فشار خودروسازان به «صمت» برای افزایش قیمت خودرو!

اکنون در روزهای پایانی دولت سیزدهم فشارها به وزارت صمت برای گرانی قیمت‌ها افزایش یافته است و با این بهانه که عوامل تولید گران شده، خودروسازان بر آزادسازی و افزایش قیمت‌ها اصرار دارند. 

به گزارش مشرق، روزنامه جوان نوشت: تلاش خودروسازان برای آزادسازی قیمت خودرو در سه سال گذشته به ثمر ننشست. اکنون که دولت مردمی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، فشارها برای افزایش قیمت خودرو و آزادسازی قیمت‌ها افزایش یافته است، به طوری که وزیر صمت راه نجات صنعت خودرو را آزادسازی قیمت‌ها عنوان می‌کند و رئیس انجمن خودروسازان بر افزایش قیمت‌ها پیش از شروع به کار دولت جدید اصرار دارد و افزایش قیمت خودرو را کار سختی برای دولت چهاردهم می‌داند.

اینکه بعد از پنج دهه فعالیت، هنوز نتوانسته‌ایم مصرف سوخت خودروهای داخلی را کاهش دهیم و متولی صنعت همچنان بر حمایت از این صنعت تأکید دارد، بسیار دردناک است.

در سه سال گذشته شهید رئیسی هشت فرمان برای صنعت خودرو صادر کرد که جز یک تا دو بند، مابقی به مرحله اجرا نرسید.

در این مدت خودروسازان تلاش کردند دولت مردمی با آزادسازی قیمت‌ها موافقت کند، اما این اتفاق نیفتاد. در مقابل سالی دو تا سه بار قیمت‌ها به بهانه‌های مختلف گران شد. اکنون در روزهای پایانی دولت سیزدهم فشارها به وزارت صمت برای گرانی قیمت‌ها افزایش یافته است و با این بهانه که عوامل تولید گران شده، خودروسازان بر آزادسازی و افزایش قیمت‌ها اصرار دارند.

پنج دهه است صنعت خودروی ایران فعالیت می‌کند، اما همچنان مصرف سوختش بالاست و از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

وزارت صمت برای رفع مشکل عرضه خودرو، در یک سال گذشته واردات خودروهای برقی را کلید زد تا شاید مصرف بنزین، اندکی کاهش یابد، اما آنچه اتفاق افتاد، چندان رضایت‌بخش نیست.

متأسفانه خودروهای برقی به دست مصرف‌کنندگان واقعی نرسید و در حال حاضر سایت‌ها پر از حواله‌های فروش خودروهای برقی است که به دست دلالان افتاده است.

علاوه بر این واردات خودرو نیز آنطور که انتظار می‌رفت سرعت نگرفت و به جای خودروهای اقتصادی، خودروهای میلیاردی و لوکس وارد کشور شد، هرچند در روزهای پایانی دولت، تصاویری از پارکینگ گمرکات و دپوی ده‌ها خودروی وارداتی در فضای مجازی دست به دست می‌شود، اما به دلایل نامعلومی همگی در انتظار عرضه در سامانه یکپارچه خودرو هستند و تحویل خودروها به مشتریان سرعت نمی‌گیرد.

متولی صنعت خودرو که موظف بود در این فرصت صنعت خودرو را ساماندهی کند، همه انرژی خود را بر واردات خودروهای برقی متمرکز کرد. عباس علی‌آبادی، وزیر صمت که ظاهراً توان مقابله با واردکنندگان خودروهای لوکس را نداشت، بعد از گذشت یک سال در گرامیداشت روز صنعت و معدن از واردات این خودروها گلایه کرد، در حالی که این گلایه‌ها و نقدها باید از موضع بالا در جلسات خصوصی وزیر با واردکنندگان و شرکت‌های خودروسازی خصوصی مطرح و با قاطعیت از ورود آن‌ها جلوگیری می‌شد.

صنعت خودرو را باید از قیمت‌گذاری دستوری نجات دهیم

علی‌آبادی در مراسم جشنواره تابستانه پژوهش و تعاملات صنعتی روز صنعت خودرو، راه نجات صنعت خودرو را آزادسازی قیمت‌ها و حمایت‌های بیشتر از خودروسازان دانست و از ناترازی بنزین و مصرف بالای سوخت در کشور سخن گفت.

به گزارش صداوسیما، سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تأکید بر اینکه باید صنعت خودرو را از قیمت‌گذاری دستوری نجات دهیم و از آن حمایت کنیم، گفت: معتقد نیستم خودروسازان ما خیلی خوب هستند، اما از سویی هم نمی‌گویم خیلی هم بد هستند. انتظار ما این است توسعه و پیشرفت داشته باشند و به سمت تولید خودروهای روز و آینده حرکت کنیم. صنعت خودرو را باید از قیمت‌گذاری دستوری نجات دهیم. وزیر صمت ضمن اشاره به اینکه در سال۲۰۲۳ مجموع درآمد خودرو، ۳ هزارو ۳۵۰ میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته است، اظهار کرد: طبق آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو، ۸۴۰‌هزارمیلیارد تومان بوده است و این عدد نیمی از بودجه کشور را شامل می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تأکید بر نقش بسزای صنعت خودرو در ایجاد اشتغال در کشور خاطرنشان کرد: ۶۰صنعت مرتبط با صنعت خودرو است و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید.

وی یادآور شد: در سال گذشته، ۳۷خودروساز کشور در مجموع یک‌میلیون‌و۳۳۵‌هزار خودرو تولید کردند و با این تعداد تولید خودرو، رتبه۱۶ دنیا را به خود اختصاص دادیم، اما از التهاب بازار کاسته نشد.

برای سال۱۴۰۳ نیز تولید یک‌میلیون‌و۷۰۰‌هزار خودرو را هدف‌گذاری کرده‌ایم که امیدوار هستیم، محقق شود. در حال حاضر ۹۰۰‌هزار نفر در این صنعت مشغول کار هستند که سهم ۱۲‌درصدی در ارزش افزوده کشور دارد، رتبه ایران در تولید خودرو طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از ۱۸ به ۱۶ رسید، چنانچه امسال هم تولید ثابت بماند، به رتبه ۱۵ دست خواهیم یافت.

وزیر صمت در رابطه با موضوع تخصیص ارز تصریح کرد: یکی از مباحث مطرح‌شده در صنعت خودرو، موضوع تخصیص ارز است، در حال حاضر ارز چندنرخی عملاً لایه‌به‌لایه سبب ایجاد فساد می‌شود. سال گذشته به میزان مشخصی ارز به یک شرکت پرداخت شد و تعدادی کالا وارد کرد، برای امسال، پرداخت ارز را برایش دو برابر کردیم، اما همان میزان کالا را وارد کرد.

علی‌آبادی افزود: در موضوع افزایش عمق ساخت داخل، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که باید بررسی شود، به طور مثال خودروساز مونتاژکاری، از لاستیک ایرانی استفاده و اعلام می‌کند که ۲۰‌درصد داخلی‌سازی داشته است، این اصلاً درست نیست، موضوع ساخت داخل باید عمقی بررسی شود.

وزیر صمت ضمن اشاره به راهبردهای اصلی در صنعت خودرو تصریح کرد: برقی‌سازی راهی است که حتماً باید به سمت آن حرکت کنیم، در حال حاضر روزانه ۱۲۰میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف می‌شود که باید ۷ میلیون لیتر آن را وارد کنیم، بنابراین برقی‌سازی، راه‌حلی مناسب برای عبور از مصرف بنزین است. تا پایان امسال حداقل ۳ هزار ایستگاه جدید شارژ خودروهای برقی ساخته خواهد شد.

وی در رابطه با داخلی‌سازی خودروهای برقی نیز با بیان اینکه مهم‌ترین اجزای قوای محرکه یک خودروی برقی شامل باتری، موتور، گیربکس و سامانه کنترل است که می‌توان در هر کدام اقدام به داخلی‌سازی کرد، گفت: در اولویت می‌توان از باتری شروع و اقدام به ذخیره انرژی کرد.

فشار انجمن خودروسازان بر افزایش قیمت خودرو!

تلاش دولت سیزدهم برای لطمه نخوردن به سفره مردم در حالی است که دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با رسانه‌ها از افزایش فشار بر وزارت صمت برای صدور مجوز افزایش قیمت‌ها سخن گفته و تأکید کرده است از ابتدای سال جاری تاکنون چهار نامه به وزیر صمت نوشته و در آن نامه‌ها نسبت به وضعیت نامطلوب تخصیص و تأمین ارز به خودروسازان هشدار داده است که اگر با همین رویه پیش رویم به تولید سال۱۴۰۲ هم نمی‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    26 1
    اوکی قیمتا رو افزایش بدن ولی واردات آزاد شه با بدون تعرفه گمرکی ببینم کسی آشغالای اینارو سوار میشه .
    • ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      0 0
      می بخشید فرمودید چی چی کی ؟
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      1 0
      یکی از وعده های پزشکیان آزادسازی واردات خودرو اونم توسط مردمه نه چند شرکت انحصارگر . اینکار صورت بگیره بعد از دهها سال بالاخره مردم نفسی میکشن . یک دنا اتومات لگن بالای هزار میلیون تومن بازم میگه کمه باید ببرم بالاتر یعنی از قیمت بنز 2024 گرونترش کنه !!! ببین چه اوضاعیه الآن
  • محمدولایی بازنشسته IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    19 0
    جنایتهای خودروسازان با زیرمیزیها سرپوش شده اند وگرنه از نتانیاهو کم نگذاشته اند::: از خدا نمی ترسید؟؟؟
  • امیر IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    45 0
    تا قیمت گذاری قطعات خودرو ساماندهی نشود قیمت درست خودرو بدست نمیاد. متاسفانه به دستور خودرو ساز قطعه ساز فاکتور صوری صادر می کنه و متاسفانه همین فاکتورهای چند برابر شده ، ملاک قیمت تمام شده خودرو در بحث قیمت گذاری قرار می گیره. به همین راحتی دارن کلاه سر ملت و دولت و نهاد های نظارتی می ذارن.
    • ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      1 0
      احسنت خریدار قطعات با کمک قطعه ساز فاکتور سازی می کنند و جیب مردم را به این روش خالی مینمایند نهادهای نظارتی کجا هستند ؟
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    10 0
    قیمت هارو آزاد کنید ولی واردات هم آزاد کنید اونوقت ببینیم کی مردم تارا رو انتخاب میکنن یا تیگو 9 رو حالا خودروهای اروپایی و ژاپنی جای خود
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    13 0
    بهتره بگویی فشار فرغون سازان!!!!!!!
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    11 0
    با میانگین حقوق 60 میلیونی خودروسازها چه رویی دارن که افزایش قیمت میخوان.
    • سیرا IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      1 2
      میانگین حقوق «60 میلیونی؟! داداش کجا زندگی می کنی؟
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      0 2
      در خودروسازی ها میانگین حقوق 60 میلیون است. میانگین حقوق
  • محمد IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    6 2
    یعنی اینقدر که عده ای فکر فیلترینگ هستند فکر مشکلات صنعت خودرو بودن الان مشکل حل میشود تا کجا باید گرون بشه
  • سعید IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    2 10
    لاستیک گران، فولاد گران،مواد اولیه گران،همه چیز گران،و اما ماشین که از هوا ساخته میشه و نباید گران بشه!!! و اما من الان خودرو میخوام بخرم آیا باقیمت کارخانه میتونم بخرم؟!؟!! این مسخره بازیها را جمع کنید و خودتان را شیرین نکنید ،قیمت شلوار معمولی شده یک میلیون چطور قیمت خودرو نباید تغییر کند؟!؟
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      4 3
      بنزین بشه لیتری 20هزار اما خودرو 20میلیون هرکه موافقه بگه عین تمام دنیا
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      1 0
      قیمت ماشین الان بنظرت خیلی کمه که باید بازم بالاتر بره؟!!!اصلن قیمت‌هارو دیدی!!!!؟؟؟تو یاخودرو سازی که این حرفو میزنی یا نمایشگاه داری ،وجدان هم که ظاهراً نداری
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      1 1
      عزیز این نوع قیمت گذاری تو واسه عهد بوق است بحث خودرو با شلوار فرق میکند یه سر برو کارخانه نیسان از جهاد گران اونها بپرس چطور شما نیسان سانی تولید میکنی در نمایشگاهاتون به پول ما میشه ۴۰۰ میلیون ما تو خود کشور کوئیک میسازیم واسه دوره برنز و آهن ۴۰۰ میلیون
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    3 0
    اونوقت سهامشان مفت هم نمیارزد و5ساله منفی جای بسی شگفتی میگن معجزه دیگه نیست پس این چیه کارخانه وشرکت بخورن سهامدار بدبخت سکته کنه
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    3 0
    این سیاست وبازی شرکتهای بزرگ وکارخانجات هست اینا تمام امکاناتشان در حد مجانی ومفت هست برای اینکه وامهای بلا عوض وکم بهره در حد 2درصد بگیرن هرچند وقت یک بار این بازی کثیف را در میاورن 1-کارگران را اخراج میکنیم حقوق نداریم 2- قیمتها پایینه نمیصرفه باید افزایش پیدا کنه شعورشون هم نمیرسه خوب شما هرچه گرانتر کنی بازار هم گرانتر میشه وهیچ وقت هم به هم نمیرسن
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    5 0
    خیلی نامردن تولید کم میکنند یا وعده یکساله میدن تا قیمت بره بالا راست میگید مثل قیمت بازار بفروش اما تحویل در لحظه
  • حامد IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    3 0
    طلا و دلار میاد پایین .خودرو می ره بالا ؟از یک طرف میخواهند کالایشان را با قیمت بالا بفروشند و طلای مردم را ارزان بخرند یعنی غارت مردم
  • ایرانی IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    3 0
    به خدا قسم که ظلمه
  • هادی هاونگی IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    ما که خیری از مسئولین قبلی ندیدم ولی امیدوارم آقای پزشکیان و تیم اقتصادی شون یک بار برا همیشه تصمیم درست رو بگیرند. شرکت های دولتی خودروساز زیان ده هستد و از این طرف مردم هم که همه از کیفیت و نحوه فروش خودروهای داخلی که تکنولوژی ۳۰ سال پیش کره و فرانسه ناراضی هستند پس زمان آن نرسیده که پرونده خودرو داخلی را ببندیم و به جای آن در سایر زمینه هایی که موفق هستم سرمایه گذاری کنیم؟ دوم اینکه یک کارمند و یا کارگر بخش خصوصی و دولتی نهایتا ۲۰ میلیون دستمزد می گیرد پس چرا حقوق و دستمزدهای ۶۰ تا ۸۰ میلیون در سطوح پایین خط تولید می گیرند حالا بماند مدیران و اعضای هیات مدیره و... چه پول های کلانی به حساب شان واریز می گردد. چرا باید بنزینی که لیتر ۵۰ هزار تومان برای دولت در می آید باید در باک خودرویی با تکنولوژی ۳۰ سال پیش و با مصرف سوخت ۱۲ درصد ریخته شود. اگر به جای ماشین های تولید داخل خودروی هیبرید ژاپنی و یا کره ای با تعرفه پایین به دست مردم برسد حداقل۲۰ سال به راحتی کار می‌کند و هم شان مردم ایران عزیز حفظ می گردد وهم مصرف سرانه روزانه بنزین طی ۱۰ سال به نصف و‌حتی پایین تر کاهش پیدا می کند. سوم خودروهای چینی که بی رویه و در مدل های مختلف وارد و مونتاژ می شود . این خودروها علاوه براین که ارز کشور را به هدر می برد بلای جان مردم در آینده نزدیک خواهد شد چون برای کوچکترین قطعه هزینه های سنگینی باید فرد متحمل شود و مجبور هست از سفره خانواده خود بزند.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    لوکس چی هست یکی به اینها بگه ادبیات عوض کنید بخدا اینا لوکس نیستند تعرفه زیاد و ارزش پول کم اینارو گرون کرده است بابا تویوتا لوین و کرولا و فیات ۵۰۰ و سوزوکی سیاز و نیسان سیلفی و قشقایی و سانی و.... خیلی خودرو معمولی هستند
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    تیر اخر رو میخوان قبل استقرار دولت جدید بزنند و از فرصت استفاده کنند معمپلا جناح مقابل به راحتی اجازه افزایش قیمت نمیدهد در دولت روحانی همین سال ۹۸ و ۹۹ سالی یکبار اون هم مبلغ کم افزایش میدادند
  • میثم IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    1 0
    گرون نکنید تعطیل کنید مردم کمتر نفرینتون میکنن
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    1 0
    حقوق مدیراشون بسیار بالاست و حقوق کارگر هاشونم ۲۵ میلیون تومن است با همین حربه هیچوقت کارگر اون شرکت برخلاف ماشین سازی و هفت تپه و... محتاج نون شب نبودند و اعتراض نمیکنند
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    1 0
    اقای خودرو ساز وقتی قبل گرون کردن ناله میکنی و میگی با افزایش قیمت تولید زیاد میشود و همیشه این حربه رو بکار میبری و مثل سگ دروغ میگی چرا زر مفت میزنی ؟ کو کجاست ؟ صادرات که پایوا گینه نو که آدم خوار داره هم اینارو نمیخره فزستادی پارکینگ ؟
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    سیکل باطل ضرر میدیم و بعد افزایش قیمت خوشحال و‌خندان مصاحبه میکنند و خالی میبندن : تولید زیاد میشود کشور ملت سرکار گذاشتند افزایش تولید در اقتثاد نرمال یعنی شکست قیمت اینها این کارو نمیکنند چون در سیستم حرام لقمه ها پول مفت مهم است
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    ۱/۳۰۰ میلیون تولید خودرو بگن با سه برابر قیمت التهاب بازار رو درست نمیکند ۲۰۰ هزارتا واردات با تعرفه ۲۰ درصد ( ارز تجار ایرانی صادر کننده - ساکنان کشورهای خلیج و چین - ارز مفت که میدن چینی ساز ) چنان التهاب بازار میشکوند که همه شما مفت خورها عزا میگرفتید
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    پیرمردانی مثل نعمت بخش و نجفی و بقیه دالتونها ی چینی بسه برید خونه و شیب و روز دعا کنید خدا ببخشه شماهارو
  • گمنام IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    لعنت به این مسئولان بی عرضه و بی لیاقت جمهوری اسلامی که همگی دزدند و یک خوروی 100 میلیون تومانی رو به قیمت 1 میلیارد تومان عرضه می کنند و مردم را مجبور کرده اند که این ماشین های آشغال رو سوار شوند. واقعاً ما اصلاٌ حکومت برای چی میخواهیم. بدون دولت و حاکم کشور خیلی بهتر از این اداره می شود. اعتقادات رو از بین بردند، اقتصاد و توانایی مردم رو از بین بردند و طلبکار هم هستند. لعنت به همگی شماها
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    یکیی ازز دلایل کاهش مشارکت مردم در رای گیری ها همین افزایش قیمتهای نا حق و غیر منطقی خودروسازان میباشد. خودروهایی که حداقل ده برابر قیمت واقعی عرضه میشوند
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    بنزین ۳ نرخی،ارز ده نرخی،.....بجز فساد و رانت حاصلی ندارد.باید ارزش ریال در مقابل سایر ارزها مخصوصا دلار تقویت شود،آنهم فقط با تغییر سیاست خارجی و تعامل با دنیا امکان پذیر است،باید مسئولان حقایق عینی داخل و خارج کشور را قبول کنند
  • سعید IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    چه خبره بخدا قسم ملت را رو داغون کردید از گرانی خسته شدیم بخدا ،.... ای این کشور یه روزی نابود بشه ، مثل سوریه ، افغانستان ، عراق ،...‌ راحت بشیم ...
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 1
    با سلام قیمت گذاری دستوری دستاورد اقتصاد دولتی است. موتور محرکه اقتصاد رقابت است که در بستر بخش خصوصی امکان پذیر است. دولت دست از سر بازار بردارد و اجازه رقابت را بدهد سپس با نظارت بر بازار خروجی ها آن را خواهد دید‌. فعلا چند نسل قربانی این محافظه کاری اقتصاد دستوری شده اند، تا کی قصد ادامه دارند؟ نمی توانید، چرا پست می گیرید؟ چرا اجازه نمی دهید عناصر تحول خواه و امتحان پس داده کار رو پیش ببرند. ما خسته شده ایم و شما را به خدا و امام زمان ع می سپاریم‌.
  • علی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    2 0
    عمو جون خوابی؟خودروهای مونتاژی که گرون شد،آپشن های من درآوردی گذاشتن گرون کردن،بازم میخوان گرون کنن؟
  • US ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    پارکینگ هاشون پر خودرو های سال 94 96 98 تا اونارو به قیمت 1403 بفروشن تو تولید کم ندارن شارلاتان وشغالن حرام خورن گرون فروشن همشم باعثش خود تشکیلاته
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    الان هم قیمت خودرو آزاده. وقتی کارخونه ماشین برای فروش نداره و خودروی 700 میلیون کارخونه رو باید 1 میلیارد و 100 پول براش بدیم آزاده دیگه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس