پشت‌پرده تندروی‌های اصلاح‌طلبان کیست؟

پنج کارشناس و فعال اقتصادی با دعوت به رأی دادن به نامزد مدعیان اعتدال و اصلاحات اذعان کردند که نه خودشان و نه ستاد و نامزد مذکور هیچ برنامه اقتصادی روشنی ندارند و فقط دنبال رأی سلبی هستند!

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: داود سوری، محمد طبیبیان، موسی غنی‌نژاد، فرهاد نیلی و مسعود نیلی از جمله حامیان سیاست‌های اقتصادی دولت‌های ‌هاشمی و خاتمی و روحانی و بعضاً تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان این دولت‌ها بوده‌اند، در بیانیه‌ای نوشتند: انتخابات هشت تیرماه ۱۴۰۳، پیام‌های مهم و متعددی در بر داشت که این‌جا فرصت پرداختن به همه آن‌ها نیست. از جمله نتایج برآمده از این رویداد مهم آن بود که مشخص شد درصد بزرگی از جمعیت صاحب رأی کشور، یا آینده مطلوب خود را در میان هیچ‌کدام از چهره‌های تأیید ‌شده ندیدند؛ یا نامزدها را در جایگاهی ارزیابی نکردند که بتوانند به آنچه می‌گویند عمل کنند؛ یا می‌خواستند به مسالمت‌آمیزترین شکل ممکن، بگویند که خواستارِ تغییراتی بسیار بزرگ‌تر هستند.

نمی‌توان کتمان کرد که بخشی از آنانی هم که رأی دادند، در حوزه‌هایی، با گروه اول، هم‌نظر بودند؛ مگر در این نکته که، هنوز رگه‌هایی از امیدِ به بهبود در دل داشتند.

ما در مناسبت‌های دیگر، هشدار داده‌ایم که التهاب‌های بزرگ خارجی در کنار چالش‌های عظیم اقتصادی در حوزه‌های آب، انرژی، بودجه و فرابودجه، بانک، صندوق‌های بازنشستگی، و فقر و نابرابری، در یک طرف و التهاب‌های عمیق سیاسی، فرهنگی و اجتماعیِ داخلیِ برآمده از شکاف در حال بزرگ‌تر شدن بین‌نسلی در طرف دیگر، جامعه ایران را بسیار ناپایدار کرده است.

لازم می‌دانیم توجه هموطنان گرانقدر را به این نکتۀ مهم جلب کنیم که زمین بازی انتخابات روز ۱۵ تیر با انتخابات روز ۸ تیر متفاوت‌ است. کارکرد انتخابات ۱۵ تیر، به‌طور کامل و بسیار تعیین‌کننده، پیشگیرانه و سلبی است. این انتخابات به‌طور ناگزیر، نه برای بیان خواسته‌ها، بلکه برای اعلام ناخواسته‌هاست. برای پیشگیری از تحمیل هزینه‌های بیشتر بر تن نحیف ایران عزیز و ممانعت از حاکم شدن باورها و سیاست‌هایی است که بارها نخواستن آن‌ها فریاد زده شده است.

از نظر ما، ابعاد بزرگ مشکلات خارجی و خطرات بزرگ‌تر پیش روی مرتبط با آن، در کنارِ شکاف‌های عمیق و واگرای ناشی از ناترازی‌های مالی و زیست‌محیطی، ظرفیتی را برای تحمل ضربات ناشی از رویکردهای پرهزینه‌ در روابط خارجی و آزمودن ایده‌های توهم‌آلود و علم‌ستیز در مواجهه با مشکلات داخلی، باقی نگذاشته است».

در این بیانیه سیاسی‌کارانه حتی یک سطر هم به برنامه و راهکار اقتصادی اشاره نشده است. برخی امضا کنندگان بیانیه بانیان تورم ۶۰ درصدی در دولت روحانی بودند و در دولت‌ هاشمی هم تورم ۴۹/۶ درصد را به یادگار گذاشتند که بالاترین نرخ تورم‌های چند دهه گذشته است.

در حقیقت اگر قرار بود موأخذه و محاکمه‌ای درباره متهمان وضعیت اقتصادی صورت بگیرد، حتماً برخی امضاکنندگان بیانیه مذکور باید در جایگاه متهمان ردیف اول پاسخگو می‌بودند نه اینکه گلایه و نارضایتی مردم را مصادره به مطلوب خود بکنند.

دعوت به رأی سلبی، در واقع رفتاری فاشیستی بر مبنای دیگری‌هراسی و کتمان بی‌کفایتی و ناکارآمدی‌های خویش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 32
  • غیر قابل انتشار: 6
  • صداقت اقتصاددان اصلاح طلب IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    22 31
    سعید لیلاز ، اقتصاددان مشهور اصلاح طلب : : دولت رییسی در حوزه اقتصاد موفق بود اما اصلاح طلبان بی انصافی میکنند . ۱۲ تیر ۱۴۰۳ ...... انسانهای منصف و حقگو همیشه قابل احترام هستند ....
    • Alir2 IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      13 7
      دم خروسش با شاهکار اوراق قروشی فرزین و نا پختگی عشقی در بازار بورس و تصمیم غلط خانزادی حسابی سر سفره مردم زده بیرون!
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    11 52
    گوشه هایی از مناظره اخر رو دیدم انصافا جلیلی سر تر از پزشکیان بود پزشکیان خیلی از داستان پرت هست در کل هیچ کدومشون حتی توانایی انجام مناظره جذاب برای افزایش مشارکت رو هم ندارن چه برسه به ایجاد بهبود وضع مردم
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    7 11
    اصلاحاتی =پزشکیان
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      0 2
      ببخشید اشتباهی منفی دادم
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    15 12
    اصلاح طلبان تهوع آور همه امید و چشم و چراغ یانکیستان و سرمایه های اسرائیل در ایران هستند!!!!
  • کارگزاران بنیانگذار تورم !! IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    9 0
    کارگزاران بنیانگذاران افزایش تورم و فاصله طبقاتی بوده اند .... کارگزاران با سیاست معروف به تعدیل اقتصادی هاشمی ، واگذاری فاسد و در حد مجانی صنایع و معادن دولتی را استارت زدند ...... و کسری بودجه و تورم سازی مداوم آغاز شد . :::: چرا ؟‌ چون دولت ، منابع دلارساز و درامدهای باکیفیت خود را از دست داد !! :::: خالی شدن جیب دولت یعنی خالی شدن جیب مردم !! یعنی تورم ... کارگزاران محترم ! ...لطفا در شیپور تورم ندمید !!
  • هاشم IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    1 0
    عیسی همه را به کیش خود پندارد
  • جواد IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    12 2
    نخوانده محتوی این روزنامه را می‌توان حدس زد. تمام کارهای یک طرف تایید و تمام کارهای طرف دیگر مردود است تمام
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    8 11
    نمیدانم چقدر این اصلاح طلب های ناکارامد بی کفایت پررو هستند که درعین ناکارآمدی وکوتاهی در وظایف خود را طلبکار می‌گیرند بابا شما باید پاسخگو باشید نه طلبکار
  • سپیده IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    2 0
    الآن اقتصاد از مسیر عادی خارجه چون تحریمیم. ما می‌خواهیم به مسیر عادی برگردانیم. برنامه اینه. چون سرعت و قدرت روش‌های ادعایی دور زدن تحریم که بتواند مشکل را حل کند و این سالها هم در عمل بخشی از درآمد دولت از پس‌انداز مردم بوده نه مالیات بر ارزش افزوده پس این به زودی تمام می‌شود و قبل از اتمام آن باید کاری بکنیم.
  • DE ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    6 8
    رای نمیدم
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      3 1
      به اسفل السافلین
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    1 6
    پزشکیان حریصانه چشم به 60 درصدی دوخته که معلومه متعلقین سرخورده کدام مرد راهگشا هستند. احمدی نژادیها به امثال پزشکیان و قالیباف که خالا دیگر نماد انسداد و استبداد درونی نظام است رای نخواهند داد، جلیلی هم باید نشانه و جراغ سبزی بدهد
  • تداوم دستاوردهای ملی IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    12 24
    تیم و دولت آقای دکتر رییسی ، خدمات اقتصادی بی نظیر و استثنایی را طراحی و ارایه نمود که لازم است ضمن یاداوری آنها ، بر اهمیت حفظ و تداوم این معجزات اقتصادی تاکید شود : : : حساب واحد خزانه یکی از بزرگترین خدمات اقتصادی و تحولات اساسی برای انضباط مالی و کاهش تورم در دولت رییسی است . .... جلوگیری از فرار مالیایی شرکتها ، بازاریان ، پزشکان و .... ضمن افزایش تعداد مالیات دهندگان از دو میلیون مودی به پنج و نیم میلیون مودی مالیاتی .... اتصال همه دستگاههای کارتخوان به سیستم مالیاتی کشور و حذف پوزهای بدون شناسنامه .... تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار .... افزایش صادرات نفت از سیصد هزار بشکه به دو میلیون بشکه .... فعالسازی مجدد کارخانه های تعطیل شده مانند چوب و کاغذ مازندران ، هپکو ، هفت تپه و .... موظف نمودن همه شرکتهای دولتی به افشای اطلاعات و گزارشهای مالی روی کدال .... مقابله با مفاسد بانکی و فشار برای ایجاد بهداشت مالی در بانکها و نیز ادغام چندین موسسه مشکل دار مالی ..... >>>>> هموطنان عزیزم .... بعنوان یک عاشق ایران و ایرانی بدون هر گونه سوگیری سیاسی عرض میکنم ... این حرکتهای بزرگ کم نظیر در تاریخ اقتصادی ایران ، به آسانی بدست نیامده .... واقعا با خون دل و تلاش بسیار بدست آمده .... تکامل و تداوم این شاهکارهای اقتصادی یعنی بهبود وضعیت اقتصادی کشور ، کاهش فساد ، کاهش تورم و بهبود زندگی ایرانیان .... کاری کنیم که این شاهکارهای اقتصادی ادامه یابد .... به خدا حیف است مجددا از نقطه ی دیگری شروع شود .... کاری کنیم که این شاهکارهای اقتصادی دولت رییسی ادامه یابد ....
  • علی اصغر از تهران IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    0 3
    چرا خودتان را گول میزنید برنامه بودجه میخواهد اگر تامین بشود و مشکلی نباشد شاید عملی شود مثلا اقای جلیلی یارانه روحانی که تمام ۸۰ میلیون ملت دریافت میکردند را با یارانه شهید رئیسی که یک هشتم ایرانیان دریافت میکنند مقایسه میکنند روحانی ۴۵ تومان معادل ۴دلار میداد شهید رییسی هم ۲۵۰ هزار تومان معادل ۵ دلار میدهد
  • رضا IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    6 6
    داماد پزشکیان توصندوق ذخیره ی فرهنگیان چکارمیکنه؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    10 0
    میزان رای ملت است
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      0 2
      ملت که رای ندادن.
  • US ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    2 3
    رای دادن یعنی از وضع موجود راضی هستم چون ناراضیم رای نمیدم
    • DE ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      0 1
      چرت!
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    4 16
    چرا اصلاح طلبان مسئولیتِ ناکارآمدی اقتصادی ۸ سال رفسنجانی، ۸ سال خاتمی و ۸ سال روحانی را بعده نمی گیرن و مدام فرافکنی می کنن؟
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    0 0
    کیهان که از بیت المال اداره می شودچرا دکترپزشکیان را تخریب می کند.کجاست دادستان کشور؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس