تاکید چین بر اقدام مشترک پکن و مسکو علیه تهدیدات امنیتی

سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: رزمایش مشترک با روسیه در دریای جنوبی چین نشاندهنده عزم دو کشور برای اقدام هماهنگ علیه تهدیدات امنیتی است.

به گزارش مشرق از خبرگزاری روسی «تاس»، ژانگ شیائوگانگ در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد: رزمایش مشترک با روسیه که تا اواسط جولای ادامه دارد به معنای آمادگی و عزم مشترک پکن و مسکو برای واکنش به تهدیدات امنیتی در دریا و در راستای صلح و ثبات منطقه ای و جهانی است.

این مقام چینی، برگزاری رزمایش مشترک دریایی با روسیه را در راستای تحقق توافقنامه همکاری راهبردی فراگیر بین دو کشور اعلام کرد و گفت: این رزمایش در چارچوب توافقات مشترک و برنامه سالانه برگزاری رزمایش ها برگزار می شود.

رزمایش مشترک چین و روسیه، متحدان آمریکا در منطقه شرق دور را نگران کرده است.

دولت ژاپن با انتشار یک گزارش سالانه، از افزایش تنش‌ها در شرق دور و تقویت توان نظامی چین و کره‌شمالی ابراز نگرانی کرد.

دولت ژاپن در گزارش سالانه دفاعی خود اعلام کرد: به خاطر افزایش فعالیت های نظامی چین در مرز تایوان، احتمال افزایش تنش ها در تنگه تایوان وجود دارد.

این گزارش در شرایطی منتشر شد که وزارت دفاع تایوان روز پنجشنبه اعلام کرد که ۶۶ هواپیمای نظامی و هفت کشتی چینی را در اطراف این جزیره در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی کرده و این تعداد یک رکورد در سال جاری میلادی است.

مشاهده این تعداد بی‌سابقه هواپیمای چینی در اطراف این جزیره پس از آن است که به تازگی جنگنده‌های چینی در حال حرکت به سمت غرب اقیانوس آرام به منظور شرکت در رزمایش با ناو هواپیمابر شاندونگ، مشاهده شدند.

رکورد قبلی در ماه مه بود که ۶۲ هواپیمای نظامی و ۲۷ کشتی نیروی دریایی چین در اطراف تایوان مشاهده شدند.

توکیو در این گزارش سالانه، همچنین درباره تقویت روابط امنیتی و نظامی مسکو با پکن و پیونگ یانگ نیز ابراز نگرانی کرده است.

جنگ اوکراین روابط قدرت های آسیایی با قدرت های غربی را تیره کرد. روسیه و چین بعد از جنگ اوکراین روابط نزدیک تری را تجربه کردند به طوری که کشورهای غربی مدعی حمایت تسلیحاتی پکن از مسکو در جنگ شدند.

کشورهای غربی بعد از اقدام نظامی روسیه در اوکراین، نگران انجام اقدام مشابهی از سوی چین در مورد تایوان هستند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس