سوابق بیمه تمام کارگران و کارمندان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در سامانه این سازمان ثبت می‌شود. از آنجایی که سوابق بیمه همان سوابق کار است، برای تمام کارگران و کارمندان به‌خصوص آنهایی که در شرف بازنشستگی هستند، اهمیت دارد؛ اما ممکن است بسیاری از این افراد حتی از نحوه استعلام سوابق بیمه یا روش اعتراض به سوابق کار دارای کسری یا ناموجود اطلاعی نداشته باشند. در این مطلب به ارائه صفر تا صد اطلاعات لازم درباره سابقه بیمه تامین اجتماعی،‌ نحوه استعلام و روش اعتراض به سابقه کار می‌پردازیم.

طریقه استعلام سابقه کار | چگونه سوابق تامین اجتماعی را چک کنیم؟

استعلام سابقه کار یعنی چه؟

استعلام سابقه کار تامین اجتماعی یعنی استعلام مدت زمانی که افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در یک شرکت، کارگاه یا مجموعه مشغول به کار بوده‌اند و برای آنها سوابق بیمه‌ای ثبت شده است.

چرا باید از سوابق بیمه تامین اجتماعی استعلام بگیریم؟

سابقه بیمه همان سابقه کار است یعنی سوابق کار رسمی و قانونی، بر مبنای سوابق تامین اجتماعی سنجیده می‌شود؛ بنابراین هر فرد تحت پوشش بیمه موظف است که استعلام سابقه بیمه خود را بگیرد تا از سابقه کار خود اطلاع یابد که در صورت نیاز برای اعتراض به سوابق کاری ناموجود یا دارای کسری اقدام کند.

روش‌های استعلام سابقه بیمه تامین اجتماعی

استعلام سابقه بیمه تامین اجتماعی از طریق روش‌های آنلاین، سهولت و سرعت بیشتری نسبت به مراجعه حضوری به مراکز بیمه تامین اجتماعی دارد. با کمک هر یک از راه‌های استعلام آنلاین سوابق بیمه تامین اجتماعی، می‌توانید در هر موقعیت و زمانی، به اطلاعات سابقه کار خود دسترسی پیدا کنید. در ادامه بهترین روش استعلام سابقه بیمه تامین اجتماعی را به شما معرفی می‌کنیم.

استعلام سابقه بیمه تامین اجتماعی از پیشخوان۲۴

سامانه پیشخوان۲۴، سامانه‌ی جامع و کامل استعلام و پرداخت است که امکان استفاده از خدمات تامین اجتماعی را در کنار خدمات قبوض، خودرویی و موتوری و … برای شما فراهم کرده است. لازم به ذکر است که سامانه پیشخوان۲۴ علاوه‌بر ارائه خدمت استعلام سوابق بیمه‌ای، خدمت استعلام نسخه الکترونیک تامین اجتماعی را هم ارائه کرده است. مراحل استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی از پیشخوان۲۴، به ترتیب زیر است:

  1. وارد سامانه پیشخوان۲۴ شده و از قسمت دسته‌بندی سرویس‌ها، گزینه «سوابق بیمه» را از بخش خدمات اجتماعی انتخاب کنید.
  2. کدملی و کلمه عبور (گذرواژه‌ای که برای ثبت‌نام در سامانه تامین اجتماعی انتخاب کرده‌اید) را وارد کرده و روی دکمه «مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی» کلیک کنید.
  3. در نهایت، نتیجه استعلام شامل آخرین وضعیت بیمه، آخرین مبلغ واریزی بیمه، سابقه کار با جزئیات و به تفکیک محل‌های کار قبلی و فعلی به‌همراه گزینه دانلود سوابق نمایش داده می‌شود.

طریقه استعلام سابقه کار | چگونه سوابق تامین اجتماعی را چک کنیم؟

نحوه اعتراض به سابقه بیمه تامین اجتماعی

در صورت مشاهده سابقه بیمه ناموجود یا دارای کسری در نتیجه استعلام سوابق بیمه، باید برای اعتراض به سابقه بیمه تامین اجتماعی اقدام کنید. شما می‌توانید مقاله آموزش اعتراض به سوابق تامین اجتماعی را با کلیک بر روی لینک، مطالعه کنید.

شما می‌توانید به‌صورت حضوری، با مدارک شناسایی و مدارک اثبات ادعا به مراکز تامین اجتماعی مراجعه کنید سپس اعتراض‌تان را ثبت کنید؛ اما برای ثبت اعتراض بیمه تامین اجتماعی روش غیرحضوری نیز وجود دارد.

توجه داشته باشید که نحوه اعتراض به سابقه کار ناموجود و دارای کسری از روش آنلاین با هم متفاوت است که در ادامه در مورد هر دوی آنها توضیح می‌دهیم.

طریقه استعلام سابقه کار | چگونه سوابق تامین اجتماعی را چک کنیم؟

اعتراض به سابقه بیمه دارای کسری

اعتراض به سوابق بیمه دارای کسری زمانی انجام می‌شود که شخص، سوابق کار خود را بررسی کرده و متوجه شود که سابقه‌ی کارکرد وجود دارد اما بخشی از آن اشتباه، کم یا زیاد است. روش اعتراض به سوابق بیمه دارای کسری به‌صورت زیر است:

  1. وارد سامانه تامین اجتماعی شده و گزینه «بیمه‌شدگان» را انتخاب کنید.
  2. وارد بخش خدمات سابقه شده و گزینه «اعتراض به سابقه دارای کسری یا اشکال» را انتخاب کنید.
  3. گزینه ویرایش را انتخاب کرده و روزها و ساعات درست را در فرم اعتراض وارد کنید.
  4. بعد از بررسی دقیق فرم، اطلاعات ورودی را تایید کرده و گزینه ارسال را بزنید.

اعتراض به سوابق بیمه ناموجود تامین اجتماعی

اعتراض به سوابق بیمه ناموجود زمانی انجام می‌شود که شخص، سوابق کار خود را بررسی کرده و متوجه شود که سابقه‌ای از کارکرد وجود ندارد. روش اعتراض به سوابق بیمه ناموجود به‌صورت زیر است:

  1. بعد از ورود به سامانه تامین اجتماعی وارد بخش بیمه‌شدگان شوید.
  2. خدمات سابقه را باز کرده و روی «انتخاب گزینه جدید» کلیک کنید.
  3. فرم ادعای سابقه تامین اجتماعی را تکمیل کرده و دکمه «ذخیره» را بزنید.
  4. درصورت لزوم مواردی را در بخش توضیحات وارد کرده و دکمه تایید و ارسال را بزنید.

جمع‌بندی

استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی به شما کمک می‌کند که بتوانید از اطلاعات مربوط به سابقه کارتان در سامانه تامین اجتماعی مطلع شوید و درصورت وجود مشکل، به‌موقع اقدام به اعتراض کنید. ما در این مطلب، ضرورت استعلام، روش‌های آن و نحوه اعتراض به سوابق کار ناموجود یا دارای کسری را شرح دادیم؛ اما پیشنهاد ما این است که حتما سوابق بیمه را به‌صورت دوره‌ای و مرتب بررسی کنید تا جلوی اعتراض و فرآیندهای سخت و پیچیده آن را بگیرید.

سوالات متداول

مدت زمان پاسخگویی به اعتراضات سوابق بیمه تامین اجتماعی چقدر است؟

معمولا پاسخ به اعتراض سوابق بیمه، ۷۲ ساعت یا ۳ روزکاری زمان می‌برد و شما می‌توانید با مراجعه به حساب کاربری‌تان در سامانه تامین اجتماعی از نتیجه اعتراض مطلع شوید.

آیا دریافت سابقه بیمه تامین اجتماعی با کد ملی امکان‌پذیر است؟

بله؛ شما با مراجعه به سامانه پیشخوان۲۴ می‌توانید با ارائه کد ملی و رمز عبور تامین اجتماعی به اطلاعات سوابق کاری‌تان دسترسی پیدا کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس