اسماعیل هنیه

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، بامداد ۱۰ مرداد ۱۴۰۳، طی حمله ای تروریستی به همراه محافظ خود به شهادت رسید.

سرویس جهان مشرق - بامداد ۱۰ مرداد ۱۴۰۳، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد : آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.

خبر شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، موجی از واکنش‌های جهانی را در پی داشت و رهبران مقاومت و مردم فلسطین، نسبت به این حمله تروریستی، به انزجار از رژیم صهیونیستی پرداخته و وعده انتقام خون او را دادند.

نگاهی به زندگی و سوابق رهبر دفتر سیاسی حماس

"اسماعیل عبد السلام احمد هنیه" ملقب به "ابو عبد السلام" در روز ۲۳ مه سال ۱۹۶۳ در اردوگاه آوارگان فلسطینی "الشاطئ" در غزه دیده به جهان گشود. خانواده وی به زور از روستای "جوره" در عسقلان واقع در اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ فلسطین کوچ داده شده بودند. وی در سال ۲۰۰۹ مدرک دکتری افتخاری از دانشگاه اسلامی در شهر غزه دریافت کرد و متاهل و دارای ۱۳ فرزند بود که طی نبرد غزه و بمباران های وحشیانه رژیم صهیونیستی، تعدادی از فرزندان و نوه‌های وی به شهادت رسیدند.

نگاهی به زندگی مجاهد شهید «اسماعیل هنیه» / رزمنده‌ای که تمام عمر و خانواده‌اش را فدای آرمان فلسطین کرد +تصاویر
شیخ احمد یاسین و اسماعیل هنیه

شهید اسماعیل هنیه تحصیلات دوران ابتدایی و راهنمایی خود را در مدارس آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی "آنروا" پشت سر گذاشت و مدرک دیپلم خود را از مرکز الازهر دریافت کرد و سپس در سال ۱۹۸۱ وارد دانشگاه اسلامی در شهر غزه شد و در رشته ادبیات عربی فارغ التحصیل شد.

وی در جوانی برای کمک به خانواده خود به عنوان مشغول به فعالیت گچ کار شد. وی در دهه ۱۹۸۰ در شورای دانشجویی دانشگاه اسلامی غزه فعال بود و حتی به مدت دو سال ریاست این شورا را بر عهده داشت. در سال ۱۹۸۷ مدرک ادبیات عرب را از دانشگاه اسلامی غزه دریافت کرد. در همان سال اسماعیل هنیه توسط پلیس رژیم صهیونیستی به مدت شش ماه در بازداشت اداری قرار گرفت.

حضور در انتفاضه اول و تبعید به جنوب لبنان

هنیه در تظاهرات انتفاضه اول شرکت کرد و توسط دادگاه نظامی اسرائیل به زندان محکوم شد. و ۴۰۰ فعال دیگر از رهبران ارشد حماس به لبنان تبعید کردند. او از سال ۱۹۸۹ به مدت سه سال در زندان کاتزیوت محکوم شد. هنیه پس از پایان محکومت خود در سال ۱۹۹۲ مقامات نظامی اسرائیل او را همراه عبدالعزیز الرنتیسی، محمود زهار، عبدالعزیز رنتیسی به جنوب لبنان تبعید کردند و یک سال بعد به همراه ۴۱۶ فلسطینی تبعیدی دیگر به غزه بازگشت و به سمت دبیری هیئت امنای دانشگاه اسلامی غزه و مدیر اداری آن منصوب شد.

نگاهی به زندگی مجاهد شهید «اسماعیل هنیه» / رزمنده‌ای که تمام عمر و خانواده‌اش را فدای آرمان فلسطین کرد +تصاویر

شهید اسماعیل هنیه همچنین نامزدی خود را برای انتخابات اولین شورای قانونگذاری فلسطین اعلام کرد، اما به دلیل آنکه جنبش حماس که این انتخابات را تحریم کرد، وی به تبعیت از تصمیم جنبش مقاومت حماس، از این رقابت‌ها کنار کشید. وی پس از آزادی شهید شیخ احمد یاسین از زندان در سال ۱۹۹۷، هنیه به عنوان رئیس دفتر وی منصوب شد.

از اولین سوء قصد به جان اسماعیل هنیه تا شهادت اعضای خانواده رهبر دفتر سیاسی حماس

در ۶ سپتامبر ۲۰۰۳، طی عملیاتی که رژیم صهیونیستی برای از بین بردن چهره‌های مطرح حماس طراحی کرده بود، زمانی که اسماعیل هنیه در آپارتمانی در غزه با سران حماس از جمله شیخ یاسین دیدار داشت، براثر انفجار بمب های شلیک شده توسط نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی، زخمی شد. جایگاه شهید اسماعیل هنیه در جنبش حماس در طول انتفاضه دوم به دلیل نزدیکی او به شهید احمد یاسین، رهبر وقت حماس و شهادت تعدادی از فرماندهان حماس توسط رژیم صهیونیستی، ارتقاء یافت.

وی در دسامبر ۲۰۰۵ به عنوان رئیس رسمی حماس انتخاب شد و در انتخابات ۲۵ ژانویه ۲۰۰۶ این جنبش را تا پیروزی بر جنبش فتح رهبری کرد و از ۱۹ فوریه ۲۰۰۶ به عنوان نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین انتخاب شد. در زمان او، تشکیلات خودگردان فلسطین از تحریم اقتصادی رنج می برد. در دسامبر ۲۰۰۶، هنیه به منظور جمع آوری سرمایه، به منظور برگزاری مجموعه ای از جلسات با سران دولت‌های عربی، به کشورهای عربی سفر کرد. هنگام بازگشت، در ۱۴دسامبر ۲۰۱۶، وی مجددا مورد سوء قصد قرار گرفت که طی آن یکی از نگهبانان وی شهید و پسرش مجروح شد.

نگاهی به زندگی مجاهد شهید «اسماعیل هنیه» / رزمنده‌ای که تمام عمر و خانواده‌اش را فدای آرمان فلسطین کرد +تصاویر

پس تشکیل دولت وحدت فلسطین در ۱۷ مارس ۲۰۰۷ ریاست آن بر عهده اسماعیل هنیه و معاونش عزام الاحمد قرار گرفت. از آنجایی که دولت وحدت فلسطین از به رسمیت شناختن رسمی رژیم صهیونیستی امتناع کرد، رژیم صهیونیستی به ریاست ایهود اولمرت، دولت حدت فلسطین را به رسمیت نشناخت.

در ۱۴ ژوئن ۲۰۰۷، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اعلام کرد اسماعیل هنیه از سمت نخست وزیری تشکیلات خودگردان در غزه به دلیل درگیری ها در نوار غزه برکنار شده است اما جنبش مقاومت حماس از برکناری او خودداری کرد و هنیه همچنان به عنوان رهبر غزه به فعالیت خود ادامه داد.

او در این مقام، نوار غزه را در مقابله با حمله رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۷ رهبری کرد. در آن زمان، اسماعیل هنیه با حضور در شبکه حماس اعلام کرد: «غزه شکسته نخواهد شد - پیروزی ما بر صهیونیست ها نزدیک است».

نگاهی به زندگی مجاهد شهید «اسماعیل هنیه» / رزمنده‌ای که تمام عمر و خانواده‌اش را فدای آرمان فلسطین کرد +تصاویر
حضور اسماعیل هنیه در تشییع شهید سلیمانی در تهران

هنیه یکی از رهبران معامله شلیت بود که در آن حدود ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی از جمله ۲۸۰ فلسطینی محکوم به حبس ابد، در ازای آزادی گیلاد شلیت، اسیر صهیونیست، از زندان های رژیم صهیونیستی آزاد شدند. در جشن آزادسازی اسرا در غزه، هنیه اظهار داشت که این معامله «نقطه عطف راهبردی در مبارزه با دشمن صهیونیستی» است.

مجددا در ژوئیه ۲۰۱۴، در جریان حملات رژیم صهیونیستی به غزه، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی خانه وی را بمباران کرد، اما اسماعیل هنیه در آن زمان در آنجا نبود و آسیبی ندید.

اسماعیل هنیه در نبرد طوفان الاقصی

از اولین روز نبرد طوفان الاقصی، اسماعیل هینه، رئیس دفتر سیاسی حماس به حمایت همه جانبه از نیروهای مقاومت پرداخت. اسماعیل هنیه به همراه دیگر اعضای دفتر سیاسی پس از هفت اکتبر با رایزنی و نشست‌های متعدد با سران و مقامات کشورهای مختلف، به تلاش و اقدامات شبانه روزی برای حمایت از نیروهای مقاومت فلسطین، رفع محاصره غزه و رساندن کمک‌های مختلف به مردم غزه پرداخت.

نگاهی به زندگی مجاهد شهید «اسماعیل هنیه» / رزمنده‌ای که تمام عمر و خانواده‌اش را فدای آرمان فلسطین کرد +تصاویر

در نوامبر ۲۰۲۳ در جریان حملات رژیم صهیونیستی به غزه در نبرد طوفان الاقصی، دو نوه دختر و پسر وی به شهادت رسیدند. در آوریل ۲۰۲۴، خواهر او که در تل شوا زندگی می کند به ظن ارتباط حماس توسط نیروهای رژیم صهیونیستی دستگیر شد.

همچنین در ادامه حملات رژیم صهیونیستی، سه تن از فرزندان و سه نوه او با هم در حمله نیروی هوایی صهیونیست‌ها به اردوگاه آوارگان شاطی شهیدشدند. در ۲۵ ژوئن نیز خواهر اسماعیل هنیه در حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به اردوگاه شاطی شهید شد.

اسماعیل هنیه در واکنش به خبر شهادت پسرانش گفت: خداوند را به خاطر این افتخار که با شهادت سه پسر و چند نوه ام نصیب ما کرد، سپاسگزارم. با این درد و خون، ما برای مردم و ملت خود آرمان و امید به آینده و آزادی می آفرینیم. همه مردم ما و همه خانواده های ساکنان غزه بهای سنگینی در خون فرزندان خود پرداخته اند و من یکی از آنها هستم. نزدیک به ۶۰ نفر از اعضای خانواده من مانند همه مردم فلسطین به شهادت رسیدند و هیچ تفاوتی بین آنها نیست.

نگاهی به زندگی مجاهد شهید «اسماعیل هنیه» / رزمنده‌ای که تمام عمر و خانواده‌اش را فدای آرمان فلسطین کرد +تصاویر

در ۲۵ ژوئن نیز خواهر اسماعیل هنیه در حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به اردوگاه شاطی شهید شد. مجموعا بیش از ده‌ها نفر از اعضای خانواده اسماعیل هنیه، طی بمباران‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسیده اند. همچنین با احتساب شهادت اقوام اسماعیل هنیه طی حملات رژیم صهیونیستی، تعداد شهدایی که با اسماعیل هنیه دارای روابط خانوادگی و فامیلی بودند، به ۳۰ تن میرسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    12 6
    انتقام ایران باید خیلی شدید باشه.نتانیاهو و کنست باید هدف قرار بگیرن
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
      4 1
      هیچ جا امن نیست باید از جان مقامات خیلی حفاظت بشه
    • علوی IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
      4 1
      برای جنگ روانی و تسهیل فرار صهیونیستها از فلسطین اشغالی و متوجه کردن هزینه کشته شدن احتمالی غیرنظامیان به دولت صهیون باید به سازمان ملل بگوییم یک هفته مهلت میدهیم و بعد یک جنگ نسبتا طولانی شروع می‌شود.
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
      1 1
      باید نتانیاهو و ترامپ را به درک واصل کرد تا اندکی التیام داغ حاج قاسم و اسماعیل هنیئه باشد .
    • سلام IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
      2 2
      الان به بازدارندگی بمب اتم نیاز داریم تا بیش ازین ضربه نخوریم. فقه پویا اجازه تغییر فتوی را میدهد. منتظریم تا ایران و شیعه حفظ شود.
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    8 4
    محور مقاومت یک سردار سلیمانی دیگر رو از دست داد .خون این شهیدان درخت انقلاب فلسطین رو آبیاری میکنه
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
      4 1
      البته اگر بدون انتقام باشه رژیم حرامزاده کودک کش رو وقیح تر میکنه
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    4 0
    دعوا بندازین
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    7 4
    لبخند رهبری و هنیه پدر و پسری بود.روحش شاد.محور مقاومت تسلیت
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    3 2
    شهادت این مجاهد نستوه وشایسته مبارک باشد. فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ لاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ اعراف/34 هنگامی‌که اجلشان به سر رسد، نه می‌توان ساعتی درنگ کرد نه پیشی گرفت.
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    6 5
    شهادت گوارای وجودش
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    3 1
    باتوجه به شهادت این شهید بزرگوار حتم به یقین شهیدجمهور عزیزدل ما نیز این گونه در هوا به آسمان عروج کرد
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    3 1
    برای نکوبیدن سگاینه دیگر بهانه ای وجود ندارد
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    3 0
    عوامل در این ترور دست داشته اند
  • SE ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    3 0
    همان هایی که در ترور شهید رئیسی دست داشتند شهید هنیه را هم به شهادت رساندند
    • US ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
      0 0
      باز فعال شده است؟! نه بابا!
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    3 0
    دوباره بستر مجازات سخت اسرائیل فراهم شده
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    2 0
    اسماعیل هنیه فردی مجاهد و شجاع بود کسی بود که از تمام چیز خود بخاطر آرمان هایش گذشت
  • تهرانی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    3 0
    باید اعلام کنیم تمام ساختمانهای اداری تل آویو و حیفا و نیروگاهها و..‌ هدف مشروع ما هستند و مردم سرزمین اشغالی را ترک کنند تا آسیب نبینند. و الا مثل حمله قبل میشود و بعد شهادت آیت الله رییسی و بعد شهید هنیه
  • FI ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    4 0
    با گرای ....طلبان ستون پنجمی به کدخدا در ترور هنیه ،برجام منطقه ای در ایران کلید خورد
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    2 1
    صهیونیستهای جنایتکار با این کارشون نشون دادن که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند
  • ناشناس IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    2 0
    هنیه
  • US ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    0 3
    مردم اسرائیل روز به روز به اوارگی نزدیکتر میشن
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    1 1
    لا حول و لا قوه الا بالله العلی والعظیم به خداوند متعال سوگند دیگر وقت آن رسیده که خون خود نتانیاهو ریخته شود
  • صادق JP ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    2 1
    10 سال اسرائیل داره میکشه و ایران شهید میده و ایران انتقامی هم نگرفته حالا هم خیلی بعیده ایران انتقام بگیره گیریم که 100 موشک به اسرائیل بزنه اردن همه رو ساقط میکنه و تمام انتقام باید خارج شدن ایران از ان پی تی باشه انتقام باید فتوایی سلاح هسته ی صادر بشه انتقام باید فورا بازرسان هسته ی اخراج بشن
  • US ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    2 1
    راه قدس از اردن میگذره اردن رو علیه ملک عبدالله دوم به اشوب بکشین واردات تسلیحات به داخل اردن برای اخوان المسلمین تسری بدین
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    1 3
    اپل یک شرکت تروریستی است که در ترور و کودکشی همکاری می کند
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    1 0
    زمان زمانه پهپاد و کواد کوپتر و موشک نقطه زنه.لطفا میهمان خارجی در مراسمات دعوت نکنین.خطرناکه و هزینه بر.اگه مجلس رو در زمان تحلیف میزدن چی میشد؟امنیت کشور ما الان زیر سوال رفت
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    0 0
    سردار سلیمانی، هلیکوپتر رئیس جمهور و اسماعیل هنیه با یک روش . یک تکنولوژی جدید پشت این قضیه ست که فقط آمریکا و اسرائیل از اون خبر دارند.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    0 1
    صهیونیستها با این کارشون آخرین میخ را بر تابوت خود کوبیدند
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    0 1
    صهیونیستها با این کارشون آخرین میخ را بر تابوت خود کوبیدند
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    0 1
    از حیث امنیتی در جهان خدشه دار شدیم و آسیب دیدیم .با چند تا موشک پرونی حیثیت باز‌نمیگرده.باید وارد جنگ شد و گرنه حوادث تکرار خواهد شد دشمن رو ضعیف شمردین و ضربه خوردین
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    0 1
    خون این مجاهد نستوه و خستگی ناپذیر چونان موجی خروشان این قوم طغیانگر را غرق می‌سازد.
  • وهاب IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    0 1
    امت امام حسین فقط زیر بیرق قمر بنی هاشم شمشیر میزند ...جونم را فدای مکتب حسین و ارمانهای این راه عزیز میکنم و بس ...یک کلام جونم فدای امتم هر بلادی که هستند سرشان سلامت ...یه تار موی امت خودم رو با هیچی عوض نمیکنم .مثل شیر نگهبان ناموس و هویت امت حسینم
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    0 0
    چون شهادت هنیه در ایران صورت گرفته ایران به نوعی وامدار فلسطینی ها شد و باید در جنگ غزه خودی نشون بده و وزنه جنگ رو به نفع فلسطینی ها برگردونه و گرنه جبران انجام نشده تلقی خواهد شد
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    0 0
    آزادی هزار و اندی فلسطینی در ازای یک صهیونیست پیروزی سیاسی تیست همین اشتباه محاسیاتی سبب شده که امروزه مقاومت سعی داره حملاتش بدون تلفات باشه! صهیونها القاء کرده اند که به زندگی و حان شهروندانشان قاطعانه اهمیت میدهند!!! و الیته که این ظاهر برعکس قضیه است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس