همتی اعتقادی به انضباط بخشی به نظام بانکی ندارد

مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: بی‌انضباطی بانک‌ها، عامل نرخ رشد نقدینگی است و عبدالناصر همتی اعتقادی به انضباط بخشی به نظام بانکی ندارد.

به گزارش مشرق، محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه به عنوان مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس اظهار کرد: ما در برابر خداوند و ملت ایران مسئول هستیم و باید به آنچه گفته‌ایم، عمل کنیم و به رهبر انقلاب قول داده‌ایم که به آقای پزشکیان کمک کنیم. کمک این نیست که همه مجیزگوی دولت باشیم و خطایی که در چهار سال پیش انجام داده‌ایم تکرار کنیم و اگر تجربه ضروری است چرا ۴ سال قبل چیزی نگفتند.

وی با طرح این موضوع که ما باید بر اساس شاخص‌ها صحبت بکنیم، افزود: عملکرد گذشته، تفکرات، تناقض در حرف‌ها و برنامه‌های آتی ۴ شاخص من است. تورم در سال ۹۶ نه درصد، در سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد و در اردیبهشت با ۴۶ و نیم درصد تحویل دولت سیزدهم داده شد.

نماینده تربت حیدریه که با استناد به برنامه هفتم توسعه مدیریت کنترل تورم را بر عهده بانک مرکزی دانسته و ادامه داد: اکثر دلایل تورم سیاست‌های پولی است و رئیس بانک مرکزی نمی‌تواند از تورم شانه خالی کند. مسئله ما در مورد میزان نقدینگی نیست، بلکه در مورد رشد آن است. آقای همتی نرخ رشد نقدینگی را ۲۰ درصد تحویل گرفت و ۴۰ درصد نرخ رشد را تحویل دولت بعد داد.

وی با اشاره به اینکه در اقتصاد عدد مهم نیست بلکه درصد ملاک است، بیان کرد: بی‌انضباطی بانک‌ها، عامل نرخ رشد نقدینگی است و آقای همتی اعتقادی به انضباط بخشی به نظام بانکی ندارد. او در سال ۹۹ بانک ملی را با ۷ هزار و ۴۴۵ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌گیرد و بعد همین بانک را با ۱۶ هزار و ۹۴۳ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌دهد؛ یعنی دو برابر. همینطور میزان تسهیلات‌دهی در بانک‌ها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ کاهش قدرت وام‌دهی بانک‌ها را نشان می‌دهد و ۳۳۰ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان از منابع ۱۷ بانک بورسی نه صرف اعطای تسهیلات شد و نه صرف سرمایه‌گذاری؛ و به بانک دیگری نیز قرض داده نشد.

نماینده تربت حیدریه که به عنوان مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی سخن گفت، افزود: یادمان نرفته که در سال ۹۷ همین بانک‌ها ۵۷ تن طلا خریدند و تسهیلات به سپرده در ۱۲ بانک کمتر از ۶۰ درصد بود.

زنگنه ارز ۴۲۰۰ تومانی را عامل دیگر نرخ رشد نقدینگی معرفی کرد و گفت: آقای همتی وقتی شهید رئیسی می‌خواست ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند، گفت این کار باعث تورم سه رقمی می‌شودر و زمانی که باید سیاست ضد تحریمی می‌گذاشتید، تعهدات ارزی گذاشتید و جلوی صادرات خُرد بسته شد.

وی بیان کرد: یک تفکر افراطی در تثبیت قیمت ارز وجود دارد ولی ما یک تفکر افراطی دیگر هم وجود دارد که می‌گوید با تورم باید قیمت ارز بالا برود و حرف از نرخ حقیقی ارز می‌زند و آقای همتی متعلق به این تفکر است. همتی معتقد است اگر ما ۴۰ درصد تورم داریم باید در پایان سال نرخ ارز ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

زنگنه که وزیر اقتصاد را به مثابه فرمانده اقتصادی می‌داند، اظهار کرد: وزیر اقتصاد باید در نظراتش ثبات داشته باشد. یک بار می‌گوید fatf را زندانی کرده‌اید و یک بار دیگر می‌گوید که fatf هیچ تأثیری ندارد. وقتی نظر آقای عراقچی این است که خصومت ما با آمریکا تمامی ندارد، آیا می‌تواند با وزیر اقتصاد ۴ سال کار کند؟ آقای همتی در مناظره گفتند دولت روحانی به من ربطی ندارد و دو سال بعد نیاید بگوید که دولت پزشکیان هم به من ربطی نداشت.

این نماینده مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی به برنامه‌های متزلزل همتی در حوزه بورس اشاره کرد و افزود: او در مناظره‌ها به نامه‌ای که به مقام معظم رهبری نوشته است، اشاره کرده بود و و در آن نامه نوشته بود که قبل از ریزش بورس هشدار داده بودم اما در اسفند سال ۹۸ هم اعلام کرده بود وزارت اقتصاد عصر جدی برای عرضه‌های جدید بورسی دارد. از رفتن مردم به بورس استقبال می‌کنم.

زنگنه همچنین اظهار کرد: کسی که اقتصاد خوانده، باید مبنا داشته باشد؛ نه اینکه با تغییر دولت‌ها نظراتش را تغییر دهد. ما باید بر اساس شاخص‌ها صحبت کنیم و باید تکلیف خود را با مردم روشن کنیم و مجلس بر کار دولت ناظر است. الحمدلله امروز ۶۰ نفر مخالف ثبت نام کردند و این نشان می‌دهد که مجلس به ریل اصلی خود بازگشته است.

وی در بخشی از صحبت‌های خود به پرونده چای دبش اشاره کرد و تصریح کرد: مجلس کار نظارتی خود را انجام می‌دهد و همین پرونده دبش هم نشان داد که در نهایت بر اثر سیاست‌های غلط ارزی این فساد رخ داده و در چه دوره‌ای شکل گرفته بود.

زنگنه خطاب به پزشکیان گفت: اگر ترکیب کابینه شما منسجم نباشد، دچار مشکل می‌شوید. از یک طرف آقای عراقچی را معرفی کردید و از طرف دیگر این عزیز را معرفی کردید؛ که همه چیز را به پالرمو و اف ای تی اف گره می‌زند. در برنامه‌های آتی آقای همتی چیزی نمی‌بینیم که این مسیرها اصلاح شود. وزیر اقتصاد نباید نگاه بالا به پایین داشته باشد و با رئیس بانک مرکزی فرق می‌کند و باید با مجلس تعامل داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    0 0
    اونایی که با همتی مخالفت کنن بسیار مشکوک هستن که با انگلیس و اسراییل همکاری میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس