کد خبر 1632619
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
ملکه مارها

درباره بانوی جوانی که پرورنده عقرب و مار است و از سم و زهرشان پول درمی‌آورد.

به گزارش مشرق، از هــمــان کـودکـی یک جا بند نمی شد؛ یا از بالای تپه‌های کل و کوتاه «چنذانق» روستایشان در ۵ کیلومتری اردبیل به پایین سرازیر می‌شد یا کنار آب‌راه باریک همان روستای سردسیر سرش با حلزون و چندتایی از حشرات آبزی گرم بود؛ حتی برخلاف اغلب دختران روستا که میلی به گوسفندچرانی نداشتند ساعت‌ها در مراتع چوپانی می‌کرد و دوشیدن شیر گاوها را فراغت می‌دانست.

مرغ و خروس‌هایشان نیز به او و دانه‌پاشی‌هایش خو داشتند؛ آنقدر که اشتها می‌گشودند. با این همه، سولماز ابراهیمی، کارآفرین نمونه استان اردبیل در بخش دام و طیور که درس و مشق رشته روانشناسی تا مقطع ارشد خوانده اندک لحظه‌ای تصور نمی‌کرد روزگاری فرارسد که در آن فارم (مزرعه) عقرب‌های کینه‌کش و مارهای خوش‌خط و خال راه بیندازد. روزگاری که بی‌هول و هراس کژدم‌ها را از پشت دست گیرد و سم‌شان را برای شرکت‌های داروسازی بیرون کشد یا سر مارهایی از جعفری و کبری چنان دست گیرد که زهرشان سهم شفابخش‌های بسیار شود.

همشهری در ادامه نوشت: اما امروز همان روزگار است که این بانوی اردبیلی با پرورش چند گونه از عقرب و مارهای زهرآگین، کارآفرینی و درآمدزایی‌ خود را در بازارهای واقعی و مجازی شهرت بخشیده است.

این زن اردبیلی ملکه مارها است +عکس



پس‌اندازهای زنانه خرج عقرب و مارهای پیچان

روانشناسی خوانده، لیک تعلق و علاقه‌اش همیشه حیوانات بوده و هستند؛ آنچنان که تا پیش از سال ۱۳۹۷ به‌رغم مدرک دانشگاهی که زیر بغل زده بود به دستیاری دامپزشکی کهنه‌کار در گاوداری یکی از دوستان پدرش به‌کار مشغول شد. همنشینی با دامپزشک و دامپرور به اضافه آن میل به مهربانی با حیوانات، سبب شد تا یکی از روزهای پاییز سال ۹۷ تصمیم به راه‌اندازی مزرعه پرورش عقرب و مار بگیرد؛ تصمیمی که در اوان، مخالفت‌های خانواده و دوستانش را پس و پی داشت؛ آن هم بی‌هیچ سود و حاصلی؛ چراکه قصد سولماز قطعی بود و بنای ناامیدی نداشت.

بالاخره یک روز پس‌اندازهای زنانه‌اش را گِرد کرد و با مشورت چند کارشناس و متخصص، راهی تهران شد تا تجهیزات لازم را به بها بخرد. از صدها باکس پلاستیکی یا همان جای نان گرفته تا چندین تن شن و ماسه شسته شده و شانه‌های تخم‌مرغ برای فراهم‌آوری جای خور و خواب عقرب‌هایی که آنها نیز تعدادشان به ۱۵ هزار قطعه از جمله ۵ گونه (هوتنتوتا سولسئی، مزوبوتوس، کراسیکودا، شاخ و همی‌سکورپیوس‌لپتروس) می‌رسید.

هنوز هم مهم‌ترین توصیه که مشاوران کسب‌وکار آن روزها او را سپرده بودند به گوش دارد و به‌کار بسته: «عقرب‌ها را باید از مزارع اسم و رسم‌دار نه از صیادان بی‌نام و نشان که قیدی به قانون و طبیعت ندارند، تهیه کنی ولو گران باشند و کم. صیادان این چنین خاطی و خلافکار همه گونه عقرب را به بهانه سود بیشترداخل کیسه می‌کنند؛ حتی آن گونه ای را که خطرناک‌اند و نامناسب برای کسب‌وکار یا مشتری‌ها.»

خوشمزه مثل سوسک زرد و جوجه ۳‌روزه

پیش از دریافت مجوزهای ملزوم و مرسوم، دوره‌های آموزشی ویژه پرورش عقرب و مار را گذراند. در همین حین بر اساس بند و تبصره‌های مجوزش برای تامین محل فارم و مزرعه سوله‌ای حداکثر ۵ کیلومتر دورتر از شهر اجاره کرد و کناره‌های در و دیوارش را با قفسه‌های فلزی انباشت تا باکس‌های عقرب‌ را که در هر یک ۵۰ تا ۸۰ عقرب جای گرم کرده بود، میانشان قرار دهد.

بسته‌های چند ده کیلویی سوسک‌های زرد و خشک (میلورم) که همه بافت تنشان از پروتئین‌های مغذی است، گوشه ای از سوله به زمین انداخت و طبق برنامه هفته‌ای ۲ یا ۳ مرتبه به پیمانه پیاله‌ای کوچک عقرب‌ها را سور داد.

سولماز حساب اینکه سم عقرب‌هایش در نوبت نخست سم‌گیری بنا به استرسی که از جابه‌جایی تحمل کرده بودند، قابل فروش نخواهد بود را نیز داشت؛ حتی می‌دانست بارش دست‌کم تا ۶، ۷‌ماه سود نمی‌دهد. نوبت سم‌گیری دوم، ۲ تا ۳‌ماه بعد اتفاق می‌افتاد که از برای آن سم‌گیرانی مشهدی دعوت به‌کار شدند. هر ۳ هزار عقرب، ۲۱ گرم سم پس می‌دهد و آن زمان، سم‌گیران بابت سم چکاندن از هر هزار عقرب بیش از یک‌میلیون تومان طلب می‌کردند.

این شد که سولماز فایده بیشتر را در فراگرفتن تکنیک سم‌گیری دید و برای خاطر آن نیز آستین بالا زد. این درست زمانی پیش آمد که بار ۵۰ حلقه مار هم بعد از صدور مجوز به‌دست سولماز رسید؛ مارهایی به قد کمتر از یک متر که هفته‌ای یک جوجه ۳‌روزه می‌بلعیدند تا درصد پروتئین سم‌شان افزایش یابد. همت سولماز تا آنجا پیش رفت که حالا دوره‌های آموزشی پرورش عقرب و مار و همچنین شیوه‌های سم‌گیری برگزار می‌کند و از تعداد تلفاتی که ممکن است هر چند روز در میان از هر باکس داشته باشد، روغن خالص می‌گیرد.

بدین روش که لاشه‌ها را با توجه به‌گونه‌ای که داشتند در روغن‌های مخصوص از یک هفته تا چندماه می‌خواباند تا تجزیه شوند و روغن پس دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • هوشنگ IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    2 37
    با یه سوسک پلاستیکی امتحانش کن ۱۰ متر می پره بالا چنان جیغی می زنه انگار جن دیده🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      23 1
      مشنگ
    • مهرداد IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      20 1
      عده ای فقط آفریده شده اند که همه چیز رو به مسخرگی بگیرند
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      2 1
      شیرزنان تالش تبار در شهر اردبیل قلب❤️ تالشان
    • ح م IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      0 0
      هوشنگه دیگه نیاد زیر پست ها اراجیف ننویسه روزش شب نمیشه
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      1 0
      یک خانم محقق و کار آفرین و موقر !!! این توقعی است که از همه زنان و مردان غیور ایران زمین در این شرایط تحریم میرود ، با این کار میتواند علاوه بر صادرات سم و ورود مبلغ زیادی ارز به کشور ، حتی با همکاری شرکتهای دانش بنیان تولید و صادرات پادتن را هم انجام دهد. خداوند بر توفیقات همه کار آفرینان خدمت کننده به کشور و مردم ایران اسلامی بیافزاید. ان شاء الله
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    26 1
    دمت گرم عجب شجاعتی
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    16 1
    احسنت
  • هوشنگ IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    1 47
    این بدبخت گرسنه هست با این کارها دنبال یه لقمه نونه آدرس بده برات یه قابلمه غذای گرم خوشمزه کباب بره با برنج درجه ۱ و خورشت آلو با سالاد و...... بفرستم بخور جون بگیری 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      0 0
      گشنه توئی که پول می گیری چرت وپرت بنویسی
    • DE ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      1 0
      قیمت هر گرم زهر عقرب 8 تا 12 هزار دلاره، فکر کنم اون باید یه قابلمه غذا برات بخره جون بگیری...پشت میز دولت نشستی مفت خوردی و خوابیدی، فکر میکنی ملت مثل خودت معطل یه تومن و دو تومن هستن
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      1 0
      بدبخت خودت. قشنگ معلومه با مفت خوری پرورش پیدا کردی تازه رگه هایی از تفکر صهیونیست ها توی حرفات هست که همه کس و همه چیز رو مسخره میکنن. انگل هایی مثل شما باید از روی زمین برداشته بشن.
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      0 0
      الان اگه یک بانوی فرنگی اینکار رو می‌کرد از علم و سواد و شجاعتش به قدر یک مثنوی مینوشتی. انگول.
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      5 0
      محتاج فحش خوردنی خخخخخخخ
    • IR ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      0 0
      دست شما درد نکنه . خسته نشی
    • علی IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      6 0
      بلاهت آدمهایی مثل تو مرز ندارد.
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      0 0
      البته این مورد برای هوشنگ خان که همه چیز را آماده در اختیار داشته ( شکر خدا) باید عجیب باشد اما در بین ما مردم عادی بهش می گن تلاش برای نان حلال. چلوکبابی ارسالی شما هم از همین جا هم معلومه از چه چیزی تهیه شده و اتفاقا شاعر می فرماید به دست آهن تفته کردن خمیر به از دست بسته پیش امیر این خانم نان خود خورد و منت از جایی نبرد و دمش گرم و خدا قوت به ایشان بدهد
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      1 0
      جناب هوشنگ !!!!! شاید اگر در آئینه نگاه کنید ، نمونه ای از یک فرد بیکار واقعی را ببینید !!!! کسی که به یک بانوی کارآفرین زحمت کش توهین کند ، احتمالا خودش چندان هنری ندارد و فقط علاف فضای مجازی است و احتمالا با تمسخر دیگران روزگار میگذراند !!!. البته خداوند قادر متعال به نیت همه افراد عالم آگاه است . خدایا توبه . سایت مشرق حیف نیست برای کمیت و جذب کلیک و دنبال کننده ، کیفیت مطالبت را به چنین نظرها و حرفهای بی محتوا و توهین آمیز و ناپسندی آلوده میکنی (مخصوصا این جناب هوشنگ که در نشر بی ادبی و بد دهانی در سایت شما معمولا پیش قدم است) !!!!؟ این یعنی تمایل به سمت سایت زرد شدن . با شان و شعور مردم ایران اسلامی این کار را نکن!!!!!!! یک تجدید نظر مجدد در نشر نظرات غیر قابل انتشار انجام بده !!!
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    0 0
    خفه هوشدنگ مردک گاگول زبون نفهم .
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    0 0
    جوجه 3 روزه رو چرا میندازی جلوی مار؟ نمیتونی مکمل پروتئین بدی به مار؟ چرا باید جوجه بدبخت برای یکی مثل تو و جیب تو اینطور زجر بکشه؟
  • ناشناس IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    0 0
    مشرقی ها گمان میکردم فقط در خبرهای سیاسی جنستون شیشه خرده داره ولی حالا میبینم تو کل سیستم خبری شما از ادب و نزاکت و احترام خبری نیست، چرا نظرهای توهین و تمسخرآمیز رو منتشر میکنید؟ واقعا شما ایرانی هستید؟
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    0 0
    خوشمزه مثل سوسک زرد? چه وضع تیتر زدنه، از کی پول میگیرد برا انتشار مطالب؟
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    8 0
    شجاعت وپشت کار ونترسیدن ومفید بودن برای دارو سازی و کشور را ندیدید فقط حرف بد را یا گرفتید به کار آفرین بگویید دمش گرم و انشاالله موفق تر شوند ایستاده برای این خواهر کف میزنم.
  • جهانیان از نهاوند IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    احسنت به این پشتکار و شجاعت ستودنی
  • US ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    آفرین به این بانوی ایرانی. بعضی افراد توانایی این را دارند که راههای جدید در زندگی کشف کنند و لیدر باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس