کد خبر 1619233
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷

به گزارش مشرق، محمد ایمانی در مطلبی با عنوان تهمت و تخریب انتخاباتی به قیمت تبرئه آمریکا در کانال تلگرامی خود نوشت:

"محمد حسین رنجبران" مانند خیلی از خبرنگاران و مجری ها، با تلویزیون معروف شد. او که مدتی است برای ستاد مدعیان اصلاحات و اعتدال کار می کند، در حمایت از مسعود پزشکیان، به سعید جلیلی حمله کرده و ادعا کرده است:

"مردم اجازه ندهند کسی رای بیاورد که فضا را به یک فضای تند تبدیل کند، چون کشور واقعا کشش فضای تند را ندارد. من یادم نمی‌رود شهید امیرعبداللهیان، زمستان ۱۴۰۰ تعریف می‌کردند که کار مذاکرات تمام شده بود و به نقطه نهایی رسیدیم. ایشان اسم نمی‌بردند از کسی، اما برخی از طیف‌ها اجازه ندادند کار انجام شود، مردم بروند و پیدا کنند و ببینند کی نگذاشت، رای ندهید بهش".

این اظهارات توهین به شعور مردم و صاحب نظران است. اولا توافق با آمریکا، آن هم پس از کلاهبرداری برجامی، بدون جمع بندی در دولت و شورای عالی امنیت ملی امکانپذیر نیست.

جمع بندی نظام پس از عبرت برجام، این شد که آمریکا باید تحریم ها را لغو کند و تضمین معتبر هم بدهد که خدعه برجام را تکرار نمی کند، پس از آن می تواند به برجام برگردد.

در مقابل، ارزیابی دولت بایدن این بود که طرف ایرانی در اثر فشار حداکثری ترامپ به ضعف افتاده و با ادامه فشار، می توان بدون برداشتن تحریم ها، ایران را مجبور به توافقی بدتر تحت عنوان "برجام پلاس" (واگذاری امتیازات بیشتر) کرد.

کسی حق ندارد در پوشش حمایت فلان نامزد و تخریب نامزد مقابل، آمریکای خبیث را تبرئه کند و اتهام را متوجه طرف ایرانی نماید، یا صاحب نظری را متهم کند که سال ۹۴، نسبت به کلاهبرداری آمریکا هشدار داده بود و ارزیابی اش هم درست از آب در آمد.

این دعا که "توافق تمام شده بود اما یک نفر (جلیلی) نگذاشت"، خلاف گویی است آقای جلیلی که اصلا در دولت حضور نداشت. شورای عالی امنیت ملی هم ۱۲ عضو دارد و کسی در آنجا دارای حق وتو نیست. بنابراین ادعای مذکور کاملا بی ربط است.

جمهوری اسلامی ایران، بنابر تجربه برجام، دیگر بنا داشت توافقی را احیا کند که تعطیلی ۹۵ درصد برنامه هسته ای در آن قطعی و تخلف ناپذیر بود، اما وعده نسیه کاهش تحریم ها می توانست به افزایش دو برابری تحریم ها تبدیل شود.

اما درباره انتساب آن ادعا به شهید امیر عبداللهیان. مواضع علنی وزیر خارجه شهید درباره برجام و مذاکرات کاملا در دسترس است؛ از جمله:

"پیش‌شرط مذاکرات برای احیای برجام، حسن نیت و اقدام جدی آمریکا است. سیاست جمهوری اسلامی، اقدام در برابر اقدام است و آمریکایی‌ها باید حسن نیت و صداقت خود را نشان دهند و ایالات متحده حتما بایستی اقدام جدی قبل از مذاکره را انجام دهد. بنای تهران آن است که مذاکره را از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد دنبال کند، نه موارد دیگر را". (۲۵ مهر ۱۴۰۰)

"آمریکا به صورت یک جانبه از برجام خارج شد و در سطح بین المللی محکوم گردید. علی رغم روی کار آمدن دولت جدید (بایدن)، تمام تحریم های غیرقانونی پا بر جا مانده و تداوم یافته است. هدف، جلوگیری از بهره مندی ایران، از حقوق و امتیازات مصرح در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. سه کشور اروپایی، علی رغم غیر قانونی قبول دانستن رویکرد آمریکا، با سکوت و بی عملی خود، همراهی کرده اند. این اقدامات مخرب، برجام را ناکارآمد کرده است. تداوم رویکرد تخریبی در دولت بایدن، این سؤال جدی را ایجاد کرده که آیا دولت آمریکا اراده‌ای برای اجرای تعهدات خود دارد؟ کاخ سفید در چهار سال گذشته، برای از بین بردن برجام از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. آمریکا بدون رفع همه تحریم های پس از خروج، راهی برای بازگشت به برجام ندارد. بازگشت آمریکا مورد توجه ما نخواهد بود، مگر این که تضمین‌هایی ارائه گردد که تجربه تلخ گذشته تکرار نخواهد شد". (۱۷ مهر ۱۴۰۰)

دکتر امیرعبداللهیان: "هدف ما در مذاکره، رسیدن به توافق خوب و پایدار است. ما حاضر به هر توافقی توأم با هر خسارتی نیستم بلکه به‌دنبال توافقی منطقی هستیم که منافع کشور را تأمین کند؛ یکی از مشکلات در برجام این است که تعهدات به‌طور روشن مشخص شده اما رفع تحریم‌ها به روشنی بیان نشده است". (۲۶ مهر ۱۴۰۱)

دکتر امیرعبداللهیان: "به دلیل اینکه خطوط قرمز ما در مقاطعی از طرف مقابل مورد قبول قرار نگرفت امروز در مسیر امضای توافق در مسیر برجام نیستیم. هرچه جلوتر می‌رویم برجام بی خاصیت‌تر می‌شود. ما با یک سندی مواجه هستیم و به دلیل اینکه خطوط قرمز ما از طرف مقابل مورد توجه قرار نگرفت در مسیر امضای بازگشت به برجام قرار نگرفته‌ایم". (۱۹ آذر ۱۴۰۲)

دکتر امیرعبداللهیان: "اگر از من بپرسید به عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی اینکه همه چیز مملکت گره بخورد به سندی به نام برجام، حتماً منافع ملی ما را در درازمدت تأمین نمی‌کند. دقیقاً همان زمان که طرف‌های آمریکایی می‌گفتند که امروز برجام برای ما اولویت ندارد و نگاه ما در ایران به کف خیابان است، همزمان به ما پیام می‌دادند که آماده به نتیجه رساندن برجام هستیم. پیام دیپلماتیکشان به گونه‌ای دیگر بود. به همین دلیل بارها در پاییز سال گذشته گفتم آمریکایی‌ها دست از ریاکاری بردارند. مگر می‌شود در مسیر دیپلماتیک پیام رسمی بدهید و بگویید برای مذاکره آماده‌ایم، ولی در رسانه بگویید که اصلاً اولویت من مذاکره نیست اولویت من برجام نیست؟ این از رفتارهایی است که آمریکایی‌ها داشته و دارند و برای ما کاملا شناخته شده است. برجام حتی در دوران جانانه اش هم خوب کار نکرد. اولین کسی که برجام را نقض کرد شخص آقای اوباما بود". (۱۲ شهریور ۱۴۰۲)

یادآور می شود آقای رنجبران، خبرنگار و مجری صداوسیما بود. سپس سال ۱۳۸۹ و در دولت احمدی‌نژاد، با حکم صادق محصولی مدیر کل روابط عمومی وزارت رفاه و کار شد. او همچنین شهریور ۱۳۹۶ با حکم علی عسگری، مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما شد. وی همچنین در دوره اخیر، با حکم وزیر نیروُ رئیس موسسه گنجینه ملی آب بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    0 0
    بالای سر جلیلی قالیبافه که دنبال توافقه تمامش کنید اما در مورد میزمدارکره دوستان در مناطره ها باید به درستی مختصات میز مداوره را با توجه به سوالهای درست تشریح کنند به خصوص با کمک اقای شاکری سوالهای درست و جوابهای درستی را میتونید از دو طرف بگیرید ...
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    9 0
    عاقبت بخیری خیلی مهم هست ولی متاسفانه ... آقای رنجبران در ۸ سال دولت حقوقدانها، ۸ سال گفتگوی تمدنها و در ۸ سال گفتگوی انتقادی سازنده با اروپایی ها در دولت مرحوم مغروق و خیلی جاهای دیگر دیده ایم غربی ها چه با واداده های خودتحقیر غربگدا کرده اند!
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    3 3
    مردم به جریانی که ۸ سال نتونست تحریم را رفع کند رای ندید مردم ...بالای سر جلیلی قالیبافه اون تندروی حلیلی را کنترل میکند چون توسعه خواه است ....
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    7 0
    بچه که یه شبه بزرگش می‌کنند میشه رنجبران
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    8 0
    نون دانیش قطع شده
  • ش. فرهادی SE ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    0 0
    با سلام و‌احترام صحبتهای رنجبران قابل قبول نبود ، حرف زیاده شنونده باید عاقل باشه. باید بهش گفت برو‌ بچه جون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس