کد خبر 1635246
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

مهم‌ترین ریسک‌های ژئوپولیتیک در اقتصاد بین‌الملل

در یادداشت‌ها و تحلیل‌های اقتصادی اغلب به «ریسک‌های ژئوپولیتیک» به عنوان مولفه‌ای کلیدی رکود، تورم، کاهش سرمایه‌گذاری و... اشاره می‌شود.

«ریسک‌های ژئوپولیتیک» در حقیقت ریسک‌های بالقوه‌ سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی است که می‌تواند از مداخله ملت‌های مختلف در روابط بین‌الملل پدیدار شود و در برخی موارد علاوه بر ملل دخیل، جامعه جهانی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. این ریسک‌ها از نظر امکان وقوع و میزان تاثیرگذاری بر روندهای اقتصاد بین‌الملل موقعیت‌های متفاوتی دارند.

«اس‌اندپی گلوبال» در یک بررسی تفصیلی ضمن تعیین مهم‌ترین ریسک‌های ژئوپولیتیک سال ۲۰۲۴، اقدام به ترسیم نمایی کلی از امکان وقوع و میزان تاثیرگذاری این موارد نموده است که در تصویر قابل مشاهده است.

۱. روابط چین-آمریکا تاثیرگذارترین و محتمل‌ترین ریسک ژئوپولیتیک شناخته شده است که وخامت اقتصادی آن را می‌توان در جنگ تعرفه‌ای و جداسازی (decoupling) مشاهده کرد.

۲. جنگ اوکراین، علاوه بر ایجاد گسست در زنجیره‌های تامین بین‌المللی، روابط روسیه و ناتو را خصمانه‌تر از گذشته نموده است. افزایش تنش‌ها میان روسیه و ناتو علیرغم اینکه احتمال کمتری دارد، منشا اثر گسترده‌تری در اقتصاد بین‌الملل خواهد بود.

۳. تغییرات آب و هوایی از موضوعاتی است که در آن قطبیت سیاسی قابل‌توجهی وجود دارد و تلاش‌ها برای کربن‌زدایی و انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر تاثیرات متمایزی در چشم‌انداز بخش‌های مختلف اقتصادی در محیط بین‌الملل داشته است.

۴. از طرف دیگر، بحران کووید-۱۹ در کنار عوامل دیگر موجب تقویت هر چه بیشتر رویکردهای ضد-جهانی سازی گردیده است و نمود اقتصادی این رویکردها را می‌توان در ظهور سیاست‌های نو-مرکانتلیستی در سرتاسر جهان مشاهده نمود.

۵. حملات سایبری مبدل به تهدیدی مداوم برای سازمان‌های دولتی و خصوصی در سراسر جهان شده‌اند و خطر حمله به زیرساخت‌های فنی از طریق فضای سایبری روز به روز بیشتر ملموس است.

۶. دسترسی مداوم به منابع انرژی نیز یکی از ملزومات اصلی رشد اقتصادی ملت‌هاست و بسیاری از موارد پیش‌گفته – مانند حملات سایبری، تغییرات آب و هوایی و جنگ اوکراین- موجب افزایش نگرانی‌ها در خصوص امنیت انرژی بین‌المللی شده است.

مهم‌ترین ریسک‌های ژئوپولیتیک در اقتصاد بین‌الملل 

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس