سناریوهای محتمل ایران در واکنش به ترور شهید «هنیه»

کارشناس مسائل منطقه درباره سناریوهای محتمل جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به ترور شهید «اسماعیل هنیه» توسط رژیم صهیونیستی گفت: این پاسخ سه ویژگی مهم دارد؛ اول اینکه فوری و قطعی است.

به گزارش مشرق، حنیف غفاری کارشناس مسائل منطقه، درباره اهداف رژیم غاصب صهیونیستی از ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران گفت: در تحلیل هر واقعه‌ای باید فرامتن و خود واقعه را مورد توجه قرار دهیم؛ واقعیت امر آن است که رژیم اشغالگر قدس در شرایطی به سر می‌برد که در جنگ غزه به هیچ‌یک از اهداف سه‌گانه دست پیدا نکرده؛ یعنی نه توانسته حماس را از بین ببرد و نه غزه را به صورت مطلق اشغال کند و همچنین نتوانسته اسرای اسرائیلی را بدون انعقاد پیمان آتش‌بس آزاد سازد.

وی افزود: در چنین شرایطی قطعاً قضاوت افکار عمومی دنیا، منطقه و حتی ساکنان اراضی اشغالی نسبت به عملکرد ارتش رژیم صهیونیستی و کابینه نتانیاهو مشخص است و همه به این باور رسیده‌اند که این رژیم در جنگ غزه شکست خورده است.


کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: وقتی رژیم صهیونیستی در چنین فضایی به سر می‌برد نیاز دارد به نحوی خود را از این شرایط خارج سازد و لذا در این راستا چند اقدام را انجام می‌‍‌دهد؛ اول اینکه از جنگ غزه تمرکززدایی کند تا با هدف فرسایشی‌تر شدن جنگ زمان بیشتری خریداری کند. دوم اینکه حیات نتانیاهو در گرو استمرار جنگ است. وقتی جنگ غزه به هر نحوی چه با آتش‌بس و چه به صورت طبیعی خاتمه یابد، نتانیاهو به سبب هزینه‌های لحاظ امنیتی، سیاسی، اجتماعی و نظامی به رژیم صهیونیستی تحمیل کرده عمر سیاسی‌اش پایان می‌یابد؛ به عبارت بهتر پس از پایان جنگ در هر صورتی نتانیاهو بازنده است حتی اگر پارلمان این رژیم را منحل و انتخابات دوباره را برگزار کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت نتانیاهو حفظ فضای جنگی را اولویت خود قرار داده است.

سه ویژگی واکنش ایران به جنایت اسرائیل
غفاری گفت: قطعاً رژیم صهیونیستی نسبت به تبعات ترور شهید هنیه آگاهی داشته‌ ولی وقتی رژیمی از لحاظ متن و فرامتن شکست خورده و هزینه شکست را می‌پردازد، به صورت طبیعی به هر اقدامی دست می‌زند و قدرت ریسک‌پذیری او به صورت فزاینده افزایش می‌یابد. پس باید در نظر داشت این قضیه مولد ابتکار عمل یا خلاقیت تاکتیکی صهیونیست‌ها نبوده و فقط واکنشی نسبت به شرایط بحرانی و پیچیده جاری در جنگ غزه است.

وی درباره سناریوهای محتمل در نحوه پاسخگویی جمهوری اسلامی ایران به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی گفت: این واکنش چندین خصلت خواهد داشت؛ اول اینکه فوری و قطعی خواهد بود یعنی از واکنشی سخن گفته نمی‌شود که در آینده‌ای دور یا نزدیک شاید به وقوع بپیوندد بلکه قطعاً صورت خواهد پذیرفت و ابعاد و جزئیات آن هم طراحی شده است. دوم اینکه گروه‌های مقاومت در پاسخ قطعی جمهوری اسلامی ایران مشارکت دارند؛ چرا؟ چون شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بود و از سوی دیگر اسرائیل شب قبل ترور این شهید، به حزب‌الله حمله کرد و یکی از فرماندهان ارشد آن را به شهادت رساند و به همین دلیل حزب‌الله و انصارالله یمن تمایل به مشارکت در این عملیات را دارند. سوم اینکه پاسخ قطعی ایران موازنه‌ساز خواهد بود یعنی معادلات را در جنگ غزه تغییر می‌دهد.

اسرائیل و آمریکا میدان را باخته‌اند
این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: اینکه بایدن به نتانیاهو هشدار می‌دهد آمریکا دیگر نمی‌تواند بیش از این هزینه‌های جنگ را پرداخت کند و باید اسرائیل به فکر آتش‌بس باشد، نشان‌ می‌دهد هزینه‌ای که قرار است از جانب جمهوری اسلامی ایران و مقاومت به رژیم صهیونیستی تحمیل شود معادلات آمریکا را برهم خواهد ریخت.

غفاری در پایان گفت: واشنگتن و تل‌آویو، میدان یا به عبارت بهتر محیط را در متن و فرامتن جنگ باخته‌اند و به همین دلیل در فکر ایجاد یک وضعیت جدید هستند اما توان شکل‌دهی به آن را ندارند و لذا دست به اقدامات تروریستی می‌زنند و این اقدامات فقط مولد هزینه‌ها و تشدید اختلافات میان آمریکا و اسرائیل است.

منبع: ایکنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
    2 0
    اسراییل مثل گربه ای که گوشه ای گیر افتاده و به هر چیزی چنگ میزنه
    • وحید IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
      1 1
      خوب هم‌چنگ زده اساسی
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
    0 0
    فقط هواپیماهایا مراکزتسلیحاتی این رژیم کثافت روبزنن کافیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس