کد خبر 1622591
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
‌

اینکه گفته می‌شود عدد تولیـد ۱۲۴ هزار مـگاوات ساعت برق در طول یک شـبانه‌روز، اتفـاقـی غیرعلـمی و بر پایه تصمیمات سیاسی در واپسین روزهـای دوره مسئولیت دولت سیزدهم بوده است، چنین ادعایی صحت ندارد.

سرویس سیاست مشرق - جواد امام، سخنگو جبهه اصلاحات، اخیرا در مطلبی به دولت مسعود پزشکیان هشدار داده است که در روزهای اخیر و منتهی به استقرار دولت چهاردهم، آب ۵ سد مهم و فعال در زمینه تولید برق کشور، به طور بی‌ضابطه از سد خارج شده و تراز سدها و تولید برق کشور بزودی با مشکل مواجه خواهد شد.

جواد امام مدعی شد: «به دلیل خروج بی‌ضابطه آب سدها⁩، روزانه ۱۲۳ هزار و ۹۷۷ مگاوات، نزدیک به ۱۲۴ هزار مگاوات ساعت انرژی برق تولید می‌شود و با این روند، حداکثر تا ۲۰ روز آینده در ماه خرماپزان (مرداد) و در روزهای تحلیف رییس‌جمهور جدید، سدهای کارون ۴ و کارون ۳ به تراز حداقل خواهد رسید و ۳ هزار مگاوات از مدار خارج خواهد شد و این یعنی کابینه جدید، (دولت چهاردهم) با کسری ۸ هزار مگاوات انرژی برقابی کار خود را آغاز خواهد کرد.»

بحران‌سازی برای پزشکیان توسط رادیکال‌ها

تصویر پیوست شده در مطلب جواد امام

برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز ضمن بازنشر مطلب غیرکارشناسی جواد امام، این مطلب را با عنوان اینکه «آب برخی سدها را خالی می‌کنند تا دولت پزکشیان نتواند به اندازه کافی برق تولید کند!» منتشر کردند.

بحران‌سازی برای پزشکیان توسط رادیکال‌ها

این اظهارات جواد امام که خود از مسئولان اسبق وزارت نیرو بوده، در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شده است. در میان واکنش‌های کاربران و فعالان رسانه‌ای سیاسی، برخی کارشناسان حوزه «منابع آب» همچون علی حاجی مرادی نیز، به این موضوع پرداخته‌اند.

کارشناسان معتقدند یکی از مهمترین رودخانه‌های فعال در مدیریت توأمان آب و برق، رودخانه کارون با سهم ۶۵ درصدی از کل تولید انرژی برق‌آبی کشور است که همواره باعث نگرانی جدی کارشناسان و مدیران به‌خصوص در فصل تابستان بوده است. این کارشناسان با بررسی دقیق و بدون لحاظ انگیزه‌های سیاسی، کاهش تولید انرژی برق کشور به ۱۲۴ هزار مگاوات ساعت انرژی در روز را اقدامی غیرعلمی و شیطنت سیاسی نمی‌دانند.

چرا که در مطلب جواد امام صرفا به موضوع تولید برق در کشور اشاره شده و به اهمیت ذخیره آب موردنیاز مصارف پایین‌دست، به‌خصوص بخش کشاورزی استان خوزستان، توجهی نشده است. به همان مقدار که میزان تولید برق در کشور حائز اهمیت‌ است، ذخیره آب برای بخش کشاورزی نیز باید مدیریت شود. درثانی با توجه به هدف اصلی ساخت رشته سدهای پنج‌گانه کنونی بر روی رودخانه کارون، در تأمین نیاز مصرف پیک برق کشور در فصل تابستان، می‌تواند منجر به تبعاتی از جمله نگرانی مطرح‌شده مبنی‌بر خالی‌شدن مخازن سدها در زمان نیاز به مصارف کشاورزی شود.

کارشناسان معتقدند رودخانه کارون با سهم ۶۵ درصدی از ظرفیت کل تولید برق‌آبی سالانه کشور، مهم‌ترین رودخانه برق‌آبی کشور لقب گرفته است و در تمامی ۱۲ سال بین ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۲ که تمامی پنج سد کنونی احداث‌شده بـر روی این رودخانه در مدار تولید برق قرار گرفته‌اند، حداکثر میزان برق تولیدی مختص به تیرماه‌های این ۱۲ سال بوده است. با توجه به اینکه عدد مطلق برق تولیدی این سدها به شرایط منابع آب بین سال‌های مختلف دچار افت و خیز بوده، ولیکن همچنان تیرماه بیشترین میزان تولید برق این نیروگاه‌ها بوده است.

در اوج تولید تیرماه سال ۱۴۰۰ نـیز، پـنـج سـد «کـارون ۴»، «کـارون ۳»، «شهیدعباسپور»، «مسـجـد سـلیمان» و «گتـوند»، مجموعاً ۱۱۳، ۹۷۷ مگاوات ساعت در یک شبانه‌روز برق تولید کرده‌اند. بنابراین تغییر رویه کارشناسی مجموعه کارشناسان در سال‌های اخیر، تفاوت چندانی در این حوزه ایجاد نکرده است.

با توجه به اطـلاعات هفتگی سدهای کشور که توسط وزارت نیرو منتشر می‌شود، مجموعه سدهای پنج‌گانه زنجیره رودخـانه کارون در ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳، دارای ذخیره معـادل ۱۰، ۵۳۰ میلیون مترمـکعب آب بـوده‌اند کـه حاکـی از پرشدگی ۸۶ درصـدی این سدهاست که در مقایسه با سال ۱۴۰۲ هم تغییر چندانی نداشته است.

علی حاجی‌مرادی، کارشناس منابع آبی، با تحلیل و بررسی وضعیت سدهای رود کارون نوشت: اگر فرض کنیم تولید ۱۲۴ هزار مگاوات ساعت در هر شبانه‌روز به‌صورت برابر بین پنج سد زنجیره کارون توزیع شده باشد، حدوداً هر سد در حال تخلیه ۳۵۰ تا ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه آب است که در هر شبانه‌روز سد بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون مترمکعب خروجی آب خواهد داشت و برای هرکدام در ماه، حداکثر یک میلیارد مترمکعب خواهد بود. این میزان خروجی البته باتوجه‌به قراردادن قدرت ذخیره سد گتوند در پایین‌دست زنجیره کارون در برابر حجم کنونی ۱۰۵۳۰ میلیون مترمکعبی زنجیره کارون، یک روند طبیعی برای سه ماه پایانی سال آبی بوده و ماهیت بهره‌برداری سدها بر همین مبنا است که باید تا پیش از شروع دوره جدید آب‌گیری آن‌ها در سال آبی جدید، از منابع آب ذخیره‌شده با حداکثر بهره‌وری برقی و منابع آبی در فصل تابستان بهره‌ ببرد.

حاجی‌مرادی افزود: «اینکه گفته می‌شود عدد تولیـد ۱۲۴ هزار مـگاوات ساعت برق در طول یک شـبانه‌روز، اتفـاقـی غیرعلـمی و بر پایه تصمیمات سیاسی در واپسین روزهـای دوره مسئولیت دولت سیزدهم بوده است، بر مبـنای اطلاعات لااقل ۱۲ ساله مدیریت این پنج سد رودخـانه کارون، چنین ادعایی صحت ندارد؛ خوش‌بختانه در مدیریت سدهای برق‌آبی، آنچه بیش از همه عوامل در مدیریت این سدها اثرگذار بوده، توجه ویژه به مسئله حفظ منابع آب لازم برای تأمین نیازهای پایین‌دست در کنار تولید برق مورد نیاز ایام پیک تابستان در تمامی سال‌ها بوده اسـت. طبـیعـتاً در بـرخـی از سـال‌های خشکسـالی مـانند سال‌ ۱۴۰۱ در رودخانه کارون، مـیزان ذخیـره سدها به‌خصوص در سدهای بالادست کارون ۴ و کارون ۳، در انتـهای سال آبی در شهریورماه کاهش بیشتری داشته است.»

برخی کاربران نیز پاسخ جواد امام را با انتشار نمودارهای میزان ظرفیت برق در کشور، در دولت‌های مختلف را منتشر کردند و نوشتند «با اینکه ضعف ۸ ساله دولت حسن روحانی در سه سال جبران نمی‌شود، اما ظرفیت برق کشور در دولت شهید رئیسی با افزایش محسوس و چشم‌گیری همراه شده است»

بحران‌سازی برای پزشکیان توسط رادیکال‌ها

نمودار سمت چپ مربوط به نمودارهای میزان ظرفیت برق در کشور، در دولت‌های مختلف است و نمودار سمت راست نشان‌دهنده این است که دولت شهید رئیسی پس از آنکه بر سر کار آمد با زنده کردن ظرفیت‌های خوابیده صنعت برق، در همان سال اول رکورد افزایش ظرفیت سالانه برق را شکست.

مهدی رنجبران، مدیر سابق روابط عمومی صداوسیما هم که اتفاقا از حامیان مسعود پزشکیان در انتخابات تیرماه ۱۴۰۳ بود، در پاسخ به جواد امام گفت: «در ۳ سالی که در وزارت نیرو هستم همواره شاهدم که کار تخصصی در دستور کار بوده است»

بحران‌سازی برای پزشکیان توسط رادیکال‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    17 6
    پزشکیان اون روزی که از افراطیون افسادطلب برای پیروزی در انتخابات کمک گرفت باید به این روزها فکر می کرد که نمی گذارند یک آب خوش از گلویش پایین برود
  • علی IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    11 3
    بایدیک‌هییت‌تخصصی بیطرف‌بررسی‌کند‌ودرصورت واقعیت‌خایینین‌را‌به‌دادگاه انقلاب‌معرفی‌نماید
  • فرید IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    9 6
    شروع شد! کلا این جماعت افساد طلب بدون جنجال سازی امکان ادامه حیات ندارند. بزرگوار سایه نشین کلاهش رو بالاتر بذاره انشا الله بصیرتی رو که به دانشجو ها توصیه میکنه خودش هم یه وقتی پیدا کنه!!!
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      1 0
      ادم اصلاحطلب باشه ولی حجتیه نباشه
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    11 5
    افسادطلبان به معنای واقعی کلمه حقیرند !! خدا زمین رو از وجودشون پاک کنه
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    6 1
    كاملا مشخص شد حضرات در پايان دولتهايشان همه اين اقدامات را انجام داده اند كه خوب توضيح ميدهند!!مگر نميگفتند احمدي نژاد در مناظره ميرحسين را جادو كرده كه هي چيز چيز بگويد! چون كنار هر كدام دائم يك جادوگر مشغول است!!!!
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    10 3
    3 ساله قطعی آب و برق نداشتیم، البته لیاقت این مردم همین اوباش اسلاحتلب هستن
  • سیف IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    13 1
    سخت نگیرید! یارو یه زمانی معاون وزیر بوده الان شب‌ها خواب وزارت‌رو میبینه! گفته بزار دست پیش‌رو بگیرم عقب نیوفتم! اگر همای سعادت وزیری وزارت نیرو روی شونه‌اش نشست و برگشتیم به روزی 3 - 4 ساعت قطعی برق، پیش‌پیش توجیه کرده دیگه...!!!
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    5 1
    جواد امام: آقای پزشکیان در اواخر دولت سیزدهم مرغها دیگر تخم نزاشتن،گندم ها سبز نشدن، گاوها شیرشان خشک شد، آسمان دیگر نبارید، خورشید دیگر نمی تابد، باد نمی وزد، ورودی های معادن بسته شده و... آسمون ریسمون بافتن اصلاح طلبان دروغگو
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    2 1
    آب سدها را تخلیه کنن که سیل میاد 🦧
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      2 0
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      0 0
      روش اينها همينه! دروغ بگو بزرگ باشه مهم نيست كسي باور نكنه مهم نيست شما فقط فضا را لجن مال كن اثرش را ميگذاره!!!
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      1 0
      از این جونورا هر چی بگی بر میاد نمونه اش دولت نهم و دهم
  • FR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    0 0
    این اصلاحاتچی ها چه موجودات خطرناکی هستند ! خدایا ایران را از شر اینها خلاص کن ! خوبه اسمش جواد امام ست !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس