رئیس ستاد انتخابات کشور

رئیس ستاد انتخابات کشور در نشستی توضیحاتی درباره اقدامات صورت گرفته برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را ارائه کرد.

به گزارش مشرق، مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعت ۸ صبح فردا آغاز خواهد شد، انتخاباتی که با اتمام آن و پس از شمارش آرا رئیس جمهور آینده کشور مشخص خواهد شد.

با توجه به این موضوع سیدمحمد تقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور و معاون سیاسی وزیر کشور به گفت‌وگو نشستیم و از او درباره اقدامات صورت گرفته برای برگزاری انتخابات و جزییات و نحوه برگزاری انتخابات پرسیدیم که در ادامه آمده است:

بکارگیری ۸۰۰ هزار نفر از مردم در اجرا و نظارت انتخابات

جناب آقای شاهچراغی، قطعاً وزارت کشور در این ایام کار بسیار سنگینی را انجام داد و چندین انتخابات برگزار شد در ابتدا مقدمه‌ای در رابطه با این موضوع بفرمایید؟

اولاً خوشحالیم که در خدمت دوستان در خبرگزاری فارس هستیم، مجموعه رسانه یک ظرفیت کم نظیر است که وقتی در اختیار ملت قرار می‌گیرد رشد و تعالی اثربخشی اقدامات مردم در عرصه‌های مختلف را دوچندان می‌کند،مخصوصاً در کشور ما که نظام مبتنی بر حضور مردم در صحنه در عرصه‌های مختلف است.

ما در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حدود ۶۰ هزار شعبه در داخل و خارج از کشور انتخابات را برگزار می‌کنیم و قریب به ۸۰۰ هزار نفر از مردم در اجرا و نظارت بکارگیری می‌شوند.

این اتفاق مقدماتی دارد، جایگاه شعب باید مشخص شود، هماهنگی ها باید انجام شود و... چون احراز هویت به صورت بر خط انجام می‌شود قاعدتاً کارهای سنگین زیرساختی نیاز دارد، که کار توسط وزارت ارتباطات از ماه‌ها قبل برای انتخابات مجلس آغاز شد و بعد هم ادامه داشت.

در قانون انتخابات ریاست جمهوری با اصلاحی که در مجلس انجام داد دو مدرک هویتی استفاده می‌شود که شناسنامه یا کارت ملی است، البته تبصره‌ای دارد که اگر کسانی که شناسنامه قدیمی دارند با ارائه کد ملی و ارائه شناسنامه امکان رأی دادن و رای گرفتن توسط شعبه وجود دارد.

چرا انتخابات ریاست جمهوری الکترونیکی نشد؟

در انتخابات مجلس شاهد برگزاری انتخابات الکترونیکی در برخی از شعب بودیم چرا این اتفاق در انتخابات ریاست جمهوری رخ نداد؟

در قانون مجلس یک هشتم شعبه‌های اخذ رای می توانند انتخابات را به صورت الکترونیکی انجام دهند اما در قانون ریاست جمهوری چنین چیزی نداریم.

چاپ ۷۰ میلیون تعرفه در هر مرحله

چه تعداد تعرفه برای مرحله اول و چه تعداد تعرفه برای مرحله دوم چاپ شده است؟

ما ۷۰ میلیون تعرفه برای مرحله اول چاپ کردیم، چون ما نمی‌توانیم بگوییم ۲۰ درصد کمتر چاپ کنیم شاید مردم کمتر حضور پیدا کردند، برای همین ۷۰ میلیون تعرفه چاپ و به استان‌ها ارسال شد.

برای مرحله دوم هم ۷۰ میلیون طرف چاپ شد که در اوایل هفته توزیع شد و در اختیار استان‌ها قرار گرفت و قاعدتاً آنها هم به شهرستان‌ها، بخش‌ها و شعب، متناسب با شرایطی که وجود دارد ارسال خواهند کرد.

تفاوت تعرفه‌ها با مرحله اول انتخابات

آیا تعرفه‌های مرحله دوم با تعرفه‌های مرحله اول تفاوت دارد؟

بله. تعرفه در مرحله دوم هم به لحاظ رنگ و متن متفاوت است.

کدهای امنیتی چندگانه بر روی تعرفه‌ها ثبت شده به لحاظ اینکه از رای مردم به عنوان یک حق الناس صیانت شود.

به شدت مراقبت‌های لازم صورت می‌گیرد و تحت هیچ شرایطی هیچ مجموعه‌ای و هیچ گروهی به جز کسانی که در چاپخانه‌ای که به لحاظ امنیتی و حفاظتی به شدت کنترل می‌شود، حضور دارند، به این تعرفه ها دسترسی ندارد.

کدهای امنیتی و تعرفه‌ها به تفکیک هر استان توزیع شده است.

امکان تخلف در انتخابات وجود ندارد

در حوزه سلامت انتخابات که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز هست چه اقداماتی صورت گرفته است؟ به‌خصوص در بحث تجمیع آرا؟

یکی از نکاتی که در قانون انتخابات ریاست جمهوری به آن توجه شده است این است که هر نامزد می‌تواند به ازای هر شعبه یک نماینده معرفی کند البته انجام این کار بستگی به بضاعت و توان خود نامزدها است.

وقتی شمارش آرای درون صندوق صورت جلسه می‌شود ناظر شورای نگهبان یک لیست برای شورای نگهبان ارسال می‌کند و نماینده ستاد انتخابات نیز یک لیست برای ما می‌فرستد، این آمار غیر رسمی است و در یک بخش آمار همه شعب جمع آوری می‌شود و صورت جلسات ما و هیئت نظارت تطبیق داده می‌شود و این کار در نهایت دقت امنیت و سلامت صورت می‌گیرد.

درباره برخی مسائل که بعضی از افراد ناآگاه درون کشور به آن دامن می‌زنند باید گفت که اساساً در جمهوری اسلامی انتخابات به گونه‌ای است که اساسا امکان تقلب و عبور از سلامت در آن نیست، البته امکان تقلب یک نفر متصور است اما اینکه این مسیر به گونه‌ای باشد که این همه زحمت و تلاش خدشه‌دار شود امکان‌پذیر نیست.

وقتی خود نامزد در شعبه ناظر دارد و روند شمارش آرا را می بیند و گزارش می‌کند امکان تخلف وجود ندارد.

به هرحال آمار در فرمانداری‌ها تجمیع شود و در سامانه وزارت کشور بارگذاری می‌شود، تا اینجا باز آمار غیر رسمی است. زمانی که این آمار در سامانه ما بارگذاری می شود همزمان با آن در سامانه شورای نگهبان هم توسط ناظر خودشان بارگذاری می شود و وقتی شورای نگهبان تایید کند و وزارت کشور هم اجرای انتخابات را تایید و اعلام کند این آمار قطعی شده از وزارت کشور به شورای نگهبان اعلام می‌شود و براساس قانون آنها در صحن می‌برند و صحت انتخابات را اعلام می‌کنند.

اگر موردی و تخلفی هم گزارش شود وزارت کشور بررسی می‌کند و حتی تیم به نقاط مختلف کشور اعزام می‌کند و در مواردی هم بوده که یک حوزه انتخابی در مجلس باطل شده یا آرای یک شعبه باطل شده است.

به اعتبار سلامت تمام کسانی که در روند برگزاری انتخابات حضور دارند و همچنین ناظرین شورای نگهبان که نظارت دارند و نمایندگان نامزدهای محترم، انتخابات در نهایت سلامت برگزار می‌شود و در این حتماً تردیدی نیست و این ایجاد شک و شبهه حتماً ناشی از عدم آگاهی است.

ما در انتخابات مرحله اول مجلس یک شائبه تخلف را داشتیم برای اینکه این شائبه به سلامت انتخابات لطمه وارد نکند منجر به اصل یا برکناری یا جابجایی یک مدیر یک بخشدار و یک مدیر اجرایی شد لذا توقع این است که در مخصوصاً تا زمان پایان رای گیری کسانی که صاحب در فضای مجازی حقیقی شبکه‌های اجتماعی صاحب تریبون هستند مراقبت کنند و اصلاً این حق مردم نیست که این گونه با انتخابات برخورد شود.

تمام اطلاعات واجدین شرایط در دستگاه‌های احراز هویت بارگذاری می‌شود کارت ملی وقتی روی دوربین دستگاه احراز هویت قرار می‌گیرد اسکن می‌شود و اطلاعات و تصویر این کارت به مرکز وزارت کشور که در حقیقت سامانه ثبت احوال است می‌آید و در صورتی‌که تایید شد امکان دادن رای وجود دارد برای همین اینگونه نیست که کسی بتواند با یک کارت ملی چند بار رای بدهد و اصلاً چنین چیزی مقدور نیست.

در انتخابات گذشته ۹۹.۹ درصد احراز هویت ما با به صورت برخط انجام شد و همه پیش‌بینی‌ها برای اجرای مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است. ما در یک مدت کوتاه چندین انتخابات برگزار کردیم برای همین ما در اجرای انتخابات هیچ مشکلی نداریم و شرایط فراهم است.

به غیر از یک مورد، موضوع امنیتی نداشتیم

آیا در مرحله اول انتخابات به غیر از مورد خاصی که در سیستان و بلوچستان رخ داد، مشکل امنیتی وجود داشت؟

با توجه به اقدامات خوب نیروهای امنیتی و انتظامی غیر از اتفاقی که متاسفانه در سیستان و بلوچستان، پس از اتمام رای‌گیری و در مسیر برگشت یک خودروی حمل صندوق‌های رای رخ داد، ما رخداد امنیتی نداشتیم و و آرای این صندوق‌ها هم البته با تلاشی که مابقی نیروها داشتند به سلامت به محل مورد نظر رسید و شمارش شد.

دلیل اعلام سریعتر نتایج نسبت به گذشته

درباره تجمیع آرا نکاتی را مطرح کردید، اما به نظر می‌رسد این شیوه نسبت به گذشته تفاوت‌هایی پیدا کرده و به نوعی ارتقا یافته است، به گونه‌ای که امسال با نتایج مقداری زودتر اعلام شد، آیا چنین چیزی درست است؟

در گذشته باید صورتجلسات به صورت دستی از شعبه به بخش، از بخش به شهر واز شهر به کشور انتقال داده می‌شد ولی الان توسط دستگاه احراز این کار انجام می‌شود ضمن اینکه به صورت دستی هم موجود است، البته این در صورتی است که تمام اعضای شعبه صورتجلسه را امضا کنند و مورد تایید آنها باشد.

صورتجلسه از طریق سامانه از شعبه به سامانه مرکزی منتقل می شود و در شورای نگهبان هم بارگذاری می‌شود برای همین زمان را کوتاه کرده است. در انتخابات ریاست جمهوری چون در نهایت یک نامزد انتخاب می‌شود کار را آسان‌تر می‌کند.

در مرحله اول انتخابات یک موضوعی هم در رابطه با اعلام آمار مشارکت مطرح شد و هم در رابطه با واجدین شرایط خارج از کشور، در رابطه با این هم در صورت امکان توضیح دهید؟

آمار واجدین شرایط طی فرایندی که در ثبت احوال کشور انجام می‌شود، اعلام می‌شود و متولی آن نیز ثبت احوال با کمک وزارت خارجه است و بخشی از نیروی انتظامی که مسئول صدور گذرنامه است و ما آمار کلی را از ثبت احوال می‌گیریم و به لحاظ تخصصی در ثبت احوال کار انجام می‌شود.

مرحله دوم انتخابات هر نامزدی که رای بیشتری داشته باشد پیروز است

آیا در مرحله دوم نامزدی که رای او بیشتر باشد پیروز انتخابات خواهد بود؟

بله. در مرحله دوم انتخابات هر نامزدی که رای بیشتری داشته باشد پیروز انتخابات است به هر میزانی هم که این را بیشتر باشد تفاوتی نمی‌کند.

کانادا همچنان اجاره برگزاری انتخابات را نداد

در مرحله اول انتخابات کانادا اجازه برگزاری انتخابات در خاک این کشور را نداد آیا در این مرحله مشکل حل شده است؟

متاسفانه در این مرحله هم مشکل حل نشده و همچنان پابرجاست. تنها کشوری که سر دشمنی اجازه برگزاری انتخابات به ما نداد کانادا بود. البته پیش‌بینی شد در یک نقطه نزدیک به مرز پیش بینی شد قرار گیرد تا کسانی که تمایل داشته باشند بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

پیگیری قضایی اقدامات ضدانقلاب

در مرحله اول انتخابات شاهد حضور عناصر ضد انقلاب در نزدیکی برخی شعب در خارج از کشور بودیم که تلاش داشتند مانع حضور هم‌وطنان ما در انتخابات شود در این رابطه اقدامی صورت گرفته و آیا پیگیری قضایی خواهد شد؟

وزارت امور خارجه پیگیر این موضوع است، بعضی از سفرا فراخوان شدند و قوه قضاییه هم پیگیر موضوع است.

دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات

ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید در پایان اگر نکته باقی مانده بفرمایید؟

من هم از شما تشکر می‌کنم انشالله در ۱۵ تیر شاهد حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های مردم باشیم و از همین جا هم از همه مردم برای حضور گسترده در انتخابات دعوت می‌کنیم و امیدواریم آنچه خیر مردم است رقم بخورد.

به هر حال نامزدها برنامه‌های خود را ارائه کردند و نکات لازم را گفته اند و در نهایت آنچه مردم انتخاب خواهند کرد همان خواهد شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • فینال انتخابات ! FR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    5 4
    کلاغ پر! کفتر پر! منطق و گفتگو پر! برجام پر!سیاست خارجی پر! دپیلماسی پر! دولت مردمی پر!
    • ملانصرالدین IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
      45 5
      تنها راه نجات کشور از بحران ! مذاکره و توافق 🙏
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
      5 6
      تنها راه برون رفت از مشکلات تکیه بر توان داخل
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    4 29
    طریف یعنی تحریم بیشتر نفو کمتر این یک واقعیته همه باید بدونند با یک اینو گرافی درست ..کنید تا همه بفهمند ببینند ..ببینید طریف یعنی تحریم بیشتر اینو همه میدونند تحریم یعنی نفت بیشتر اینو همه میدونند ...طریف یعنی تحریم بیشتر اینو همه میدونند .. طریف یعنی تحریم بیشتر نفت کمتر این یک واقیعیته همه باید بفهمند اینو سریعتر ...در اینستا برنامه پخش کنید ...
    • جلیلی دشمن فساد IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
      1 1
      عدالت با جلیلی
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    4 9
    کار خوبی کرد.ایرانی خارج نشین حق اظهار نظر نداره
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    1 28
    هیچ دلیلی نداره کسی فکر کنه امدن طریف تحریم ها را کمتر میکند هیچ دلیلی نداره کسی فکر کنه اندن طریف باعث کمتر شدن تحریمها میشه این تفکر علطیست که کسی فکر کنه امدن طریف باعث کم شدن تحریمها میشه ...این همانی کار علطیه لزوما طریف تحریم را کمتر نمی کنه ...
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    6 2
    با تشکر از کانادا. ما خودمون داخل ایران رای نمیدیم. هرکس میخواد رییس جمهور بشه مهم نیست
  • ایرانی IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    7 0
    عجب تیتری، غیب گفت!!! هر نامزدی که رای بیشتری داشته باشد پیروز است؟؟؟!!! نه هر کی رای کمتری داشت بازنده است
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
      0 0
      منظورش این است که بعضی ها فکر نکنند تقلب می شود یا ضریبی هست
    • قاسم IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
      2 0
      منظورش اینه که نیازی به نصف بعلاوه یک نیست
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    8 4
    اینگونه: رای های جلیلی ضربدر ده ، رای های پزشکیان تقسیم بر ده
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
      0 2
      صبح شنبه ناشتا قرص فشار و گل گاو زبون تجویز میشه
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    0 0
    حمایت
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    4 0
    در انتخابات گوناگون ناظر شورای نگهبان بودم به والله قسم به هیچ عنوان تقلب شدنی نیست اما تخلف که مربوط به قبل از صندوق رأی می باشد اتفاق افتاده
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    2 3
    رای جلیلی
  • M.kh IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    2 4
    دوستان بزرگوار چرا متوجه نیستید والا بخدا غربی ها امتیاز مفت نمی‌دن ایران مارو میخوان هدف حضرات اصلاحاتی هم که رهبریه خدایی بیدار شین! کدوم مذاکره !خودمون باید قوی بشیم.فکر کردین این بنده خدا پزشکیان بره سازمان ملل از رو اینطوری بخونه چه آبرویی ازمون می‌ره😓
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    0 0
    شنیده شده
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    2 1
    ما امیدواریم کسانی که دور خود تار تنیده اند بصیرت پیدا کنند ووضع موجود با چندین سال قبل با بی طرفی مقایسه کنند
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    2 1
    کاش شورا غیراز ملاحظات جناحی به شخصیت فردی افراد نیز دقت میکرد!
  • ناشناس IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    1 0
    علت کمی مشارکت گرانی وتورم وبیکاری ومشکل مسکن وترافیک وآلودگی هوا ودستمزد پایین نسبت به تورم برای همه اقشارمعلم وکارمندوکارگروپرستار وپزشک وراننده وغیره ۲
  • علی IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    2 1
    کسی که خارج زندگی میکنه و درآمدش و خرجش و خدمتش و حتی عشق و حالش اونجاست چه معنی داره برای ما رئیس جمهور انتخاب کنه.کانادا کار خوبی کرده
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    0 0
    یک پیشنهاد برای افزایش مشارکت اینه که اعلام بشه فردا ملت بیآن و به هر کسی که خواستن ولو تائید تشده باشد رای دهتد.
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    5 1
    دوستان عزیز، به آقای پزشکیان رأی بدین،
  • شیخ IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    0 0
    چرا ؟
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    0 0
    دلیلی نمیبینم
  • حمید کلباسی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    3 0
    استاد چراغی بعد از یک محاسبه دقیق فرمودند هر نامزدی که رای بیشتری داشته باشد پیروز است!
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    1 0
    اصولگراها بر سر عدم تجمیع بر سر قالیباف اشتباه کردند.
  • هموطن IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    0 1
    مردم شریف ایران ؛ آقای پزشکیان میخواد دلار رو آزاد کنه . یعنی ارز ترجیحی کالا ها رو برمیداره و مرغدار و دامدار و سایر تولید کننده ها که با دلار ۲۸۵۰۰ تولید میکنند با دلار ۶۰ هزار تومن تولید کنند . این یعنی انفجار تورم ! خودتون با دستای خودتون ایران رو بدبخت نکنید . نذارید ما جامعه متوسط و ضعیف از بین بریم
  • فساد نمیخواهیم !! IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
    1 2
    پزشکیان = ادامه فساد و خصوصی خوری خاندان هاشمی و کارگزاران فاسد و ظلم به طبقه متوسط .... اخراج کارگران
  • جلیلی دشمن فساد IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
    1 2
    مفسدین نگران باشند !! ....
  • جلیلی دشمن فساد IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
    0 1
    نه به نظام سرمایه داری غیرانسانی !! .......کارگزاران = احیای تفکرات غیرانسانی سیاستهای تعدیل هاشمی (کارگزاران) ... یعنی اخراج کارگران و تعدیل نیروی انسانی و کاهش امنیت شغلی ... واگذاری صنایع و معادن دولتی به پسرخاله ها .... تاراج منابع عمومی .... +++++======>>> عدالت با جلیلی
  • رای با تورم سازی!!؟؟ IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
    0 1
    جمع کردن رای با خیانت و تورم سازی ...... یک ترفند غیرانسانی کارگزاران ( حامیان اصلی آقای پزشکیان که ظاهرا هم پزشک ساده و شریفی به نظر میرسد . ) در ماههای اخیر و به ویژه در چند روز قبل از انتخابات ، تحریک قیمت دلار و سکه و دمیدن در شیپور تورم است . اینها با این کار به دنبال بی خاصیت نشان دادن تلاشهای اقتصادی و افزایش نارضایتی مردم نسبت به دولت و جلب رای هستند . این اقدام واقعا غیرانسانی و غیر مردمی میباشد . لطفا کارگزاران ( حامیان اصلی آقای پزشکیان ) از روشهای سالم و انسانی برای جلب رای استفاده نمایند . تورم کمر مردم را شکسته است . بیش از این ، تورم روانی و انتظاری را افزایش ندهید .
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
    0 1
    ان شاألله پزشکیان رای نیاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس