سنوار

از سنوار به عنوان معمار ویرانگرترین جنگ علیه رژیم صهیونیستی یاد می شود. او ده‌ها بار از تلاش‌ها و سوء قصدهای رژیم اشغالگر، جان به در برده است.

سرویس جهان مشرق - جنبش مقاومت اسلامی حماس سه‌شنبه ۱۶ مرداد با صدور بیانیه‌ای، یحیی سنوار از رهبران ارشد این گروه را جانشین اسماعیل هنیه که در تهران به شهادت رسید، به عنوان رهبر جدید این گروه مقاومت فلسطینی انتخاب کرد.

سنوار چهره‌ای با موهای یکدست سفید و ابروهای مشکی شناخته می‌شود، رئیس حماس در غزه بود و از رهبرانی است که نامش در صدر فهرست افراد تحت تعقیب رژیم صهیونیستی قرار دارد. تل آویو او را به همراه چند فرمانده دیگر حماس، مسئول عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر می‌داند.

از سنوار به عنوان معمار ویرانگرترین جنگ علیه رژیم صهیونیستی یاد می شود. او ده‌ها بار از تلاش‌ها و سوء قصدهای رژیم اشغالگر، جان به در برده است.

یحیی در ۱۹ اکتبر سال ۱۹۶۲ در جنوب غزه متولد شد و در مدارس اردوگاه جنین مشغول به تحصیل شد و وارد دانشگاه اسلامی غزه شد و در رشته زبان عربی مدرک لیسانس گرفت. نخستین فعالیت سیاسی خود را در شورای دانشجویی دانشگاه اسلامی آغاز و به عنوان دبیر کمیته فرهنگی انتخاب شد و سپس ریاست این شورا را بر عهده گرفت.

یحیی سنوار در تریبون‌های آزاد و مناظره‌های دانشجویی شرکت می کرد.

هراس صهیونیست‌ها از جانشین «اسماعیل هنیه» / «یحیی سنوار» فرمانده‌ای مقتدر با توانایی‌‎های غیرعادی! +عکس

رژیم اشغالگر اولین بار سنوار را سال ۱۹۸۲ و در سن ۱۹ سالگی به علت «فعالیت‌های اسلامی» بازداشت کرد و بعد از آن هم او یک بار دیگر در سال ۱۹۸۵ بازداشت شد. همان دوره بود که توانست اعتماد شهید شیخ احمد یاسین، بنیان‌گذار جنبش حماس را که روی صندلی چرخ‌دار می‌نشست، جلب کند.

کوبی میخائیل، پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو، می‌گوید این دو نفر (سنوار و شیخ یاسین) بسیار بسیار به هم نزدیک شدند. به گفته میخائیل این ارتباط با رهبر معنوی سازمان، بعدها تاثیر زیادی بر پذیرش سنوار در داخل جنبش داشت.

او دستگاه امنیتی حماس به نام " المجد " را تاسیس کرد. نگاه امنیتی و اطلاعاتی سنوار بر تصمیمات جنبش حماس تاثیرگذار بود.

هراس صهیونیست‌ها از جانشین «اسماعیل هنیه» / «یحیی سنوار» فرمانده‌ای مقتدر با توانایی‌‎های غیرعادی! +عکس

در گزارش نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی از دوره حبس سنوار، شخصیت او این طور توصیف شده است: مقتدر، بانفوذ و با توانایی‌های غیرعادی برای تحمل سختی، و قانع به کم، رازنگه‌دار حتی در داخل زندان در میان زندانیان دیگر… و قابلیت همراه کردن افراد.

سنوار در دوره حبس خود به زبان عبری تسلط پیدا کرد و می‌توانست روزنامه‌های "اسرائیلی" را بخواند. زندانبانان او می گویند: با این که مسئولان زندان به زبان عربی مسلط بودند، اما سنوار همیشه ترجیح می‌داد به زبان عبری با آنها صحبت کند.

سنوار سال ۲۰۱۱ در جریان مبادله زندانیان بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان آزاد شد. در آن تبادل ۱۰۲۷ زندانی فلسطینی و عرب "اسرائیلی" در مقابل یک گروگان صهیونیست آزاد شدند، گیلعاد شلیط، سرباز ارتش اشغالگر.

هراس صهیونیست‌ها از جانشین «اسماعیل هنیه» / «یحیی سنوار» فرمانده‌ای مقتدر با توانایی‌‎های غیرعادی! +عکس

اسامه حمدان، عضو ارشد حماس پس از انتخاب سنوار گفت: سنوار با اجماع انتخاب شد و این نشان می‌دهد که جنبش حماس از ماهیت مرحله کنونی آگاه است.

اسامه حمدان در گفتگو با شبکه الجزیره، با بیان اینکه مذاکرات (آتش‌بس غزه) شورای رهبری مدیریت می‌شد و سنوار همیشه حضور داشت و او از مذاکرات دور نبود، گفت صحبت از نتیجه این مذاکرات زود است و همان تیم مذاکره کننده دوره شهید هنیه در دوره سنوار و تحت نظارت او به مذاکرات ادامه خواهد داد.

هراس صهیونیست‌ها از جانشین «اسماعیل هنیه» / «یحیی سنوار» فرمانده‌ای مقتدر با توانایی‌‎های غیرعادی! +عکس


تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، انتصاب یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس یک شگفتی است و پیامی برای تل آیو دارد که او زنده و "رهبری حماس همچنان قوی است".

روی کایس، سردبیر امور عربی در شبکه " کان " گفت: در واقع این (انتخاب سنوار) ‌یک هفته پس از ترور هنیه شوک آور است.

ایهود یعاری، تحلیلگر امور خاورمیانه در شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، گفت: این انتصاب معنایی نمادین برای تأیید جایگاه او در جنبش دارد.

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای انتخاب سنوار را پیامی قوی برای دشمن صهیونیستی و و حامیانش مانند آمریکا دانست. حزب الله این تصمیم حماس را بیانگر اتحاد، توافق و تمرکز بر طوفان الاقصی است. این انتخاب "موید این است که اهداف دشمن در ترور رهبران مقاومت ناکام مانده است. "

هراس صهیونیست‌ها از جانشین «اسماعیل هنیه» / «یحیی سنوار» فرمانده‌ای مقتدر با توانایی‌‎های غیرعادی! +عکس

رژیم صهیونیستی بر این بارو بود که که با ترور اسماعیل هنیه، در نتیجه وضعیت میدانی جنگ در غزه و با در نظر گرفتن توافق آشتی ملی پکن میان فتح و حماس، احتمالاً حماس به سوی رهبری خواهد رفت که حاضر به امتیازدهی بیشتر برای حفظ بقای این گروه در آینده غزه و فلسطین باشد، اما اکنون تل آویو پس از ترور شخصیت نسبتاً میانه‌روتر با رهبری شخصیتی روبه‌رو شده که طراح اصلی طوفان الاقصی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • وهاب IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    1 4
    البته باید متذکر شد سنوار هیچگونه وزنه سیاسی در جهان عرب و اسلام نداشته ودر قبال اشخاصی مثل مشعل قابل قیاس نیست البته باید گفت در این بحبوحه شرایط سخت حماس ،،بزرگان ان جرات در دست گرفتن رهبری ان را ندارند ...چرا که با اسیبهای وارده به مردم غزه دیگر نمیتوانند اشتباه استراتوژیک خود رو سامان دهند ...سنوار مقبولیت مدنی و عمومی هم در فسطین ندارد ..شاهکار هنری سنوار تشکیل سازمانی مخفی که به قول خود اعرابی که با اسراییل همدستی داشتند را به مجازات مرگ محکوم میکردند ..که اینگونه اعمال حتی با احکام شرع هم منافات داشته چرا که یه سازمان تروریستی و خود سر میباشد .هر گروه یا افرادی که به اشخاص حق محاکممه عادلانه در دادگاههای صالحه را ندهد و خود تصمیم به قتل اشخاص و فتوای خودخوانده دهد ...در تمامی جوامع عملی تروریستی محسوب میشود.به نظرم اینگونه تصمیم گرفته شد که تمامی مشکلات ایجاد شده د ر غزه و حماس به گردن شخص سنوار بیافتد و شخص ایشان به عنوان مسول همه این اسیبها به عمر خود پایان دهد ..شکی نیست که سنوار عمر کوتاهی خواهد داشت و اتش بس عملی خواهد شد وشاید حماس بخواهد با پایان سنوار این اشتباهات را بگردن اشخاص بیاندازد نه خود سازمان
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      0 1
      بابا تحلیلگر! کجا بودی تا حالا؟ اشتباه استراتوژیک؟!!!!!؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      0 1
      اگر در نسلهای قبلی امثال سنوار وجود داشتن که به سازشکاری پایان دهند اشغالگری جنایتکاران صهیون اینقدر طولانی نمی شد
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    4 3
    درود بریحیی سنوار
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      0 0
      حالا هی اسم این مادر مرده هم بیارین تا ترورش کنن مثل بقیه
  • ali2 IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    2 1
    راستش من برام سیواله!؟ حماس دنبال چی هست!؟ اگر از طریق مقاومت و جنگ به دنیال اهدافشان هستند بگذریم که ده ها سال گذشت.. -علی ایحال این گوی و این میدان همان چیزی که بهش افتخار می کنید و اگر غیر از این است! خوب خود بهتر دانی...
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    جماعت نظریه پرداز آدم وقتی وارد منزلی می شود از پله اول وارد میشود نه از پله آخر چشمانتان را روی ۷۰ سال ظلم و کشتار روزانه فلسطینیان بسته اید این بنده خدا میگه مرگ یکبار شیون یکبار بجای اینکه هر روز بمیریم لااقل با مرگ شرافتمندانه وارد محضر خدا وارد می شویم البته به نظر می رسد این متن تحلیلی بخشی از ترجمه یکی از مقالات سفارشی شبکه کان اسراییل باشد که به زبان فارسی برگردان شده
  • بسیجی تنها IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    ترور هنیه ثابت کرد حفره امنیتی عمیقی ایجاد شده است و جاسوسان اسرائیل از رگ گردن به ما نزدیکترند
  • بسیجی فعال از جوی شور قم IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    بابا کم مارو بخندونین!!! دیگه ترس و واهمه براش معنا نداره مومن..
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 1
    با توکل بر خداوند و متحد شدن گروههای فلسطینی+ قیام مردم کرانهٔ باختری بر علیه سازشکاران و خائنین تشکیلات خود گردان مهاجرت معکوس صهیونیستهای غاصب شدت می گیره و نابودی اشغالگران رقم می خوره
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 1
    یحیی سنوار در زندان رژیم صهیونی به بازجوش گفته : امروز من در دست شما اسیرم اما یک روزی شما بدست من اسیر می شوید، به امید رسیدن آن روز 🤲 اندکی صبر سحر نزدیک ست
  • TR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    1 0
    با 200 تا بمب اتمی توی این منطقه ، کلا بساط همه این مسخره بازیا برای همیشه جمع میشه ..
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    0 0
    استراتژی که باعث مرگ میلیونها کودک وزن وبیگناه شود تا شما خوراک تبلیغاتی داشته باشی اصلا استراتژی نیست که نیاز به توانایی داشته باشد البته غیر عادی هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس