اسرائیل در حال شکست از مقاومت است/ صهیونیست‌ها به موازنه قبل از هفت اکتبر باز نمی‌گردند

سرپرست وزارت خارجه ایران گفت: رژیم صهیونیستی در جنگ با مقاومت منطقه در حال شکست است و اگر صهیونیست‌ها جنگ را به مناطق دیگر یا لبنان گسترش دهند، خسارات بیشتری متحمل خواهند شد.

به گزارش مشرق، سرپرست وزارت خارجه ایران که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در مصاحبه با نشریه نیوزویک با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: این رقابت تنگاتنگ گواهی بر ثبات و پویایی سیاسی ایران در برابر تهدیدهای بی شمار است.

«علی باقری کنی» درباره جهت‌گیری سیاست خارجی کشورمان اظهار داشت: «ایران نسبت به از سرگیری مذاکرات با آمریکا به منظور احیای مشارکت متقابل در توافق هسته‌ای استقبال می‌کند، اما ما همچنین قصد داریم روابط خود را با چین، روسیه و کشورهای همسایه را بیش از پیش تقویت کنیم.»

سرپرست وزارت امور خارجه ایران ادامه‌داد: اسرائیل در شرف شکست در جنگ با محور مقاومت است.

این نشریه آمریکایی نوشت: اظهارات باقری در لحظه ای مطرح می شود که سراسر خاورمیانه دچار نوسان شده است.

به نوشته نیوزویک، در حالی که این دیپلمات حرفه ای برای شرکت در جلسات متوالی برای سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک آماده می شود، بر نقش فزاینده ایران در صحنه جهانی تاکید کرد، نقشی که از آن برای اقدامات بیشتر علیه اسرائیل، از جمله «استفاده احتمالی بالقوه از زور» درخواست خواهد شد.

سرپرست وزارت خارجه ایران با اشاره به اهداف حضور خود در نیویورک، عنوان کرد: «همانطور که اشاره کردید، مدتی پیش در کشورم حادثه تلخی را پشت سر گذاشتیم که در آن رئیس‌جمهور و برخی مقامات عالی‌رتبه دیگر از جمله وزیر امور خارجه به شهادت رسیدند و این ضایعه بزرگی برای کشور و مردمم بود، اما حضور گسترده مردم ایران در مراسم خاکسپاری و ادای احترام به وزیر امور خارجه شهید امیرعبداللهیان و همچنین رئیس‌جمهور، نشان از همبستگی و یکپارچگی بین ملت و دولت ایران بود. در کمتر از ۵۰ روز پس از شهادت رئیس‌جمهور، مردم ایران در انتخابات شرکت کردند و طی ۲ نوبت به شعب اخذ رای رفتند و رئیس جمهور منتخب را انتخاب کردند. ما معتقدیم که این اقدام نشان دهنده اعتماد بالایی است که کشور من به خود دارد. من بر این مسائل تاکید می‌کنم زیرا اگر به منطقه ما نگاه کنید، می‌بینید که کشورهایی وجود دارند که در آنها انتخابات برگزار نمی‌شود. حتی در منطقه ما کشورهایی هم هستند که با وجود داشتن انتخابات، حدود سه سال است که رئیس‌جمهور ندارند. بنابراین، ما معتقدیم که این اقدام جمهوری اسلامی ایران در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در عین رقابت، مشارکت و شفافیت آشکار و امنیت در سطح بالا، نشان‌دهنده ثبات در کشور است.»

وی افزود: «برگزاری انتخابات در کمتر از ۵۰ روز که همراه با امنیت کامل بود و همچنین انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب کشورم، هر یک پیام‌ها و سیگنال‌های سازنده‌ای را برای ثبات و صلح منطقه‌ای و جهانی به دنبال داشته است و ما بر این باوریم که اکنون زمان و نوبت سایر کشورهاست که نسبت به این تحولات مهم و سازنده‌ای که در جمهوری اسلامی ایران رخ داده، واکنش سازنده و مثبت نشان دهند. من این بار به منظور شرکت در ۲ جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به نیویورک آمده‌ام. قرار است روز سه‌شنبه جلسه‌ای درباره چندجانبه‌گرایی و چهارشنبه در مورد فلسطین و تحولات غزه برگزار شود. مشارکت جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح در این ۲ نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، نشان‌دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای سازوکارهای چندجانبه و نقش محوری سازمان ملل متحد قائل است.»

سرپرست وزارت امور خارجه ادامه‌داد: «در سال های اخیر در مناسبت ها و تحولات مختلف ثابت شده است که یکجانبه گرایی نمی تواند راه حلی برای مسائل و مشکلات موجود در جهان ارائه دهد. یکجانبه گرایی نه تنها راه حل نیست، بلکه در عین حال مانعی برای ملت ها و مردمانی است که در نقاط مختلف جهان زندگی می کنند، زمانی که نیاز به دسترسی به صلح، ثبات، رفاه، پیشرفت و توسعه دارند. به عنوان مثال، چند سال پیش در مذاکرات بسیار پرتنش، ایران و سایر کشورها در سال ۲۰۱۵ به توافقی دست یافتند که برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) نامیده شد. اما این یکجانبه گرایی بود که بدون هیچ منطقی، [آمریکا را به] خروج از این توافق بین المللی نوعی بن بست را در خصوص این مهم ایجاد کرد.»

دیپلمات ارشد ایرانی در ادامه اشاره به ناکارآمدی یکجانبه گرایی گفت: مثال دیگر این است که رژیم صهیونیستی بیش از ۹ ماه است که علیه مردم غزه جنایت، نسل کشی و تجاوز می کند. در این راستا، یکجانبه گرایی که توسط ایالات متحده آمریکا هدایت می شود، نه تنها در ارائه راه حل برای این مساله و مشکل جهانی ناکام مانده است، بلکه در عین حال ایالات متحده نیز در حال ارسال و تحویل سلاح های مرگبار به اسرائیل برای ادامه این جنایات، کشتار و نسل کشی بوده است.

باقری تصریح کرد: بنابراین، ما معتقدیم که از طریق چندجانبه‌گرایی می‌توانیم جهانی عادلانه‌تر، شفاف‌تر، دموکراتیک‌تر و با ثبات‌تر ایجاد کنیم و در عین حال می توانیم شرط مشارکت همه بازیگران بین المللی را تعیین کنیم. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری تاثیرگذار در سطح بین المللی تلاش می کند در سازوکارهای بین المللی از جمله سازمان همکاری شانگهای و همچنین بریکس مشارکت کند. در حال حاضر و در آینده، ما همه تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا نقش نسبتاً موثری در زمینه گسترش و تثبیت چندجانبه گرایی در جهان ایفا کنیم. بنابراین روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد شرکت می‌کنیم و بر این موضوع و کارکرد چندجانبه‌گرایی تاکید می‌کنیم و همه تلاش خود را برای ارتقای بیشتر و تثبیت چندجانبه‌گرایی در سطح جهانی انجام می‌دهیم.

سرپرست وزارت امور خارجه درباره فجایع بشری و نقض حقوق بشر در غزه و نشست روز چهاشنبه شورای امنیت در این خصوص اظهار داشت: این موضوع می تواند از طریق فرآیندهای قانونی یا شیوه های سیاسی یا از طریق مکانیسم های چند جانبه از جمله سازمان ملل متحد برای جلوگیری از ارتکاب جنایات و نسل کشی صهیونیست ها در غزه قابل رسیدگی باشد و اگر از طریق این سازوکارها امکان پذیر نیست، لازم است شورای امنیت سازمان ملل متحد، رژیم صهیونیستی را از نسل کشی و جنایات و کشتارها، حتی در صورت لزوم توسل به زور باز دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: این مسئولیت بر عهده همه کشورها و دولت های پاسخگو در جهان از جمله سازوکارهای سازمان ملل متحد است تا از تلاش جدی و موثر برای کمک به مردم بی پناه و بی گناه غزه اطمینان حاصل کنند تا آنان به نیازهای اساسی خود از جمله غذا، اقلام دارویی و سوخت دسترسی داشته باشند و همچنین باید از تلاش جدی برای توقف بی‌قید و شرط، کامل و دائمی جنایات و کشتار صهیونیست‌ها اطمینان حاصل کنیم.

باقری کنی درباره توقف جنگ نیز گفت: صهیونیست ها باید بدون قید و شرط، به سرعت از همه اراضی فلسطین اشغالی غزه خارج شوند. همچنین باید سازوکاری را در خصوص بازسازی غزه ایجاد کنیم تا مردم ساکن در این نقاط در کمترین زمان ممکن بتوانند به زندگی عادی خود بازگردند. زمانی که در جلسه چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل شرکت می کنیم، همه تلاش خود را برای تحقق این اهداف انجام خواهیم داد.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش نیوزویک درباره طرح آتش بس دولت بایدن، گفت: اگر صهیونیست ها مصمم به ادامه و تداوم جنایات و کشتار هستند، قطعاً شورای امنیت سازمان ملل که عمدتاً متولی تأمین و حفظ صلح و امنیت جهانی است، باید از همه ظرفیت های خود برای جلوگیری از ادامه جنایات و کشتار صهیونیست ها مردم بی گناه غزه، به ویژه زنان و کودکان استفاده کند. ما معتقدیم که در این زمینه، ایالات متحده آمریکا میانجی صادقی در قبال مسئله فلسطین و غزه نیست. دلیل این ادعا چیست؟ امروز ایالات متحده آمریکا بزرگترین و مهمترین کشوری است که این سلاح های مرگبار پیشرفته را در اختیار صهیونیست ها قرار می دهد تا مردم بی گناه و بی پناه در سراسر غزه و فلسطین اعم از زنان و کودکان، جوانان و همچنین افراد مسن را بکشد.

باقری کنی تاکید کرد: اگر آمریکایی‌ها در مورد میانجیگری صادق باشند، لازم نیست دست به یک معامله بزرگ بزنند، فقط کافی است جلوی تحویل سلاح‌های مرگبار به اسرائیل را بگیرند.

دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص عملیات های محور مقاومت علیه اسرائیل در جنگ غزه و احتمال گسترش جنگ بیان کرد: مقاومت امروز در غرب آسیا و خاورمیانه واقعیتی انکارناپذیر است. امروز کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا چه از طریق جریانات سیاسی و چه رسانه ای تمام تلاش خود را می کنند تا مقاومت در منطقه ما را به عنوان یک عنصر وابسته معرفی کنند و همچنین سعی دارند هویت مستقل گروه های مقاومت در منطقه ما را پنهان کنند. من معتقدم با این اقدامات، این کشورها به ویژه آمریکا در صدد پنهان کردن واقعیت‌ها هستند و تلاش می‌کنند فضایی ایجاد کنند که این واقعیت‌ها را پوشش دهد.

باقری افزود: هم افزایی و همبستگی که در میان محورهای مقاومت در منطقه ما در برابر صهیونیست ها ایجاد شده، گواه آن است که اگر صهیونیست ها قصد دارند تهدیدات و هشدارها علیه این گروه ها را افزایش دهند با مقاومت جدی در منطقه مواجه خواهند شد. واقعیت این است که پس از هفت اکتبر، موازنه در منطقه به نفع مقاومت بوده است. صهیونیست ها با توسل به کشتار و جنایات بیشتر و کشتار غیرنظامیان در غزه، نمی توانند و نخواهند توانست این موازنه را به نفع خود تغییر دهند. آنها نمی توانند یک بار دیگر به [وضعیت] قبل از هفتم اکتبر برگردند. صهیونیست ها باید تغییر موازنه ای که امروز به نفع مقاومت ایجاد شده است را بپذیرند.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران همپنین اظهار کرد: صهیونیست ها در تلاش برای ادامه و تشدید کشتار و جنایات غزه برای تغییر موازنه بوده اند اما در رسیدن به این اهداف ناکام مانده اند. بنابراین، ما معتقدیم که در عین حال اگر بخواهند جنگ و تنش را به سایر نقاط منطقه از جمله لبنان گسترش دهند، در تغییر این نظم جدید شکست خواهند خورد. البته نمی توانند آن را تغییر دهند و خسارات بیشتری برای اسرائیل و منافع بیشتری برای مقاومت به همراه خواهد داشت.

باقری در ادامه توضیح داد: طی ۹ ماه گذشته، صهیونیست ها در جنگ غزه شکست خورده اند و البته اگر بخواهم آن را با واقعیت های روی زمین مقایسه کنم، حفره بسیار کوچکی بود. اگر آنها بخواهند وارد لبنان شوند، چاه بسیار عمیقی برای آنها خواهد بود. پس امروز در چاله کوچک غزه شکست خورده اند پس قطعا در آینده در چاه عمیق لبنان بیشتر شکست خواهند خورد. آنها می توانند عمدا و داوطلبانه وارد لبنان شوند و جنگ را به لبنان گسترش دهند، اما نمی توانند با اراده خود به جنگ یا تنش پایان دهند. لبنان جهنمی غیرقابل بازگشت برای صهیونیست ها خواهد بود.

در ادامه سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال نیوزویک درباره افزایش تنش میان تهران و تل آویو و احتمال تغییر دکترین هسته ای ایران اظهار داشت: تهدیدهای صهیونیست ها علیه جمهوری اسلامی ایران هیچ ارتباطی با وضعیت موجود در منطقه ندارد. رژیم صهیونیستی اسرائیل تنها متجاوز، اشغالگر و جنایتکار نامشروع در منطقه است که ده ها سال است در منطقه تنش و بحران ایجاد کرده است. در طول ۹ ماه گذشته، صهیونیست ها از مردم غیرمسلح و محاصره شده غزه که تحت تحریم هستند، شکست خورده اند. رژیم صهیونیستی حتی در تحقق اهداف اعلام شده خود در جنگ ناکام مانده است. خیلی طبیعی است که بگوییم وقتی صحبت از کشور بزرگ و قدرتمند ایران می شود، صهیونیست ها حرفی برای گفتن ندارند. اما این بدان معنا نیست که ما در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی بی تفاوت باشیم. برای مقابله با تهدیدات این رژیم از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متعارف خود استفاده خواهیم کرد.

باقری کنی با اشاره به عملیات وعده صادق که توسط ایران علیه رژیم صهیونیستی اسرائیل اجرا شد تصریح کرد: این اقدام نمونه بسیار کوچکی از پتانسیل ها و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران برای تثبیت بازدارندگی و در عین حال ایجاد ثبات بیشتر بود. وی افزود: ایران یکی از اعضای پاسخگو و مسئول آژانس بین المللی انرژی اتمی و امضا کننده NPT [معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای] است. ایران از همه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خود در چارچوب NPT و موافقتنامه پادمان برای گسترش فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود بر اساس طرح‌ها و برنامه‌های ملی خود استفاده خواهد کرد.

سرپرست وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این پرسش نیوزویک که اهمیت استراتژیک روابط ایران در شرق در حال حاضر چیست و آیا ایران چین و روسیه را به عنوان متحدان بالقوه در صورت درگیری بزرگ در منطقه می‌داند بیان کرد: روابط دوجانبه ایران با روسیه به عنوان یک کشور همسایه و قوی در منطقه و روابط دوجانبه ایران با چین به عنوان یک بازیگر تاثیرگذار بین المللی به دهه ها قبل برمی گردد. ما در تلاش هستیم تا از ظرفیت های کشورهای منطقه برای صلح و ثبات منطقه استفاده کنیم. سیاست همسایگی به عنوان اولویت سیاست خارجی دولت رئیس جمهور فقید مطرح شد. امروز می توان پیامدها و نتایج این سیاست را شاهد بود. محور اصلی و محوری سیاست همسایگی، اعتماد سیاسی متقابل به یکدیگر در منطقه است. در این راستا، سیاست ما تنش زدایی [و ارتقای] روابط خود با همه کشورهای همسایه و منطقه است.

باقری کنی در ادامه توضیحات خود گفت: ما معتقدیم اگر کشورهای منطقه تلاش کنند تا تعامل، همکاری و هم افزایی لازم را تضمین کنند، خللی برای نفوذ کشورهای خارجی به منطقه ایجاد نخواهد شد. ما معتقدیم که ریشه‌های همه تنش‌ها و بحران‌ها در منطقه ما به یکجانبه‌گرایی برمی‌گردد که توسط ایالات متحده آمریکا اعمال شده است. در دهه های اخیر آمریکا با حضور غیرقانونی خود در عراق و افغانستان نه تنها جنایات و کشتارهای متعددی را مرتکب شده و خسارات زیادی به بار آورده است، بلکه در عین حال این کشور موجب گسترش ناامنی، تروریسم و ‌مواد مخدر نیز شده است.

وی افزود: ما معتقدیم که در پی ایجاد اعتماد سیاسی متقابل میان کشورهای منطقه، نیازمند تحکیم روابط اقتصادی خود هستیم و معتقدیم که روسیه و چین برای تحکیم اعتماد سیاسی متقابل در منطقه تلاش جدی می کنند و همچنین تمام تلاش خود را برای اطمینان بیشتر درباره روابط اقتصادی و ارتباطات و همکاری در منطقه ما انجام می دهند. به عنوان مثال می توانم به نقش چین در مذاکرات ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط دوجانبه اشاره کنم. بنابراین چین نقش بسزایی برای احیای ارتباطات ایران و عربستان به عنوان دو کشور کلیدی و همسایه داشت. و البته در مورد گسترش کریدور ترانزیتی بین‌المللی و نقش محوری ایران برای تبدیل ایران به قطب انرژی منطقه و ارسال گاز روسیه از طریق ایران به سایر نقاط جهان می‌توان از نقش روسیه صحبت کرد.

علی باقری درجواب به این پرسش که آیا احساس می‌کنید که ایران در حال حاضر برای احتمال درگیری مستقیم با اسرائیل و احتمالاً آمریکا آماده است؟ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر دستاوردهای بزرگی در زمینه ایجاد قدرت و اقتدار در کشور داشته است. این امر می تواند با ایجاد همبستگی و انسجام ملی و یا با تولید عناصر و مولفه های مختلف قدرت سخت انجام شود. بنابراین با این فعالیت‌ها توانسته‌ایم یک بازدارندگی پایدار، جدی و موثر در قبال تهدیدات خارجی ایجاد کنیم. عملیات «وعده صادق» تأیید کرد که ایران دارای پتانسیل و ظرفیت است و به اندازه کافی مصمم و شجاع است تا از امنیت ملی، منافع ملی و همچنین حاکمیت ملی خود محافظت کند.

سرپرست وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسش نیوزویک درباره سیاست داخلی ایران و احتمال بهبود رابطه با غرب در دولت پزشکیان گفت: سطح رقابت در کشور من در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری به قدری بالا بود که حتی یک شب قبل از انتخابات مطمئن نبودیم که کدام یک از دو نامزدی که برای دور دوم شرکت کرده بودند توسط مردم انتخاب می شوند. پس ما معتقدیم اکنون نوبت طرف مقابل است که این صداقت را برای تعامل ثابت کند و البته باب جدیدی را بگشاید. ما همیشه بسیار صادق و جدی بوده‌ایم و البته در مورد اطمینان از تعامل با همه بازیگران بین‌المللی صادق و جدی خواهیم بود.

باقری ادامه داد: روزی روزگاری رئیس جمهور آمریکا نامه ای برای مقام معظم رهبری ارسال کرد و رئیس جمهور آمریکا پاسخ آن نامه را دریافت کرد. این یک حادثه بود. مورد دیگر این بود که آمریکا مرتکب جنایت ترور یک ژنرال بلندپایه ایرانی شد و در پاسخ، پایگاه نظامی آمریکا توسط کشور من بمباران شد. بر این اساس ما معتقدیم که اکنون توپ در زمین طرف مقابل است. شما در مورد برخی از مسائل داخلی ایران صحبت کردید. شما می توانید به منطقه ما بیایید و به کشورهای دیگر هم سفر کنید و میزان آزادی مردم ایران را با آزادی در کشورهای دیگر مقایسه کنید. می توانید میزان مشارکت ملت ایران در دموکراسی را با سایر ملت های منطقه مقایسه کنید و همچنین می توانید نقش زنان ایرانی در جامعه ایران را با سایر کشورهای منطقه مقایسه کنید.

سرپرست وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما معتقدیم این فضایی که شما صحبت کردید توسط برخی جریانات سیاسی وابسته به یکجانبه گرایی و برخی رسانه های وابسته به این جریان ایجاد می شود. وقتی صحبت از زنان ایرانی، نقش زنان در هنر، سیاست، اقتصاد، فرهنگ یا علم به میان می‌آید، زنان ایرانی نقش مهم و منحصربه‌فردی دارند و امروز می بینید که یکی از سفیران جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل یک بانوی ایرانی است و نقش بسیار موثری در این زمینه ایفا می کند.

یاقری کنی در خاتمه این مصاحبه درباره پرسش نیوزویک از وقایع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیرات آن بر ایران اظهار کرد: من معتقدم که این رویکرد اشتباهی است که ایالات متحده اتخاذ کرده است. ما به انتخاب مردم آمریکا احترام می گذاریم و آمریکایی ها باید به انتخاب مردم ایران احترام بگذارند. اتفاقی که می افتد این است که آمریکایی ها به خود اجازه می دهند درباره انتخاب های مردم ایران صحبت کنند و البته سعی می کنند انتخاب مردم ایران را رد کنند. اگر آمریکا می‌خواهد فصل جدیدی باز کند، باید به انتخاب مردم ایران و انتخابات احترام بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس