به گزارش مشرق، مصطفا آرانی، فعال فضای مجازی در توئیتر نوشت:

صبح آرامی است در بیروت. دمای هوا سی درجه و رطوبت نزدیک ۶۰ درصد ولی دست کم اینجا در جمیزه که من هستم؛ باد خوبی می‌آید و خیلی گرم نیست.

دیشب تا حوالی ساعت ۳ شب صدای جنگنده می‌آمد. ولی دیوار صوتی شکسته نشد. نزدیک ساعت ۱۲ هم صدای چند انفجار پیاپی آمد و بعد معلوم شد که نتایج امتحانات آمده و آتش بازی به راه انداخته‌اند. فضایی که در رسانه‌های فارسی و همین طور عبری و نیز کانال‌های تلگرامی و اکانت‌های میلیتاریستی توییتر می‌بینیم دست کم با مشاهدات من همخوانی ندارد.

در همه این‌ها، بیروت شهری است ترسیده و به همریخته ولی واقعیت این نیست. شهر آرام است. تنشی وجود ندارد. در فرودگاه ممکن است دعوایی رخ بدهد ولی اینکه بخواهی آن را به شهر نسبت بدهی خیلی کار درستی نیست. ضمن اینکه باید فرودگاه را در بافت لبنان بشناسی. لبنان تنها یا یکی از معدود کشورهایی است که جمعیت اتباعش در بیرون از کشور بیش از داخل کشور است. از طرفی دیگر یک فرودگاه بیشتر ندارد.

همسایگانش هم یک سوریه جنگ زده است و یک اسراییل که با آن رابطه‌ای ندارد. برای همین فرودگاه در اینجا حکم شاهرگ را دارد. حکم گلو. از این روست که تحولاتش خیلی مهم است و رسانه‌ای می‌شود.

نکته بعدی که باید در مورد معادلات بیروت در نظر داشته باشید وضعیت سلاح حزب الله است. بله. بخشی از جامعه لبنان و بلکه بخش مهمی (نمی شود گفت اکثریت) جامعه لبنان با سلاح حزب الله مخالف هستند ولی همین بخش مهم، قدرت آن را انکار نمی‌کنند. این کاملا با رویکرد اپوزیسیون ایران نسبت به سپاه فرق دارد.

اپوزیسیون ایران با سپاه مخالف است و قدرت آن را هم انکار می‌کند ولی اینجا در لبنان این طور نیست. نکته آخر اینکه هر حمله ای به لبنان بزرگ‌ترین خدمت به حزب الله در ریبرندینگ خود در افکار عمومی جامعه لبنان است. واقعیت این است که بعد از ورود حزب الله به جنگ داخلی سوریه، حزب الله در افکار عمومی لبنانی (نه کل جامعه) از نیروی مدافع لبنان به نماینده ایران تغییر پوزیشن داده.

ورود حزب الله به نبرد فلسطین پس از هفت اکتبر هم این برچسب را پررنگ‌تر کرد و حالا حمله به لبنان و دفاع حزب الله از این کشور، باعث خواهد شد که دوباره حزب الله بتواند به عنوان یک جنبش لبنانی در این کشور قد علم کند.

حمله اسرائیل به لبنان یعنی ری‌برندینگ حزب الله لبنان

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
    13 0
    به امید نابودی اسراییل
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
    2 0
    حرف آخر رو گفتن: اگر سپاه نبود، تا الان اسرائیل بزرگ تشکیل شده بود!
  • روجا IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
    8 0
    خداوند حزب الله و مجاهدین راه خدا را کمک کند و صهیونیست ها را به تیر غیب مبتلا سازد حزب الله لبنان و حشد الشعبی عراق و انصار الله یمن و.. از جنود مخلص الهی هستند بازوان شان پر قدرت باد‌
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
    0 2
    از حرفها موقع حمله به غزه هم زیاد می زدید بس کنید
    • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
      0 0
      جیگر حرف را که تو میزنی، راستی ۲هفته شد که بتوانید حماس را نابود کنید😏🤣🤣🤣
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
    2 2
    بهترین پبشنهاد این است که کلیه نیروها و پایگاه وامکانات از هر کشور و اتحادیه و ائتلافی به خانه های خود برگردند تا مردم هر منطقه خودشان تصمیم بگیرند.
  • امیر IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
    1 2
    تحلیل واقع بینانه و صحیحی بود.احسنت
    • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
      0 0
      نبود چون ایشان در قبل ۷ اکتبر مانده و ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس