کد خبر 1634610
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
روایت روضه نازلی مروت

بابت پذیرایی اصلا خودمان را به سختی نمی‌اندازیم. باتوجه به بودجه‌ای که داریم عمل می‌کنیم. بعضی وقت‌ها یک قلم میوه و گاهی وقت‌ها غذا می‌دهیم. گاهی هم با یک ساندویچ ساده مثل سالادالویه و فلافل و...

به گزارش مشرق، آنچه می‌خوانید، گفتگویی است با مردی که درِ خانه‌اش را به روی روضه خانگی باز کرده است.

از معرفی خودتان شروع کنیم...
بنده مجتبی باقری، حدود سه سال است خدا به ما توفیق اعطا کرده که در منزل‌مان ماهی یک‌مرتبه حدیث کساء به همراه توسل به ائمه‌اطهار علیهم‌السلام خوانده می‌شود. این تصمیم را بنده و خانمم بابت این گرفتیم که روضه‌های خانگی ثواب بسیارزیادی دارد و خیلی از علما و عرفای ما مثل مرحوم سیدعلی‌آقای قاضی و دیگران تاکید بر برگزاری این‌گونه روضه‌ها داشته‌اند.

چه شد که چنین تصمیمی گرفتید؟
روزی درمحضراستادمان بودیم و فرمودند:پدرم گفت ماهی یک‌بار درمنزل‌تان روضه برپا کنید...به پدرم عرض کردم پدر جان! شما که درمنزل‌تان روضه می‌گیرید؛ماهم می‌آییم آنجا دورهم می‌نشینیم وازروضه استفاده می‌کنیم...پدر فرمودند: بگذارید یک‌بار سماورتان به عشق امام‌حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) بجوشد و قل‌قل کند...روضه‌های خانگی آثاروبرکات زیادی دارد؛ این برکت را از خانه‌تان دور نکنید. روضه‌های خانگی داستان‌های زیادی دارد. این تفاسیر و حقایق باعث شد تصمیم به برگزاری روضه خانگی بگیریم.شکر خدا که در سه سال گذشته، ماهی یک‌مرتبه روضه را در خانه‌مان برگزار می‌کنیم و امیدواریم مورد قبول قرار بگیرد.

سماورتان به عشق اهل بیت بجوشد


مخاطبان‌تان چه کسانی هستند؟
برای ۴۰، ۵۰ نفر پیامک فرستادیم و برای شروع حدود ۱۲نفردرروضه ما شرکت کردند. این عدد تا ۴۰ نفرهم رسید.ما هم به همین راضی هستیم. مهم این است که این صدا در منزل ما بپیچد و روضه اهل‌بیت(ع) خوانده شود.

یکی از موضوعات مهم در روضه‌های خانگی، پذیرایی است...
بابت پذیرایی اصلا خودمان را به سختی نمی‌اندازیم. باتوجه به بودجه‌ای که داریم عمل می‌کنیم. بعضی وقت‌ها یک رقم میوه و گاهی وقت‌ها غذا می‌دهیم. گاهی هم با یک ساندویچ ساده مثل سالادالویه و فلافل، پذیرایی انجام می‌دهیم.

بزرگ‌ترین عنایتی که به شما شد، چه بود؟
بزرگ‌ترین عنایت این چند سال که به عینه دیدیم و لمس کردیم این است که توفیق برگزاری جلسه روضه حتی یک ماه هم از ما سلب نشد. هرماه انگار همه‌چیز برای برگزاری به‌راحتی جور می‌شد. برای خودم جالب است خیلی وقت‌ها مثلا ما مردم را دعوت کرده بودیم برای جلسه ولی تا نیم‌ساعت قبلش هنوز حتی مداح را پیدا نکرده بودیم، به چندنفر از رفقا زنگ زده بودیم که بیایند اما در آن ساعت، جلسه روضه داشتند. بعد از آن با یک‌نفر که فکرش را نمی‌کردیم، جلسه تشکیل شد. یک‌بار به کسی که برای خودش اسم و رسمی داشت زنگ زدیم و بلافاصله قبول کرد و این برای ما عجیب‌وغریب بود. همه مداح‌ها یک مدل نیستند. بعضی‌ها هنوز به این سنت پایبند هستند که روضه‌های خانگی را ترک نکنند، مثل حضرات آقایان حاج آقا غیاث‌آبادی، رضا قرایی، حامد رضوانفر، حاج اسدا... عرب‌سرخی، حاج داوود خورشیدی، حاج حمید رمضانپور، حاج علی مهدوی‌نژاد، سیدامیر حاج‌احمدی و... این عنایت دست ما نیست؛ انگار گرداننده شخص دیگری است.در این سه سال هم چندمرتبه افرادی آمدند و گفتند ما نذری در این روضه کردیم و حاجت گرفتیم و می‌خواهیم بانی بشویم و این، عزم ما را برای ادامه برگزاری روضه‌ها محکم‌تر کرد.

محسن مرادی/ مداح اهل‌بیت / روزنامه جام‌جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس