کد خبر 1626616
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۳

به گزارش مشرق،احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم مطلبی با عنوان فناوری‌های نرم و فرهنگی منتشر کرد و نوشت:

یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری «سند ملی فناوری‌های نرم و فرهنگی» است. البته از امور عجیب مدیریتی در کشور این است که این سند ابتدا در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۶ در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصویب می‌شود و سپس بعد از یک سال در جلسه ۸۱۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۹۷ تصویب ‌شد. اما ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری وقت یعنی جناب دکتر حسن روحانی، حدود سه سال طول کشید! یعنی این سند در تاریخ ۹ تیر ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور وقت برای اجرا ابلاغ ‌شد!

علی ای حال، به همه علاقمندان به علم و فناوری و پژوهش و به همه مدیران علمی کشور توصیه می کنم این سند را، که حاصل خرد جمعی بسیاری از متخصصان کشور است، به دقت مطالعه کنند و در برنامه‌ریزی‌های خود به کار گیرند.

یکی از نکات ارزنده و بسیار مهم سند نقشه جامع علمی کشور آن است که «فناوری‌های نرم و فرهنگی» را در کنار هفت نوع فناوری‌ دیگر یعنی «فناوری هوافضا»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «فناوری هسته‌ای»، «فناوری نانو و میکرو»، «فناوری‌های نفت و گاز»، «فناوری‌های زیستی» و «فناوری‌های زیست محیطی» در زمره اولویت‌های الف بخش فناوری قرار داده است.

منظور از فناوری‌های نرم عبارت است از «مجموعه‌ای از هنجارها، رویه‌ها، مقررات، نهادها و سامانه‌های دانشی که رفتار انسان و نیازهای روحی، فرهنگی و اجتماعی او را هدف قرار داده و موجبات کارایی و اثربخشی مطلوب‌تر فناوری‌های سـخت را فراهم می‌سـازد.» مصادیق فناوری‌های نرم عبارتند از اموری مثل «تولید محتوا و نشر مکتوب و رقومی (دیجیتالی)، «طراحی»، «اسباب‌بازی»، «نوشت‌افزار»، «ظواهر و سبک پوشــش»، «صنایع دستی و گردشــگری»، «فناوری‌های اجتماعی»، «نوآوری‌های اجتماعی»، «بازی‌هــای ویدئویی»، «پویانمایی و پی‌نمایی»، «ســینما»، «هنرهای تجســمی»، «هنرهای نمایشی»، «تبلیغات»، «فناوری‌های مهندســی انگیزه»، «ســاز و کارهای مدیریت بهره‌وری و حکمرانی در حوزه فرهنگی و اجتماعی»، «بازی‌وارســازی»، «ارتباطی و رسانه‌ای»، «آموزشی» و «یادگیری». «فناوریهای تجاری مثل فناوری‌های بازاریابی، تبلیغات، توزیع، انبارداری، حسابداری و امثال آن.»، «فناوری‌های اجتماعی»، که به دنبال کاربردی‌سازی ایده‌های علوم اجتماعی در جهت حل مسائل و مشکلات مردم و در نتیجه بهبود و بهینه‌سازی زندگی اجتماعی‌اند. فناوری‌هایی مثل تأمین اجتماعی، فناورری‌های دادرسی، فناوری‌های بهداشتی و درمانی، فناوری‌های ارتباطی و تعاملاتی و ...

و منظور از «فناوری‌های فرهنگی» عبارتند از «مجموعه‌ای از روش‌ها، ابزارها و فرآیندهای تبدیل دانش و منابع فرهنگی به کالاها و خدمات فرهنگی»

نکته قابل توجه این است که صنایع خلاق و محصولات فرهنگی و فناوری های نرم (در حال حاضر) با قابلیت تولید دو هزار و دویست و پنجاه میلیارد دلار ارزش اقتصادی و ایجاد حدود سی میلیون شغل در دنیا، روز به روز مورد توجه کشورهای بیشتری قرار گرفته است.

از مهم‌ترین آثار و برکات توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. گسترش نفوذ فرهنگی و تقویت جایگاه کشور در عرصه‌های بین‌المللی؛

۲. حراست از هویت ملی و متمایزسازی فرهنگ ملی در برابر فرهنگ‌های بیگانه؛

۳. حفاظت از ارزش‌های ایرانی اسلامی در برابر فرآیند جهانی‌سازی؛

۴. توسـعه اجتماعی و احیا و ترویج سـبک زندگی اسلامی ایرانی؛

۵. ارتقـای کیفیت حکمرانی، در عصر متاورس و دنیای مجازی؛

۶. افزایش سـطح دسترسـی عموم شهروندان به خدمات و محصولات فرهنگی بومی؛

۷. توسعه اقتصاد مقاومتی از طریق کمک به گذار از اقتصاد منبع پایـه تـک محصولی به اقتصـاد خلاق و دانش‌بنیان.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    0 0
    جالب بود
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    0 1
    شما را بخدا دست از سرمان بر دارید تا ببینیم چه گلی به سرمان باید بگیریم
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
    0 0
    ناتوانی در قلم را می توان دید این نوشته برعکس آن چه می گوید نمی داند که عرصه عمومی فرهنگ در اختیار دولت نیست فرهنگ از مردم به بالا می رود نه از دولت به مردم مخصوصا در فرهنگ عمومی هر مقدار شما سند بالادستی داشته باشید تأثیری ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس