کد خبر 1636056
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵
مشاور بایدن به چین می‌رود

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید قرار است هفته آینده برای دیدار با وزیر امور خارجه چین به پکن سفر کند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند این دو مقام از دو کشور رقیب در عرصه جهانی قرار است زمینه‌های آخرین دیدار بین بایدن و «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین را فراهم کنند.

جو بایدن بعد از انصراف از رقابت‌های انتخاباتی نشان داده که قصد دارد وقت باقی‌مانده‌اش در کاخ سفید را بیشتر به مسائل سیاست خارجی اختصاص دهد و از جمله سفرهای خارجی بیشتری انجام دهد.

روسای جمهور چین و ایالات متحده آمریکا هر دو قرار است بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر هر دو در برزیل در نشست سران گروه ۲۰ حضور پیدا کنند.

سفر سالیوان از ۲۷ تا ۲۹ آگوست در شرایطی انجام خواهد که ایالات متحده در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برای تعیین مستاجر بعدی کاخ سفید قرار دهد.

نامزدهای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در این انتخابات وعده اجرای سیاست‌هایی سختگیرانه علیه چین به ویژه در زمینه تعرفه‌ها داده‌اند.

با آنکه بسیاری از تحلیلگران سیاست‌های کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات در خصوص چین را مشابه جو بایدن ارزیابی می‌کنند اما او هنوز به صراحت در این زمینه صحبت نکرده و سران کشورهای خارجی به دنبال فرصتی برای شنیدن بیشتر از او در این زمینه هستند.

از سوی دیگر، دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه گفته که در صورت ورود به قدرت تعرفه ۶۰ درصدی روی تمامی واردات کالاهای چینی اعمال خواهد کرد. او گفته که چین را تهدید اقتصادی می‌داند.

برخی از ناظران می‌گویند که حضور ترامپ در قدرت از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ سیاست‌های هر دو حزب را در قبال چین به سمت افراط و سخت‌گیری بیشتر سوق داده است.

روز چهارشنبه دونالد ترامپ بدون ارائه شواهد خاصی مدعی شد که چینی‌ها «همین الان دارند برای حمله به تایوان برنامه‌ریزی می‌کنند.»

جو بایدن در آغاز ریاست‌جمهوری خود رقابت با چین برای کسب نفوذ در عرصه جهانی و همچنین در زمینه تجهیزات نیمه‌هادی را به یکی از محورهای سیاست خارجی خود تبدیل کرد.

او با وجود این مدعی شد که قصد دارد رابطه دوجانبه قدرتمند بین چین و آمریکا جزو اولویت‌های دولت خود قرار دهد.

با وجود این، اقدامات تحریک‌آمیز دولت او به ایجاد تنش‌هایی بی‌سابقه در روابط دو کشور موجب شد. سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در سال ۲۰۲۲ آغازگر موجی از تنش در روابط دو کشور بود.

بعد از آن ارتش آمریکا در اوایل سال ۲۰۲۳ ادعا کرد که چین اقدام به ارسال یک بالون جاسوسی به داخل خاک ایالات متحده کرده است.

بایدن و شی جین پینگ نوامبر سال گذشته در کالیفرنیا دیدار کرده و وعده دادند برای بهبود روابط دو کشور تلاش کنند. در آن دیدار بر سر برقراری یک هاتلاین نظامی توافق شد.

در دوران حضور بایدن در قدرت جیک سالیوان در رم، لوکزامبورگ، وین و بانگ‌کوک با مقام‌های چین دیدار و درباره مسائل مختلف اعم از رابطه ارتش دو کشور، نقش چین در خاورمیانه و جنگ اوکراین رایزنی کرده است.

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشته که سفر سالیوان در راستای تلاش‌های دولت آمریکا برای جلوگیری از تبدیل رقابت میان دو کشور به درگیری است.

چند روز پیش از این روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده بود که دولت ایالات متحده آمریکا سند محرمانه راهبرد بازدارندگی هسته‌ای را تصویب کرده و واشنگتن به دنبال تمرکز بیشتر بر قدرت هسته‌ای چین است.

سخنگوی وزارت خارجه چین به این خبر واکنش نشان داده و گفته بود که آمریکا از این بهانه‌جویی‌ها علیه چین به عنوان بهانه‌ای برای حفظ و گسترش زرادخانه هسته‌ای عظیم خود استفاده می‌کند.

پکن می‌گوید برای مقابله با افزایش گازهای گلخانه‌ای و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی به تقویت بیشتر نیروگاه‌های هسته‌ای خود مبادرت ورزیده است. قرار است ۱۱ رآکتور جدید در استان‌های جیانگ سو، گوانگدونگ، شاندونگ، ژجیانگ و گوانگشی نصب شوند.

چین در حال حاضر دارای ۵۶ رآکتور در حال فعالیت است که ۵ درصد از کل ظرفیت تولید برق این کشور را شامل می‌شود. این در حالی است که این کشور، بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای به‌ویژه دی‌اکسیدکربن در جهان به شمار می‌رود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس