موفقیت‌های تکواندو زیر سایه درخواست عجیب دختر ۱۹ ساله/ آقای ساعی حواشی را مدیریت کن!

در شرایطی که تکواندوی ایران نتایج درخشانی را در المپیک پاریس رقم زده است، حاشیه‌های پیرامون درخواست تحصیل دختر تکواندوکار ۱۹ ساله ایران، این افتخارآفرینی ها را به طور کامل تحت الشعاع خود قرار داده است.

به گزارش مشرق، المپیک ۲۰۲۴ با توزیع ۱۰۴۴ مدال به پایان رسید اما عجیب ترین خواسته از میان انبوه مدال آوران المپیک پاریس متعلق به مبینا نعمت‌زاده تکواندوکار ۱۹ ساله ایران بود که در اولین تجربه المپیکی خود موفق به کسب مدال برنز شد.

نعمت‌زاده پس از دریافت این مدال از رییس جمهور خواست زمینه پذیرش او در دانشگاه بدون طی کردن مرحله دشوار کنکور را مهیا کند و سپس ابراز علاقه به تحصیل در رشته پزشکی کرد؛ خواسته‌ای که به شدت واکنش منفی افکار عمومی را به دنبال داشت.

این حواشی تا حدی گسترده بود که افتخارات تکواندوی ایران در المپیک پاریس را کاملا تحت الشعاع خود قرار داد و عجیب اینکه هادی ساعی رییس فدراسیون تکواندو که یکی از مهمتدین وظایفش کنترل این قبیل حواشی خودساخته است، هیچ واکنشی در اینباره نداشته تا نعمت زاده همچنان از هر تریبونی استفاده کند و مشغول پاسخ به منتقدان باشد.

در تازه ترین مورد از حواشی دختر نوجوان تکواندو، شهربانو منصوریان ووشوکار سابق تیم ملی که خود نیز ید طولایی در پیگیری انواع و اقسام جایزه و پاداش به هر شکل ممکن داشته و در مراسم تجلیل از ورزشکاران نیز با رفتار نامناسب خود حاشیه ساز شد، در واکنش به خواسته مبینا نعمت زاده، گفت: «ما ۴۰ سال است کارمان تمرین کردن بوده و ۵ طلای جهانی و ۵ طلای آسیایی و یک گونی مدال دارم. همه این‌ها را می‌دهم، من را هم دانشگاه قبول کنید. من را هم دانشگاه دندانپزشکی قبول کنید و غلط کنم دیگر به ورزش بیایم! چند دندان درست کنم و باکلاس به خانه بروم. چه می‌شود؟ دنیا که غلط نمی‌شود. به خدا دور ورزش را خط قرمز می‌کشم!»

این واکنش شهربانو منصوریان، بلافاصله با پاسخ نعمت زاده که در همین چند روز کوتاه نشان داده علاوه بر تکواندو، استعداد زیادی در حاشیه‌سازی دارد، روبرو شد، آن هم در برنامه اینترنتی که اتفاقا خواهر رئیس فدراسیون هم در آنجا حضور داشت.

نعمت زاده در واکنش به صحبت های منصوریان، گفت: «متاسفانه ورزشکاری که رشته اش در حد المپیک نیست و این موضوع اصلا به آن ها مربوط نمی‌شود انتقاد کردند و این ناراحت کننده است. وقتی می آیی به یک ورزشکار توهین می کنی حتما یک روز هم به شما توهین می کنند.»

اما نکته عجیب در میان حواشی عجیب مبینا نعمت زاده که کاملا موفقیت های تکواندو را زیر سایه خود قرار داده، سکوت هادی ساعی رییس فدراسیون تکواندو و مینو مداح سرمربی تیم ملی تکواندوی بانوان است.

از ساعی که ظاهرا این روزها غرق در افتخارآفرینی تکواندو در المپیک است، انتظار می رفت به موقع به این موضوع ورود کند و جلوی ادامه دار شدن خواسته نامعقول مبینا نعمت زاده برای پذیرش بدون کنکور آن هم در رشته‌ای که مستقیما با سلامت و جان مردم سر و کار دارد و حواشی گسترده آن را بگیرد تا کار به اینجا کشیده نشود.

در این میان علاوه بر افکار عمومی که ضمن تمجید از افتخارآفرینی نعمت زاده، با خواسته او مخالفت کردند، بسیاری از نخبه های دانشگاهی نیز به کنایه درخواست خود را برای گرفتن یک مدال المپیک مطرح کردند و برخی دیگر نیز به مزاح عنوان کردند اگر نعمت زاده با برنز المپیک به دنبال پذیرش در رشته پزشکی بدون کنکور است، با این اوصاف باید دانشگاه علوم پزشکی در اختیار قهرمان بزرگی مثل حسن یزدانی قرار گیرد!

بدون شک‌ بسیاری از مردم ایران قدردان افتخارآفرینی تمامی مدال آوران ایران در المپیک پاریس از جمله مبینا نعمت زاده ۱۹ ساله هستند اما او باید بداند این موفقیت نباید انتظار پذیرش در رشته پزشکی بدون طی کردن مراحل تحصیلی همچون سایر جوانان تحصیلکرده این مرز و بوم که شب و روز زجر می کشند تا در این رشته پذیرش شوند، را بوجود بیاورد.

رانت و سفارش به هر شکل آن مذموم است و تن دادن به آن حق دیگران را ضایع می‌کند و باعث ترویج بی‌عدالتی خواهد شد.

از هادی ساعی هم انتظار می‌رود بیشتر از این تعلل نکند و جلوی مصاحبه‌های پیاپی ورزشکارش را بگیرد تا بیش از این وارد حاشیه نشود. بدون شک اگر رئیس فدراسیون از حالا حاشیه‌ها را جمع نکند شاید عمر قهرمانی مبینا نعمت‌زاده کوتاه شود و یک استعداد به بیراهه کشیده شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ایرج IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    15 0
    کلا آقا بساط همه سهمیه های مختلف را در همه جا و همه ادارات و ارگانها لغو وابطال کنید . کجای دنیا این همه سهمیه ها و امتیازات مختلف را از حق بقیه افراد جامعه می گیرند و به گروه های خاص می دهند ؟!! . . .
    • پویا نوری IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
      5 2
      الان ورزشکاران سایر کشورها بدون اردو و غیره می آیند و مدال طلا می گیرند و بعد از المپیک به سر کار و زندگی شان برمی گردند ف به نظر من باید بساط این جوایز کامل جمع بشه
    • گیمرهای افسانه ای! IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
      1 0
      واقعا که رئیس جمهور به عنوان منتخب مردم باید در رستای تحقق عدالت اجتماعی و قانون و مبارزه با ظلم و فساد و بی عدالتی حرکت کند و قدم بردارد نه اینکه خودش باعث بی عدالتی و بی قانونی شود؟! موفق و سربلند باشید 🙏
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
      2 0
      بساط کنکور کلاس کنکور باید جم سه که ۹۹ درصد صندلی ها مال پولداراس نه سهمیه و این شر ور ها
    • بازار بزرگ ملایر ! IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
      2 0
      دختر گلم، عزیزم ! مدال و مقامی که کسب کردی مبارکت باشه و تبریک میگم ولی اگر دوست داری که در دانشگاه ادامه نحصیل بدهی باید طبق قانون در کنکور سراسری ثبت نام کنی و بعد از امتحان و کسب رتبه قبولی در کنکور حق داری انتخاب رشته کنی و وارد دانشگاه بشی انشاءالله که موفق و سلامت باشی 🙏 ارادتمند شاملو
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
      1 0
      خداوند اگر شهرتی یا قدرتی و یا ثروتی به کسی عطا می کند، باید دعا کرد که ظرفیت و قابلیت لازم را هم از قبلش به وی بدهد!!!
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
      0 3
      کلی آدم با سهمیه باباشون رفتن صندلی های دانشگاه و شغل های دولتی رو اشغال کردند این هم بره چه اشکالی داره حداقل سهمیه رو با تلاش خودش به دست آورده . پسرا از خدمت معاف میشن عوضش دخترا برن دانشگاه .
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    4 2
    این دختر باید خواسته منطقی داشته باشه
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    7 5
    هوشش در حد همان کتک کاری کردن است.به نظرم خواسته اش دور از عقل
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
      0 0
      دختر که فقط به لطف داشتن پاهای دراز، در تکواندو و ورزش قهرمانی موفق شده.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    7 2
    ایشون میخواد بدون زحمت رشته ای رو قبول بشه که میلیونها نوجوان و جوان شب و روز درس میخونن و نمی تونن
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
      0 0
      منم تبریک میگم به ایشون و خیلی خوشحال شدم و تشکر میکنم برای زحماتی که کشیدند ولی قبول کنید مبینای عزیز ،که قبولی در رشته پزشکی رویای خیلی از دانش اموز هایی که شاید از کلاس پنجم سعی کردن نمرات شون عالی باشه و هر لحظه به هدف شون فکر کردند،این منطقی نیست که شما برای تکواندو تلاش کنی و پزشکی بخونی،شما برای تکواندو تلاش کردی و مزد تلاش خودتو با مدال المپیک و بقیه جوایز گرفتی،مبارکت هم باشه
  • ایرانی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    2 1
    احسنت مشرق
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    6 0
    نه مبینا و نه هیچکس دیکه نباید سهمیه داشته باشه سهمیه بزرگترین ظلم در حق دانش اموزان این کشور بوده و هست چه کسانی که یک دهم من درصد نداشتن پزشک شدن من با کلی زحمت و تلاش نتونستم پزشک بشم با رتبه 1300
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    6 2
    مدال گرفته انتظار تشویق داره. یه کلمه حرف زده، چنان بزرگش کردن و دارند عقده گشایی حسادت هاشون رو میکنن که این بنده خدا هم با وعده پول بره اونور. دقیقا مثل کیمیا علیزاده. چند دوز هم هورمون های مردانه بهش تزریق میکنن و بازی اول میذارن جلوی نماینده ما که دیگه همین برنزی رو هم که مطمئنا 4 سال بعد انشاالله طلاش میکنه نگیریم.
  • ملانصرالدین IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    4 3
    میدونی اصلا رتبه پزشکی تهران و برق شریف در کنکورسراسری چنده ؟ نه داداش رتبه کیلوئی چنده؟ به چند تا مشت و لگد بنده ؟؟!!
    • معلم انشاء IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
      0 0
      موضوع انشاء ؛ علم بهتر است یا پول و پارتی ؟ شرکت در المپیک بهتر است یا شرکت در کلاس کنکور؟ به دلخواه انتخاب کنید !؟
  • لُنگی سوز IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    4 2
    چه پر توقع . یه مدال آوردی اینهمه منت سر کشور و مردم میذاری ؟. آدم باید پاش رو اندازه گلیمش دراز کنه دوس داری پزشک بشی ، مثل همه برو درس بخون ، کنکور بده
  • سلامتی IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    5 2
    از ایشان امتحان بگیرند در صورتی که شرایط حداقل داشته باشد چرا قبول ش نکنند، خیلی از این جوان ها با رفتن در کلاس تست نمره قبولی می یارند یارو کلی زحمت کشیده حالا یک نفر اضافه بر سهمیه وارد دانشگاه بشود مشکلی ایجاد نمی کند. اگر هم حداقل های پزشکی ندارد در رشته ورزشی و تربیت بدنی درس بخواند یا بر دانشگاه آزاد هر رشته ای که دوست دارد
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    1 3
    اگر حقش است بدهید . دست دست نکنید . آنقدر حواشی برای جوان ایرانی درست نکنید . جوان است و خام ، و نباید لابلای سیاسی کاری ها قرار بدهید .
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    0 0
    جوایز مدال آوران باید شفاف ، واضح و روشن باشه تا توقع بیشتری نداشته باشن حتی اگر ادامهٔ تحصیل جزو جوایز محسوب میشه باید مرتبط با رشتهٔ ورزشی باشه( تربیت بدنی) ، اگر کسی به رشتهٔ دیگری علاقمندست باید با تلاش و کوشش خود مثل بقیهٔ افراد جامعه به آن دست پیدا کنه ،شاید مجبور بشه ورزش را کنار بزاره
  • علی IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    0 2
    اینهمه رفتن این یکیم روش.چی میشه مگه
  • جعفری دوگاهه BE ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    2 4
    واقعا ننگ بر این همه انسان حسود که‌ این دختر فداکار و نماد ملی را با صحبت های مسخره اذیت می کنند. به‌ عنوان یک پزشک با تجربه در اروپا به‌ همه اینها می‌گویم که مبینا نه تنها شایستگی پزشک شدن را دارد بلکه پزشک بسیار خوبی خواهد شد. ایشان یک ايران دوست واقعی هستند وگرنه هیچ وقت یادتون نره که اگر تابعیت کشوری مثل رومانی را بگيرد نه تنها بدون کنکور می‌تواند پزشکی بخواند بلکه کیفیت پزشکی در این کشور از ایران بالا تر و در کل اروپا اعتبار دارد.
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
      1 0
      قطعا همینطوره و پزشکی هم یک شغل و علمش هم با تلاش و کتاب بدست می آید و اکتسابیست. ولی سازوکاری برای اندازه گیری هوش و استعداد علمی طراحی شده؛ از مسیر قانونی اقدام کنند. دانشگاه آزاد هم هست خیلی هم راحت مثل رومانی عرض شما، پولش که تامین شود بالاخره خدمت رو میگیرند، منتها کنکور هم یک مسابقه همچون المپیک هست، اینطور نیست؟
  • محمد IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    0 0
    منصوریان مگه چند سالشه که 40 سالشو ورزش کرده
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    0 0
    دخترچینی قهرمان ژیمناستیک المپیک برگشت رفت تو رستوران پدرش با افتخار گارسون شده شب ها هم میره باشگاه تمرین، ما در ایران متاسفانه افراط و تفریط داریم در حالیکه برای هر مسئله ایی باید ضابطه داشته باشیم.
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    3 0
    مملکت امام زمان که ادعای برپایی عدل امیرالمومنین داره، با اینهمه سهمیه که قطعا تبعیض هست؛ دهن کجی به آرمان هاست.
  • 2 کلمه حرف حساب! IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    2 3
    همان طور که در قوانین آماده ورزشکارانی همانند خانم مبینا نعمت زاده حق دارند بدون کنکور صــــــــــــــــــــــــــــــرفاً در رشته تربیت بدنی تحصیل کنند. به نظرم باید آموزش پرورش این عزیزان را حتماً برای دبیــــــری ورزش و تربیت بدنی استخدام کند زیرا حضور آنها در مدارس عده زیادی از دانش آموزان را برای رسیدن به قله های المپیکی تشویق خواهد کرد. البته ورود به رشته های غیر مرتبط با ورزش اصلا درست نیست.
  • 2 کلمه حرف حساب IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    0 0
    همان طور که در قوانین آمده ورزشکارانی همانند خانم مبینا نعمت زاده حق دارند بدون کنکور صــــــــــــــــــــــــــــــرفاً در رشته تربیت بدنی تحصیل کنند. به نظرم باید آموزش پرورش این عزیزان را حتماً برای دبیــــــری ورزش و تربیت بدنی استخدام کند زیرا حضور آنها در مدارس عده زیادی از دانش آموزان را برای رسیدن به قله های المپیکی تشویق خواهد کرد. البته ورود به رشته های غیر مرتبط با ورزش اصلا درست نیست.
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    0 0
    یعنی چی رشته پزشکی یعنی باید آی کیو بالایی داشته باشی بخون سال دیگه شرکت کن ببین میتونی قبول بشی
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    0 4
    خواهران منصوریان از رشته بی کیفیت ساندا که با باخت هم مدال برنز کسب می کنند. جز حمله و هتاکی فیزیکی یا شفاهی ابن روز ها کاری ندارند و کسب مدال برنز المپیک دختر ۲۸ ساله را چشم دیدن ندارند.!
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    2 0
    خدا وکیلی مردمی استثنایی هستیم. هزار بار که نه اگر میلیون بار هم از یک سوراخ گزیده بشیم بازهم اگشتمون رو درست می کنیم تو همون سوراخ!!! نمی دونم چند بار به خاطر همین رفتارها حتی ورزش کشور به حاشیه رفته و کلی دردسر درست شده. ما با دست خودمون و با ندانم کاری های خودمون زمینه را برای ایجاد ورزشکارانی چون اونهایی که برای دیگر کشورها مبارزه می کنند فراهم می کنیم. بابا بسه، نه تکواندو برای اولین باره که مدال بدست آورده و نه رشته های دیگه. چرا این بچه ها رو با تشویق های نادرست اونقدر می برید بالا که تصور کند دیگه هر خواسته ای داشته باشه دولت باید، دقت کنید، باید براش انجام بده؟ و وقتی خواسته نامعقولش پذیرفته نمیشه میشه یکی مثل همینی که برای بلغارستان مبارزه میکنه! وقتی هم می پرسی چرا؟ میگه به من اهمیت نمی دادند و برام ارزش قایل نبودند!!! درسته وقتی متوجه میشه دیگه کار از کار گذشته ولی ضربه رو کی خورده؟ ایران و ایرانی. عجیبه به خدا از این رفتارهای نامعقول و بدتر، تکراری!!!
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    0 0
    بالاترین پاداش در جهان برای مدال در ایران است.....20 میلیارد تومن هدیه مدالت است.. در آمریکا مدال آوران 2 میلیارد تومن هدیه می‌گیرند....بیش از حد بزرگنمایی مدال آوران باعث این خواسته ها میشه.... البته این همه هجمه هم به خاطر این خواسته عجیب نبود بلکه برای اهدای مالش به امام زمان عج تعالی بود... این خواسته عجیب بهانه بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس