.

این ابتکار و سیستم دفاعی که Skyfortress به معنی "دژ آسمان" نامگذاری شده است از ۹۵۰۰ عدد گوشی تلفن همراه که روی پایه هایی به ارتفاع حدود ۲ متر در سراسر اوکراین نصب شده اند تشکیل شده است.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ مقابله با حملات موشکی روسیه از نخستین روز جنگ چالشی بزرگ برای ارتش اوکراین محسوب می‌شد و با گذشت زمان و اضافه شدن زرادخانه بزرگی از پهپادهای انتحاری دوربرد به توان تهاجمی روسیه کار پدافند هوایی اوکراین برای حفاظت از تاسیسات حیاتی این کشور دشوارتر نیز شد.

روسیه در موج اول حملات خود در ابتدای جنگ روزانه تعداد زیادی موشک بالستیک اسکندر و موشک های کروز خا۱۰۱ و کالیبر را به سمت اوکراین شلیک می کرد اما با کاهش شدید ذخایر موشکی، به تدریج حملات موشکی روسیه محتاج خروج مهمات جدید از خط تولید بود و نرخ آنها نیز به حدود دو هفته یک بار با شلیک چند ده فروند کاهش یافت.

اما از تابستان سال ۲۰۲۲ با ورود پهپادهای انتحاری سری "گران۱" و "گران۲" روسیه توانست با سلاحی چند برابر ارزان تر به شکل روزانه اقدام به حملات مداوم به تاسیسات نظامی و اقتصادی اوکراین کند.


حمله پهپاد انتحاری روسی به بندری در استان اودسا اوکراین


در این بین کشورهای غربی نیز به مرور زمان با ارسال سامانه های پدافند هوایی خود به اوکراین در تلاش بودند تا توان اوکراین برای دفع حملات هوایی روسیه را تقویت کنند؛ اما سامانه های نظیر پاتریوت و NASAMS دارای موشک هایی به قیمت چند میلیون دلار و محدودیت تولید هستند و به تدریج اوکراینی ها متوجه شدند که انهدام پهپادهای انتحاری روسی که چند صد فروند از آنها ماهانه به سمت این کشور شلیک می شوند با موشک های چند میلیون دلاری به صرفه نبوده و آنها بایستی روشی دیگر را طراحی کنند.

وضعیت فعلی سامانه های پدافندی ضد کروز_ضد پهپاد ارتش اوکراین

ارتش اوکراین پیش از شروع جنگ سامانه هایی نظیر اس۳۰۰، بوک و اوزا را با توان مقابله با موشک های کروز و پهپادهای انتحاری در اختیار داشت؛ در این میان دو سامانه بوک و اوزا به دلیل نبود مهمات برای سامانه تقریبا از دور خارج شده اند اما هنوز چندین آتشبار اس۳۰۰ در حال خدمت در پدافند هوایی اوکراین هستند.

فشار شدید حملات هوایی روسیه و وضعیت بحرانی پدافند اوکراین / رهگیری پهپادهای روسی با گوشی موبایل! +فیلم
سامانه پدافندی NASAMS در اوکراین که توسط توپخانه روسیه هدف قرار گرفته و منهدم شد

همچنین کشورهای مختلف ناتو اقدام به ارسال انواع سامانه های برد کوتاه، متوسط و بلند برای اوکراین کردند اما برخی از آنها همچنان با مشکل کمبود موشک مواجه هستند.

مهمترین سامانه های پدافندی که از سوی غرب برای اوکراین ارسال شده و نقش حیاتی در مقابله با تهدید موشکی روسیه دارند به این شکل هستند:

_ ۵ آتشبار سامانه پاتریوت ارسال شده از سوی آمریکا، آلمان و هلند

_ ۱۹ آتشبار سامانه NASAMS ارسال شده توسط آمریکا، نروژ، کانادا و لیتوانی

_ ۴ آتشبار سامانه Hawk از سوی امریکا و اسپانیا

_ ۱۲ آتشبار سامانه IRIS-T SLM توسط آلمان

_ ۲ آتشبار سامانه کروتال توسط فرانسه

_ ۲ آتشبار سامانه SAMP-T توسط فرانسه و ایتالیا

_ ۶۷ واحد توپ راداری گپارد اهدایی از آلمان

_ ده ها واحد انواع توپ های پدافندی و موشک های دوش پرتاب اهدا شده توسط کشورهای مختلف

همانطور که مشاهده می‌کنید ارتش اوکراین از نظر تعداد سامانه های پدافندی در خدمت وضعیت بسیار خوبی دارد اما مشکل اصلی این کشور حجم بالای تهدید و کمبود موشک برای هر سامانه است.

به طور مثال ۳ تن از نمایندگان پارلمان آلمان با سفر به اوکراین از نزدیک به بررسی وضعیت عملیاتی سامانه IRIS-T پرداخته اند و گزارش سفر خود را در اختیار اشپیگل قرار دادند؛ بنا به اعلام رسمی این منبع آلمانی اوکراینی ها شدیدا از عملکرد سامانه IRIS-T SLM رضایت دارند و حتی ادعا شده است این سامانه نرخ موفقیت ۱۰۰ درصد را علیه پرتابه های روسی ثبت کرده است (یعنی هر گاه هدفی مانند پهپاد انتحاری یا موشک کروز کشف و موشک رهگیر شلیک شده هدف نابود شده است).

فشار شدید حملات هوایی روسیه و وضعیت بحرانی پدافند اوکراین / رهگیری پهپادهای روسی با گوشی موبایل! +فیلم
سامانه پدافندی IRIS-T آلمانی

اما مشکل بزرگ اوکراینی ها کمبود ذخایر این موشک است؛ ۳ مقام آلمانی می گویند آتشباری را مشاهده کرده اند که به جای ۸ موشک تنها ۱ موشک لود شده داشته است، این مسئله کار ارسال سامانه های اضافه به اوکراین را مختل کرده است زیرا حتی موشک کافی برای پر کردن پرتابگرهای فعلی نیز موجود نیست.

کمپانی آلمانی Diehl سالانه ۵۰۰ تیر موشک برای این سامانه تولید می کند که البته احتمالا بخشی از ذخایر تولیدی نیز از نسخه هوا به هوا موشک IRIS-T باشد؛ با توجه به حجم بسیار بالای تهدیدات در آسمان اوکراین بعید به نظر می رسد برلین توانایی ارسال اتشبارهای بیشتر و تامین موشک برای تمامی آنها را داشته باشد.

رهگیری پهپادهای روسی با گوشی موبایل!

ژنرال James B Hecker فرمانده قوای هوایی امریکا می گوید مهندسین اوکراینی با توجه به مشکل این کشور در محدودیت ذخایر موشک های پدافندی دست به ابتکاری خلاقانه زده اند تا هزینه مقابله پدافند با پهپادهای انتحاری روسی را شدیدا کاهش دهند.

این ابتکار و سیستم دفاعی که Skyfortress به معنی "دژ آسمان" نامگذاری شده است از ۹۵۰۰ عدد گوشی تلفن همراه که روی پایه هایی به ارتفاع حدود ۲ متر در سراسر اوکراین نصب شده اند تشکیل شده است.

فشار شدید حملات هوایی روسیه و وضعیت بحرانی پدافند اوکراین / رهگیری پهپادهای روسی با گوشی موبایل! +فیلم


به گوشی های موبایل ذکر شده یک میکروفون و فرستنده متصل شده است که به محض اینکه صدای موتور پهپادهای انتحاری را ضبط کنند اطلاعات محل و مسیر پرواز پهپاد روسی را از طریق یک اپلیکیشن به تیم های سیار اوکراینی مجهز به تیربار یا توپ های پدافندی ارسال می کند تا آنها به سرعت در موقعیت مناسب برای درگیری با پرتابه مهاجم قرار بگیرند.

فشار شدید حملات هوایی روسیه و وضعیت بحرانی پدافند اوکراین / رهگیری پهپادهای روسی با گوشی موبایل! +فیلم


ژنرال امریکایی مدعی است این روش بسیار کارآمد بوده و هر دستگاه فرستنده نصب شده قیمتی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار دارد و هزینه مقابله تیم های سیار پدافندی با پهپادها را نیز به جای موشک چند میلیون دلاری پدافند به شلیک چند صد گلوله ارزان قیمت کاهش داده است.

فشار شدید حملات هوایی روسیه و وضعیت بحرانی پدافند اوکراین / رهگیری پهپادهای روسی با گوشی موبایل! +فیلم
اینفوگرافی از نحوه کار سامانه Skyfortress

همچنین ژنرال هکر می گوید این سیستم یک بار در حضور فرماندهان ناتو در پایگاه هوایی رامشتاین نیز آزمایش شده و توانایی آن اثبات شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    16 7
    خب اگه از پهپاد مدل جدید که موتور توربوجت داره استفاده کرد چه خاکی به سر میکنید
    • US ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      5 14
      صدای اونم تشخیص میده
    • DE ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      3 2
      پهبادها سریعا مجهز میشوند به لوله اگزوز .ضمنا و تعدادشون را زیاد میکنند تازه گلوله های توپ با تابرد دهها کیلومتر صدائی نداره مخلوطی از اینها شلیک میشه با موشک و راکت وفقط مخارج میره بالاتر ولی هدف را میزنند.
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      8 0
      توربو جت نمیخواد، راه‌های دیگه ای داره!!
    • ایرانی GB ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      7 1
      خب , حالا اگر پهپادی تولید بشه که فقط صدای موتور پهپاد ها رو تولید بکنه بجهت فریب این موبایل ها و مشغول شون بکنه با تولید صدا , اونوقت تکلیف چی میشه ؟؟؟ از قدیم گفته اند : دست بالا دست زیاده ... ارتش روسیه هم همچین خنگ و ببو نیست که با چند تا موبایل اوکراینی وصل شده به پایه , تکلیف جنگ رو واگذار بکنه به زلنسکی , اونی که پهپاد میسازه فکر صداش رو هم میکنه , بعلاوه از همین تولید صدا میشه بجهت فریب نیروهای اوکراینی و موبایل هاشون استفاده هم کرد.
    • پدی از پیج همسایه🙂 IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      5 8
      جدی حواستون هست شوخی_شوخی سر دمپایی و امریکا و چین جونگ پینگ و چندتاعرب دارید ایران جان❤️رو وارد جنگ میکنید؟
    • پیشنهاد IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      2 1
      ایرانیها پهپادهای با موتور برقی برای اینکار ساخته اند چند برابر کم صداتر و گرمایش کمتر دارد ، رهگیری گرمایی اش هم سختتر است. ممکن در وعده صادق 2 بکار رود. همین امسال اعلام شد.
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    8 2
    خب حالا رو پهپاد یه صدا خفه کن وصل میکنن دیگه صداش در نمیاد چه خودشون لو دادن خخخخخخ
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      3 1
      خخخخخ
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    8 9
    این یعنی پهپادها ناکارآمد شدند
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      6 2
      اصلا اینطوری نیست هزار تا راه داره که دارن استفاده میکنن!!
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    9 10
    بزرگترین سرمایه یه کشور منابع انسانی و جوانان اون کشور که روسیه داره به صورت وحشتناکی از دست میده اونم با نرخ زاد ولد به شدت پایین روسیه در حالی که امریکا فقط داره پشتیبانی مالی انجام میده-بعد این جنگ روسیه دیگه یه هیچ عنوان در تراز امریکا و چین نیست و تا دهه ها نخواد بود
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      8 9
      بجای بافتن مهملات بهم یه سرچی تو نت بکن ببین روسیه داره پیرمردا و پیرزن ها رو بخاطر کمبود شدید نیروهای جوان میفرسته خط مقدم یا اوکراین
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      11 4
      این چیزهایی که راجع به روسیه نوشتی دقيقأ اوضاع خراب اوکراینی های مزدور هست، اشتب زدی!!!
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      5 4
      خخخخخ اینایی که در مورد پیرمرد و سن بالا و نرخ کم زاد ولد گفتی دقیقا در مورد اوکراین درسته ! چی میزنی ؟
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      3 3
      آره از بس سرمایه های روسیه داران از دست میرن 8 میلیون نفر اوکراینی از کشورشون فرار کردن توی اوپا همین دیروز 40 نفر غرق شده توی رودخانه هم مرز با لهستان احتمالا مال روسیه بوده نه اوکراین
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      1 2
      اونایی که نوشتن در مورد اوکراین اوکراین یه مهره س فقط که سوخت بحث بین چندتا ابرقدرت
  • ناشناس IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    3 2
    عجب. ایران هم باید از این توانایی برخوردار شود.
    • ادرین DE ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      6 9
      مشکل اینه کسی این مدلی به ایران حمله نمیکنه. پهبادهای امریکایی اسرائیلی همه رادارگریزن تو ارتفاع بالاست. صداش که نمیاد. صدتا یکی هم رادارهای ما نمیتونه رهگیری کنه.
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      3 4
      100 تا یکی این شر ور های توهمی از کجات در اوردی خخخخخخخخ از 30 تایی که اومدن ایران فقط 10 تاش سالم نشوندن زمین بقیش رو پوکوندن الان یمن هم داره همین کارو میکنه بورو خدا روزیت یه جای دیگه بده
    • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
      0 0
      آدرین، پهپاد ارکیو۱۷۰ یا ترایتون چند صد میلیون دلاری را حتما عمه بزرگ تو سالم نشوند و یا با یک تیر کوشک سقط کرد! کم بزن از مواد پیک موتوری
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    4 1
    یکم خبرش قدیمیه، برای جلوگیری از ردیابی با گوشی مبایل هم راه‌هایی ابداع شده که اهالی فن فکر کنم ازش خبر داشته باشن و استفاده میکنن!!!
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    5 2
    بخش نظامی مشرق خود به تنهایی یک کلاس آموزش آخرین دست آوردها و تجهیزات نظامی است.
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    4 1
    این مطلب یقینا فریب است تا ذهن فرماندهان روسیه را مشغول کند یا بترساند و یا منحرف کند .باتوجه به امکانات جنگ الکترونیک روسیه به راحتی میتواند این شبکه را مختل کند . یا محل تلفن های همراه را شناسایی کند و با سلاحهای نیمه سنگین آنها را هدف قرار دهند
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      9 7
      قطعا روسیه شکست خواهد خورد چون متجاوز است
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      5 5
      همانطور که آمریکا در عراق، سوریه، لیبی، ونزوئلا و..... شکستخواهد خورد چون متجاوز است!!!
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      8 1
      من تحلیل خبری را که رسانه های غربی منتشر کردند ارائه دادم . توازن قوا بین روسیه و اکراین وجود ندارد و غربی ها هم دچار مشکلات اقتصادی هستند و تا یک اندازه ای به اکراین کمک تسلیحاتی می کنند ولی مشکل اکراین کمبود نیروی انسانی است و بین شکست و مذاکره برای واگذاری بخشهایی از خاکش مجبور است مذاکره را انتخاب کند . و جدیدا اکراین گفته واگذاری زمین به روسیه را به رفراندوم خواهد گذاشت و یقین بدان مردم اکراین به واگذاری زمین رای خواهند داد
  • US ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    3 2
    خیلی باهوش نیستند . مهندسان روسی روی صدا پهباد کار می کنند. صدا رو. حذف می کنند
  • US ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    2 1
    یه پهباد مخصوص جلوتر این گوشی ها را هدف قرار میده
  • سهیل بشردوست DE ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    2 0
    برای چند عملیات کارآمده اما در دراز مدت شناسایی میشن
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    2 0
    بر خلاف نظرات عده ای مسخره کننده، روش کارآمدی است،نصب صدا خفه کن هم هوش بالایی نمیخواهد اما این که چرا از همان اول نصب نشد و نصب روی یک محصول خط تولیدی چه مسایلی دارد،به قول خود تمسخر کنندکان، اهل فن میدانند. این که چرا از کلا از جت هم استفاده نشد،باز هم اهل فن میدانند.
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      0 2
      جناب اهل فن، همون اهل فن برای فریب و بی اثر کردن این روش چند راه ابداع کرده و استفاده می‌کنند، حالا شما اگه خبر نداری خودت که هیچ، دور و برت هم احتمالأ اهل فنی نیست!!! 🤣🤣🤣🤣🤣
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
      1 1
      هموطن عزیز توصیه میکنم وقتی میخندید سعی کنید چشمانتان باز باشه و مخصوصا اشک جاری نشه چون ممکن جای دوغ و دوشاب رو اشتباه بگیرید و به خاطر دنیای روس و اکراین آخرت خودتان رو ببازید، و وقتی نمی‌توانید بین بعد فنی و تئوریک با بعد اقتصادی و استراتژیک یک موضوع تفاوت قایل شوید ادعای شناخت فن و اهلش رو هم نفرمایید. و العاقبه للمتقین
  • DE ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    3 0
    فرکانس صدای موتور هر پهپادی در یک باند باریک قرار دارد. بنا بر این میتوان یک فیلتر غیرفعال نزدیک پروانه موتور به بدنه پهپاد نصب کرد تا صدا را "خفه" کند. این فیلتر ساده و خیلی ارزان است. یک فیلتر غیرفعال میتواند با قطعات میکرواستریپ و یا مدار ساده ای از خازن ها و ایندوکتیوها ساخته شود که به گونه ای تنظیم شده اند که در یک فرکانس منفرد یا از طریق یک باند فرکانس فعال میشود. در سیستم های قدرت، فیلترهای غیرفعال برای سرکوب جریان های هارمونیک و کاهش اعوجاج ولتاژ ظاهر شده در قسمت های حساس سیستم استفاده می شود.
  • DE ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    1 1
    با یک ویروس برنامه موبایل ها را بهم میریزند .
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      0 1
      خخخخخ دقیقا
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    1 1
    خخخخخ اینو که با یه قاقارک میشه سر کار گذاشت
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    1 1
    خخخخخ اینو که با یه قاقارک میشه سر کار گذاشت
  • باران IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    2 1
    این خبر ارزش بررسی ندارد.
  • ه IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    3 1
    این همه از گند کاری و شمست های روسیه دفاع می کنین، چیزی هم بهمون داده از خودمون جلوی دشمنان دفاع کنیم؟
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    3 5
    کار پوتین و نوکران او تمام است همانگونه که کار این دلقک زلنسکی هم تمام است
    • یاندق IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      5 1
      درود بر پوتین ابر مرد غیور زمان و شکست ناپذیر!!!! او هرگز شکست نخواهد خورد چوب تو آستی ناتو وغرب جنایتکار میکند اوکراین جزءی از خاک روسیهاست بیسوادان تاریخ بخواننداو از حق خودش دفاع می کند احمق های تهی مغز هم مزدوری غرب کنند وخود فروشی کنند
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      3 2
      روسیه نوکر داره که اون ما نیستیم وگرنه اعزام می‌شدیم ایران فقط پهپاد فروخته اونم قبل جنگ
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      6 2
      روسیه نیازی به نوکر نداره با قدرت از خودش دفاع میکنه و به همین دلیل حق پرستان دوستش داند زیرا شکستی برای حق وجود ندارد و همواره پیروز است !!!! خود فروختگان غرب قیاس به نفس نکنند
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      7 2
      روسیه نیازی به نوکر نداره با قدرت از خودش دفاع میکنه و به همین دلیل حق پرستان دوستش داند زیرا شکستی برای حق وجود ندارد و همواره پیروز است !!!! خود فروختگان غرب قیاس به نفس نکنند
  • حق IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    2 1
    الان خوشحالی مشرق کله پوک
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    1 1
    پوتین مهربون شدی
  • کامبیز CA ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    1 1
    واقعیت امر اینه که ایران خیلی قوی شد چون دهه ها تو جنگ بود و یاد گرفت خیلی چیزا رو
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    0 1
    شما با مخالفت با صهیونیست ها به نظرم پیرو کمونیسم هستید بی دین هستید
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      12 1
      دین معاویه ای شما بدرد صهیونیستهای سکه پرست میخوره !!!!
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    2 2
    روسیه هنوز گرم است و اثر تحریم ها رویش اثر نکرده.
  • وهاب IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    2 2
    احسنت .بنازمت
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    2 2
    هر کره خری که آمریکا و غرب پشتش در بیان محکوم به فناست
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    2 2
    کوه فناوری ناتو موش زایید -با پپهپادی مثل کرار که موتورش توربوفنه و ارتفاع پروازی اش ۲۰ کیلومتره چه میکنید؟
  • ساس IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    1 0
    حالا باید برای نابود تیم های شکار از تله پهپادهای پرصدا استفاده کرد
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    0 1
    خب پهپادهای ایرانی با موتور الکتریکی این حربه مقابله‌ را خنثی میکنه چون اصولا موتور الکتريکي صدا نداره های بدو های بدو خخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس