به گزارش مشرق، احمد محمودزاده؛ رئیس سازمان مدارس غیردولتی در برنامه تلویزیونی "صف اول" اظهار کرد: ۲.۵ میلیون دانشآموز در ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی کشور تحصیل میکنند.
وی درباره تفاوت مدارس غیردولتی و هیئت امنایی عنوان کرد: مدارس هیئت امنایی جزو مدارس دولتی هستند. این مدارس فوقبرنامه دارند و از مشارکت اولیا در اداره مدرسه استفاده میشود. در سند تحول بنیادین هم به مدارس هیئت امنایی تأکید شده است البته نه ناظر به مسائل مالی آن بلکه اداره مدرسه با مشارکت خانوادهها، مشارکت محله و مشارکت ذینفعان مدنظر است.
۱۵ درصد دانشآموزان در مدارس غیردولتی
رئیس سازمان مدارس غیردولتی متذکر شد: شهریه اکثر مدارس تعیین شده است و توانمندسازی نیروی انسانی این مدارس در نیمه اول شهریور انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به توسعه کمی و کیفی مدارس غیر دولتی اشاره کرده است، گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید ۱۶ درصد دانشآموزان در مدارس غیردولتی تحصیل کنند البته نگاه ما بیشتر از کمیت، افزایش کیفیت این مدارس است.
محمودزاده ادامه داد: هماکنون ۱۵ درصد دانشآموزان در مدارس غیردولتی هستند و توسعه هنرستانها و دبیرستانهای غیردولتی را مدنظر داریم، در دوره ابتدایی توسعه کیفی مدنظر است. در برنامه هفتم توسعه عددی برای حضور دانشآموزان در مدارس غیردولتی تعیین نشده است و همان ۱۶ درصد تعیین شده در برنامه ششم توسعه تثبیت شده است.
محمودزاده درباره حمایت از مدارس غیردولتی مطرح کرد: بندهای حمایتی خوبی را در قانون تاسیس مدارس غیردولتی داریم همچنین معلمان این مدارس مورد حمایت قرار گرفتند و ساعت کاری آنها از ۴۴ ساعت در هفته به ۳۰ ساعت کاهش یافت. نظارت جدی بر مدارس غیر دولتی و موضوع تعارض منافع یا شفافیت در مدارس غیردولتی است که در قانون هم تاکید شده، آغاز شده است.
مدارس غیردولتی رتبهبندی میشوند
وی درباره رتبهبندی مدارس غیردولتی مطرح کرد: یکی از تکالیفی که قانون بازنگری مدارس غیردولتی تکلیف کرده است بحث رتبهبندی این مدارس است و از زمان ابلاغ قانون (اواخر اردیبهشت) به مدت ۶ ماه برای تحقق این موضوع فرصت داریم.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی در پاسخ به این پرسش که رتبهبندی مدارس به خانوادهها چه کمکی میکند؟ بیان کرد: کیفیت مدارس و شهریه آنها در رتبهبندی مدنظر است شاید شهریه مدارس غیر دولتی را بر اساس رتبه آنها اعلام کنیم و خانوادهها بدانند که در چه مدرسهای ثبت نام کردند و این مدرسه در حوزه سختافزار، نرمافزار یا بحثهای کیفیت دارای چه شاخصهایی است و در سامانه مشارکتها، رتبه هر مدرسه مشخص میشود.
وی درباره شهریه مدارس غیردولتی عنوان کرد: شهریه جزء چالشهای اصلی مدارس غیردولتی است، این هم دلایلی دارد، به عنوان مثال حمایتهای قانونی همچون حمایتهای مالی و زیرساختی که از مدارس غیردولتی باید شکل بپذیرد در دولتها اتفاق نمیافتد.
محمودزاده ادامه داد: ماده ۱۰ قانون تاسیس مدارس غیردولتی دقیقا اشاره به این موضوع دارد که بین ۳۵ تا ۵۰ درصد از نیاز مالی مدارس غیردولتی را بانک مرکزی مکلف است به صورت وام قرض الحسنه در اختیار این مدارس قرار دهد، این کار در سالهای گذشته اصلاً اتفاق نیفتاده بود خوشبختانه ما این کار را شروع کردیم البته با عدد خیلی کوچک و رقمی که بانک مرکزی به ما ابلاغ کرد، ۴۰۰ میلیارد تومان است.
شهریه بالای ۸۰ میلیون مدارس خاص
وی درباره نظارت بر مدارس غیردولتی گفت: ۷۵ درصد از مدارس غیردولتی کمتر از ۳۰ میلیون دارند شهریه میگیرند؛ تقریباً نزدیک به یک و نیم درصد مدارس شهریههای بالا دارند که حدود ۸۶ تا ۹۶ میلیون شهریه است که مربوط به مناطق خاص تهران است که دارای امکانات خاصی هستند و شهریه بالای ۱۰۰ میلیون تومان در پایه دوازدهم داریم که به صورت ویژه برای کنکور کار میکنند.
محمودزاده متذکر شد: هیچ گزارشی مبنی بر این که یک مدرسهای ۲۰۰ میلیون تومان شهریه دریافت میکند، اصلاً نداریم. اگر مدرسهای شهریه اضافه دریافت کند طبق قانون جدید باید آن را به خانوادهها برگرداند و جریمه نقدی هم میشوند.
شهریه جدید ۸ درصد مدارس غیردولتی اعلام نشده است
رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به اینکه در شهر تهران، اجاره ملک بر افزایش شهریه تأثیر دارد، متذکر شد: شهریه حدود ۸ درصد مدارس غیردولتی هنوز در سامانه مشارکتها اعلام نشده است و باید پیش ثبتنام را براساس شهریه سال گذشته انجام دهند، به عنوان مثال هماکنون حدود ۸۶۰ مدرسه سما شهریهشان مشخص نشده است.
وی بیان کرد: هفته گذشته یک جلسهای برای اولتیماتوم به همه مدارسی که هنوز نتوانستند شهریهشان را بگیرند برگزار کردیم و یک هفته من به آنها فرصت دادیم.