی روسیه یاد می‌کنند. این قانون در ماه مه به رغم هفته‌ها اعتراض گسترده علیه این گونه اصلاحات توسط پارلمان این کشور تصویب شد.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا این قانون گرجستان را "گامی به عقب در رابطه با توصیه‌های کمیسیون اتحادیه اروپا برای وضعیت نامزدی این اتحادیه می‌دانند. آنها در رابطه با اقدامات مقامات این کشور علیه منتقدان نوشتند که آنها خواستار پایان دادن به ارعاب، تهدیدها و حملات فیزیکی فزاینده علیه نمایندگان جامعه مدنی، رهبران سیاسی و فعالان مدنی و خبرنگاران هستند.

این اعلامیه همچنین یادآوری می‌کند که احترام به ارزش‌ها و اصولی که اتحادیه اروپا بر اساس آن ها بنا شده است برای هر کشوری که به دنبال عضویت است ضروری است. همچنین باید اطمینان حاصل شود که انتخابات پارلمانی در پاییز امسال آزاد و منصفانه است.

دولت این کشور البته اعلام کرده که به مسیر اتحادیه اروپا پایبند است - اما در عین حال روابط خوبی را با مسکو دنبال می کند.

چندی پیش هم پس از تصویب یک قانون بحث برانگیز در گرجستان، "جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اقداماتی علیه دولت این کشور خبر داد.

بر این اساس باید مبادلات سیاسی با این کشور کاهش یابد و به توقف حمایت های مالی از این کشور توجه شود. علاوه بر این، حمایت از بخش دفاعی این کشور از طریق به اصطلاح تسهیلات صلح اروپا (EFF) در حال بررسی است.

پارلمان گرجستان پیشتر قانونی را برای تقویت کنترل جامعه مدنی علیرغم هفته ها اعتراضات گسترده تصویب کرده بود. این طرح همچنین حق وتوی سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور طرفدار اروپا را نادیده گرفت. حزب حاکم رویای گرجستان که اکثریت پارلمان را در اختیار دارد، به طور خاص مسئولیت سازمان های غیردولتی را تشدید می‌کند. همه سازمان‌هایی که بیش از ۲۰ درصد پول خود را از خارج دریافت می کنند تحت تأثیر این قرار می گیرند.

"بورل" گفت ۲۶ کشور از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا در این باره با هم اتفاق نظر دارند که این قانون بحث برانگیز و همه تحولات منفی مرتبط با آن گرجستان را از اتحادیه اروپا دور می کند.

این مقام اروپایی گفت: اگر این دولت مسیر خود را تغییر ندهد، این کشور دیگر هیچ پیشرفتی به سمت اتحادیه اروپا نخواهد داشت. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد که اتحادیه اروپا با توجه به این تحولات، حمایت بیشتری از جامعه مدنی و رسانه ها در گرجستان ارائه خواهد کرد.

پارلمان گرجستان اخیرا با رد وتوی ریاست جمهوری، این لایحه بحث برانگیز را که تحت عنوان «عوامل خارجی» نیز مطرح شده بود تصویب و زمینه اجرایی شدن آن را به عنوان قانون فراهم کرد.

منتقدان این قانون را ضد دموکراتیک و الهام‌گرفته از قوانین روسیه می‌دانند که به اعتقاد آنها با هدف سرکوب مخالفان محدود شدن آزادی رسانه‌ها در این کشور به تصویب رسیده است.

این قانون چنین تصریح می‌کند که آن دسته از نهادها و سازمان‌های رسانه‌ای که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند، باید که به عنوان «عوامل نفوذ و حامی منافع یک قدرت خارجی» در این کشور ثبت شوند.

ایالات متحده آمریکا نیز در واکنش به تصویب قانون موسوم به «نفوذ خارجی» تهدید به اعمال ممنوعیت صدور ویزا و تحریم علیه افراد مرتبط با این قانون در گرجستان کرده است.

درخواست عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا در قانون اساسی این کشور گنجانده شده و طبق نظرسنجی‌ها، بیش از ۸۰ درصد از مردم این کشور از آن حمایت می‌کنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس