المشیخی

ترور اسماعیل هنیه به هیچ وجه باعث تضعیف مقاومت و تغییر موضوع نمی شود، بلکه رهبر جدیدی برای حماس ظهور خواهد کرد که در راه خدا مستحکم تر و مایل به شهادت باشد.

سرویس جهان مشرق - دکتر محمد المشیخی استاد دانشگاه سلطان قابوس عمان در مقاله‌ای درباره ترور شهید اسماعیل هنیه و احتمالات پاسخ ایران به این حمله نوشت:

شب طولانی و ابری تهران و دود خروجی از مهمانسرای مراسم تحلیف رئیس جمهور قبل از سحر چهارشنبه با همه معیارها استثنایی بود. اما پایان آن شب در حالی که ملت اسلام یکی از مردان شریف خود را از دست داد، خوش نبود. شهید اسماعیل هنیه رئیس اولین دولت فلسطینی منتخب مردم فلسطین و رهبر مبارزه فلسطینی ها در دهه های گذشته و همچنین رهبری عملیات طوفان الاقصی از مهمترین دستاوردها و پیروزی های او است.

چقدر سخت است این زندگی وقتی در معرض فشارهای دشمنان و خیانت برادرانتان قرار می گیرید، مخصوصاً زمانی که خداوند بر شما حکم می کند که مسئولیت بزرگی را بر عهده بگیرید که کوه های با عظمت تحمل آن را ندارند، و آن دفاع از مقدسات اسلامی است که هر روزه از سوی صهیونیست های خشن هتک حرمت می شود. هنیه در همه عمر جهادی خود در اتاقی کوچک با خانواده بیش از 8 نفره خود زندگی می کرد. او هرگز به فکر کاخ و جمع آوری پول نبود و هدفش این بود که فلسطین را از بحر تا نهر آزاد کند. یعنی همه خاک فلسطین. او یک انسان خودساخته بود به معنایی کلمه. شهید اسماعیل هنیه پس از آواره شدن پدرش از شهر عسقلان و انتقال به غزه در پی نکبت 1948 در اردوگاه آوارگان ساحل زندگی کرد.

هنیه از همان دوران کودکی در اردوگاه متوجه رنج جامعه فلسطین شد که در معرض تحقیر اشغالگران قرار گرفت. وی در مدارس آنروا وابسته به سازمان ملل متحد تحصیل کرد، سپس با وجود مشکلات و موانع فراوانی که مردم فلسطین با آن روبرو بودند به تحصیلات دانشگاهی خود ادامه داد. به محض ورود به دانشگاه، ابتدا به مقاومت فلسطین پیوست، سپس در اواخر دهه 1980 به عضویت جنبش اسلامی حماس درآمد. پیش از آن، بیشتر جنبش های مبارز فلسطینی گرایش ملی یا چپ داشتند، به استثنای حماس که توسط مجاهد شهید شیخ احمد یاسین تأسیس شد.

در شبکه های اجتماعی صحبت های ایناس همسر یکی از پسران هنیه را دنبال کردم. سخنان او کوبنده و گویای مجاهدت شرافتمندانه این مرد بزرگ بود که سال ها آرزوی شهادت را داشت، هرکسی که ایناس را می دید، گریه می کرد. به راستی اسماعیل هنیه این بار در تهران به آنچه می خواست رسید.

شکی نیست که هدف قرار دادن هنیه با موشک هدایت شونده در اتاقش بعد از نیمه شب، رد پای اسرائیل و عوامل آن را به همراه دارد، اما در عین حال، با وجود نفوذ در دستگاه های امنیتی ایران، اما این دستگاه‌ها که به خوبی می دانند که رئیس دفتر سیاسی از آغاز عملیات طوفان الاقصی، مرد شماره یک تحت تعقیب موساد، شاباک و همه دستگاه های اسرائیل است. آیا منطقی است که سپاه پاسداران - که یکی از بهترین سرویس‌های امنیتی جهان به حساب می‌آید - از اقدامات احتیاطی و رویه‌های اتخاذ شده برای تامین امنیت این شخصیت جهادی که اسرائیل قبلاً تهدید به نابودی آن کرده بود، غفلت کند و نادیده بگیرد چشم بر این هدف گذاری ناجوانمردانه در خاک ایران، چون شهید به دعوت رسمی از سوی دولت آمده است؟ اما چرا دستگاه‌های امنیتی ایران در محافظت از میهمان ایران و بزرگترین مجاهد آرمان امت اسلامی شکست خورده اند؟

سوال این است: ایران برای پاسخ به این جنایت شنیع چه خواهد کرد؟

در این باره بیش از یک سناریو برای این واکنش وجود دارد.

سناریوی اول که نزدیک به واقعیت است - هدف قرار دادن فرودگاه ها و شهرهای اسرائیل و انهدام پایگاه های نظامی صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی و همچنین باز کردن بسیاری از جبهه ها است. جولان سوریه که از زمان جنگ اکتبر در سال 1973 میلادی تاکنون حتی یک گلوله از آن شلیک نشده است از طریق حزب‌الله که دارای سلاح‌های پیشرفته و جنگنده‌های سرسخت در زمین است و اسرائیل از آن‌ها بسیار می‌ترسد، در جلیل شمالی و مستعمرات مرزی پیشروی کنید، زیرا آنها ارتش اسرائیل را مجبور کردند شبانه از جنوب لبنان در سال 2000 فرار کنند. به عملیات های شهادت طلبانه مقاومت لبنان به رهبری حزب الله؛ مجاهدین در حزب الله شهادت را در راه خدا دوست دارند، بر خلاف نظامیان صهیونیست که از مرگ هراس دارند این همان چیزی است که اسرائیل را به وحشت انداخته و مانع از پیشروی نظامیان آن به سمت لبنان شده است.

ترور فؤاد شکر فرمانده حزب الله در حومه جنوبی بیروت هم انتقام از اسرائیل را بیش از هر زمان دیگری قریب الوقوع کرده است.

در مورد سناریوی دوم، این ممکن است تکرار همان پاسخ (عملیات وعده صادق) باشد که ایران پس از هدف قرار دادن کنسولگری این کشور در دمشق توسط جنگنده‌های اسرائیلی و همچنین ترور سردار قاسم سلیمانی، انجام داد.

در پایان، صهیونیست ها باید بدانند که شهادت اسماعیل هنیه به هیچ وجه باعث تضعیف مقاومت و تغییر موضوع نمی شود، بلکه رهبر جدیدی برای حماس ظهور خواهد کرد که برای شهادت در راه آزادی سرزمین فلسطین و پاکسازی الاقصی از باندهای جنایتکار به سرکردگی بن گویر و نتانیاهو، در راه خدا مستحکم تر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    2 0
    توی کانال های نظامی دوزاری ایتا ایران اسرائیل را فتح کرده
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    0 0
    درود و سلام خدا بر شما انسان آزاده عمانی.
  • DE ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    0 0
    شهید هنیه مثل مهاتما گاندی پدر فلسطینه. مبارزه جدی مردم مظلوم فلسطین تا آزادی فلسطین تازه شروع شده.
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    0 0
    باید با یک موشک دنیا را از دست نتانیاهو و وزرای جنایتکارش راحت کرد . بهترین هدف کابینه اسرائیل است
  • رضا هاشمزهی IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    0 0
    طبیعی است
  • US ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    1 0
    متاسفانه سپاه پاسداران که مسول حراست از مهمانان بود و هست باید پاسخگوی این ضعف باشد
  • عماد IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    0 0
    وقتی شیشه را می شکنید همه چند تا میشه هم تیز تر ....اسراییلی ها باید بترسند ....وقتی سردار قاآنی میشه فرمانده قدس ....و السنواری میشه فرمانده حماس ....مفهوم موافقش آنست که بزودی اسراییل نابود میشه ....
  • DE ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    1 0
    دو برابر چی؟!!! یعنی به جای دو موشک اصابت کرده وعده صادق چهار موشک به زمین می رسد؟!!!!!!!!
  • ناشناس IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    5 1
    عجله برای ایران جایز نیست باید صبر کرد تا این موشهای موذی وخونخوار از سوراخهایشون بیرون بیانبرای شادی دل تمام مسلمانها حداقل یک از اینها باید حذف شود
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    1 0
    دو برابر؟! ایران موازنه رو ۸ یا ۱۰ برابر تعریف کرده بود
  • IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    4 1
    پوزه نجس سگ هار منطقه یعنی اسقاطیل خونریز را بحول و قوه الهی بخاک می مالیم و نابودش می کنیم.
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    2 1
    بسمه تعالی __ دردی که اکنون نتانیاهو به آن گرفتار شده است تنها یک درمان دارد ، آن هم متوسّل شدن به خرافات انرژی درمانی و باز کردن چاکرا ها که یادگاری مرتاضان انگل زی است . ای نتانیاهو نمانده چاره ای __ زیر پا هستی چو آجر پاره ای __ نیست برویت باز جز یک راه وهم __ چون نبردی بهره ای از عقل و فهم __ آن هم این که چاکراها باز کنی __ زین جهالت شادمانه ناز کنی __ چند صباحی در خریت سر بری __ تا کنی معلوم ز هر خر خرتری _
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      1 0
      متشکرم .
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    ما شرمند ه مهمان و خانواده و مردم فلسطین شدیم
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    کاری که تو دنیا با خائن و جاسوس میکنن ،چی هست ،همون کار و بکنن
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    رویاهای جالبی دارین
  • دزکی IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    ایران نباید جو گیر شود هدف روسیه و اسراییل کشاندن صحنه جنگ به ایران است . روسیه برای یک دلار منافع ایران را میفروشد . کار ترور هنیه هم توسط روسیه انجام شده که دنیا اکراین را فراموش کند . باید خیلی مواطب باشیم
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    به نظرم نبایدحمله موشکی بشه بایدباکار اطلاعاتی دوسه تا ازمقامات بلندپایه اسرائیل رو ترورکنین تاحساب کاردستشون بیاد
  • محمد IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    جنگ راه حلش نیست اخرش چی بهش فکر کردین
  • محسن IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    رو نمایی از کلاهک اتمی موشک هایپر سونیک بزرگترین امید و شادی را برای نیروهای مقاومت ایجاد خواهد کرد
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    استاد دانشگاه عمان خیلی عجیبه دیگه چه خاک بر سر شدیم استاد عمان مطلب میزاره شما هم زود ذوق میکنید خبرش منتشر میکنید
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    اسراییل مثل انگل به آمریکا چسبیده ، حمایتهای نظامی ، مالی ، سیاسی و وتوهای آمریکا صهیونیستها رو هار کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس