کد خبر 1626059
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
کاوه: امیدواریم ولی نگران حوادث هستیم/ نباید اتفاقات و اشتباهات داوری را نادیده بگیریم/ حسن یزدانی یک الگو برای کشتی ایران است

محسن کاوه در شرایطی حساس، سکان هدایت تیم ملی کشتی آزاد را برعهده گرفت.

به گزارش مشرق، هرچند تا امروز نه علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی و نه پژمان درستکار سرمربی مستعفی، هیچ حرفی راجع به دلیل استعفا و علت پذیرش آن نگفته‌اند ولی در آن شرایط حساس و در فاصله کم باقی‌مانده تا مسابقات گزینشی برای تکمیل سهمیه‌های تیم ملی (کشتی آزاد در جهانی بلگراد به وسیله رحمان عموزاد، حسن یزدانی و امیرحسین زارع موفق به کسب ۳ سهمیه المپیک شده بود و برای به دست‌ آوردن ۳ سهمیه ۵۷، ۷۴ و ۹۷ کیلو باید در بیشکک قرقیزستان و استانبول ترکیه کشتی می‌گرفت) و... معرفی سرمربی جدید، دغدغه و نگرانی جامعه کشتی شد. اسامی متعددی مطرح و شایعاتی بر سر زبان‌ها افتاد اما در نهایت محسن کاوه، سرمربی تیم ملی جوانان و مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد به عنوان سرمربی بزرگسالان مشغول به کار شد.

محسن کاوه تدابیری برای اجرای چرخه انتخابی، نحوه ورود حسن یزدانی به چرخه، اتخاذ تصمیم پیرامون کامران قاسم‌پور و عضویت امیرعلی آذرپیرا در ۹۷ کیلو، تکمیل سهمیه‌های تیم ملی (احمد محمدنژاد جوان و علیرضا سرلک نمایندگان اعزامی کشورمان به بیشکک و استانبول نتوانستند در ۵۷ کیلو سهمیه بگیرند) اندیشید که نهایتاً یونس امامی و امیرعلی آذرپیرا دو سهمیه ۷۴ و ۹۷ کیلو را کسب کردند تا با ۵ سهمیه راهی پاریس شویم.

در حالی که آزادکاران ۱۵ مرداد راهی فرانسه می‌شوند تا روزهای ۱۸ تا ۲۱ مرداد به مصاف حریفان بروند، با سرمربی زحمتکش، پرتلاش و باتجربه تیم ملی که طی دو دهه گذشته، در فدراسیون‌ها و کادرهای فنی متعدد با مسئولیت‌های مختلف اعم از مدیر تیم‌های ملی، مربی ارشد و مربی بزرگسالان، سرمربی تیم ملی جوانان و... خدمات پرشمار و افتخارات غرورانگیزی نظیر ۳ قهرمانی پیاپی جوانان جهان (به‌ویژه کسب قهرمانی جوانان جهان به میزبانی روسیه، آن هم با کسب ۵ مدال طلا) را در کارنامه دارد، به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن در پی می آید:

برای آمادگی بچه‌ها، برنامه‌های مختلفی را اجرا کرده‌ایم و خوشبختانه همه چیز به خوبی انجام شده و مشکل خاصی نداریم. انشاءا... روزهایی که بچه‌های ما کشتی دارند روز، روزِ ما باشد و بچه‌ها بتوانند مزد زحماتی که طی این مدت کشیده‌اند را با کسب مدال المپیک بگیرند و دل هموطنان را شاد کنند.

همیشه به بچه‌ها تأکید کرده‌ام باید مراقب عملکردمان در همان لحظه و همان مسابقه‌ای که روی تشک هستیم، باشیم. زیرا عناوین و افتخارات قبلی یا میزان آمادگی خودمان یا عدم آمادگی حریفان هم در همان مسابقه یا لحظه به‌خصوص نمی‌تواند متضمن پیروزی در کشتی باشد. بلکه اشتباهات فردی خودمان یا اشتباهات داوری و خیلی حوادث دیگر می‌تواند در تعیین نتیجه و سرنوشت یک کشتی‌گیر و یک مسابقه، مهم و تأثیرگذار باشد. مثلاً برای بچه‌ها مثال زدم؛ همین مهدی تقوی که الان مربی تیم ملی ماست و رضا یزدانی که هر دو از قهرمانان خیلی خوب و موفق ما بودند، در جهانی ۲۰۱۱ استانبول همه حریفان و خوب‌های دنیا را بردند و طلا گرفتند ولی سال بعد، در المپیک، هر دوی آنها حذف شدند.

بچه‌های ما همگی زحمت ‌کشیده‌اند و باتوجه به همین زحمات و تلاشی که بچه‌ها داشتند، معتقدم حق‌شان است با مدال و سربلندی به میهن برگردند ولی نمی‌توان و نباید، حوادث و اتفاقات مختلف و اشتباهات داوری را نادیده گرفت. زیرا همه اینها می‌توانند سرنوشت یک قهرمان آماده و مدعی را تحت‌الشعاع قرار داده و سرنوشت او را عوض کنند.

ما هم امیدواریم و هم باید ترس داشته باشیم. به همه بچه‌ها امیدواریم ولی نگران حوادث هم هستیم. فقط امیدوارم روز، روزِ بچه‌های ما باشد و با شایستگی مزد زحمات و تلاش‌هایشان را بگیرند و دل هموطنان را شاد کنند.

برای دوری از حاشیه و راحتی خیال بچه‌ها، ملی‌پوشان را با مربیانی که راحت‌تر هستند تقسیم کردیم. اولاً این را بگویم که یکی از دلایل اصلی من برای دعوت از مهدی تقوی به کادر فنی تیم ملی، برای مراقبت و همکاری با رحمان عموزاد بود. بر همین اساس رحمان عموزاد با مهدی تقوی، حسن یزدانی و یونس امامی با احسان امینی، امیرحسین زارع و امیرعلی آذرپیرا هم با اباذر اسلامی کار می‌کنند. خودم هم کار مربیان و کشتی‌گیران را زیرنظر دارم.

۶۵ کیلو: یکی از اوزان شلوغ و پرترافیک المپیک است که حداقل ۶، ۷ کشتی‌گیر درجه یک دنیا در آن حضور دارند و رحمان عموزاد هم یکی از این نفرات است. هرچند در جهانی سال گذشته، مدال نگرفته ولی شاخصه اصلی رحمان، شجاعت و جسارت اوست و با کشتی‌های هجومی و جسورانه‌اش همه رقیبان را تهدید می‌کند و می‌تواند با کسب مدال ناکامی سال گذشته را جبران کند اما نباید از سایر حریفان، به‌ویژه کشتی‌گیر مغول و آمریکا غافل شویم.

۷۴ کیلو: به غیر از سیداکوف روس و کشتی‌گیر بلاروس که نیستند، بقیه مدعیان همه حضور دارند و تهدیدی جدی برای یونس امامی هستند اما یونس هم نسبت به قبل خیلی بهتر شده و حتی در مسابقات قبلی، تسابالوف را نیز می‌توانست ببرد. خیلی امیدواریم که امامی در المپیک با کسب مدال، سربلند شود.

۸۶ کیلو: به معنای واقعی، یک الگوی حقیقی و معتبر برای کشتی و بچه‌های ایران، حسن یزدانی است که بعد از همه اتفاقات و انجام جراحی و... در مجارستان خیلی خوب و امیدوارکننده بود. هم خود حسن و هم ما به عنوان کادر فنی، همه احتیاط‌ها و مراقبت‌ها را انجام می‌دهیم تا دچار کوچک‌ترین مشکلی نشود. شرایط کشتی‌گیری مثل حسن یزدانی برای همه خوب است. الان با همه بچه‌ها خیلی نزدیک‌تر و صمیمی‌تر است و انشاءا... یکی از بهترین مدال‌های ما را در المپیک بگیرد.

۹۷ کیلو: هرچند امیرعلی آذرپیرا خاطره بدی از جهانی سال گذشته صربستان دارد ولی در قهرمانی کشور و مسابقات رنکینگ کرواسی که اسنایدر را نیز شکست داد و سهمیه المپیک را گرفت، شروع خوبی داشت و چون نمی‌شد تا گزینشی، تمرینات پرفشار داشته باشد، بعد از سهمیه تمرینات خوبی را پشت‌سر گذاشته و حالا هم منتظر درخشش او در المپیک هستیم. البته تاج‌الدینوف، اسنایدر، حریف گرجستان، آذربایجان و... هم حریفان خوبی هستند ولی آذرپیرا این توانایی و استحقاق را دارد که حقش را از المپیک بگیرد.

۱۲۵ کیلو: امیرحسین زارع در حالی که جوان است ولی یک مدیر و مدبر توانمند و کشتی‌بلد دنیاست که شخصیت اجتماعی خوبی هم دارد. حواسش کاملاً جمع است و می‌تواند قابلیت‌ها و توانمندی‌هایش را به حریفان تحمیل کند. شاید گفته شود او کارش راحت است ولی به او گفته‌ایم و می‌داند هیچ حریفی را نباید دست‌کم بگیرد. اینکه طاها آکگول یا پتریاشویلی در اواخر سال‌های کشتی هستند ولی آنها خیلی زیرک و فرصت‌طلب هستند که باید مراقب آنها باشد و حواسش را جمع کند تا یکی از خوشرنگ‌ترین مدال‌های کشورمان در المپیک را بر گردن خودش ببیند.

منبع: خبر ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس