کد خبر 1619100
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۳
سعدالله زارعی

روز جمعه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری برگزار شد و از آنجا که هیچ‌کدام از کاندیداها به نیمی از آراء مردم دست پیدا نکردند، جمعه این هفته نیز انتخابات برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، سعدالله زارعی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: حدود ۲۵ میلیون نفر در این انتخابات شرکت کردند و همان نصاب انتخابات قبل را به ثبت رساندند و ترکیب آراء شهروندان در حد فاصل انتخابات قبل تا این انتخابات تفاوت عمده‌ای را نشان نمی‌دهد. مشارکت در انتخابات ایران به معنای دقیق کلمه «داوطلبانه» است و هیچ مشوق یا معاقبی در این میان وجود ندارد کما اینکه هیچ ساختار و تشکیلات واقعی و فراگیری برای آوردن مردم به پای صندوق رأی وجود ندارد، مردم واقعاً بر پایه علاقه‌ای که به دین، ایران و جمهوری اسلامی دارند در انتخابات‌ها، راهپیمایی‌ها و مراسم مذهبی شرکت می‌کنند. وجود دست‌کم ۲۵ میلیون نفر از مردمی با این اوصاف بسیار ذی‌قیمت و ارزشمند است.

درخصوص انتخابات جمعه‌ای که گذشت و جمعه‌ای که در پیش است، نکات زیر اهمیت دارد:

۱ـ انتخابات روز جمعه گذشته در فضائی برگزار شد که نظام جمهوری اسلامی با سماحت تمام و با در اختیار گذاشتن مجانی امکانات رسمی خودش از جمله صدا و سیما ـ که در میان انواع دیگری از رسانه‌ها بی‌رقیب محسوب می‌شودـ اجازه داد هر ادعایی از زبان کاندیداهایی که در مظان ریاست‌جمهوری قرار داشتند، بیان شود این در دنیا کم‌نظیر است. در جریان تبلیغات تلویزیونی این انتخابات حتی آنگاه که بعضی موضوعات اساسی به چالش کشیده می‌شد، نظام با سماحت برخورد کرد. البته این از یک منظر نقص است و جای افتخار ندارد ولی آنچه اتفاق افتاد از نُرم آزادی بیان در دنیا بالاتر است و جالب این است که بعضی‌ها که حداکثر سوءاستفاده را از این نقیصه می‌کنند، بیشترین انتقاد را به وضع آزادی‌ها در ایران دارند! کاندیداها و ستادها و هواداران آنان بدون آنکه هیچ هزینه‌ای برای استفاده از ظرفیت فراگیر صدا و سیما بپردازند یا تعهد خاصی نسبت به استفاده بی‌دریغی که از دستگاه عریض و طویل تبلیغی نظام ـ یعنی ده‌ها شبکه تلویزیونی، رادیویی و اینترنتی ـ داشته باشند، برای معرفی خود و برنامه‌هایشان از آن استفاده کردند.

۲ـ یکی از مسائل مهم تاثیرگذار در مشارکت مردم، وضع اقتصادی کشور و بخصوص آنچه در عرصه معیشت جاری است، می‌باشد.

در نگاه اول، آنچه به نظر غیرقابل انکار و اغماض می‌آید این است که انتظارات توده‌های مردم که گرفتار مشکلات معیشتی می‌باشند از دولت‌ها برآورده نشده است. البته کارشناس‌های اقتصادی و نهادهای تخصصی داخلی و بین‌المللی، اقدامات دولت شهید رئیسی در عبور دادن کشور از شرایط سخت اقتصادی را بسیار مهم و اثرگذار ارزیابی کرده‌اند. انتقال از «دولتی ورشکسته» به دولتی با رشد اقتصادی متوسط ۶ درصد، فاصله قبل و بعد دولت شهید رئیسی را نشان می‌دهد و بسیار ارزشمند است و حتماً در خاطره ملت ایران می‌ماند.

اما آنچه مردم در دوره‌های گذشته در روزمره زندگی با آن مواجه بودند با آنچه در تلاش دولت‌ها بود، فاصله داشت. در این میان دولت شهید رئیسی تلاش زیادی کرد تا این فاصله را بردارد اما دوره آن کوتاه شد و بسیاری از نیات اقتصادی و اقدامات آن توسط مردم لمس نشد.

مردم اقتصاد را نه از منظر تئوری‌های اقتصادی، نه از منظر افق‌ها و نه از منظر پیشرفت در امور اساسی کشور بلکه از منظر آنچه در هنگام خرید روزانه با آن مواجه هستند، می‌بینند.

۳ـ در این انتخابات یک بار دیگر موضوع ضرورت کار منسجم سیاسی و در طول سال و نه موسمی و یا انتخاباتی، خود را نشان داد. تشکل‌ها و اقدامات تشکل‌گرایانه نقش بسیار مهمی در توضیح آنچه یک شهروند به‌طور واقعی با آن مواجه است، دارد و می‌تواند جمعیت‌ها را در یک سامانه محاسبه‌گرایانه‌تر قرار دهد و به دولت اجازه دهد سیاست‌هایی که برای کشور ضرورت دارد و در عین حال زخم‌ها و دردهایی دارد، با تنش کمتر به اجرا درآورد.

در این انتخابات دو کاندیدا رأی بسیار بیشتری از سایر رقبا داشتند؛ دکتر پزشکیان و دکتر جلیلی که خود این جای مطالعه دارد. اگر در مقام مقایسه برآئیم می‌بینیم که این دو به یک بدنه مطمئن متکی بوده‌اند. جریان اصلاحات بالاخره در طول زمان «بدنه ویژه» خود را پیدا کرده که شامل دو بخش مستقر و سیار می‌شود که می‌تواند در فاصله کوتاهی به خط ‌شود و به مدد یک کاندیدا ولو پیش از آن چندان شهرتی نداشته بیاید.

دکتر سعید جلیلی هم در طول نزدیک به ۱۵ سال گذشته از طریق مداومت در ارتباط با طیف‌های خاص به یک «شبه‌تشکل» رسیده و آن را به مدد بعضی همگنان سیاسی ـ مثل جبهه پایداری ـ فراگیر کرده است. این به اصطلاح «دولت سایه» به دکتر جلیلی کمک کرد تا به بخش‌های کارشناسی حکومت هم وصل شود و با آنان در یک تعامل مثبت قرار گیرد. این دو را وقتی با وضع حضور دکتر قالیباف مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم او با آنکه سابقه اجرائی بسیار بیشتری از این دو داشته و از این دو بسیار موفق‌تر بوده است، ولی فاقد تشکل و شبه‌تشکل می‌باشد و از این‌رو از «واسطه»‌ای که منطق و نیت او را از رسانه به توده برساند و به باور تبدیل کند و از آنان «یاورانی پا به کار» بسازد، بی‌بهره می‌باشد.

۴ـ جمعه آینده، اقدام ناتمام ۸ تیر ماه تکمیل می‌شود و کافی است یکی از دو کاندیدای باقی‌مانده، یک رأی بیش از دیگری به دست آورد. بنابراین این صحنه با حضور پرشور یا حضور کم‌رمق برگزار می‌شود.

واقعیت این است که کشور ایران اینک با دو مدل اداره مواجه‌ است. این دو مدل هر کدام تأثیر خاصی بر سرنوشت مردم و آینده کشور برجای می‌گذارد. از این رو جای بی‌تفاوتی و رها کردن صحنه نیست.

اگر ایران در قاب اکثریت دیده نشود آسیب می‌بیند. از این رو مردم باید با حضور حداکثری خود، یک اتفاق نیروبخش شکل بدهند تا دولت برآمده از آن با انرژی بیشتری در جهت رفع مشکلات و ساخت درست آینده گام بردارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    9 10
    به مولا خدا قالیباف تو این جمع همه فن حریف بود اوف بر این جماعت کوته بین تمام خانوادگی و دوستان و کسانی که میشناسم به قالیباف رأی دادیم
    • ناشناس IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      0 0
      اقای بلند بین جوش نزن ،سکته ناقص میکنی،چرا به درک دیگران توهین میکنی،،رای مردم محترم است،،حرف اصلاح‌طلبان را میزنی،انها اگر رای بیاورند میگویند مردم با درک وفهم،،ولی اگر رای نیاورند مردم نفهم وقدر نشناس هستند،،تحمل حقیقت تلخ را ندارند!!!!
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    4 2
    جلیلیباف
  • US ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    22 3
    میزان مشارکت دقیقا ۳۹/۹۶ درصد بوده چطور ایشان میفرماید میزان مشارکت با انتخابات های قبلی تفاوت نداشته ؟؟؟
    • SG ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      16 2
      ایشون هیچوقت حرف درست و منطقی نمی زنه . بذار دلش خوش باشه
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      38 2
      چرت میگه
  • رمضانعلی محمدیان IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    1 1
    بسم الله. پیروزی جبهه انقلاب حمایتی تمام قد میخواهد نه آنالیز
  • سامان US ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    14 4
    ارای باطله رو کم کنی زیر ۲۰ میلیون اومدن
  • امین PL ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    16 8
    هنوز هم نمیخواهید پیام مردم را بشنوید. تقلیل دادن مسئله به «کار تشکیلاتی» بسیار سطحی و غیر مسئولانه است. 60% مردم نیامدند چون امیدی به بهبود معیشتشان ندارند. آقای جلیلی تا حدودی نماد ضد فساد بودن و ساده زیستی پیدا کرد و مورد استقبال قرار گرفت. همینطور مظلومیت و تنهایی او خصوصا در بین پدرخوانده های اصولگرایی مردم را به او متمایل کرد.
  • کارگر IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    3 0
    نیروبخش = دوپینگ !
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    27 7
    بزرگترین درس این بود که خواندن مزخرفات زارعی در کیهان باعث حرام شدن عمر می گردد
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      2 7
      تنها چیزی باعث حرام شدن عمر است که انسان را از بهشت موعود حتمی خدا قرآن و پیامبر دور کند و به دوزخ ابدی جهنم کفار مشرک بت پرست شکم پرست آیفون گیتس ایلان پرست خود پرست خود خواه بی‌قید و بند نزدیک کند در راس آن هم شاد کردن و امید دادن به استکبار جهانی آمریکا و اسرائیل کودک کش می‌باشد که کاملا مشخص است 60 درصد نیامده و 40در صد آمده جزو کدام گروه هستند از امروز تا چند روز و سال دیگر همه اینها دو گروه وارد این دو فضای حتمی و لاجرم خواهند شد و نتیجه اقدامشان را می‌بینند
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      3 2
      اولین نمونه اینکه آقای زارعی میگه کشور ۲۵ میلیون آدم پای کار داره😂 ۱۰ میلیون نفری که به پزشکیان رای دادن به نظر حضرتعالی پای دین و انقلاب هستند ؟؟ تو صندوق رای ندیدی چه مدل آرایشی و سروضع آدم اومده بودن ؟؟ معنی پاکار انقلابی رو هم فهمیدیم
    • آجورلو IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      0 0
      چقدر بی‌ادبی، مدعی آزادی بیان و کرامت انسان. شما مدعیان اصلاح، کاری جز افساد ندارید، الکی نبود که از نتانیاهو جانی لقب نوکری دریافت‌ کرده‌اید.
    • کنیز IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      0 0
      بی ادب بی ادب بی ادب یک آجر ورمی دارم می زنم تو سرم ها !
  • یوسف US ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    1 4
    واما وقتی سلایق وگفتمانهای متفاوت وحتی متضاد برای اداده کشور خود را درمعرض انتخاب مردم قرار می دهند ونظام مردم سالاری دینی که از مجاهدت وتلاش وفداکاری مردم مومن وشهیدداده در راه استقلال وآزادی ایران عزیز،به وجود آمده است،فرصت استفاده ازموهبت انتخاب مسئولین کشور را در اختیار مردم قرار داده،اگرهرکسی به هردلیل وبهانه ای دراین امر مهم وسرنوشت ساز شرکت نکند،به وظیفه شرعی وملی خودش عمل نکرده ودرپیشگاه خداوند شخصی ناسپاس وبی مسئولیت تلقی میشود که از اعمال حق حاکمیت خودش شانه خالی میکند ودرقبال سرنوشت خودش بی تفاوت است،که فردای قیامت باید پاسخگوی خدا وفرشتگان وانبیا وامامان وشهدا باشند.
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    12 3
    در کل تاریخ انقلاب ، شما اسم یک مشکل عینی مردم را بگید که دولتها رفع کرده اند ، تا ما بیایم و امیدوار باشیم با حداکثر مشارکت اون مشکل رفع میشه .
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      5 1
      عجب طرف اواخر دهه 60بچه یتیم فقیر بود که پدرش یک پا پاسی سواد و دارایی از شاهنشاهی نداشت ارث بگذارد که شبها خودش و داداشش در خانه کاهگلیشان رختخواب می خوابیدند جمهوری اسلامی مومنین به آنها مستمری داد تا مادر و خواهرش به تن فروشی بی دینان نروند از آنها غافل نبود تا دیپلم گرفت دانشگاه آزاد مهندس شد الان روزی خدا تومان درآمد ملک ماشین اما رای نمیده آمریکا دوست داره برو ببین چند نفر مشابه پیدا میکنی نهضت سواد آموزی چی بود جهاد سازندگی چی بود
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      4 1
      یعنی آلان تو بازار نان آب برق بنزین گاز ارزان نیست بیمارستان جاده تونل مترو مدرسه نیست
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      0 1
      نان و برق و اب بنزین که همه اینها یه جورایی مفتیه و از خودمونه و متعلقه به خودمونه چون از منابع طبیعی هست ، همیشه بوده ، خیلی خیلی ارزونتر از الان هم بوده. جاده و تونل و مترو اینها هم که از قبل انقلاب بوده ، اینها حداقلهای زندگیه . الان مشکل مردم نبود رفاه هست . رفاه . ینی همه اینهادکه گفتی باشه ولی با کیفیت بسیار بیشتر .
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      0 0
      ۶۰ درصد نرفتن چون به نهاد دولت اعتماد ندارند. خب این آمار و عددها رو برا چی میدن بیرون؟
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    7 0
    البته شما شاید سنتون قد نداده و یادتون میست ، ۲۵ ملیون برای ما که انتخاباتهای قبلی رو دیدیم ، مشارکت نیست . انتخاباتهایی که تا عصر شمارش طول میکشید ، مردم سر کار نمیرفتن و پای تلوزیون مینشستن تا نتیجه بیاد . جلوی بقالی و بستنی فروشی صحبت انتخابات بود ....
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      1 5
      اتفاقا یادمونه واگه الان مشارکت کمه همش تقصیر ناطق و رفسنجانی ولاریجانیها و حسنین و البته صورتیهاست که همیشه ادا واطوار اخلاق و دین و... بجاست
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    1 0
    اگر اصل موضوع مشکلات مردم باشه که ظاهرن در تمام صحبتهای نامزدها و مردم هم هست ، لب کلام آقای جلیلی ( اصولگراها) اینه که این مشکلات منشا داخلی داره و لب کلام آقای پزشکیان ( اصلاحطلبها) اینه که این مشکلات منشا خارجی داره . خب واقعن حق فقط با یکی از این دو نفره یا هر دو درست میگن ؟ مشکل دو قطبی ساختگی فعلی که با اومدن هیچ کدومشون مسایل حل نشده همینه . قانون همه یا هیچ نیست. ما در هر دو مورد مشکل داریم و اگر فقط به یکی از اینها بمردازیم ، همینی هست که الان درش هستیم و همراه بودن یک سوم جمعیت کشور با دولت ،میشه غنیمت ‌
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    5 2
    فقط همین! شاگرد تنبل نبودی جمعه به مکتب نمیرفتی! و همان زنگ اول شنبه که خدا را شکر تعطیل نشد تشخیص میدادی که برنده این انتخابات دو سومی هستند که نیآمدند! مسلما اصلاح طلبان مفتخور که دیگر ادعایی روی این آرای خانوش نمیتوانند داشته باشند گرچه وقاحتشان بیشتر از اینخرفاست. این خیل عظیم ملت چرا غیبت می کنند؟؟؟
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    5 0
    ایشون کارشناسه؟!!!!!! سطر به سطر این کارشناس تناقض داره که. یه چی می گه سطر بعد همون نقض میشه.
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    4 0
    خیلی وقیح هستی که این تحریم گسترده رو نمیبینی !!
  • سید GB ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    1 0
    به نظر من خیلی ها هنوز سرشون زیر برف هست،اخه اگر امکانات صدا و سیما به قولی مجانی به کاندیداها دادید این تفسیر زیادی دارد ،اول این این کاندیداها آزاد که نبودند ،منتخب این نظام بودن ،و بدیهی است که باید صدا و سیما در اختیارش قرار گرفت
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    0 0
    بپرسید از شون برای حفط هویت ایرانی اسلامی چه ررنامه ای دارند یا برای حفط امنیتی سایبری ایران صیانت نه چه طرحی وارند برای حکمرانی مجازی این طرح باید با جززیات دفیق باشه .....
  • هادی IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    7 0
    اصولگراها از ۱۸ میلیون رای رسیدن به ۱۲ میلیون. حرفهای زیادی توشه.
  • هادی IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    0 5
    من علی رغم میل باطنیم رای دادم. رای ندادن هیچ تاثیری نداره چنان که ۴ دوره ای که رای ندادم نداشت. ولی آقایان هنوز نفهمیدن مشکل کجاست.
  • یوسف از همدان IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    13 0
    جناب سعد اله زارع هنوز در توهم تشریف دارند نیامدن بیش از 60در صد مردم در پای صندوق می تواند نشانه چه چیزی باشد؟؟؟
  • حامد پلاس IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    6 1
    فقط فعلا ۶۰ درصد مردم
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    5 0
    آخه این چه تحلیلیه؟همش چرت و پرت و دروغ ؟آخه این آقای زارعی !باید پول هم بگیره بابت این مزخرفات؟
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    5 0
    دوره رئیسی بجز تورم 30 درصدی و دلار 60 هزار تومن چه دستاورد دیگه ای داشت که ملت نتونستن حس کنن ؟ اینا کجا زندگی میکنن ؟ با تمام وجود امیدوارم جلیلی انتخاب بشه که دیگه نتونین این وضع مملکت داری رو گردن کسی یا دوره های قبلی بندازین و شاید این بیلیاقتی مدیریتی رو گردن بگیرین و ببینین در ادامه اقتصاد با جلیلی قراره به چه خاک سیاهی بشینیم
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    0 0
    چرا از بی ارزش شدن ریال چیزی نمی گویید ؟ در حالی که ایران یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست اما بی ارزش ترین پول ملی را دارد چرا کسی پاسخگو نیست ؟ مسئول این وضعیت کیست؟
  • مهدی US ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    15 0
    از هر ده نفر شش نفر رای نداند مردم زیاد فرق بین اصلاح طلب و‌اصولگرا نم ببیند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس