کد خبر 1622808
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۹
سخنی با رئیس‌جمهور منتخب

آقای دکتر مسعود پزشکیان پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران ضروری است رویکرد «تفکر و نگاه استراتژیک» را در مسائل ایران با نیم‌نگاهی به موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی اتخاذ کند و از درافتادن به دام‌های «جزئی‌نگری و عمل‌گرایی پوپولیستی» دوری جوید.

به گزارش مشرق، محمدرحیم رهنما، استاد دانشگاه در سرمقاله قدس نوشت: از نگاه الوین‌تافلر، آینده‌پژوه آمریکایی، این دام‌ها منجر به ازدست‌دادن فرصت‌های کم‌نظیر زمان و سرعت در رسیدن به اهداف می‌شوند. بنابراین در این یادداشت کوتاه به برخی عوامل کلیدی اشاره می‌شود که توسعه ایران به آن‌ها گره خورده است. اصولاً رویکرد استراتژیک، نگاهی مسئله‌محور است و ذیل آن فرض بر این است که مسائل سلسله‌مراتبی هستند، به این معنی که برخی از آن‌ها علت‌العلل، کلیدی، کلان و کلی هستند که باید شناسایی و استخراج شوند و تعدادشان محدود است.

چنانچه بتوان ۷ تا ۱۰ مسئله اصلی را شناسایی و حل کرد، به‌تبع آن هزاران مسئله کوچک نیز حل خواهد شد. در نتیجه هم سرعت عمل افزایش می‌یابد و هم در زمان صرفه‌جویی خواهد شد. بر همین اساس و با نگاه به چالش‌های پیش روی توسعه ایران، می‌توان گفت این چالش‌ها فراوان هستند، هرچند برخی از آن‌ها ذاتی و بنیادی و برخی دیگر نیز تبعی باشند. بنابراین شناسایی پیشران‌های اصلی و حل مسائل کلیدی منجر به حل‌شدن مسائل فرعی می‌شود. در غیر این‌صورت و فقط با تکیه بر شناسایی مسائل جزئی و پرتعداد، حل مسائل کلان غیرممکن است.

در اینجا به عمده‌ترین پیشران‌های کلیدی توسعه ایران در شرایط فعلی اشاره می‌شود.

۱) اصلاحات اقتصادی: انتظار این است دولت جدید، اصلاحات اقتصادی همه‌جانبه‌ای را برای رسیدگی به مسائل طولانی‌مدت مانند تورم بالا، بیکاری و اتکای درآمدهای دولت به صادرات نفت اجرا کند. این مهم ممکن است شامل اقداماتی برای تنوع‌بخشیدن به اقتصاد، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت از بخش خصوصی باشد.

۲) ارتباطات بین‌المللی: مشارکت در گفت‌وگوی سازنده با جامعه بین‌المللی می‌تواند منجر به لغو تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط ایران با سایر کشورها شود. این امر فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری جدیدی را ایجاد می‌کند.

۳) سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها: دولت باید سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی مانند شبکه‌های حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی پرسرعت بین‌شهری و منطقه‌ای، سیستم‌های انرژی‌های پاک و مخابرات را برای ارتقای اتصال و رقابت کشور در اولویت قرار دهد.

۴) تأکید بر علم و فناوری: همیشه دولت‌ها بر اهمیت علم، فناوری و نوآوری به‌عنوان محرک‌های توسعه ایران تأکید کرده‌اند اما چنان‌که بایدوشاید به آن نپرداخته‌اند. حال‌وروز دانشگاه‌ها نمایانگر این غفلت است. تأکید بر علم و فناوری می‌تواند منجر به افزایش بودجه و حمایت از تحقیق و توسعه و همچنین ارتقای کارآفرینی و پشتیبانی از استارت‌آپ‌ها شود.

۵) اصلاحات اجتماعی: دولت باید بسته‌ای از اصلاحات اجتماعی را با هدف بهبود کیفیت زندگی شهروندان ایرانی، مانند رسیدگی به مسائل مربوط به آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و حقوق زنان ارائه دهد.

۶) پایداری زیست‌محیطی: دولت باید تعهد خود را برای رسیدگی به چالش‌های زیست‌محیطی که می‌تواند منجر به اتخاذ سیاست‌ها و ابتکارات متمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت پایدار منابع و حفاظت از محیط‌ زیست شود، ابراز کند.

۷) تقویت روابط منطقه‌ای: در راستای تقویت روابط ایران با جهان، دولت باید به‌طور ویژه با همسایگان و شرکای منطقه‌ای خود ارتباط داشته باشد؛ ارتباطی که می‌تواند منجر به افزایش تجارت، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های منطقه‌ای شود. در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که اجرا و تأثیر واقعی این محرک‌های بالقوه توسعه علاوه بر اینکه به سیاست‌ها و اقدامات خاص دولت جدید بستگی دارد، به امور دیگری همچون پویایی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گسترده‌تر در ایران و جهان نیز وابسته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    6 2
    پزشکیان به عکس شهید رئیسی شخصیتی قاطع و شجاع نیست و بیشتر گوشش به دهان هم پیمانان جناحیش است که نام کارشناس را روی ایشان نهاده و در تصمیم گیری هایش جرأت و جسارت لازم برای اقدامی خلاف میل این جماعت را ندارد !!!
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      3 4
      بابت این چرندیات که می نویسی چند به بیت المال فاکتور می دی؟
    • FR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      1 1
      تمام افراد دور بر پزشکیان و مشاورینش همان دوتا کابینه دولت اول و دوم حسن فریدون (روحانی )و حامیان اصلاح طلب دولت تخریب و نا امیدی هستند مگر اینکه پزشکیان بتواند اشخاصی از کره مریخ یا ماه را برای کابینه خود در نظر بگیرد حالا اگر دوست داریم خودمان را فریب دهیم ،بدهیم در اصل حقیقت ماجرا هیچ تغییری رخ نخواهد داد مثل این که درد را از هر طرف که بنویسی درد است و نادان را از هر طرف که بنویسی نادان است .
    • FR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      2 0
      حقیقت تلخ وازار دهنده است و پاسخ ان مسخره گی ولودگی است .
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      1 3
      چون جلیلی رای نیاورد و پزشکیان شده رییس جمهور تو مشرق هی این اراجیف بافته میشه . بسه تو را بخدا سرمون رفت
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      3 1
      ادامه راه ظریف و روحانی پزشکیان و ایران را درمانده خواهد کرد
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      1 1
      شنیدن چرندیات تو و امثال تو مالیات داره اونم با ارزش افزوده
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    4 5
    دولت سیزدهم باید ببیند که دلار، سکه‌، خودرو ، گوشت ، مرغ، برنج ،شکر و ....را با چه قیمتی و شاخص کل بورس را با چه عددی تحویل گرفته و با چه قیمت و عددی تحویل دولت بعدی خواهد داد !!!!!!‌!!! خاندوزی ادعای رشد ۸ درصدی اقتصاد را هم داره . عجیبه!!!!!!
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      4 1
      شهید رئیسی دولت سیزدهم رو با ۱۳۶۷ هزار میلیارد تومن بدهی از روحانی تحویل گرفت این بدهی‌ها مربوط به کجاست؟ دولت روحانی فقط در یک مورد، بدهی ۶۸هزار میلیارد تومنی صندوق‌های بازنشستگی رو به ۴۴۸ هزار میلیارد تومن رسوند!!!! یعنی دولت روحانی ۳۸۰ هزار میلیارد تومن از صندوق‌های بازنشستگی غارت کرده! ۲۷۸ هزار میلیارد تومن تعهدات اوراق بدهی ۱۶۲ هزار میلیارد تومن بدهی به ت.اجتماعی ۵۳ هزار میلیارد تومن استقراض دولت روحانی از بانک‌ها در ماه‌های پایانی دولت!!! ۲۳ هزار میلیارد تومن اسناد تسویه خزانه ۱۶ میلیارد تومن بدهی به شرکت‌ها یعنی در واقع این ۸۷۳ هزار میلیارد تومان حالا منبع ۱۳۶۷ هزار میلیارد تومن چیه؟ «طبق برآورد صندوق بین‌المللی پول در پایان ۱۳۹۹ دولت روحانی بیش از ۱۳۶۷ هزار میلیارد تومان بدهی عمومی ناخالص به جای گذاشته. این درحالی است که در پایان ۱۳۹۱، حجم بدهی عمومی ناخالص دولت فقط ۸۸ هزار میلیارد تومان بوده»
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      1 1
      عجیب نمکنشناسی مردمی مثل تو هستش رییسی اشتباه کرد که کار بی منت کرد به مردم باید توهین وکار با منت ودادار دودور انجام داد تا بفهمن وگرنه
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    0 0
    تازمانی که 6یلیون ونیم رای میارن میگن16ونیم میلیون وضع همینی که هست
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    0 0
    تنها راه نجات ایران انتخابات سالمه
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    0 0
    اگر تحریم رفع نشد می خواهد چه کند استراتزیک میگم اینو ...
  • راه درمان تورم ... IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    1 0
    راهکار درمان هر بیماری و مساله ای ، ابتدا شناخت علل و ریشه های آن است ! ..... علت اصلی تورم هم ، کسری بودجه دولت است ! .... عوامل مهم کسری بودجه دولت ( عوامل داخلی ) نیز عبارتند از >>>>> - تاراج صنایع و معادن ثروتساز دولت ( مردم ) در فرایند فاسد خصوصی سازی ..... - فساد و انحراف بانکهای خصوصی .... - انرژی ارزان ( ایجاد کسری بودجه - قاچاق ) ..... فراوانی شرکتهای تودرتو به عنوان عامل مهم فساد ، کاهش بهره وری و بالارفتن هزینه ها - بازنشستگی زودهنگام
 طی سه دهه اخیر ، حدود ده سال .... - فرار مالیاتی گسترده ... هزینه های نظامی و جنگهای نیابتی >>>>> بدیهی است برای کنترل تورم باید این علل کنترل و فرایندهای مربوطه اصلاح گردد .
  • علت اصلی تورم IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    2 0
    علت اصلی تورم ، کسری بودجه دولت است !
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    1 2
    اگر کاسبان تحریم خصوصا نمایندگان مجلس بگذارند وچوب لای چرخ دولت نگذارند،ودولت با استفاده از نظر کارشناسات خبره برنامه ریزی لازم را انجام دهدو روابط بین المللی را اصلاح کند وسرمایه گذاری خارجی را به کشور بیاورد،مطمئنا شرایط بهبود پیدا میکند.دولت سایه وحامیانش نیز اگر واقعا مصلحت کشور ورفاه مردم را می خواهند،بجای تهدید باید به کمک دولت بیایند.اگر دنیا را فقط در دوکشور چین وروسیه که هیچگاه با ماصادق نبوده اند نبینیم و روابط گسترده با جهان باحفظ عزت ومصالح کشور برقرار نمائیم، انشاالله شاهد رونق در کشور خواهیم بود
    • FR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      2 0
      دولت پزشکیان اگر کشور را دو دستی تقدیم امریکا و انگلیس هم بکند بازهم وضعیت اقتصاد و تولید و بیکاری و رونق مسکن ازدواج جوانان تورم و غیره هیچ فرقی نخواهد کرد در زمان پهلوی ها جمهوری اسلامی وجود خارجی نداشت یک سری به روزنامه های زمان پهلوی ها بزنید و ضریب جینی ارقام اقتصاد را مشاهده کنید خواهید فهمید که فقط حق داشتیم نفت را خام بفروشیم و پول نفت خودرا فقط از برای واردات بی رویه و بنجل هایی که کدخدا و انگلیس برایمان تعیین میکردند خرج کنیم در زمانی که اجازه داده بودند روزی شش میلیون بشکه نفت بفروشیم طبق گفته اقای ارسنجانی وزیر کشاورزی پهلوی ها در دهه پنجاه ۸۰ درصد ایرانیان گرسنه و نیمه گرسنه بودند تورم بگفته خود محمدرضا پهلوی در بعضی مواد غذایی از رشد دویست درصدی تا رشد ۷۰۰ درصدی را تجربه میکرد انقدر وضعیت اقتصاد مردم اسف بار بود و فقر غذایی وجود داشت که در اواخر دوران پهلوی مجبور شدند در مدارس تغذیه رایگان بدهند چون دانش اموزان در خانواده ها در اثر فقر غذایی از نظر هوشی ضربه خورده بودند اما اگر نگاه دقیق به تحریم ها بیندازیم از زمان قبل از شهید امیر کبیر انگلیس و قبل تراز ان پرتقالیها ایران را تحت تحریم های مکرر تکنولوژی و پیشرفت علمی و حتی غذایی قرار داده بودند حتی با این وضع در اواخر قاجار هنوز صادر کننده گندم بودیم و زمان پهلوی ها ایران را به یک کشور صفر تا صد وارد کننده تبدیل کردند تنها اجازه فروش نفت انهم با قیمت هایی که انها تعیین میکردند داشتیم حتی دولت قانونی دکتر محمد مصدق را هم که یک رویکرد ملی داشت نه مذهبی تحریم سخت کردند و این تحریم ها هنوز ادامه دارد و مطمئن باشید امریکا انگلیس هیچگاه تحریم ها را از ایران بر نخواهند داشت تنها راه ایرانیان تفکر ظرفیت داخل به اضافه تبادل با تمام کشورهای دنیا میباشد هر گونه نگاه به امریکا انگلیس و فرانسه یک حماقت محض وکامل است دنیای غرب از زمان هخامنشیان و بعد اشکانیان تا به امروز دنبال حذف و نابودی ایرانیان بوده است . تاریخ بخوانیم متوجه خواهیم شد .
  • علت اصلی تورم IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    3 2
    علت اصلی تورم ، کسری بودجه دولت است ! .... مهمترین موضوعی که همه باید بفهمند تا به بیراهه نروند !! .... علت ادامه تورم دو رقمی طی این سالها ، نفهمیدن این موضوع است !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس