جدیدترین نسل لپتاپ‌های مایکروسافت سرفیس مجهز به تراشه اسنپدراگون X Elite از شرکت کوالکام معرفی شد. مایکروسافت در جریان رویداد ویژه معرفی سرفیس‌های جدید که به فاصله یک روز از کنفرانس سالانه Build این شرکت برگزار شد، چشم‌انداز آینده سیستم عامل ویندوز و دستگاه‌های سرفیس را به تصویر کشید؛ آینده‌ای که به نظر به هوش مصنوعی گره خورده است.

هوش مصنوعی و توانایی‌های خارق العاده‌اش این روزها زبانزد خاص و عام است. از زمان عرضه پرسر و صدای هوش مصنوعی ChatGPT و اوج‌گیری فناوری‌های مبتنی بر AI و مدل‌های زبانی بزرگ (LLM)، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای چهارگوشه جهان به دنبال به‌کارگیری این فناوری انقلابی جهت رشد و خلق ارزش بالاتر برای مشتریان هستند. مایکروسافت به‌عنوان ارزشمندترین شرکت حال حاضر دنیا، یکی از پیشتازان این عرصه است. ردموندی‌ها سرمایه‌گذاری هنگفتی در زمینه توسعه هوش مصنوعی با همکاری شرکت OpenAI (خالق ChatGPT) کرده‌اند و اکنون به مرور شاهد نمودها و نتایج برنامه‌های مایکروسافت برای آینده هستیم.

سرفیس لپتاپ جدید با تراشه اسنپدراگون X Elite معرفی شد؛ سریع، کم‌مصرف و بسیار هوشمند!

مدتی پس از معرفی پردازنده‌های سری اسنپدراگون X (الیت و پلاس) توسط کوالکام، مایکروسافت از هفتمین نسل سرفیس لپتاپ‌ مجهز به این تراشه‌های قدرتمند پرده برداشته است. این تراشه‌ها که مبتنی بر معماری ARM طراحی شده‌اند، قرار است خون تازه‌ای به رگ‌های اکوسیستم کامپیوترهای همراه ویندوزی تزریق کنند؛ اکوسیستمی که برای باقی ماندن در رقابت با مک‌بوک‌های محبوب اپل، احتیاج مبرمی به افزایش عمر باتری و توان پردازشی دارد.

از زمان معرفی سرفیس لپتاپ ۵ تا پیش از این، به نظر می‌رسید که مایکروسافت به فرمول مورد نظر خود برای لپتاپ‌هایش دست یافته و تمایل چندانی به ایجاد تغییرات چشمگیر در نسل‌های جدید ندارد. سرفیس لپتاپ بعدی اما گویای داستان متفاوتی است. علیرغم تغییرات اندک در طراحی، سرفیس لپتاپ جدید زیر کاپوت به کلی متحول شده؛ دیگر خبری از تراشه‌های اینتل در این دستگاه نیست (حداقل فعلا) و مایکروسافت با تغییر جهت به معماری آرم، مسیر جدیدی آغاز کرده است.

به لطف تراشه اسنپدراگون ایکس الیت، سرفیس لپتاپ جدید ۸۰ درصد از نسل قبل سریع‌تر بوده و به ادعای مایکروسافت، امکان پخش ویدیو تا ۲۲ ساعت را خواهد داشت. عمر باتری همواره پاشنه آشیل لپتاپ‌های ویندوزی در رقابت با مک‌بوک‌ها اپل بوده است و حالا به کمک معماری بهینه و کم‌مصرف تراشه‌های جدید کوالکام، بالاخره قرار است شاهد تغییر این روند باشیم. آنچه که مایکروسافت در رویداد معرفی سرفیس لپتاپ بیشترین زمان و تمرکز را به آن اختصاص داده اما هوش مصنوعی در ویندوز و به‌کارگیری گسترده آن در این سیستم عامل و اکوسیستم کامپیوترهای شخصی است. مایکروسافت در همین راستا، از طرح Copilot+ PC پرده برداشت که سرفیس لپتاپ جدید قرار است طلایه‌دار آن باشد.

سرفیس لپتاپ جدید با تراشه اسنپدراگون X Elite معرفی شد؛ سریع، کم‌مصرف و بسیار هوشمند!

به طور خلاصه، برچسب Copilot+ PC شامل کامپیوترهایی خواهد شد که با برخورداری از شتاب‌دهنده اختصاصی هوش مصنوعی (NPU)، قادرند مجموعه‌ای از قابلیت‌های مبتنی بر AI را بدون نیاز به پردازش ابری اجرا کنند. این قابلیت‌ها همانطور که از نام طرح پیداست، حول محور عملکردهایی است که مایکروسافت به کمک دستیار هوشمند Copilot در ویندوز 11 پیاده‌سازی کرده است. اینجاست که دلیل انتخاب تراشه اسنپدراگون X الیت (و پلاس) به‌عنوان قلب تپنده سرفیس لپتاپ جدید مشخص می‌شود؛ این تراشه به NPU قدرتمندی با توان ۴۰ تاپس (تریلیون عملیات بر ثانیه) مجهز بوده که سرفیس لپتاپ و سایر دستگاه‌های بهره‌مند را قادر می‌سازد از طرح کوپایلت پلاس پی‌سی پشتیبانی کنند. قدرت هوش مصنوعی در ترکیب با بهبودهای قابل‌توجه در سرعت و عمر باتری، سرفیس لپتاپ‌های جدید را به رقیبی درخور برای مک‌بوک ایر تبدیل می‌کند.

از جمله قابلیت‌های هوش مصنوعی که مایکروسافت برای کامپیوترهای Copilot+ تدارک دیده می‌توان به ترجمه همزمان مکالمات در هر گونه برنامه تماس ویدیویی و نیز قابلیت جذاب Recall اشاره کرد. این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد به تاریخچه کاملی از تمام فعالیت‌هایش روی کامپیوتر دسترسی داشته و در میان آنها جست‌وجو کند. ریکال قادر است محتوای نرم‌افزارهایی که با آن کار می‌کنید را درک کند. بدین ترتیب، مثلا می‌توان برای پیدا کردن اسلایدی در نرم‌افزار پاورپوینت که قبلا آن را مشاهده کرده‌اید، کافیست مشخصات ظاهری آن را توصیف کرده و ریکال آن را برایتان پیدا می‌کند.

پایه‌ای ترین مدل سرفیس لپتاپ جدید با نمایشگر 13.8 اینچی با وضوح 2304 در 1536 با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی، 16 گیگابایت رم، 256 گیگ حافظه SSD و تراشه اسنپدراگون X Plus عرضه خواهد شد. همچون گذشته، نسخه ۱۵ اینچی نیز در دسترس است. این نسخه از نمایشگرِ با وضوح 2496 در 1664 برخوردار بوده و تنها با تراشه اسنپدراگون X Elite فروخته خواهد شد. هر دو مدل به دو درگاه USB-C و یک درگاه USB-A 3.1، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و دوربین وبکم 1080p مجهز هستند. به لطف پشتیبانی از تاندربولت 4، سرفیس لپتاپ‌های جدید را می‌توان همزمان به سه نمایشگر با وضوح 4K متصل کرد؛ قابلیتی که مک‌بوک‌ ایرها از آن بی‌بهره هستند.

سرفیس لپتاپ جدید با تراشه اسنپدراگون X Elite معرفی شد؛ سریع، کم‌مصرف و بسیار هوشمند!

از دیگر ویژگی‌های شایان توجه در سرفیس لپتاپ‌های جدید می‌توان به تاچ‌پد با قابلیت بازخورد لمسی و پشتیبانی از فناوری Dolby Vision IQ در هر دو نسخه ۱۳.۸ و ۱۵ اینچی اشاره کرد. مایکروسافت این دستگاه را از ۲۹ خرداد در چهار رنگ مشکی، پلاتینیومی، کرم و آبی برای خرید در دسترس عموم قرار خواهد داد. اگر به کامپیوترهای شخصی مایکروسافت سرفیس علاقه‌مند هستید یا قصد خرید یک لپتاپ جدید دارید، سرفیس لپتاپ‌ X Elite می‌تواند دریچه ورودتان به جهان «کامپیوترهای هوش مصنوعی» باشد. فروشگاه سرفیس ایران به‌عنوان مرجع رسمی فروش محصولات مایکروسافت در ایران، آماده خدمت‌رسانی و همراهی با شما در این عصر جدید و هیجان‌انگیز دنیای تکنولوژی است.


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس