کد خبر 1625925
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹

  • پشم سنگ :

پشم سنگ محصولی تولید شده از سنگ آهک، ضایعات سرباره کوره های بلند فولادی و سنگ بازالت است. این اجزا گرم می شوند تا مخلوط شوند و به مایعی شبیه گدازه تبدیل شوند. برای ذوب این مواد، دما باید بیش از 2900 درجه فارنهایت باشد. سپس این مواد با سرعت بالا با روشی شبیه تولید پشمک خوراکی چرخانده میشوند تا توده ای از الیاف در هم تنیده تشکیل شود. پشم سنگ را می توان با مقایسه قابلیت های حفظ گرما، مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر رطوبت، و قابلیت های عایق صدا از سایر عایق ها متمایز کرد با ایجاد پشم سنگ از طریق این فرآیند، تمام مواد آلی از بین می‌رود و مقاومت محصول نهایی در برابر کپک افزایش پیدا می کند.

انواع عایق مورد استفاده در سازه LSF

مشخصات بارز این عایق

  1. مقاومت در برابر حرارت در برابر دماهای بالا (800 درجه سانتیگراد)
  2. عدم انبساط و انقباض در دماهای بالا یا پایین
  3. وزن مخصوص بسیار کم
  4. عایق صوتی بسیار خوب
  5. سمی نبودن و سازگار با محیط زیست

ابعاد پشم سنگ های تخته ای به صورت معمول 60 در 120 سانتی متر و با ضخامتهای مختلف تولید می شوند . متراژ هر بسته بستگی به ضخامت و دانسیته محصول داخل آن دارد . معمولا از پشم سنگ با ضخامت 5 سانتی متر و دانسیته 80 در دیواره سازه LSF استفاده می گردد.

  • پشم شیشه:

پشم شیشه وزن مخصوص کمتری نسبت به پشم سنگ دارد. محتوای کم گلوله های سرباره، هدایت حرارتی کم، عمر طولانی و چقرمگی الیاف بالا دارد. پشم شیشه از شیشه به عنوان ماده اولیه اصلی استفاده می کند و یک الیاف شیشه ای با تارهای نازک است که در معرض سانتریفیوژ با سرعت بالا و کشش در دمای بالا قرار می گیرد. پشم شیشه مقاومت دمایی بالایی در حدود 260 درجه دارد. بر این اساس بیشتر برای عایق کاری ساختمان ها و خطوط لوله با دمای پایین استفاده می شود ، و کمتر در سازه LSF استفاده می گردد. به دلیل تفاوت مواد اولیه، پشم سنگ چگالی بیشتری نسبت به پشم شیشه دارد. اما، پشم شیشه انتخاب گسترده تری برای ضخامت دارد. برخلاف عایق‌ پشم شیشه ، پشم سنگ آسیبی به پوست نمی‌رساند و باعث سوزش آن نمی‌شود. هم‌چنین با تمام مصالحی که در ساختمان و صنایع به کار می‌روند سازگار است و تماس آن با این مصالح مشکلی به وجود نمی‌آورد .

  • تخته OSB:

با توجه به ماهیت سازه LSF جهت از بین بردن پل حرارتی و جلوگیری از انتقال سرما و گرما به داخل فضا بهتر است از ورق او اس بی با گرید حداقل 3 که به اصطلاح ضد آب می باشد استفاده نمود . باید توجه نمود که ورق OSB پوشش نهایی کار نمی باشد و صرفا جهت از بین بردن پل حرارتی استفاده میگردد. ضخامت ورق OSB معمولا (9 ، 12 ،15 ، 18 ) میلی متر می باشد و ابعاد آن معمولا 120 *240 سانتی متر و 122*244 سانتی متر می باشد. از ضخامت های 9 و 12 میلی متر معمولا جهت زیر سازی نما و ضخامت های 15 و 18 میلی متر جهت زیر سازی پوشش بام و کف باربر استفاده می گردد.

انواع عایق مورد استفاده در سازه LSF

  • لایه بخاربند:

با توجه به گسترش سیستم های ساخت و ساز خشک و سبک ، لزوم استفاده از روش های ساخت وساز نوین اهمیت هرچه بیشتر آن مشخص می شود . یکی از این سیستم های ساختمانی جدید ، در کشور ما با توجه به کمبود منابع چوب اقبال از سیستم سبک فلزی (Light Steel Frame ( LSF است .

در سقف های شیب دار و دیواره سازه LSF استفاده از لایه بخار بند الزامی است و باعث عدم نفوذ رطوبت و همچنین مانع از نقوذ بخار در عایق های حرارتی مانند پشم سنگ میگردد .

عایق بخاربند با توجه به ساختار منحصر به فردی که دارد ساختمان را از نفوذ آب و باران و برف که از لا به لای جداره نما به دیوارهای اصلی می رسد، محافظت میکند. مانع از خوردگی و پوسیدگی سازه LSF و عایق های دیگر حرارتی مانند پشم سنگ و.... در زیر سقف های شیبدار می گردد.

عایق بخاربند اجازه می دهد رطوبت تبخیر شده از آن عبور کند و این موضوع از بروز قارچ و کپک در لایه های مختلف دیوار جلوگیری کرده و باعث طول عمر تاسیسات، سازه بدنه و سقف می گردد.

این عایق قابلیت نصب بر روی هر سطحی از سقف و نما را داراست و با توجه به وزن کم و حجمی بسیار کم و عدم نیاز به روش خاص نصب باعث صرفه جویی در هزینه، بالا بردن سرعت کار و سهولت اجرایی بسیار می شود.

محل مناسب لایه های آب بند و بخار بند در دیوار خشک از اهمیت بسزایی بر خوردار است . به طوری که در صورت استفاده در محل نامناسب باعث بروز خسارات جبران ناپذیری به ساختار دیوار می گردد.

انواع عایق مورد استفاده در سازه LSF

  • فوم پلی اورتان پاششی: فوم های اسپری پلی اورتان یا SPF مواد عایق بر پایه مواد پلی اورتان هستند که می توان با استفاده از روش اسپری با پشتیبانی از تجهیزات ماشین آلات فشار بالا روی سطح پاشید. در مقیاس های کوچک فضا نیز می توان از اسپری های فوم پولی اورتان کپسولی استفاده کرد . پس از پاشش، در عرض چند ثانیه، اسپری پلی اورتان به راحتی شکل فوم به خود گرفته و برای عایق کاری موثر شود. فوم پلی اورتان پاششی یکی از پرکاربردترین و بهترین انواع عایق در سازه LSF به دلیل تطبیق پذیری آن در شرایط مختلف است.

  • پلی استایرن (یونولیت):

فوم پلی استایرن (یونولیت) یکی از فراورده های صنایع پتروشیمی و نفتی بوده و شکل ظاهری آن از بلور های ریز سفید رنگ تشکیل شده است که در مجاورت فشار و بخار منبسط می گردد به علت ساختار سلولی بسته در بلوک های پلی استایرن (یونولیت) مقاومت خوبی در مقابل آب داشته و نیز در مقابل فساد پذیری و رشد باکتری از خود محافظت می نماید.به طور معمول برخی از کارفرمایان ویا مجریان از بلوک پلی استایرن به جای پشم سنگ استفاده می نمایند. استفاده از عایق و بلوکهای پلی استایرن به دلیل مشتعل شدن و همچنین کاهش حجم آن به مرور زمان، در سازه LSF و دیگر موارد ساختمانی توصیه نمی گردد.

  • فوم پلی اتیلن (مبلی):

فوم پلی اتیلن، نوعی فوم پلیمری است که از ترکیب پلی اتیلن فشرده و حباب های ریز هوا تشکیل شده است و به دلیل خاصیت تراکم سلولی آن از بهترین نوع عایق ها می باشد که در برابر صدا و رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار است و ویژگی عایق بودن آن مانع نفوذ آب به داخل بسته بندی می شود. این نوع فوم برای صنایع بسته بندی و صنعت مبل استفاده فراوانی دارد . استفاده از فوم پلی اتیلن در صنعت ساختمان به خصوص در سازه LSF ، به دلیل قیمت نسبتا کم آن نسبت به لایه بخاربند رواج دارد . باید به این نکته توجه داشت بر خلاف لایه بخاربند که بخار هوا را محبوس نمی نماید و اجازه عبور بخار و میعانات احتمالی را از سمت ورق OSB به بیرون نما فراهم می نماید ، فوم پلی اتیلن بخار و معیانات آبی را حبس و باعث خسارت احتمالی به سازه LSF می شود لذا توصیه می گردد از عایق پلی اتیلن در سازه LSF استفاده نگردد.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس