کد خبر 1626814
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳
شناسایی ۷ نفر از فروشندگان سوالات امتحان نهایی

نتایج کنکور و آمارهایی که درباره وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان و رشد ترک تحصیل دانش‌آموزان در گزارش‌های نهادهای رسمی و بعضا رسانه‌ها منتشر می‌شود، نشان می‌دهد سیستم آموزشی ایران اوضاع مناسبی ندارد.

به گزارش مشرق، در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ بهترین استان‌های ما، استان‌های خراسان جنوبی، یزد و اصفهان بوده‌اند که البته با اینکه بالاترین استان‌ها هستند، اما باز میانگین اصلا عدد قابل قبولی نیست. مثلا در خراسان جنوبی که بهترین استان بوده، میانگین نمره دیپلم بچه‌ها ۱۴.۴۳ بوده است.

در بدترین استان‌ها (استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی و سیستان‌وبلوچستان) میانگین معدل بچه‌های کلاس دوازدهم حدود ۱۱ بوده است. این عدد خیلی فاجعه است. این میانگین است، یعنی تعداد خیلی زیادی از دانش‌آموزان معدل‌های زیر ۱۰ داشتند. توجه داشته باشید که این میانگین مربوط به کلاس دوازدهم و امتحان نهایی دیپلم است. بسیاری از دانش‌آموزانی که از لحاظ تحصیلی ضعیف‌تر بودند یا به هر دلیلی از لحاظ علمی نمی‌توانستند پایه را بگذرانند، یا ترک تحصیل کردند یا از سیستم آموزشی خارج شدند و ادامه تحصیل ندادند.

می‌توان گفت نمونه‌ای که ما داریم دانش‌آموزهایی هستند که به پایه دوازدهم رسیده‌اند به سمت بالا تورش یا اریبی دارد، یعنی دانش‌آموزان ضعیف‌تر سال‌ها قبل از سیستم آموزشی خارج شدند. این میانگین نشان‌دهنده این است که چقدر کیفیت آموزشی در کشور ما در سطح نازلی قرار دارد. آن خروجی آموزش‌وپرورش، یعنی خروجی که کودک شش‌ساله وارد این سیستم می‌شود و در ۱۸ سالگی از این سیستم خارج می‌شود، در بهترین حالت نمراتی از جنس ۱۴ و ۱۵ کسب می‌کند.

اگر این را مقایسه کنیم با سال تحصیلی ۱۴۰۲ که سال‌های قبل‌تر آن را نداریم، متوجه می‌شویم که تقریبا در همه استان‌ها ما یک افت تحصیلی خیلی شدیدتری را ملاحظه می‌کنیم، حتی استانی مثل خراسان جنوبی که معدل بچه‌ها حدود ۱۴.۵ بوده این معدل در سال ۱۴۰۲ به ۱۱.۸ کاهش پیدا کرده و در خیلی از استان‌ها میانگین‌ها متاسفانه زیر ۱۰ آمده است. در استان‌هایی مثل سیستان‌وبلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، کهگیلویه‌وبویر احمد، چهارمحال‌وبختیاری، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، گیلان، گلستان، خراسان شمالی و خوزستان، میانگین نمرات امتحان نهایی برای تمام رشته‌های نظری زیر ۱۰ است.

این نشان‌دهنده سطح نازل کیفیت آموزشی به‌صورت کلی در کل کشور و به‌صورت خاص در این استان‌هاست. این واقعا یک زنگ خطر برای نظام تعلیم و تربیت است. البته بخشی از این افت تحصیلی به دوره کرونا و آموزش غیرحضوری برمی‌گردد که خیلی در این وضعیت تاثیر گذاشته است. متاسفانه در دوره کرونا به نظر من آموزش‌وپرورش اصلا عملکرد خوبی نداشته و صرفا با تعطیل کردن مدارس و ایجاد بستری به اسم «شاد» بدون اینکه نظارت‌های درست روی آن باشد، آموزش را هدایت کرد و نتیجه‌اش هم کاملا به‌وضوح در این نموداری که در نقشه شماره ۱ مشاهده می‌کنید، قابل ملاحظه است.

فاجعه در نمره آزمون نهایی

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    5 2
    واقعیت رو همه ی ما می دونیم‌ چیست
    • ملانصرالدین IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
      2 6
      تصور کنید ۱۰۰۰سال پیش که اصلا مدرسه و دانشگاه نبود ولی یه نابغه ای به اسم ابوعلی سینا طبابت میکرد و الان با این همه امکانات و فضاهای آموزشی و تحصیلی و اینترنت و ‌‌‌‌دسترسی به اطلاعات باز هم بچه ها درس نمیخونند و ترک تحصیل میکنند و یا سرجلسه امتحان تقلب میکنند
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
      7 0
      کتب درسی آموزش و پرورش کشور رو یه مشت بی سواد که اسم خودشون رو گذاشتند دکتر تدوین کردند که رو با این شیوه مدارس رو به لجن کشیده، دبیرستانها باید یکسان بشه رشته های ریاضی انسانی تجربی و هنرستان باید حذف بشن و آموزش عملی هم مثل طرح کاد دوباره به مدارس برگرده و کتب ابتدایی باید ساده تر بشه
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    12 3
    بچه ها انگیزه ای برای تحصیل ندارن. فوق لیسانس وقتی میره مسافرکشی به نظر شما انگیزه ای ایجاد میشه برای فرزندان
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
      3 3
      اولا نسل جدید از صبح تا شب سرشون تو گوشیه، وقت نمی کنند درس بخونند. ثانیا معلم های الان واقعا بلد نیستند نه درس بدهند نه کلاس رو اداره کنند، معلم های زمان ما کجا اینها کجا، خودشون رو پدر و مادر دانش آموز میدونستند، الان نمیشه به بچه بگی بالای چشمت ابروست. ثالثا نسل جدید وضعیت فارغ التحصیلان دانشگاهی رو میبینه که مثلا یک لیسانس یا فوق لیسانس داره کار آزاد انجام میده، با خودش میگه خب چه کاریه، با همین مدرک سیکل و دیپلم میرم سر همون کار آزاد.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    7 2
    وقتی معلم نداریم و همه سرباز معلمن که میرن به بچه ها نتیجه اش میشه همین بعدم میگن کشور ما ظرفیت صد و پنجاه میلیون جمعیت رو داره
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    8 1
    از وقتی که کرونا اومد و بچه ها مجبور شدند با موبایل درس بخونند، همه چیز بهم خورد، اول اینکه بچه ها گوشی دار شدند در نتیجه معتاد به گوشی و بازیهای آن شدند، بعد ایجاد تنبلی در معلمین و دانش آموزان و...
  • سهراب IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    6 0
    کلا آموزش و پرورش دچار حاشیه هستش
    • انرژی خسته ای @ IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
      3 0
      به هزار دلیل که یک کشور به نیروهای نظامی قدرتمند و سلاحهای جنگی پیشرفته احتیاج دارد به همان هزار دلیل آموزش و پرورش قوی و قدرتمند و کارآمد و مجهز به علم و فناوری روز دنیا لازم و واجب است چراکه نسل دانش آموزان امروز و دانشجویان فردا و آینده سازان کشور و مملکت از دبستان و مدرسه و دبیرستان و دانشگاه ها هستند
  • شهاب IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    3 4
    درس بخونیم دانشگاه بریم مدرک بگیریم که چی بشه ؟ آخرش بیکاری و دربه در دنبال کار بگردیم چقدر لیسانس بیکار داریم؟؟
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
      1 0
      درس نخونی عاقبتت میشه کاربرایی که میان مشرق نیوز از دولت سیزدهم تعریف میکنن
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    0 0
    وقتی سه سال پیش اعتراض کردم که چرا از معلمها ی مدارس خواسته شده سرجبسه تقلب برسونن به بچه ها همه ریختند سرم که تو شرایط سخت زندگی مردم را درک نمی کنی همون بی سواد های متوسطه. اول امسال کلاس دوازدهم بودن ،نسل اول کرونا زده ها...... مادر مدارس تقلب می رساندند به بچه ها ،در متوسطه نخست،توقع دارید چه تحویل اجتماع دهید در متوسطه دوم؟!!!!!
  • حسن IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    1 0
    وضعیت توسعه یافتگی و محرومیت در کشور هم دقیقا شبیه همین تصویر معدل دانش آموزاست. سبزها توسعه یافته، قرمزها محروم
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
      1 0
      بی‌شباهت به نقشه انتخابات هم نیست.
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    0 0
    از بس مطالب غیر ضروری تو مخ بچه می کنند انگار می خوان دانش آموز علامه دهر بشه نمی خواهید یه فکری بحال کتب درسی بکنید
  • محمد IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    0 0
    عوامل زیادی دخیل هستند. اولا تاثیر آموزش با اینترنت و شاد در دوره کرونا که البته چاره ای هم نبود. دوم از دست رفتن قدرت مطلق معلم سر کلاس که مثلا یک معلم ابتدایی اجازه ندارد به شیوه صحیح دانش آموز خودشو تنبیه کنه. سوم بیکاری پس از تحصیل و حتی در صورت استخدام حقوق کم کارمندان. ناامیدی از تحصیل در یک کلام.
  • حسن IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    0 0
    مشرق نیوز عزیز این نمرات فاجعه نیستن بلکه نتیجه فاجعه هایی هستن که آمارش به درستی اعلام نمی شه. اگر آمار بیکاری آمار وضعیت معیشت خانواده ها آمار طلاق آمار وضعیت آموزش و پرورش و ... هم به درستی اعلام می شود این فاجعه قابل پیش بینی بود.
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    1 0
    انگیزه و علاقه به درس خیلی کم شده چون اولا محتواهای کتاب ها اصلا به درد زندگی بچه ها نمیخوره و ثانیا بچه ها میدونن که با خوندن این مطالب نمیتونن در آینده شغل مناسبی داشته باشن و فقط وقتشون داره تلف میشه. من یک معلم هستم.
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    1 0
    درس بخونن که چی بشه؟ که بیکار بگردن یا با حقوق بخور و نمیر دولتی زندگی کنن؟ در حالی که با نازل ترین شغل های آزاد می تونن درآمد بهتری داشته باشن.
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    0 0
    به مدیر مدرسه میگم دخترم همه کارنامش خ خ هستش بعنی نمرش چنده ... میگه خوبه شما فرض کن همش بالای 17 است .. سیستم اموزشیمون با این روش کلا باید تخته بشه
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    2 0
    مافیا در کنکور
    • هواشناسی! IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
      2 0
      لعنت خدا بر هر چی مافیا مخصوصا مافیای کنکور
  • ففف IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
    2 0
    لطفا به این سوال من جواب بدین مگه مدارس ما در کل کشور از امکانات آموزشی یکسان برخورداره که بصورت کشوری آزمون گرفته میشه ؟ و بصورت کشوری نمره داده میشه ؟ چرا دانش آموزانی که در مدارس خوب هم درس میخونند در ترم اول با معدل ۱۹ به بالا در امتحانات نهایی با معدل ۱۵ قبول میشن ؟ چرا اینقدر فاصله با امتحانت نهایی باید وجود داشته باشه؟ بازتاب جهانی این مسئله چگونه توجیه میشه؟
  • خخ IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
    0 0
    خدا از باعث و بانی مافیای کنکور نگذره و به بدترین ها دچار بشه که بچه های درس خوان هم دچار افسردگی و بی رغبتی کرده .. بدون فکر و دانش کارشناسی طرح آبکی میذارن باصطلاح میخوان علمی کار کنند بدون ذره ای درایت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس