به گزارش مشرق،کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین در مطلبی با عنوان افزایش بودجه نظامی تایوان؛ شرط آمریکا برای تداوم حمایت‌ها نوشت:

رئیس‌جمهور تایوان، «لای چینگ ته» از برنامه‌ها برای افزایش ۶٪ هزینه‌های دفاعی این کشور و رسیدن به سقف ۲۰ میلیارد دلار خبر داده است. هرچند طبق گفته لای این افزایش نشانی از تعهد تایوان به امنیت خودش است، اما بودجه اختصاص یافته به‌اندازه کافی احساس ضرورت و فوریت را منتقل نمی‌کند. در حال حاضر بودجه دفاعی تایوان به ۲.۵٪ GDP این کشور رسیده که از میزان پایه تعیین شده برای اعضاء ناتو بیشتر است.

تسای اینگ-ون (رئیس‌جمهور قبلی تایوان) علاوه بر افزایش بودجه نظامی، توسعه سلاح‌های نامتقارن مانند موشک‌ها و مین‌ها را در اولویت قرار داد؛ در صنایع دفاعی و توسعه موفقیت‌آمیز یک زیردریایی بومی سرمایه‌گذاری کرد و نسبت به بازسازی اساسی نیروهای ذخیره تایوان نیز اقدام نمود. با این وجود، وزارت دفاع ملی تایوان به محافظه‌کاری و وابستگی به پلتفرم‌های قدیمی مانند جت‌های جنگنده و کشتی‌های جنگی سطحی بزرگ معروف است و نسبت به اتخاذ رویکرد منتقارن در دفاع تردید بسیاری دارد.

علی‌رغم این پیشرفت‌ها، اکثر ناظران خارجی برای سنجش میزان تعهد تایوان به امنیت خود بر یک معیار تمرکز می‌کنند: سهم بودجه دفاعی از GDP به درصد. به‌نظر می‌رسد که تایوان هنوز تهدید وجودی که با آن مواجه است را به اندازه کافی جدی نمی‌گیرد. نزدیک به دو دهه پس از آن که رئیس‌جمهور «چن شوی بیان» وعده داد هزینه‌های دفاعی تایوان را به سه درصد GDP افزایش دهد، تایوان هنوز به این هدف دست پیدا نکرده است.

با یک نگاه مقایسه‌ای می‌توان دریافت که هزینه‌های دفاعی تایوان با مخارج دفاعی دولت‌هایی که با تهدیدات مشابهی مواجه هستند تناسبی ندارد. برای نمونه هزینه‌های دفاعی اسرائیل در سال ۲۰۲۲ برابر ۴.۵٪ از GDP بوده است. با روند فعلی تایوان در مسیر عقب افتادن از ارتش آزادی‌بخش چین است. علی‌رغم رکود اقتصادی، چین اعلام کرده است که بودجه دفاعی خود را برای سال ۲۰۲۵ با ۷.۲٪ افزایش به ۲۲۲ میلیارد دلار خواهد رساند.

البته تایوان می‌تواند انتخاب کند هر طور که می‌خواهد پول خود را تخصیص دهد اما رهبران و شهروندان آن باید بدانند که چنین تصمیم‌هایی بر میزان حمایت ایالات متحده و دیگران از تایوان تاثیر خواهد گذاشت. ایالات متحده احتمالا به کمک دوستی خواهد آمد که تمام تلاش خود را برای آماده شدن برای بدترین شرایط انجام داده است و در صورت شکست بازدارندگی، مقاومت سختی از خود نشان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس