طیب نیا

روزنامه اعتماد با انتقاد از اظهارات علی طیب‌نیا نوشت: الان وقت تک‌نرخی کردن ارز نیست.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این روزنامه که قبلاً از طیب‌نیا به عنوان «طبیب اقتصادی دولت پزشکیان» یاد کرده بود، نوشت: علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت روحانی در یک فایل ویدیویی از توزیع ارز ترجیحی انتقاد کرده و می‌گوید: «در جامعه‌ای که منابع ارزی با نرخ ارز ترجیحی ۴۰هزار تومانی به مردم فروخته می‌شود آن هم در شرایطی که قیمت دلار در بازار آزاد ۶۰هزارتومان است و برخی دلار را با قیمت ۴۰هزار تومان و حتی پایین‌تر می‌خرند، هر فردی که به دلار با نرخ ارز ترجیحی دسترسی داشته باشد یک‌شبه به میلیاردها تومان درآمد دست خواهد یافت، پس در چنین جامعه‌ای چرا یک فرد بایستی توان خودش را در جهت تولید خلاقانه به کار گیرد؟»

طیب‌نیا در ادامه عنوان کرده که «هر فردی که بتواند با منابع توزیع‌کننده ارز ارزان ارتباط برقرار کند یک‌شبه به ثروت‌های بادآورده دسترسی پیدا می‌کند و اینجاست که زمینه تعامل بین افرادی که این رانت‌ها را توزیع می‌کنند با دیگران برقرار می‌شود. طیب‌نیا گفته است زمانی که بنگاه‌های بزرگ تولیدکننده خودمان را مجبور می‌کنیم که محصولات خودشان را با قیمت دستوری بفروشند نتیجه‌اش فساد است و کسانی که بتوانند به این منابع دسترسی پیدا کنند یک‌شبه ثروت‌های فراوانی را به دست می‌آورند.» هرچند حذف ارز ترجیحی و تک‌نرخی شدن ارز از رانت به وجود آمده در این بازار جلوگیری خواهد کرد اما برخی از اقتصاددان‌ها بر این باورند که این اقدام دولت در این شرایط اقتصادی، اثرات منفی به دنبال دارد و برای حذف رانت ضروری است تا دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه اقدامات موثرتری را در پیش گیرند.

سید مرتضی افقه، در مورد حذف ارز ترجیحی به «اعتماد» گفت: بنده امیدوارم که سخنان آقای طیب‌نیا به این معنی نباشد که در این شرایط بخواهند ارز ترجیحی را حذف کنند و ارز تک‌نرخی شود، هرچند آقای پزشکیان هم در یکی از مصاحبه‌هایشان به این مسئله تأکید داشته و ممکن است این سیاست را دنبال کنند. شرایط امروز کشور به‌گونه‌ای نیست که یک شوک اقتصادی را هم تجربه کند و قیمت ارز باز هم تغییر کند آن هم در آستانه ورود دولت جدید. هشدار جدی ما به دولت آقای پزشکیان این است که فعلاً وارد این مقوله نشوند، در غیر این صورت مختصر سرمایه اجتماعی هم که باعث پیروزی ایشان شده هم از دست می‌رود. ضمن آنکه گروه‌های رقیب هم در انتظار تصمیمات این دولت هستند.

افقه ادامه داد: یکی از گزینه‌های موجود در شرایط تنگناهای اقتصادی و مشکلات ارزی این است که به صورت سهمیه به کالاهای مهم و تاثیرگذار ارز تخصیص دهد، اگر افرادی در این میان سوءاستفاده‌هایی دارند و یک‌شبه میلیاردر می‌شوند به این معنی نیست که باید صورت مسئله را پاک کنند؛ بلکه باید سراغ افرادی بروند که از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند یا کسانی که این بستر را برای آنها فراهم کرده‌اند. دولت این روزها منابع ارزی محدودی دارد و زمانی می‌تواند ارز را مدیریت و تک‌نرخی کند که به اندازه کافی ارز در اختیارش باشد تا بتواند در مواقع ضروری این ارز را وارد بازار کرده و آن را مدیریت کند. امروز با وجود کلیه تنگناهای ارزی که در کشور به وجود آمده اینکه دولت جدید بخواهد ارز را تک‌نرخی کند بسیار خطرناک است.

افقه گفت: بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر، این ارزهای رانتی را دریافت می‌کنند و در مقابل موظفند تا کالاها را هم وارد کشور کنند، سؤال این است که کنترل این تعداد آسان‌تر است یا اینکه کل صورت مسئله را پاک کنند و ۸۰میلیون نفر را با گرانی‌های ناشی از نرخ بالای ارز تنبیه کنند. زمانی که اسامی افرادی که از ارز ترجیحی سوءاستفاده کرده‌اند منتشر می‌شود باید با آنها برخورد شود، این رویه درستی نیست که مردم در این شرایط تنبیه شوند مگر نمی‌توانند با سوءاستفاده‌کنندگان برخورد قضایی کنند که خواستار حذف ارز ترجیحی شده‌اند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    29 22
    دلار الان وضعیت ثابتی داره ببیننی چطوربا لجبازی ببرن مثل دوران روحانی جهشی کنن تو یه شب 10 بره رروش
    • H 3 IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      15 12
      خدا رحم کنه به مردم با بازگشت داردسته نفهم روحانی
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      9 1
      رانت خوار ها از ارز دو و چند نرخی سود می‌برند ، نه مردم . نویسنده این مقاله در اعتماد ، آلت دست رانت خواران است . بقایای مافیای جهانگیری .
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      4 3
      رفوزه هایی چون طیب نیا و طریف و امثاهم را به کار گماردن حماقت است
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    3 4
    هر دو درست میگن! توکل بر خدا.
    • H 3 IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      3 0
      توکل به خدا کن
  • عبدالعلی گل بابا نزاد IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    6 0
    ابلیستباران وحرامخوران که درجای جای قدرت نفوذ وقادرند بیت المال را بالا بکشن باید دستشان از خزانه کوتاه بشه نبایدگول ظاهر این افراد خورد زیرا با تغییر شکل ظاهر موجب فریب مدیران میشوند وهمه گرفتاراین ملت از گروه ظاهر سازان است الهی سرطان بگیره هرکس از بیت المال دزدی مینمایند .
  • ترابیان IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    6 6
    بلاخره باید تصمیم درست گرفت و جلو فساد و رانت خواری را گرفت مرتب بگیم الان وقتش نیست پس کی
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      8 10
      با دستمال کثیف دولت سوم روحانی نمیشه
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    10 19
    خب لیست کذایی فتنه گران برای انتخاب وزیران و.... از سوی ظریف هم از اب دراومد یعنی اعلام کردن فقط همین ها .
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    6 2
    هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد .
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    6 8
    اون 200 تا 300 نفری که باید باهاشون برخورد بشه، همون رفقای طیب نیا هستن که احساس خطر میکنن. حاضرن چند روزی کمتر بخورن ولی زندان نرن
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      1 1
      برن زندان به همه بیشتر خوش میگذره
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    0 1
    باشه حتما می رند و سهم خود را نیز خواهند گرفت؟ بعضی ها در دوران ژوراسیک سیر می کنند
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    1 4
    اقای طیب نیا نوبت شما هم در ازمون و خطا در اقتصاد هم می رسد .
  • ایثارگر IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    0 0
    چرا؟ چون ارزهای که در گاوصندوق ذخیره کردند به باد خواهد رفت این خداست که میداند چکار کند
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    0 1
    دلم برای ایران می سوزد دلم برای زبان فازی که قرار است حذف شود می سوزد یادتان هست اشراقی مدر همسر رضا خاتمی مانور بر چیدن شیر وخورشید بود یادتان هست خلخالی بر علیه کوروش کتاب نوشت البته حتما نویسنده اش خودش نبود اما هر چه بود به اسم او بود
  • حمید کرمی کارشناس ارشد اقتصاد ومدیریت IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    1 0
    سلام همانطور که دکتر فرمودند باید اول در حقیقت جلو ریخت وپاش گرفت . ارز ترجیحی به کی داده می شود وچی وارد می شود وبه چه قیمتی در بازار عرضه می گردد. نخاله ها حذف وسپس در مورد ارز تک نرخی برنامه ریزی شود که اگر بابت قیمت ارز رفت بالا حداقل افزایش قیمت را در بازار داشته باشیم یاد کنیم از استاد اقتصاد دکتر هاشمی در دانشگاه شهید بهشتی ،ایشان می فرمود "من که پول وبانک در دانشگاه هاروارد خوانده ام اگر بخواهم وارد سیستم بانکی بشوم .سه ماه تاششم ماه وقت لازم دارم" .پس با احتیاط باید وارد تغییر قیمت ارز شد.
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    2 3
    دوباره صادرات کشورمان رو محدود و با واردات کمر اقتصاد کشورمون رو خواهند شکست.مثل دوره روحانی
  • احد. یاحقی IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    0 1
    واقعا. ارز. دو نرخی. باعث. فساد،و،رانت،در جامعه ایران است. بالاخره باید این دولت که از جنس. ثروت و قدرت و کاخ نشین ها می باشد. جرأت داشته باشد و ارز را تک رقم کند. مردم. دهک پایین جامعه ایران. اصلا نمی دادند ارز. چی هست. فقط می خواهند از. گرسنگی نمیرند. که آقای ظریف مردم دهک پایین جامعه را بفلاکت می رساند و حتما دهک پایین جامعه را از بین می برد و آنوقت تمام مشکلات ایران حل می‌شود
  • جاوید IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    3 1
    راه حل دلار زدایی از اقتصاد هست نه تک نرخی کردن!!!!تک نرخی بشه همون اول کار ، تمام قیمتها بالا میره و بعد از مدتی باز دلار بالاتر میره چون بر اساس دلار تلگرامی تک نرخی شده و مجددا مجبور میشن دو نرخی کنن .باید کم کم دلار از چرخه اقتصاد خارج بشه جز این راهی نیست.پیشنهاد کنندگان این طرح قطعا خائن هستند و میخوان کشور رو نابود کنن .بازم میگم دلار زدایی بهترین راهه باید به مرور انجام بشه .
  • جواد IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    7 3
    بزرگترین مشکل کشور اتباعن مگه شوخیه سالی بالا شصت میلیارددلار اتباع یارانه وارز برا چنج درامدشغلشون می‌خوان کرایه خونه بخاطر اتباع ده برابر شده روزی بیست میلیون لیتر بنزین اتباع مصرف میکنند به قیمت مفت. میلیونها خونه اتباع آب برق گاز مجانی میگیرن نسبت به قیمت جهانی اکثرشون هم وهابین وزادوولدی نجومی دارن تغییر بافت جمعیتی حتمیس وووووووو کرسنت یارانه خواری. و ترکمنچای زادوولد اتباع را جدی بگیرید یهود پشت کوچ اتباع وهابی به ایرانه قحطی وناامنی درافغانستان صوریه هدف اصلی اشغال ایرانه توسط ترکمنچای زادوولد اتباع افغان
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    4 2
    روزهای اول سوختن تان است. بسوزید که 8 سال باید بسوزید و ما نگاه تان کنیم
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      1 3
      احمق آن کسی که خواهد سوخت ملت نادانی هستند که رای دادن . دار و دسته جهانگیری و طیب نیا و ظریف ملعون توپ توپ هستند.
  • یزدان IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    2 3
    دلار رو تک نرخی کنید ملت موافق هستند
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    1 1
    اقتصاد و وضعیت کشور را به همان دوره ریاست مقام معظم رهبری در دهه 60 برگردانید. یعنی اقتصاد آزاد، تجارت آزاد، صادرات نفت بدون تحریم، رفع تحریم های بانکی، ارتباط با جهان و اروپا، آبادانی و ساخت و ساز در کشور، و تورم تک رقمی، ارزانی، رفاه و آسایش...... ما چیزی از شما نمی خواهیم فقط به دوران ریاست جمهوری رهبر فقید ایران باز گردیم. خیلی آن زمان عالی بود.
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    0 12
    چرا از بی ارزش شدن ریال چیزی نمی گویید ؟ در حالی که ایران یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست اما بی ارزش ترین پول ملی را دارد چرا کسی پاسخگو نیست ؟ مسئول این وضعیت کیست؟
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    0 1
    خیلی کنترل کردید!!!!!! چای دبش یکیش بسه دیگه جمش کنید
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    0 0
    در دوره هاشمی دلار 165 تومان و 5000 دلار برای هر نفر تعیین شد. دوره روحانی دولت 4200 تومان و 5000 دلار برای هر نفر تعیین شد. هر دوبار هم بالاتر از نرخ بازار بود و البته قیمت دلار در بازار بیشتر شد. اینبار چند اعلام خواهد شد؟
  • یوسف IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    0 0
    دولتمردان اگر واقعا دنبال آزادسازی قیمت ارز هستند باید اول تمام دریافتی حقوق کارگران و کارمندان و ... را به یک واحد پول غیرمتاثر از تورم (مثل پولطلا) تبدیل کنند و بعد از آن هم می توانند ارز را تک نرخی کنند و هم یارانه های انرژی را کم کنند.
  • پیروزه US ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    0 0
    نگاه به اقتصاد های که قبلاً همچین مشکلی داشته اند به ما کمک می کند تا گران بودن دلار را مهار کنیم.
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    0 0
    ارز ترجیحی یعنی ارز رانتی چون قیمت تمام کالاها داره با ارز آزاد حساب میسه اینو همه می دونند هر وقت دلار آزاد میره بالا ، ریال هم بی ارزش میشه و قیمت کالاها افزایش پیدا میکنه این دلار دولتی به مردم نمی رسه بلکه به رانتخواران که از این وضعیت سود میکنند،میرسه. وقتی شما ارز 28 تومنی میگیری اما کالای خودت رو با ارز 58 تومنی میفروشی یعنی این وسط 30 هزار تومن سود میکنی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس