آمریکا

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی چگونگی پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل و ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران گفت: تشدید تنش به نفع ایران و هیچ کسی نیست.

به گزارش مشرق، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود در پاسخ به سوالی درباره تلاش های دیپلماتیک واشنگتن و نیز چگونگی پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل و ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران گفت: ما نمی‌توانیم در مورد گفتگوهای دیپلماتیک و یا اینکه ایران چه تصمیم گرفته است ابراز نظر کنیم.

میلر اضافه کرد: چندین روز است که ما سعی کرده ایم از طریق تعاملات دیپلماتیک خود به ایران واضح بگوییم که نباید اقدامات تشدید تنش انجام دهد. تشدید تنش به نفع ایران و هیچکس نیست.

او ادامه داد: دو طرف سکه وجود دارد. ما معتقدیم که توافق آتش بس در دراز مدت، برای صلح و آرامش منطقه مفید خواهد بود و می تواند تنش ها را بطور قابل توجهی در منطقه کاهش دهد و کمک خواهد کرد تا خانواده گروگان‌ها به اعضای خانواده خود برسند و همچنین آرامش نسبی برای مردم فلسطین همراه خواهد داشت. قبل از مرگ اسماعیل هنیه و بعد از آن، یحیی السنوار تصمیم گیرنده در مذاکرات بود و همچنان هست.

میلر همچنین گفت: از سوی دیگر اگر به آن طرف سکه توجه کنیم افزایش تنش در منطقه منجر به وخیم‌تر شدن شرایط برای مردم فلسطین و همچنین مشکل‌تر شدن دسترسی به آتش بس در غزه خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: ما بر تلاش برای متقاعد کردن تمام طرف‌ها در منطقه برای عدم اتخاذ گام‌های بیشتر برای تشدید درگیری متمرکز هستیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در پی تجاوز اسرائیل به ضاحیه جنوبی در بیروت و ترور فواد شکر از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان و پاسخ حزب الله به تل آویو نیز گفت: ما مستقیماً با حزب الله ارتباط برقرار نمی‌کنیم، اما شرکایی در منطقه داریم که با آنها گفتگو می‌کنند.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و مذاکره کننده این جنبش برای توافق آتش بس، بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، به شهادت رسید.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صبح چهارشنبه (۳۱ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) در بیانیه ای اعلام کرد: «با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز ( چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.»

یحیی السنوار که اسرائیل معتقد است حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) را سازماندهی کرد، پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران ، به‌ عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس منصوب شد.

او که ۶۲ سال سن دارد ریاست جنبش حماس در نوار غزه را برعهده داشته است. السنوار در سال ۱۹۸۹ میلادی (۱۳۶۸ شمسی) از سوی یک دادگاه اسرائیل به چهار بار زندان ابد به علاوه ۲۵ سال زندان محکوم شد اما در نهایت بعد از ۲۲ سال حبس در سال ۲۰۱۱ در معامله و مبادله زندانیان آزاد شد؛ وی از جمله رهبران حماس به شمار می رود که آمریکا نامش را در فهرست ادعایی افراد تحت تعقیب قرار داده است.

دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری در پیامی در واکنش به شهادت «اسماعیل هنیه»، نوشت: جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی به زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در پی حمله تروریستی و متجاوزانه رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: این رژیم تروریستی و حامیان آن مسئولیت این اقدامات را بر عهده دارند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع، به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای پاسخ قاطع و فوری، تردیدی نخواهد کرد.

پیش از این جنایت فجیع، رژیم اسرائیل حملات تروریستی را در جنوب بیروت، لبنان، علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی انجام داد و شامگاه سه شنبه سی ام جولای ۲۰۲۴ به ضاحیه بیروت حمله کرد و یک ساختمان مسکونی را در یکی از محله های آن هدف قرار داد که بر اثر آن شماری از شهروندان به شهادت رسیده و برخی دیگر زخمی شدند. بر اثر این حمله، ویرانی زیادی در برخی طبقه های ساختمان به بار آمد و فواد شکر(حاج محسن) از فرماندهان ارشد مقاومت که در آن زمان در این ساختمان حضور داشت، به شهادت رسید.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی درخواست ایران که مورد حمایت چین، الجزایر و روسیه به‌ عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت، ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد ۱۴۰۳) برای ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در ایران تشکیل جلسه داد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • NG ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    3 1
    دوره بزن در رو شروع شده الکی میگفتن تموم شده
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
      0 0
      اشتباه مثبت دادم
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
      0 0
      وقتی نظام اسلامی با یک تماس تلفنی محرمانه می‌تواند اجماع در کاندیداهای انقلاب ایجاد کنه و پیروزی جبهه انقلاب رقم بخورد اما از این کار بسیار لازم خود داری میکنه خب دوران بزن در رو شروع میشه. و طبیعی هم هست. .
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    عجب رویی دارن گند میزنن میگن پاک نکن بی شرفااااا اتفاقا یجوری باید بخورن که حیثت نداشتشون بره تو فاضلاب!!!!!!!!
  • منتظر و منتقم US ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    شما شدین شیر بی یال و دم و اشکم مرتیکه متوهم . امریکای بعد جنگ جهانی دوم مرد الان کفتار لاشه خواره . ما ایران از خدامونه بهانه بدست بیارم تمام پایگاههاتون تو منطقه رو با موشک نقطه زن فاتح 110 شخم بزنیم بعد ملت مسلمان نزدیک پایگاهاتون حمله به جنازهاتون کنن و اونارو اتش بزنن تا نتونید حتی خاکستر اونارو به کشور در حال تجزیتون ببرین .به جان تک تکمون قسم ما لحظه شماری میکنیم برا حمله به اسراییل تا انتقام مردم غزه رو ازتون بگیریم مثل خیبر . ها ها ها ها
  • CA ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    اتفاقا به نفع محور مقاومت و روسیه و چین و بشدت به ضرر آمریکا و صهیونیست‌های جنایتکاره و متحدان عربش است.
  • اسکندر IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    مؤسس همه تنش ها در خاورمیانه و حامی جدی رژیم کودک کش اسرائیل میگه تنش در خاورمیانه به نفع هیچکس نیست! پناه بر خدا از این همه وقاحت و گستاخی، اشغالگری میکنن غارت می کنن جنگ و خونریزی راه میندازن میلیونها نفرو می کشن بعد اگه کسی بخواد جلوشون مقاومت کنه میگن تنش به نفع شما نیست. این یانکی های آدم کش دهها سال با این روش کثیف تو دنیا آقایی کردن ولی دیگه گذشت اون دوره الان دور، دور ایران و متحداشه نه شما آدم کشای کراواتی
  • IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    ای تف تو گور تون که هر چی تنش تو دنیاست زیر سر شماست ،جنگ اوکراین ،جنگ اسرائیل، جنگ سوریه و ....بعد میای درباره تنش تو منطقه که خودت باعثش بودی زر میزنی
  • سامان IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    به نظر من اگر ایران از رژیم صهیونیستی انتقام بگیرد و حمله کند، ممکن است که اسرائیل تلافی آن را سر مردم بیچاره غزه در بیاورد و در نتیجه وضعیت یک حدود ملیون انسان آواره بدتر بشود
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    حرف حساب
  • TR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    من نمیدونم که بالاخره اینهمه بمب اتمی تو دنیا ساخته شده ، میخوان ترشی بندازن ؟؟!! اگه ۱۰۰۰ تا از این کلاهک ها در این منطقه و فقط طی یک روز استفاده بشه ، هم کره زمین یه حجامتی کرده با دو میلیارد کشته و هم اینکه تا ۱۰۰۰ سال همه در دنیا در صلح و آرامش خواهند بود . متاسفانه جنگهای این دوره ، چیزی جز دسیسه و تبانی سیاستمداران پشت پرده نیست و فقط یک عده سرباز و ارتشی باید همیشه قربانی باشن و مردم عادی.
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    موقعی که میخوان هنیه رو ترور کنن این حرف ها رو نمیگن ولی هر کاری دلشون بخواد میکنن بعد اینجوری میگن خدا کنه ایران یه انتقام بگیره آبروی ایران حفظ بشه !!!!!!!!!!من نظرهای خارجی که میخونم دارن فقط ایران رو مسخره میکنن
  • US ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    2 0
    ایران چاره ای جز ساخت سلاح هسته‌ای ندارد
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    2 1
    شیطان بزرگ امریکا
  • DE ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    یه جوری گوششو پیچوندن ظاهرا کلا گذینه انتقامو گذاشته کنار !(:
  • مهدی IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    2 1
    آمریکا شیطان بزرگ و دروغگوی بزرگ
  • DE ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    میلر خودش هم نمی‌داند چطور شکستن دماغ اسرائیل و خون و مال کردنشان به نفع ایران و به ضرر منطقه خواهد شد! اگر آمریکا بخواهد یک ساعته آتش‌بس و صلح خواهد شد. آمریکا به طور اصلی سد راه به رسمیت شناختن فلسطین است، و همین جنگ و کشتار ایجاد کرده است.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    جمله معروف شهید امیر عبداللهیان ( خودت را کنار بکش تا ضربه نخوری) متجاوز باید تنبیه شود تا سرجایش بنشیند اگر اینبار پرتابه های ایران و گروه مقاومت را رهگیری کنی محل پرتابه ها هدف مشروع می شود به نفع شما است که کنار بکشی و شاهد خروج افقی نیروهایت نباشی
  • مریم IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    3 0
    اگر ایران یک مهمان خارجی یا یک آمریکایی را در پایتخت آمریکا ترور می کرد هم همین را می گفتید بی شرف ها؟
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    شما رهبران مقاومت را به شهادت می رسانید و نسل کشی می کنید آنوقت انتظار صلح دارید صلح تا آزادی قدس شریف ادامه دارد
  • ایرانی IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    چطور حمله سک هار اسرائیل به هرکسی و عبور از خطوط قرمز و با هماهنگی امریکا بنفع اسرائیل و امریکا هست ولی اینکه ایران بخواهد جواب قانونی دندان شکن به ترور ناجوانمردانه و عبور از خطوط قرمزها توسط اسرائیل را بدهد بنفع هیچ کس نیست . به خدا شرم کنید اینقدر خود را بی آبروتر نکنید در جهان
  • احمد IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    اگر آمریکای شیطان و مکار دلسوز مردم جهان هست چرا قبلا به نتانیابو ی ضعیف پیشنهاد کنترل تنش نمیداد.
  • علی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    4 0
    پر رویی هم حدی داره جناب میلر.
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    هر جور فکر میکنم میبینم 45 سال با آمریکا در جنگیم! میلیونی کشته دادیم، از بسیجی صفر! تا دانشمند و وکیل و وزیر و ژنرال و رئیس جمهور و ..... صدها شهر و روستا و..... ویران شده ، هزاران هزار همت دلار!!! هزینه دادیم 😳😳 هنوز هم تحت محاصره هستیم!!! دانشمندان و فرماندهان و مهمانان رو دیروز و پریروز کشتن 🤫🤫🤫 حال اینکه آمریکا میگ تنش بنفع هیچکس نیست 🤫🤫🤫🤫😳😳😳😳 بنظر میاد تنها چیزیکه تا به امروز آمریکا نه تنها مخالف ان موضوع نبوده و نیست! ممکن برای آمریکا بعد از این تنش محسوب بش حاکمان ایرانی رو ب این تنش تهدید میکن!!! حضور فرزندان و خانوادها و... بیش از 98 درصد حاکمان و کارگزاران دهها سال در امریکا و انگلیس و حتی دیگه باورمون شده در اسرائیل مهمان انها هستند 😳😳😳😳 بیچاره ملت مظلوم مستضعف اگاه و فهیم و انقلابی ایران 🤫🤫🤫🤫🤫😳😳😳😳😳
  • صنعتگر IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    سگ هارتو جمع نکنی خودمون غلاده میزنیم بهش آمریکا خود عامل فتنه و تنش است باید جور بکشه هر روز تشدید تنش از طرف شما یبار هم از طرف ما به هر حال میخواد بر بخوره
  • ایرانی IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    نفاق از سخنان آمریکا مشخص است برای نجات اسرائیل به حیله آتش بس و دروی از تنش دلسوزی برای مردم فلسطین افتاده تا ایران را منصرف کند وبعد از منصرف کردن بگوید ایران ترسید این نفاق نشانه ضعف آمریکا است
  • بهنام IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    خیلی جالبه هم ترور میکنن و هم بابت کرفتن انتقام تهدید میکنن، در واقع خیلی راحت هرکاری دلشون بخواد رو انجام میدن و کسی هم غیرت و شجاعت پاسخ سخت نداره
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    تشدید تنش وگسترش جنگ کاملا یه ضرر آمریکا واسرائیل است وکاملا به نفع فلسطین و جبهه مقاومت اسلامی است و قطع به یقین عاقبت این جنگ گسترده ریشه کنی غده سرطانی ست، آمریکا خفه شو و به ما امر ونهی نکن واز میدان جنگ با اسرائیل فاصله بگیر ودور شو ودر این جنگ دخالت نکن وبرای اسرائیل ضد مسیح خود شیرینی نکن که استخوانهای پایت را قلم خواهیم کرد.
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    آمریکا برده صهیونیستها
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۰
    0 0
    به امریکا شیطان مجسم بر روی کره خاکی اخطار داده می شود در جنگ ایران با اسرائیل دخالت نکند و برای اسرائیل خود شیرینی نکند وموشکهای ایران را رهگیری نکند وگرنه نوک موشک‌های ایران به سمت تمام پایگاه‌های آمریکا در منطقه وجهان خواهد چرخید ونشانه خواهد رفت واستخوان پاهای امریکا را قلم خواهیم کرد ، اسراقیل به کشور ایران تجاوز کرده و متقابلا ایران این حق را دارد تا به اسرائیل تجاوز کند ، دخالت وخودشیرینی امریکا در جنگ مشروع ایران با اسرائیل یاغی خلاف دمکراسی است . سربازان خمینی کبیر همانگونه که آمریکا شیطان بزرگ را با اردنگی از ایران اسلامی بیرون انداختند واکنون ۴۵ سال است شیطان بزرگ از ایران اخراج شده ، اکنون همان سربازان خمینی به راحتی قادرند آمریکا شیطان بزرگ را از کل بلاد اسلامی با لگد بیرون اندازند‌، به آمریکا شیطان یزرگ اخطار جنگی داده می شود از میدان جنگ با اسرائیل ضد مسیح فاصله ای طولانی بگیرد ودر این جنگ دخالت نکند ودیگر پیغام ودستور برای ایران نفرستد آنکه باید فرمان برد و به کشور خودش که هزاران فرسنگ از بلاد اسلامی فاصله دارد برگردد آمریکا همان شیطان مجسم است ‌. خداوند حافظ عیسی مسیح (ع) ، عمر اسرائیل ضد مسیح را تمام کرده و دیگر نفسی برای زنده ماندن اسرائیل ،خداوند مریم مقدس و عیسی مسیح نگذاشته ، و چاقوی ذبح اسرائیل کودک کش ضد مسیح را خداوند به دست ایران داده ‌.آمریکا بداند با ذبح اسرائیل ضد مسیح ،مسیحیان آمریکا واروپا دعا گوی ایران و ملت ایران خواهند بود.
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
    0 0
    شیطان بزرگ داریم و بچه های شیطان ،، ما گرفتار کدوم هستیم مشرق ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس