مشمولان بالای ۳۵ سال دارای دو فرزند از سربازی معاف شدند

طرح انصار سربازی فرصتی است برای مشمولان غایبی که به دلایل مختلف موفق به انجام خدمت سربازی نشده‌اند. این طرح به افراد مشمول این امکان را می‌دهد تا با شرایطی خاص،بتوانند به خدمت سربازی خود برسند.

به گزارش مشرق، طرح انصار سربازی فرصتی است برای مشمولان غایبی که به دلایل مختلف موفق به انجام خدمت سربازی نشده‌اند. این طرح به افراد مشمول این امکان را می‌دهد تا با شرایطی خاص، بتوانند به خدمت سربازی خود برسند و کارت پایان خدمت معتبر دریافت کنند.این طرح برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ از سوی سازمان وظیفه عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح شد و با استقبال قابل توجهی از سوی مشمولان غایب مواجه گردید.

چه کسانی می‌توانند از طرح انصار سربازی استفاده کنند؟

 بر اساس این طرح افرادی که جزو مشمولان غایب به حساب می‌آیند و بیشتر از هشت سال غیبت داشته‌اند و همچنین کسانی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند به خدمت مقدس سربازی بروند می‌توانند از این طرح استفاده کنند؛ اما مساله اینجاست که همه مشمولان غایب نمی‌توانند از این طرح استفاده کنند.

مدت‌زمان غیبت

یکی از مهم‌ترین شروط استفاده از طرح انصار سربازی مدت‌زمان غیبت افراد مشمول است. بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده، این طرح تنها برای مشمولان غایبی قابل اجراست که حداقل هشت سال از زمان غیبت‌شان گذشته باشد.

محدودیت سنی

علاوه بر این، با توجه به ماهیت طرح انصار سربازی و ضرورت بهره‌مندی از تخصص و مهارت مشمولان، این طرح محدودیت سنی دارد. عموماً مشمولان غایبی که در بازه سنی ۲۶ تا ۳۰ سال قرار دارند می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

شرایط مناسب جسمی و روحی

در ضمن متقاضیان استفاده از طرح انصار سربازی باید از سلامت جسمانی و روحی لازم برخوردار باشند. به همین منظور، مشمولان باید در موعد مقرر برای انجام معاینات پزشکی به مراکز تعیین‌شده مراجعه کنند.

سابقه بسیج

داشتن سابقه عضویت در بسیج نیز می‌تواند امتیاز مثبتی برای مشمولان غایب در طرح انصار سربازی باشد. همچنین در صورت عدم عضویت قبلی، گذراندن دوره‌های آموزشی بسیج نیز برای افراد متقاضی در نظر گرفته شده است.

نحوه شرکت در طرح انصار بدون داشتن تخصص

اگر مشمول تخصصی نداشته باشد یا تخصص‌های او به کار یگان خدمتی نیاید یا اینکه خودش تمایلی به ارائه تخصص نداشته باشد، مشکلی ندارد. از قبل مدل خدمتی برای طرح انصار سپاه مشخص شده است و مشمول می‌تواند از آن استفاده کند.

انواع خدمت در طرح انصار سربازی

یکی از ویژگی‌های جالب توجه طرح انصار سربازی، انعطاف‌پذیری آن در نحوه‌ انجام خدمت سربازی است. مشمولان غایبی که از این طرح استفاده می‌کنند می‌توانند به دو صورت خدمت خود را به جا آورند:

خدمت سربازی تمام‌وقت: در این نوع خدمت، مشمولان غایب باید به صورت تمام‌وقت در مراکز سپاه یا بسیج حضور پیدا کنند و وظایف محوله را انجام دهند. مدت‌زمان خدمت تمام‌وقت در طرح انصار سربازی معمولاً بین ۲ تا ۶ ماه متغیر است و با توجه به شرایط و ضوابط تعیین می‌شود.

خدمت سربازی پاره‌وقت: با توجه به اینکه بسیاری از مشمولان غایب دارای مشاغل یا تحصیلات دانشگاهی هستند، طرح انصار سربازی این امکان را فراهم کرده است تا به صورت پاره‌وقت خدمت خود را انجام دهند. در این نوع خدمت، فرد مشمول با توجه به تخصص و مهارت خود، پروژه‌هایی را برای نیروهای مسلح تعریف می‌کند و در مدت‌زمان مشخص‌شده به انجام می‌رساند. مدت‌زمان خدمت پاره‌وقت در طرح انصار سربازی می‌تواند تا سقف هشت سال به طول بینجامد.

مزایای طرح انصار سربازی

طرح انصار سربازی با هدف ایجاد فرصت برای انجام خدمت سربازی برای مشمولان غایب و رفع مشکلات ناشی از غیبت طراحی شده است. استفاده از این طرح مزایای متعددی برای مشمولان غایب به همراه دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دریافت کارت پایان خدمت معتبر

مهم‌ترین مزیت طرح انصار سربازی، امکان دریافت کارت پایان خدمت معتبر برای مشمولان غایب است. با دریافت این کارت، افراد می‌توانند از مزایای قانونی مربوط به کارت پایان خدمت مانند امکان استخدام در ادارات دولتی، اخذ گواهینامه رانندگی و خروج از کشور استفاده کنند.

طرح انصار سربازی حقوق دارد؟

با توجه به اینکه در این طرح به مشمول غایب مشوق‌های زیادی از جمله شناور بودن ساعت خدمت یا حضور در محل خدمت طبق میل خودش داده می‌شود و فرد مشمول ممکن است تا هشت سال خدمت کند قطعاً حقوقی تحت عنوان حقوق سربازی به او پرداخت نمی‌شود. البته این بدان معنا نیست که افراد پاره‌وقت هیچ دریافتی‌ای نخواهند داشت؛ با توجه به توافقی که در زمینه میزان دریافتی بین فرد مشمول غایب و نیروهای مسلح انجام می‌شود مبلغی به عنوان دریافتی برای مشمولان در نظر گرفته خواهد شد. ضمن اینکه مشمولانی که خدمت تمام‌وقت را انتخاب می‌کنند حقوقی برابر با حقوق تعیین‌شده سربازان مشمول دریافت می‌کنند.

نحوه‌ ثبت‌نام در طرح انصار سربازی

با توجه به اینکه طرح انصار سربازی از سوی سپاه پاسداران اجرایی می‌شود، مشمولان غایبی که شرایط لازم را داشته باشند باید برای ثبت‌نام به مراکز سپاه یا بسیج محل سکونت خود مراجعه کنند.

ارسال دفترچه خدمت سربازی

تحویل برگه اعزام به حوزه

اعلام تخصص و ارائه رزومه یا گواهی مهارتی

در این مراکز، ضمن بررسی شرایط مشمول، مدارک مورد نیاز از فرد دریافت می‌شود. پس از تکمیل پرونده و تایید نهایی، با مشمول غایب برای نحوه‌ انجام خدمت سربازی بر اساس طرح انصار سربازی، قرارداد منعقد می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در طرح انصار سربازی

برای ثبت‌نام در طرح انصار سربازی، مشمولان غایب باید مدارک زیر را به مراکز سپاه یا بسیج محل سکونت خود ارائه کنند:

مدارک هویتی: شامل اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی

دفترچه اعزام به خدمت: در صورت وجود

مدارک مربوط به غیبت: شامل گواهی عدم اشتغال به تحصیل، گواهی عدم اشتغال به کار و سایر مدارک مربوطه

مدارک مربوط به سابقه بسیج: در صورت وجود

دو قطعه عکس پرسنلی

برگه معاینه پزشکی که از سوی مراکز معتبر پزشکی صادر شده باشد.

مزایای دیگر طرح انصار

از دیگر مزایا و مشوق‌های این طرح می‌توان به معافیت از ۲ ماه دوره آموزشی، بخشش اضافه خدمت سنواتی ۶ ماه، استفاده از مرخصی قانونی، اعمال کسری خدمت تاهل و فزرند حین خدمت اشاره کرد. به این ترتیب افراد دیگر قرار نیست به دلیل غیبت، مشمول اضافه خدمت شوند.

. آیا طرح انصار سربازی برای همه مشمولان غایب قابل اجراست؟

خیر، طرح انصار سربازی شرایط و ضوابط خاص خود را دارد و همه مشمولان غایب نمی‌توانند از این طرح استفاده کنند. در این طرح، اولویت با مشمولان غایبی است که دارای سابقه بسیج، مهارت و تخصص، و شرایط جسمی و روحی مناسب باشند.

۲. مدت زمان خدمت در طرح انصار سربازی چقدر است؟

مدت زمان خدمت در طرح انصار سربازی به نوع خدمت (تمام‌وقت یا پاره وقت) و شرایط مشمول غایب بستگی دارد. در خدمت تمام‌وقت، مدت زمان معمولاً بین ۲ تا ۶ ماه است. در خدمت پاره وقت، مدت زمان می‌تواند تا سقف ۸ سال به طول بیانجامد.

۳. آیا در طرح انصار سربازی مرخصی داده می‌شود؟

بله، در طرح انصار سربازی، مشمولان غایب می‌توانند بر اساس نوع خدمت و شرایط خود، از مرخصی استفاده کنند.

۴. آیا در طرح انصار سربازی حقوق و مزایا تعلق می‌گیرد؟

در خدمت تمام‌وقت، به مشمولان غایب حقوق و مزایای مشابه سایر سربازان تعلق می‌گیرد. در خدمت پاره وقت، حقوق و مزایا به صورت توافقی بین مشمول غایب و نیروهای مسلح تعیین می‌شود.

۵. آیا بعد از اتمام خدمت در طرح انصار سربازی می‌توان به استخدام نهادهای دولتی درآمد؟

بله، مشمولان غایبی که با موفقیت خدمت خود را در طرح انصار سربازی به اتمام برسانند، می‌توانند مانند سایر سربازان از مزایای مربوط به استخدام در نهادهای دولتی و عمومی استفاده کنند.

منبع: تابناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    10 3
    بازهم چرت و پرتی برای دور زدن قانون و مفت خوری و مفت بری ..
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
    2 0
    چرا درباره عدم اجرای قانون دو فرزندی خبری نمی زنی؟ چرا از مسولین سوال نمی پرسید؟ چرا به مسولین نظامی نمیگید اگه شماها به قانون تمکین نکنید انتظار دارید مردم به قانون های شما عمل کنند؟
  • م IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
    2 0
    برا مفتخورای خودشون اخه کسی که از سربازی فراریه نمیتونه خدمت کنه چکاری میتونه انجام بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس